Gå til innhold

Rasistiske visum regler


Anbefalte innlegg

Jeg er født i Norge, men er av pakistansk opprinnelse. Søkte om visum til India, men fikk avslag. Hva kan jeg gjøre?

 

Fant en artikkel i "The Guardian" som kan kaste litt lys over emnet.

 

The Guardian

 

"Processing time for UK Nationals is a minimum of 2-3 working days ... Processing time of applications received from persons of Pakistani origin [including British citizens] will be minimum 7-8 weeks."

 

Pakistani ethnic origin is detected through questions about place of birth and previous nationality, both for the applicant and their parents. Disclosing a link with Pakistan triggers demands for extra information and a long processing period, which in many cases makes travel to India impossible. India is effectively banning more than half a million British citizens of Pakistani origin from travelling to India as tourists, on business, or to participate in academic conferences or student exchange programmes.

Endret av Juden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har ingenting å gjøre med "rase" eller hudfarge. India er i konflikt med Pakistan og er derfor veldig forsiktige med alle som kan tenkes å ha forbindelse eller sympati til Pakistan.

 

Det samme gjelder antagelig den andre veien for de som skal til Pakistan.

 

Men det er svært urettferdig, at det skal gå utover meg. En terrorist ville aldri ha søkt visum for å komme seg inn i landet. Så skal det være slik at jeg aldri kan reise til India, bare fordi jeg er av pakistansk herkomst?

 

Du kan jo ta en titt på artikkelen også.

Lenke til kommentar

De fleste slike konflikter rammer stort sett bare uskyldige. Du har valget mellom en minst 8 ukers lang søkeprosess eller vente til konflikten er over.... som garantert vil ta enda lengere.

 

Konflikten vil nok aldri ta slutt.. Men jeg får vel bare leve med å ikke kunne reise til India.

Lenke til kommentar

Er det rasistisk å si at pakistanere drar frem rasismekortet litt for fort?

 

 

Det er rasistiske å si at "pakistanere drar frem..," men ikke rasistiske at "noe pakistanere .,."

 

Rasisme gjelder generaliseringer. Rasisme eksisterer i Norge og derfor har pakistanerne retten til å si noe om det når de erfare det. Noen ganger blir det klart, andre ganger ikke.

 

Det større spørsmålet her er om rasistiske måten en leter etterterrorister med rase profilering bryter anti diskriminering lover og er det nødvendig å savne liv. Hvilket verdi er viktigst, individets rettigheter eller å savne liv med diskriminering?

 

Ingen enkle svar her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er født i Norge, men er av pakistansk opprinnelse. Søkte om visum til India, men fikk avslag. Hva kan jeg gjøre?

 

Fant en artikkel i "The Guardian" som kan kaste litt lys over emnet.

 

The Guardian

 

"Processing time for UK Nationals is a minimum of 2-3 working days ... Processing time of applications received from persons of Pakistani origin [including British citizens] will be minimum 7-8 weeks."

 

Pakistani ethnic origin is detected through questions about place of birth and previous nationality, both for the applicant and their parents. Disclosing a link with Pakistan triggers demands for extra information and a long processing period, which in many cases makes travel to India impossible. India is effectively banning more than half a million British citizens of Pakistani origin from travelling to India as tourists, on business, or to participate in academic conferences or student exchange programmes.

 

Var selv i India som en liten gutt i 1999. Det var paa denne tiden en vaepnet konflikt hvor "opproere" hadde tatt seg inn Kargil. Vi soekte om visum og ikke lenge etter fikk vi visum i India som innebar ubegrenset tilgang til alle Indias hjoerner. Jeg og pappa hadde norsk pass, mens moren min hadde Pakistansk pass (selv den dag idag) og hun fikk bare reise til Delhi og ikke utenfor det (visumet var for 6 mnd). Endte med at det var bare Pappa og jeg som reiste for en 2 ukers periode, dro med tog, kom tilbake med bil. Veldig fin opplevelse hvor vi besoekte Delhi, Ajmer, Amritsar, Ludhiana og Agra.

 

Selv om det per idag ikke er no krig paa gang saa kan ting har forandret seg noe etter Mumbai angrepene i 2008 (tror jeg det var)

 

Vil ikke si det er rasisme og maa si meg enig med noen her oppe om at det er jo en del arabiske land som ikke slipper inn folk som har vaert i Israel og som har israelsk stempel i passet sitt. Hvert land har sine egne regler og man maa nok dessverre forholde seg til dem. De siste som faar merke det er vel Nordmenn som sliter med aa faa visum i Kina og saerlig Norsk-Kinesere og andre som driver business med Kina. jaja, saann kan det gaa naar noen blir saara.

 

Paa den annen side saa har du jo Ali Zaffar, Rahat Fateh Ali Khan, Ghulam Ali og Zayed Khan som jobber i den indiske filmindustrien. Disse reiser jo naermest hele tiden mellom India og Pakistan.

 

Haaper det ikke er saa strengt som det du refererer fra. Har studert noen aar som Aeronautical Engineer i England med en del indere som vil jeg skal besoeke dem; saa haaper det ordner seg :)

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...