Gå til innhold

Objektiv til fotografering av planter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Canon 30D og ønsker å gå til anskaffelse av et objektiv hovedsakelig beregnet til å ta bilder av sopp og planter. Det er derfor viktig at bildene ikke forvrenges og at den har muligheter for lav til mellomhøy dybdeskarperhet. Dette for å bringe planten/soppen frem fra bakgrunnen. Det er vel et normalobjektiv jeg skal se etter?

 

Jeg har for tiden en Canon 17 - 85 mm, men den gir for uskarpe bilder og har for lav blender.

 

Er det noen som har tips til et godt objektiv som passer til dette bruksområdet?

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Hilsen Sigbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sett på et macroobjektiv på rundt 60mm. Nå er jeg ingen Canonekspert, men mener at Canon har et prisvennlig og godt objektiv i denne klassen.

 

Jeg skjønner forresten ikke helt problemene du beskriver at du har med nåværende objektiv; det høres mest ut som brukerfeil, og ikke noe et nytt objektiv kan hjelpe deg med.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Det objektivet jeg har er et allroundobjektiv og begynner å dra på åra. Jeg er ikke fornøyd med skarpheten i bildene, og jeg ønsker et objektiv med større blender for å kunne ta bilder utendørs, hvor lysforholdene ikke er optimale.

Lenke til kommentar

Det beste objektivet mitt på Canon jeg har for dette er:Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. (Jeg har Canon 50D)

(På Panasonic bruker jeg Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 ). Det er fullgodt utstyr for meg i hvert fall.

 

Kan jo legge til ar RandiA har tatt utrolig mange fine blomsterbilder med spesifikke objektiv :)

 

Du får mye fotoglede med 60mm makro, men du burde også bruke stativ for å unngå bevegelse-ustabilitet.

Lenke til kommentar

Skarpeste Makro fra Canon er EF 100mm F2.8 L Macro IS USM, av mange regnet som kanskje det skarpeste Canon objektivet.

"Litt dyrere" og manuelt; Carl Zeiss Macro-Planar 100/2,0 ZE Canon, kanskje hakket skarpere enn overstående, men mest vesentlig, litt mer "punch".

I tillegg; spesial objektivet Canon MP-E 65mm F2.8 1-5x Macro.

 

EF 100mm er nok det beste kjøpet av disse.

Lenke til kommentar

anskaffelse av et objektiv hovedsakelig beregnet til å ta bilder av sopp og planter. Det er derfor viktig at bildene ikke forvrenges og at den har muligheter for lav til mellomhøy dybdeskarperhet. Dette for å bringe planten/soppen frem fra bakgrunnen. Det er vel et normalobjektiv jeg skal se etter?

Skarpeste Makro fra Canon er EF 100mm F2.8 L Macro IS USM, av mange regnet som kanskje det skarpeste Canon objektivet.

"Litt dyrere" og manuelt; Carl Zeiss Macro-Planar 100/2,0 ZE Canon, kanskje hakket skarpere enn overstående, men mest vesentlig, litt mer "punch".

I tillegg; spesial objektivet Canon MP-E 65mm F2.8 1-5x Macro.

 

EF 100mm er nok det beste kjøpet av disse.

 

Vil nok si at 100mm blir litt for trangt til blomsterfotografering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Her kommer det an på hvilken fokusavstand du kan tenke deg og sekundært hvilken avstand det skal være fra objektivet til motivet.

 

Hvis du kjøper et "ekte" makroobjektiv, så vil motivet bare fylle et par centimeter i hele bildebredden - den samme bredden (og høyden) som sensoren har.

 

Hvis du skal fokusere så tett på, så blir dybdeskarpheten så liten at du faktisk kommer til å måtte blende ned for å få noe særlig av motivet i fokus. Jo tettere på, jo mindre dybdeskarphet. :)

 

Jeg ville også kikket på hvilke brennvidder du bruker "til vanlig" - et godt makroobjektiv er også toppers til "vanlig" fotografering.

 

Ville kikket på:

EF-S 60/2.8 macro - fint til blomstermakro - blir litt for tett på til insektfotografering.

EF 100/2.8 macro - et genialt allround makroobjektiv. Finnes også i dyrere L-versjon med værtetting og IS (bildestabilisering).

Sigma 150/2.8 macro - "bugma" - vil kunne gi seriøst liten dybdeskarphet selv på litt avstand. Fantastisk til insekter. Finnes også i dyrere versjon med OS (bildestabilisering).

Lenke til kommentar

Objektivet skal brukes primært til å ta bilder av sopp i alle mulige størelser (alt fra noen cm høye, til 20-30 cm høye/brede), derfor trenger jeg en med mellomhøy dybdeskarphet. Men hvis den også fungerer på nærbilder av detaljer med ganske høy dybdeskarphet er det ett pluss.

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden en Canon 17 - 85 mm, men den gir for uskarpe bilder og har for lav blender.

 

17-85 er ikke noe makroobjektiv, men burde gi helt OK nærbilder av litt større planter så jeg forstår ikke helt hva du mener med at den gir uskarpe bilder. Får du fokusbekreftelse fra AFen bør bildet bli skarpt hvis det ikke er noen andre faktorer som ødelegger. Det er to typiske problemer som gir "uskarpe" bilder for makro/nærbilder og det er bruk av for stor blender og/eller for lang lukkertid (hvis du ikke bruker stativ).

 

Uansett, for å ta bilder av timg med noen få cm størrelse trenger du makro og både Canons 60mm og 100mm burde gjøre nytten. Det vil nok det gamle 50mm makroen også, men 60mm er ikke stort dyrere så det er vanskelig å anbefale 50mm.

 

Jeg er imidlertid ikke sikker på at makroobjektiv løser alle problemer. Ikke for å være negativ, men etter å ha lest tråden vil jeg anbefale å bruke litt tid på teori, eller en del tid på å eksperimentere med blender og lukkertider for å finne ut hvorfor noen av bildene dine blir uskarpe.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får du fokusbekreftelse fra AFen bør bildet bli skarpt hvis det ikke er noen andre faktorer som ødelegger. Det er to typiske problemer som gir "uskarpe" bilder for makro/nærbilder og det er bruk av for stor blender og/eller for lang lukkertid (hvis du ikke bruker stativ).

 

 

Kan jo også legge til at fokusfeil kan også forekomme hvis fokuset ligger på feil plass, dvs. bruke alle fokuspunkter istedenfor kun et, Men siden vi ikke har kjennskap til TS sine ferdigheter blir dette litt hypotetisk.

 

Er enig at det grunnleggende burde være på plass eller vil et såpass spesialobjektiv som makro er bli veldig vanskelig å bruke riktig.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å lære å bruke MF, stativ, lommestativ og bønnepose i kombinasjon med reflektor, vindskjerm og fjernutløser / låsing av speil. Da kan du se om foto fortsatt er uskarpe. jeg tillater meg å tvile på at objektiv har skylda. I alle fall dersom bildene er tatt uten stativ.

 

Forvreningning til objektiv har for denne typen foto minimalt å si siden det ikke er rette linjer/horisont.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

vindskjerm.. den var ny for meg. For å hindre kamerarystelser eller motiv-vibrering? Tok en gang bilde av et kors i sterk vind med lang lukkertid, vi snakker 10 min, da hadde jeg nok trengt vindskjerm både på kamera og motiv. Noen tips om hvor jeg kan kjøpe det?

Ja, vindskjerming er ofte nødvendig når man "macro-fotograferer"

Lenke til kommentar

vindskjerm.. den var ny for meg. For å hindre kamerarystelser eller motiv-vibrering? Tok en gang bilde av et kors i sterk vind med lang lukkertid, vi snakker 10 min, da hadde jeg nok trengt vindskjerm både på kamera og motiv. Noen tips om hvor jeg kan kjøpe det?

...

:)

 

Skulle tro kroppen vil fungere best for og bryte opp eventuelle vinder, jeg har selv noen ganger stilt meg opp som beskyttelse mot vinder.

Lenke til kommentar

Noen tips om hvor jeg kan kjøpe det?

 

Jeg hadde ikke brukt penger på en vindskjerm, det er noe du kan lage selv. Bruk for eksempel en passende stor bit av en pappeske, eller ting du allerede har med deg. Liggeunderlag, sittepute, fotobag, en ryggsekk osv. Det finnes også "fototelt" uten bunn du kan kjøpe som både vil skjerme for vind og gi mer diffust lys, men det blir litt ekstra å dra på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...