Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor alvorlig du mener din beklagelse,når du fortsetter med at jeg bedriver et privat korstog mot et firma uten å vite fakta

Hvis du ikke ønsker å ta i mot en beklagelse, så får jeg vel trekke den tilbake da. For jeg sa nå faktisk aldri at du kom med løgn, men påsto at dine påstander var feilaktige. Og det er en forskjell på å kalle noen for løgner og å påstå at noens påstander er feilaktige.

 

Man bør uansett kjenne bedre til realitetene før en presenterer noe som fakta.

 

Jeg reagerer ikke på at du kritiserer Nikon for e-postene de har sendt, og uttalelsene de har kommet med, men at du påstår det er tilgjengelig over disk for hvem som helst i hele resten av verden, og at det kun er Nikon Nordic som kødder med sine norske kunder. Du tar null forbehold om at dine og dine kilders påstander er feil.

 

Jeg sjekket Amazon Tyskland, Amazon England, Amazon USA, Saturn.de, prisjakt.se og flere rett etter din første påstand om at det var tilgjengelig over disk for hvem som helst både i Tyskland, Sverige og England, og kunne ikke finne ett eneste eksemplar. Det kan jeg heller ikke nå. Mente det var riktig å poengtere det at det ser ikke like lyserødt ut i resten av verden som det kunne virke som.

 

Og hvorvidt Saturn og andre har en liste dem går etter, eller om de ikke lager noen liste slik at det er "først til mølla" får være deres og deres kunder problem. Nikon har ikke noe med det å gjøre. Vi kunne valgt å gjøre det slik der jeg jobber også, men vi synes venteliste er langt ryddigere.

 

Amazon har i følge en her hatt noen på lager en kort periode. Det hadde vi der jeg jobber også, ettersom de må registreres inn på lager før de kan sendes ut til kundene. Dermed blir de stående som "på lager" en kort periode. I vårt tilfelle var det bare snakk om meget kort tid, men andre butikker kan ha tregere systemer.

 

Fakta er at vi VET ikke hvorfor andre butikker har stått med D800 på lager uten venteliste. Vi kan spekulere, men det blir feil å fremlegge påstander som fakta, både fra min og din side. Kanskje har noen fått D800 i Sverige uten å stå på venteliste, men hvorfor? Svikt? Bedre leveringssituasjon? At butikken blåser i ventelister? At en surrete ekspeditør har solgt en demomodell som ikke er lov å selge? Det er for usikkert til å sverte en produsent. Kommer det frem fakta senere som beviser det motsatte, så er det bare å fyre seg opp. Men pr i dag blir det uthenging av et firma uten at man vet hva som ligger til bakgrunn for det som det påstås at har skjedd.

 

Så din påstand er at mine linker er feilaktige (et forfinet ord for løgn) alikevel skriver du :

 

Fakta er at vi VET ikke hvorfor andre butikker har stått med D800 på lager uten venteliste.

Altså er fakta at vi ikke vet,men alikevel er det jeg linker til ikke fakta :confused:

Forvirret ?? Følg med i neste episode :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen holder tilbake noe som helst, målet er å selge kamera i så stort kvantum som mulig. Hovedproblematikken her er at det helt klart er en ujevn fordeling mellom markeder og folk som har bestilt samme time som lanseringen og andre som spaserer inn en butikk (hvor nå enn butikken har fått det fra, alle kommer fra samme fabrikk) og betaler for så å spare ut med kamera som andre har stått i listen siden lanseringen for å få. Så noe er veldig galt et sted lengre oppe i systemet, tror forøvrig også at dette med bestillingslister ikke har blitt kommunisert og koordinert på en felles måte. Muligens også fordelingsnøkkel mellom land har blitt basert på innbyggertall, og ikke antall bestilte enheter. Noe som medfører en ujevn fordeling.

 

Jeg har info om at alle pro-forhandlere i Norge har fått utdelt et eksemplar til demo. Dette er ikke butikken sitt, men Nikon sitt (ref butikker jeg har snakket med), så det kan ikke selges.

 

Også en antydning at mange kunder har forhåndsbestilt i opp til 5 butikker for så å kansellere de resterende når den første kommer. Så forventer at ting ordner seg relativt kjapt når det første kaoset har gitt seg.

Lenke til kommentar

Ingen holder tilbake noe som helst, målet er å selge kamera i så stort kvantum som mulig. Hovedproblematikken her er at det helt klart er en ujevn fordeling mellom markeder og folk som har bestilt samme time som lanseringen og andre som spaserer inn en butikk (hvor nå enn butikken har fått det fra, alle kommer fra samme fabrikk) og betaler for så å spare ut med kamera som andre har stått i listen siden lanseringen for å få. Så noe er veldig galt et sted lengre oppe i systemet, tror forøvrig også at dette med bestillingslister ikke har blitt kommunisert og koordinert på en felles måte. Muligens også fordelingsnøkkel mellom land har blitt basert på innbyggertall, og ikke antall bestilte enheter. Noe som medfører en ujevn fordeling.

 

Jeg har info om at alle pro-forhandlere i Norge har fått utdelt et eksemplar til demo. Dette er ikke butikken sitt, men Nikon sitt (ref butikker jeg har snakket med), så det kan ikke selges.

 

Også en antydning at mange kunder har forhåndsbestilt i opp til 5 butikker for så å kansellere de resterende når den første kommer. Så forventer at ting ordner seg relativt kjapt når det første kaoset har gitt seg.

 

Ja tror du er inne på noe her, tror heller ikke på påstander om at butikker har solgt demokamera .

Når det gjelder bestillinger så har vel de fleste lagt inn bestillinger hos flere butikker, tar der de får først og kannselerer resten .

Lenke til kommentar

Så din påstand er at mine linker er feilaktige (et forfinet ord for løgn) alikevel skriver du :

 

Fakta er at vi VET ikke hvorfor andre butikker har stått med D800 på lager uten venteliste.

Altså er fakta at vi ikke vet,men alikevel er det jeg linker til ikke fakta :confused:

Forvirret ?? Følg med i neste episode :tease:

Jepp, fakta er at vi ikke vet. Og du kan ikke fremlegge påstander som fakta så lenge du ikke vet. Er det så vanskelig å forstå?

 

Du fremla noe du hadde hørt av noen andre som om du var 100% sikker på at det var riktig, nemlig at noen hadde kjøpt D800 i Sverige, og i dine øyne var det plutselig mulig å få tak i et D800 over disk i Sverige, uten venteliste. Så plutselig var det fordi Nikon blåser i sine norske kunder. Jeg trekker frem grunner til at det kan ha skjedd uten at Nikon har en finger med i spillet.

 

Og fra samme tråd som du trekker frem kan man lese:

 

Vad jag förstått av tråden finns det inget som tyder på att någon MM-butik fått mer än ett ex eller? Detsamma gäller väl en hel del fotoaffärer också? De fick var sitt ex i förra veckan men det var tänkta som demo-ex. Jag testade Götaplatsens demoex i fredags, det var dock inte till försäljning. Detsamma gäller Scandinavian, butikerna har ett ex var som demo. MediaMarkt vill väl tjäna pengar och säljer sina.

Endret av Black Star
Lenke til kommentar

Så din påstand er at mine linker er feilaktige (et forfinet ord for løgn) alikevel skriver du :

 

Fakta er at vi VET ikke hvorfor andre butikker har stått med D800 på lager uten venteliste.

Altså er fakta at vi ikke vet,men alikevel er det jeg linker til ikke fakta :confused:

Forvirret ?? Følg med i neste episode :tease:

Jepp, fakta er at vi ikke vet. Og du kan ikke fremlegge påstander som fakta så lenge du ikke vet. Er det så vanskelig å forstå?

 

Du fremla noe du hadde hørt av noen andre som om du var 100% sikker på at det var riktig, nemlig at noen hadde kjøpt D800 i Sverige, og i dine øyne var det plutselig mulig å få tak i et D800 over disk i Sverige, uten venteliste. Så plutselig var det fordi Nikon blåser i sine norske kunder. Jeg trekker frem grunner til at det kan ha skjedd uten at Nikon har en finger med i spillet.

 

Og fra samme tråd som du trekker frem kan man lese:

 

Vad jag förstått av tråden finns det inget som tyder på att någon MM-butik fått mer än ett ex eller? Detsamma gäller väl en hel del fotoaffärer också? De fick var sitt ex i förra veckan men det var tänkta som demo-ex. Jag testade Götaplatsens demoex i fredags, det var dock inte till försäljning. Detsamma gäller Scandinavian, butikerna har ett ex var som demo. MediaMarkt vill väl tjäna pengar och säljer sina.

 

Så at det var folk som hadde fått kjøpt over disk var ikke fakta :)

Unnskyld at jeg ler, men det virker som du bare må ha rett.

Nei det var ikke noe jeg hadde hørt, det var noe som kjøper selv hadde skrevet og da vil jeg tro det er fakta .Hvor skriver jeg at grunnen var at Nikon blåser sine kunder pga dette??

Hvilken eventyrbok er det du leser . jeg har sagt at Nikon ser ut til å ikke prioritere norske kunder og det er jeg vitterlig ikke alene om , men jeg har ikke nevnt at årsaken er at det selges eksemplarer over disk i sverige eller andre land .

At du stadfester at fakta er at vi ikke vet selv om folk som har kjøpt har stadfestet at de har kjøpt, ja det sier vel sitt .

Så må du ha rett så greit for meg , jeg gidder ikke argumentere mere da jeg ser det er nytteløst .

 

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

....

jeg har sagt at Nikon ser ut til å ikke prioritere norske kunder og det er jeg vitterlig ikke alene om , men jeg har ikke nevnt at årsaken er at det selges eksemplarer over disk i sverige eller andre land .

...

 

Mvh. Snekker`n

 

 

Jeg tror ikke Nikon prioriterer noen land fremfor andre. De har nok en fordelingsnøkkel etter hvor stor andel salg de erfaringsmessig har i forskjellige land. Da tror jeg Norge blir et lite land og det er nok bare å innse først som sist.

 

Og det kan være mange i Norge som har fått kamera som ikke skriver om det hverken her eller andre steder. Om avisene har fått først (som Nikon og Canon krever) så "forsvant" nok en stor andel dit som ikke kom til butikkene i det hele tatt. Da blir det lite igjen til ventelistene.

 

Jeg venter og regner med å vente en stund, uten kamera for øyeblikket men det kommer nok. Solgte for å frigjøre kapital så det var uungåelig. Ikke er jeg avhengig av å ha kamera heller.

 

Men jeg kjenner abstinensen av og til :omg:

Lenke til kommentar

....

jeg har sagt at Nikon ser ut til å ikke prioritere norske kunder og det er jeg vitterlig ikke alene om , men jeg har ikke nevnt at årsaken er at det selges eksemplarer over disk i sverige eller andre land .

...

 

Mvh. Snekker`n

 

 

Jeg tror ikke Nikon prioriterer noen land fremfor andre. De har nok en fordelingsnøkkel etter hvor stor andel salg de erfaringsmessig har i forskjellige land. Da tror jeg Norge blir et lite land og det er nok bare å innse først som sist.

 

Og det kan være mange i Norge som har fått kamera som ikke skriver om det hverken her eller andre steder. Om avisene har fått først (som Nikon og Canon krever) så "forsvant" nok en stor andel dit som ikke kom til butikkene i det hele tatt. Da blir det lite igjen til ventelistene.

 

Jeg venter og regner med å vente en stund, uten kamera for øyeblikket men det kommer nok. Solgte for å frigjøre kapital så det var uungåelig. Ikke er jeg avhengig av å ha kamera heller.

 

Men jeg kjenner abstinensen av og til :omg:

 

nettpo,så lenge de ikke leverer etter kjøpekraften til folk blir vi en fjert i Nikonsystemet .

Lenke til kommentar

Kjøpekraft har vel nada med dette å gjøre, noen tror visst at Norge er en stormakt eller.no, vi er en banarepublikk hvor London har dobbelt så mange innbyggere som LANDET Norge. En musikkforretning i London selger flere Roland elektroniske trommesett enn norske importøren, en klokkeforretning i Sveits selger flere gullur av kjente merker enn alle butikkene i Norge til sammen. Trenger ikke BI for å skjønne at dette også gjelder objektiver, grep, blitser, vesker, batterier osv osv osv. Den dagen Nikon Tyskland eller UK oppdager at Norge har større prioritet kommer den dagen Porsche deler ut 911 til alle som vil ha på utsiden av bygget her.

 

PS ! Jeg lover å legge ut en melding her så fort det skjer...

Lenke til kommentar

Hva? Har dere ikke fått babyen deres enda? :p

 

Men snekkern - hvis du skal bruke den nye dingsen til fugler og tror jeg faktisk at 5DIII kunne vært et mer fornuftig valg? Og det er vel lettere å få tak dersom du har hastverk (og villig til å betale overprisen).

 

Tor

 

Om du har fulgt med så har jeg sagt at jeg skal ha FF bla fordi jeg har endret/utvidet aspektet jeg tar bilder av og når du ser det økonomiske i det så sparer jeg stort ,

jeg hadde en netto fortjeneste på ca 9000 .- på det jeg solgte , så sparer jeg 5-6000 på D800 kontra 5Dlll , i tillegg fikk jeg tak i 24-70 f2,8 og 70-200 f2,8 vrll for en samlet pris av 10 000, altså ca 17 000 i netto fortjeneste , totalt snakker vi om over 30 000 spart ,altså betaler jeg i realiteten ingenting for en D800 :)

 

Edit, hvorfor er all tekst rød/rosa, det er jo gresselig.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Imponerende at det slår D4 såpass.

 

Samtidig kan det se ut som om høyere oppløsning får sin gevinst på denne typen tekniske tester - og ikke nødvendigvis taper helt ræva på høyere ISO andre veien. Hvordan disse forholdene vil bli i den virkelige verden får en nok ikke vite før brukererfaringene begynner å komme i større omfang.

Disse forholdene testes ikke i noen annen verden, så de forholdene du ser testet er nettopp resultater fra målinger i den virkelige verden.

 

Merk at D4 gjør det bedre på både dynamikk og støy på alt fra moderat til høy ISO. Det er kun på de laveste ISO-verdiene at D800 gjør det bedre. Det høres jo ut som logiske prioriteringer ut i fra bruksområdet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det må da være helt legitimt å øke prisen når etterspørselen er så pass mye større enn produksjonskapasiteten?
Nei synest faktisk ikke det, Nikon har satt en pris og har i denne prisen bakt inn en fortjeneste de mener de må ha , og da begynne å sko seg på sine kunder fordi etterspørselen er stor, ser jeg faktisk på som direkte umoralsk og ikke særlig god reklame for et firma .

Da regner jeg med du ikke kjøper Apple-produkter. De hadde vist et vanvittig overskudd i fjor.

 

Men seriøst, jeg synes det nesten blir komisk å lese slike kommentarer.

 

Og vær så snill å dropp hakkingen på "dobbeltmoral om auksjonen på D800 hos JP vs prisen på 5D3" og hakkingen på at "Nikon-brukere mener 12 Mp ought to be enough for everybody".

Lenke til kommentar
Rart med prisøkningene i England, ut fra vanlig markedsøkonomi så pleier ett produkt bli rimeligere jo større antall det produseres i, men kan jo være årsaker vi aldri får vite noe om, som feks økte priser fra underleverandører, økte lønninger m.m.

Hvorfor mener du at prisøkningen må begrunnes med økte utgifter? Det åpenbare i denne leveringssituasjonen er at de forsøker i dempe ventelistene med økte priser. Noe som er en fordel for de mest betalingsvillige kundene og en fordel for dem selv (økonomisk).

Lenke til kommentar
Det må da være helt legitimt å øke prisen når etterspørselen er så pass mye større enn produksjonskapasiteten?
Nei synest faktisk ikke det, Nikon har satt en pris og har i denne prisen bakt inn en fortjeneste de mener de må ha , og da begynne å sko seg på sine kunder fordi etterspørselen er stor, ser jeg faktisk på som direkte umoralsk og ikke særlig god reklame for et firma .

Da regner jeg med du ikke kjøper Apple-produkter. De hadde vist et vanvittig overskudd i fjor.

 

Men seriøst, jeg synes det nesten blir komisk å lese slike kommentarer.

 

Og vær så snill å dropp hakkingen på "dobbeltmoral om auksjonen på D800 hos JP vs prisen på 5D3" og hakkingen på at "Nikon-brukere mener 12 Mp ought to be enough for everybody".

 

Nei jeg kjøper faktisk ikke Apple produkter ikke utifra fortjeneste,men fordi jeg ikke liker dem .

Og om du leser hva andre skriver før du atter en gang kommer med kritikk, så vil du finne at jeg overhode ikke har noe imot at et firma tjener penger, dette er noe du har konstruert i ditt lille hode.

jeg sier at jeg synest det er umoralskt at et firma prøver å sko seg på sine kunder med å sette opp prisene på denne måten, og det gjelder bare ikke Nikon.

Men nå var det Nikon det gjaldt og jeg ser jo at det derfor smerter .

jeg skjønner også at fakta som har florert i årevis ang antall MP ønskes å legges død, ingen vil vel bli påminnet om slike påstander etter at D800 er et faktum, det er jævlig vondt å få døra smelt i tryne ..... :tease:

Lenke til kommentar

300++ innlegg i tråden om nesten ingenting i seg selv er jo imponerende ?

 

Hvis noen lurer på bransjer som tjener penger så er jo matbutikker og gullsmeder ett bra sted å starte.

 

Billige matvarer lizzom.

 

Som sagt er alle bransjer ute etter å tjene penger og det er for såvidt greit, men om et firma plutselig skrur opp prisen fordi de ser at akkurat nå kan jeg tappe mine kunder, ja da burde faktisk alle reagere med å protestere.

Nå blir ikke jeg rammet, da jeg får varen for prisen som står i ordrebekreftelsen, men mange trofaste Nikon kunder blir rammet og det synest jeg ikke noe om .

Lenke til kommentar
Rart med prisøkningene i England, ut fra vanlig markedsøkonomi så pleier ett produkt bli rimeligere jo større antall det produseres i, men kan jo være årsaker vi aldri får vite noe om, som feks økte priser fra underleverandører, økte lønninger m.m.

Hvorfor mener du at prisøkningen må begrunnes med økte utgifter? Det åpenbare i denne leveringssituasjonen er at de forsøker i dempe ventelistene med økte priser. Noe som er en fordel for de mest betalingsvillige kundene og en fordel for dem selv (økonomisk).

 

TULL OG TØYS, fatter ikke at du kan hevde slikt tull, først raser du rundt og kritiserer andre og så kommer du med slikt svada .

Nikon er selvsagt ikke ute etter å dempe etterspørselen/selge ferre kamera , det ville jo stride mot ethvert firmas fornuft , de er ute etter å melke ekstra fortjeneste ut av kundene akkurat som mange andre firma gjør i liknende situasjoner , det er åpenbart .

Å prøve å hevde noe annet er driekte tull og en må ha rimelig store skylapper for å svelge noe slikt .

 

God Påske.

Mvh Snekker`n

Lenke til kommentar

jeg sier at jeg synest det er umoralskt at et firma prøver å sko seg på sine kunder med å sette opp prisene på denne måten, og det gjelder bare ikke Nikon.

Nå øker de ikke prisen for å tjene masse penger, men for å dempe etterspørselen. Og det er et vanlig trekk som mange bedrifter bruker.

 

Men nå var det Nikon det gjaldt og jeg ser jo at det derfor smerter .

Det er jo interessant at det er lite med Nikonister i denne tråden da ...

Lenke til kommentar

I følge flere på andre siden av fjorden så er ikke dette ett ukjent fenomen, Nikon driver å endrer på hele prispolitikken sin, dette har tidligere i år resultert i at noen Nikon produkter har steget i pris, mens enkelte andre produkter har gått ned i pris. Dette har bla nikonrumors skrevet om tidligere og disse endringene er innført i det amerikanske markedet. Om dette er noe som gjelder i Europa har jeg ikke klart å funnet noe om, men det kan jo være en mulighet, men klart at dette er surt for de som av ulike grunner må vente med å kjøpe huset når de i tillegg må ut med ett par lapper ekstra som kunne feks vært brukt på annet fotorelatert stash.

Lenke til kommentar

jeg sier at jeg synest det er umoralskt at et firma prøver å sko seg på sine kunder med å sette opp prisene på denne måten, og det gjelder bare ikke Nikon.

Nå øker de ikke prisen for å tjene masse penger, men for å dempe etterspørselen. Og det er et vanlig trekk som mange bedrifter bruker.

 

Virkelig? :wow:

 

Og du vet dette som fakta?

Nikon setter altså ikke opp prisen fordi de D800 har overrasket Nikon med høyere etterspørsel, og de fant ut at markedet kunne tåle en "liten" prishevning uten å redusere etterspørselen og dermed ganske mye ekstra penger i Nikon's kasse? :fun:

 

Ingen firmaer/sjefer med noenlunde vett setter opp prisen for å dempe etterspørselen. Da er du rimelig fort uten jobb. :evil:

 

Men kanskje Nikon er et unntak? :innocent:

 

Om dette er noe som gjelder i Europa har jeg ikke klart å funnet noe om, men det kan jo være en mulighet, men klart at dette er surt for de som av ulike grunner må vente med å kjøpe huset når de i tillegg må ut med ett par lapper ekstra som kunne feks vært brukt på annet fotorelatert stash.

Les tidligere i tråden, eller se her; http://www.fotovideo.no/default.aspx

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...