Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect 3 (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.. Tja, jeg ville nok ha gitt det en 8/10, kanskje?

 

Syntes side-quest'enen var litt lunken, teksturen var dårligere enn i ME2 (PC) og ansiktet som jeg importerte fra ME2 (ikke endret på siden ME1) var utrolig føkka. Alt-i-alt var det likevel et bra spill, men den sluttningen må de virkelig endre på. Den var møkk dårlig, uansett hvilken vei man velger og ta.

 

Dette klippet summerer godt hva jeg mener med alt det som hendte på avsluttningen. Spesielt det med Mass Relays (2:23) og Normandy (6:12).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

9 av 10 var vel litt for mye, mht til dårlig combat system.

(Cover knappen som oftest får deg til å dø)

 

For å ikke snakke om DLC misbruket, utlukker Protean som

du må betale mye for, for å få nødvedig backstor?

 

Slutten var lam, nå lover BW en DLC som skal gjøre den bedre.

(Må betale for en bedre slutt også?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, så forutsigbart.

 

Hjelpe meg, ja. Har ventet på Gamers 9er en stund nå. Er vel en av de svakeste anmeldelsene jeg har lest på Gamer noen gang, dessverre. Eneste jeg er enig i er vel at det ikke er et spesielt bra skytespill, og fortellerteknikken, samt dialogenes svakheter blir nevnt i en hel setning. (Bra nok til å få 9, da!)

 

Mange framtidige legendariske kommentarer i anmeldelsen, men denne likte jeg spesielt godt.

 

I Mass Effect 3 er det annerledes. Et veloverveid system gjør at dialogvalgene gjerne ikke er så mange, og det er ofte uklar hva som gir deg gode (paragon) og onde (renegade) poeng. Dette gjør at du tar de valgene du gjør basert på hva du vurderer som det beste svaret, og dette gjør at personlighetsprofilen til Shepard i mye større grad blir et speilbilde av den du faktisk er.

 

To valg er ikke så mange, nei, men godt man unnlot å skrive akkurat det. (Stort sett kan man ikke velge i det hele tatt) Hvor veloverveid er forøvrig et tovalgssystem? "Liker du pølse i brød?" Svaralternativene er "Ja" og "Nei". Føler jeg gjorde det ganske veloverveid, og ikke at jeg tok blåser i alt som heter nyanser. "Ja" gir forøvrig paragonpoeng, fordi det ikke er tradisjon å spise pølse i brød når man er offiser i framtiden.

 

Er vel også første gang jeg ser at det å bokstavlig talt kunne være todimensjonal også er en positiv ting, og direkte overførbart til det virkelige liv. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For oss som spiller på pc, så er det ikke 9/10 med lavoppløste og massivt gjenbrukte teksturer, kjedelig terreng og mer eller mindre ikkeeksisterende partikkeleffekter. Det skulle vært lover mot å utvikle til konsoll og så porte til pc. Lag det pc først, og så kan man fjerne alt det fine og kule av effekter for å få det til å kjøre på konsoll etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
og det er ofte uklar hva som gir deg gode (paragon) og onde (renegade) poeng.

Paragon er oppe til høyre, og i 90% av tilfellene handler det om du sier akkurat det samme på en høflig eller uhøflig måte. De resterende valgene kunne vært interessante om ikke resultatet bare var kosmetisk. Ingenting du gjør i Mass Effect har konsekvenser for karakteren din, du får xp eller war assets i alle tilfeller, så hva faen er vitsen? Mass Effect er dumt, sexistisk, fascistisk og rasistisk, og forsøker å skjule det bak selvreferanser. Jeg liker ikke å snakke slik om det som tross alt bare er et spill, men BioWare legger så til de grader opp til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg digget spillet helt til de siste 30 minuttene. Kopi av ME2? wtf? De gjenbruker jo ikke noe som helst, alt er større skala.

Men slutten var skikkelig ME-killer for meg. Kommer ikke til å orke å spille hele serien på nytt som jeg hadde gjort hvis slutten var god. Det var alt for mye spørsmål jeg satt igjenn med. Bare se på Bioware sitt forum, er fullstendig opprør der.

 

de første 35 timene: 9/10

avsluttningen: 5/10

Lenke til kommentar

Slutten er helt genial. Men det virker som om mange rett og slett ikke skjønnte den. For de som vil ha noen spoilers, så finnes de her. http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9861052/1

 

Og her (litt lengre ned på siden) http://masseffect.wikia.com/wiki/User_blog:Damous/Why_Bioware_has_NOT_betrayed_us

 

Spillet er stappet med små hint og indikasjoner. Endel finnes ogs i ME1 og 2. Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Slutten er helt genial. Men det virker som om mange rett og slett ikke skjønnte den. For de som vil ha noen spoilers, så finnes de her. http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9861052/1

 

Og her (litt lengre ned på siden) http://masseffect.wikia.com/wiki/User_blog:Damous/Why_Bioware_has_NOT_betrayed_us

 

Spillet er stappet med små hint og indikasjoner. Endel finnes ogs i ME1 og 2. Håper dette hjelper litt.

 

Igjen, trur folk overvurderer Bioware. Null tru på at ein tullball som Mac Walters kunne gjort noko så subtilt som ein sånn Kansas City Shuffle-slutt som det det dei teoriane legg til grunn.

 

Om vi skulle få ein "THE ACTUAL ENDING"-DLC, så tar eg sjølvkritikk.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mass erffect 3 er ikke ett dårlig spill hvis man tar det for ett skytespill med en interaktiv historie, og det er godt mulig at spiller man ett visst antall timer tar rollespillbiten seg betraktelig opp. Men spillet klarte ikke å engasjere meg i det hele tatt de første 7 timene. Det mangla alt ett rollespill bør ha etter min mening. Verste jeg vet er når spill konstant veileder meg på rett spor eller gir min person følelser og tanker det ikke er logisk at han skulle hatt med tanke på tidligere spill.

 

Kommer sikkert til å plukke opp ME3 utover en gang og fullføre det, vurderer litt å spille ME1 og ME2 igjen bare for å ha ett friskt savegame og se om det å ha alt av detaljene fra de spillene friskt i minne vil påvirke mine tanker om ME3. Men dessverre ME seilte opp som en av de største skuffelse, mye fordi jeg forventet ett ME2 med bedre rollespill elementer og fikk ME2 med mindre rollespill elementer. Dessverre fikk jeg aldri følelsen av at jeg faktisk styrte Shepard selv de 7 timene jeg spilte og det drepte totalt lysten til å spille videre.

Lenke til kommentar
Is it likely? No. Am I reaching, insanely? Yes.But is it possible?Yes.
Kanskje er BioWare geniale, eller kanskje er de idioter. Om det kommer mer av slutten som DLC, så er det noe de bør gi ut gratis. For om de tar betalt for det, så kommer det bare til å fungere en gang.

 

Litt rart om slutten skulle være så full av feil, når ME1, 2, og 3rn helt fram til slutten var så godt som feilfri.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...