Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hjelp til å finne lovparagraf?


shozo

Anbefalte innlegg

hei!

 

mener å huske at bankene kan ikke trekke mer enn at du har noe å leve av? er dette isåfall sant?

noen som har noe lovparagraf som jeg kan vise til?

 

litt kjedli å ha igjen 2600 kr på konto etter lønnin, så ryker 2000 til banken, sitter da igjen med 600 -_-'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er arbeidsledig og går på aap penger. får 4000 hver 14 dag så jeg har ikke mulighet til å betale 2000 kr på lånet, jeg vet de vil ha pengene sine mn når jeg ikke har så mye pr mnd så blir jeg blakk dagen etterpå når jeg har betalt alt så lurte på om jeg har noen rettigheter ang dette:)

Lenke til kommentar

Dette er jo økonomisk planlegging ABC.

 

Har du vært i kontakt med banken angående lånet? Du har inngått en låneavtale med banken om å låne x antall kroner mot at du betaler dette ned over tid med et visst beløp, pluss renter på dette. At du nå har havnet i en situasjon som gjør at du ikke kan betjene avtalen er ikke banken sitt problem, enda.

 

Om du ikke får til noen avtale med banken så må du sannsynligvis selge det du har lånt penger til, og på den måten betale tilbake lånet og dermed slippe å betale 2k i måneden til banken. Alternativt selge andre ting for å dekke inn lånet.

 

2x 4000 er faktisk 8000 på en måned. Det bør det være mulig å leve på.

 

Skulle du derimot kreve å beholde livsoppholdssatsen din kommune opererer med, så skal du være veldig obs på at det vil få andre konsekvenser. Sannsynligvis anser banken lånet som misligholdt og vil selge det de har pant i for å dekke lånet og evnt kreve deg for resten med en sluttregning. Sannsynligvis blir du også "svartelistet" i banken i en periode.

Lenke til kommentar

Dei fleste bankar har enkelte etiske rettningslinjer som dei skal følge.

Her omtales det ofte dette med å gi kundane den informasjonen som dei trenger og ikkje halde tilbake viktig informasjon.

 

Spørsmålet er kva banken trekker for? Er det nedbetaling på eit lån du har inngått? I så tilfelle er det du som burde ha vurdert om du er i stand til å nedbetale lånet.

 

Banken kan i enkelte tilfeller klandrast dersom banken etter utført kredittsjekk såg at du ikkje ville være i stand til å betjene lånet men gav deg lån likevell.

 

Men dette er uansett skjeldan bankane gjer sidan dei taper penger på å låne ut til folk som ikkje kan betale.

 

Har du overdrevet din betalingsevne slik at banken hadde inntrykk av at du kunne takkle meir gjeld enn du i realiteten gjer?

 

 

 

Kraftselskapa har ein lov som dei må forhalde seg til som gjer at dei ikkje kan stenge av straumen dersom det kan gå utover liv og helse (avstenging av straumen om vinteren kan få fatale følgjer for barn og eldre). Men bankane har ikkje eit slikt regelverk.

 

Banker kan (og har tidligare) tatt alt av verdi frå sine kunder som ikkje kan betale for seg.

Mange har f.eks sikkerheit i bolig, når banken ikkje får pengane sine så krever banken boligen tvangssolgt.

 

 

 

Dersom banken tar frå deg alt du har så er det velferdsstaten norge som tek over og sørger for at du i det minste får nok til å ikkje svelte ihjel.

Lenke til kommentar

har lån som ble inngått i 2007, har ikke sikkerhet i noe..

 

jeg har kontroll på hva jeg skylder, det er ikke noe med det, men det har med at de jeg skylder vil ikke senke kravet til jeg får fast jobb, økonomisk planlegging hadde jeg, mn hvordan kunne jeg vite at jeg kom til å miste jobben?

 

jeg har ingenting og selge heller uten at det får konsekvenser, selger jeg bilen og får ca 10 k så skylder jeg jo fortsatt alt og ikke minst hadde mistet sjangsen til å få inn noe penger, jeg må møte opp på hospitering for å få trygd, og jeg kan ikke møte opp uten å komme meg dit, busser går det ikke i de tidene jeg trenger, 8000 mulig og leve på?

 

la oss ta et regnestykke

 

lån 2134 kr mnd

inkasso krav 1000 kr mnd

forsikring 700 kr mnd

inkasso krav 500 kr mnd

inkasso krav 700 kr mnd

mobil regning 500 kr mnd

internett 400 kr mnd

studielån 1000 kr mnd

riks tv 400 kr mnd

=7200 pr mnd

og det er uten mat etc, klær har jeg ikke kunne ha kjøpt på 3 år, tallene er ca, og det blir trekkt 500 kr fra utbetalingen fra nav til statens innkrevingsentral

 

alle avtaler har jeg inngått når jeg hadde fast jobb,

vis jeg skal si opp abonnementene så må jeg betale bruddgebyr, inkasso selskapene er ikke villig til å gå ned i avdrag..

 

uansett jeg har ikke noe som er av verdi som tilsvarer lånet, så uansett hva det selger så får de ikke dekt halvparten engang, når jeg hadde fast jobb så kunne jeg betale alt lett, men når jeg sitter her ufrivillig så må jeg jo gjør det beste ut av det.

Lenke til kommentar

Her er det detaljer som du ikke fortalte i åpningsinnlegget. Det er rimelig håpløst å forsøke å komme med konstruktive bidrag når du ikke forteller såpass viktige detaljer.

 

Men igjen, økonomisk planlegging. Men det ser eg at er litt sent nå.

 

Banken bør du la få ta sitt. Internett, RiksTV og mobilen må du selv vurdere opp mot hva du er villig til å redusere. Litt livskvalitet må man også ha. Forsikringen er vel knyttet opp mot bilen, og dermed en nødvendighet.

 

Det du da sitter igjen med er inkassokravene og studielånet. Her ville eg kontaktet Lånekassen og forklart situasjonen, og spurt pent om du kunne få avdragsfrihet i en periode til du får fast jobb igjen. Eg er ukjent med om de er pliktig til å innfri dette, men med en høflig tone så er det utrolig hva som ordner seg.

 

Når det gjelder inkassokravene så kjører du litt hardere. Her skriver du ett brev hvor du forklarer situasjonen, viser til budsjettet du har laget over og sier at det for tiden ikke er penger å hente pga arbeidsledighet, og at du dermed ber om at de setter saken i bero til du har fått fast jobb igjen.

Lenke til kommentar

takker for svar og beklager for å ikke skrive opp alle detaljene, skal lage et brev, det er klart okonomiplanlegging men når jeg føler at det har gått så langt at jeg nokk en gang vurdere og ta selvmord, ja jeg tar det så ille det er jo flere ting,og har gjort det før men var ikke vellykket, mn det er en annen sak

 

men det er ingen paragrafer som jeg kan sikte på mot inkasso for eks? såklart alle må få pengene sine, det er jo min egen feil mtp at jeg tok opp lån og kreditt, så jeg må ta ansvar for mine valg. håpet bare om det var noen paragrafer som kunne ha hjulpet meg:/

Lenke til kommentar

Inkassoselskaper er ofte veldig villige til å inngå avtaler med betalerne, så hvis du har møtt uvilje til nå så har du enten selv vist uvilje i din kommunikasjon med dem, eller så har du rett og slett ikke gjort situasjonen klar nok for dem. Vær ærlig og oppriktig, og si at du gjerne vil betale tilbake men for tiden dessverre ikke har evne til å opprettholde dine forpliktelser. Ber de om kontoutskrifter, lønnsslipper o.l. så gir du dem det. Spill på lag. De vil ha pengene sine, om de får dem i dag eller i morgen spiller liten rolle for dem. Det er slettes ikke uvanlig at de reduserer de månedelige innbetalingene kraftig, eller endatil fryser gjelden slik at du slipper å betale noe i det hele tatt (rentene løper dog fortsatt).

 

Lånekassen kan gi utsettelse på inntil 12 terminforfall (tror det var 12) i løpet av lånets løpetid, så søk om betalingsutsettelse hos dem også. Alternativt snakk med dem om din situasjon; de er ikke mindre interessert i å få tilbake pengene sine de.

 

Vips, der var det 3200,– ekstra i måneden.

 

Det verste du gjør er uansett å ikke snakke med kreditorene dine i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær dønn ærlig. Det hjelper ikke å lyve. Ta med budsjettet. Det er ingenting som viser det bedre enn tallenes tale.

 

Ovenfor lånekassen ville eg vært ydmyk og spørre.

Ovenfor inkassoselskapene ville eg vært hyggelig, men nærmest bedt om at sakene ble satt i bero til du har mulighet for å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finansinstitusjoner kan ikke ensidig erklære tilbakehold eller motregning i kontoen din (utenom "krav som springer ut av kontoavtalen", typ gebyrer for kortbruk o.l.), jfr. finansavtaleloven § 29 første ledd, med mindre kravet oppstår fra et straffbart forhold eller det er snakk om retting av feil etter finansavtaleloven § 31.

 

Hvis dette er et lån du har tatt opp vil jeg anta det er snakk om en AvtaleGiro-ordning. Dette rammes ikke av finansavtaleloven § 29, fordi AvtaleGiro er en frivillig ordning du har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...