Gå til innhold

Hva synes dere om Leica M9


  

15 stemmer

  1. 1. Er Leica M9 verdt penger (ca 18k kr)

    • Ja! Beste kamera ever!
      5
    • Nei, den er ikkje så bra!
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes kanskje ikke undersøkelsen var helt god :p

 

Ja Leica M9 er et veldig bra kamera, men nei jeg ville ikke kjøpt det selv (ikke verdt pengene).

 

Men har testet dette selv og som "må jeg?" skrev så er optikken sylskarp og kameraet er veldig bra. Hadde jeg vært rik hadde jeg kjøpt meg en M9 ;)

Lenke til kommentar

Leica M9 er verdt hver eneste krone for den som kan bruke det og vet hva bruksområdet er.

 

Dette er i hovedsak ett kamera for gatefoto, bryllup og andre type motiv som krever ett heftig kamera som i rette hender leverer bilder med unik farge og en skarphet som knapt noen av proffobjektivene til Nikon/Canon slår.

 

Det er ikke ett kamera for sportsfotografer som krever rå autofokus og fps, studio fotografering med blitser eller ISO fanatikere.

 

Får du tak i det nytt som ikke er stjålet til 18K så tar jeg to !

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Rota til litt med pris:) Tenke skulle evt kjøpe ein brukt i USA, prisen er på rundt 25.000kr (ca 5000$).

Så er M8 ein mulegheit også selvfølgelig, som går ann å få for rundt 5000-6000kr.

 

Siden eg skal til USA i sommer, tenkte kanskje hente ei sånn heim? Men så er eg ikkje sååå flink fotograf for å sei det mildt :D

Lenke til kommentar

Har du råd til det, go for it. Sexy kamera med stor sensor som er kompatibel med mye klasseglass.

 

Men: Har du råd til det gode glasset? Er du villig til å kun bruke manuellfokus? Trenger du ikke god ytelse på høy ISO? Det siste punktet er ganske avgjørende for meg ihvertfall. M9 har en relativt gammel sensor, og den har lite til overs sammenligna med f.eks. sensoren som sitter i Fuji X-Pro1.

Lenke til kommentar

KLarte ikke svare på avstemningen siden det blir helt feil for min del. Mangler noen alternativer midt i mellom.

Har dessverre ikke fått testet M9 men jeg har testet M8.

 

Min mening er at de er suverene kameraer, som fo2re skriver. Men de har sine begrensninger.

Leica M krever sin man og sin vilje. Du må regne med å gå glipp av en del shoots, men samtidig vil du mest sannsynlig få en del svært gode bilder når du treffer. Siden den er manuell fokus så gir det begrensninger. Jeg synes det er mye letter å fokusere manuellt med Nikon og canon.

 

Nå som alternativet finnes i Fuji xpro1 som etter min mening er en bedre løsning for hvermansen ville jeg droppet Leica fullstendig. Leica M9 har helt klare konkurenter i fuji xpro1 og D800 og 5D3. Dette er hus som helt klart vil gi deg mye mer enn M9.

Leica er på ville veir og vil helt klart dø ut med neste generasjon om de ikke finner på noe nytt. Vi vet Leica kommer med en slags mini M9 om ikke så lenge. Da med stor brikke, tipper ff eller 1,3crop. Og med AF og full pakke. Helt klart at den vil være å foretrekke.

 

Har du lyst har du lov. Tørr foreslå M9 fremfor M8 , helt klart.

Lenke til kommentar

Vi vet Leica kommer med en slags mini M9 om ikke så lenge. Da med stor brikke, tipper ff eller 1,3crop. Og med AF og full pakke. Helt klart at den vil være å foretrekke.

 

Har du lyst har du lov. Tørr foreslå M9 fremfor M8 , helt klart.

 

Hvor har du denne informasjonen fra om jeg tør spørre? Hvordan ser du for deg at AF skal funke med rangefinder og manuell M-optikk?

 

Forøvrig enig i at M9 er langt mer å foretrekke enn M8. M8 er halvferdig til de grader.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at dette nye huset kommer til å funke med rangefinder og M optikk.

Det blir noe helt nytt. Ikke forvent et actionkamera, men forvent en slags mini M.

Bland sammen X1 og M9 og digilux , så ser du hva du får.

Dette blir annonsert i løpet av 2012

Lenke til kommentar

Leica er på ville veir og vil helt klart dø ut med neste generasjon om de ikke finner på noe nytt.

 

Helt enig, men det virker ikke som kundene har forstått dette siden Leica selger bedre enn på mange år og har nok å gjøre med å dekke etterspørseln.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leica har alltid vært min drøm. Jeg fikk aldri råd. Det ble Konica Hexar AF isteden. I dag har jeg Fuji x100. Det er optikken som er unik for Leica. Vet ikke om M9(P) er verdt pengene.

Nå selger Leica så godt at de ikke trenger skjerpe seg selv om Fuji kommer med X-Pro1. De selger drømmer som kan gå i oppfyllelse for noen helt få velbeslåtte. Da kan de tillate seg å være teknisk akterutseilte!

Lenke til kommentar

Leica er på ville veir og vil helt klart dø ut med neste generasjon om de ikke finner på noe nytt.

 

Helt enig, men det virker ikke som kundene har forstått dette siden Leica selger bedre enn på mange år og har nok å gjøre med å dekke etterspørseln.

 

Der er vi enige. Alle forstår at Leica ikke har overlevelsesevne slik de holder på nå. Likevel fortsetter de å selge. Hadde ikke overrasket meg voldsomt om jeg plutselig kjøpte en selv heller, for jeg har innmari lyst på en. Verden er rar

Lenke til kommentar

Leica M9 og M objektiver er at de er for billige :) ettersom de har hatt problemer med å dekke etterspørsel.

 

Det er også det beste og billgste digitale rammesøker kameraet en kan få.

 

Når det gjelder kvalitet på sensor så har den kanskje litt lavere dynamikk enn de siste generasjonen, men IQ opp til ca 1000ISO er fortsatt mye bedre enn man skulle tro ut fra 18Mp. Og sammen med Leica glass er det fin kombinasjon som alle fotografer budre fått prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...