Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera Nikon


Anbefalte innlegg

3990SKK på Scandinavia Photo Sverige for batterigrepet til D800

 

Omtrent en tusenlapp å spare der. Mer å spare på objektiver. Prøvde å logge inn med den gamle profilen min, da kom jeg så langt; :blush:

 

‹ì½`I–%&/mÊ{JõJ×àt¡€`$Ø�@ìÁˆÍæ'ìiG#)«*�ÊeVe]f@Ìí�¼÷Þ{ï½÷Þ{ï½÷º;�N'÷ßÿ?\fdlöÎJÚÉž!€ªÈ?~|?"ÏÛEyô')=�çy6Óßùï¶hËüèÕzÙ‹<=ëª~|W>ôZ5íuðA:©f×é/>¯–íöy¶(ÊëGýd^ϲeöÑ!z•óöѲªY)5ÅòGéøA¾8œVeU?š"Ùôíá/I=¸«÷êYdõE±Ün«Õ£tûþêÝ/ñq½ ÌIUÎn ñÛ»é/No†ÙüîÁªÕNê|– ÷¾&È}

'0®ªeuUç�Á?_O‹Y–žT˦*s®3ó0_ø/� àÛ¼VŠ@Ê„J¥ÇTHÕæïÚíY>ê¬-ªå£tY-óÃÔe^7ôUú‹õÅ‹:»[ä`½ô+Ù'UÛV‹GéîÎê]§Ý»U¶œe"'F–v{^/gy]Ô{ê#íã¼Ì.¯é÷uÝÐsuèSìñ]ŸÕßUqÑ?™ë' è³�®æE›d¿µ Bðèñ·w�^ç5�[„*-–éÇw?N�W«²˜2¶ãÇó:½*fíü³Ý��ß=Å,|¶+h~Ö%½{ôø.Áéõ0ß;J]©-Ž€ð½ÃôÞEÒólšöÑq]då(ývN�´„Î(ý<_æ—ôóõzù:[6Û¯ò‹u™Õ£´Á_M^çid¬"£ôiÞLëb%3ÿøîäèx™fn"©Ll5%'ƒéé"vž§ Ófœ¾¡ßùÂmºnhÒõ…&oÛbyÑÐDÖôFÑ@‰±/ñ @Íò6+Ê&ÎùÏ~ßç5A�ä-½,ò+B¢ÎU›—×éÖ9wEí5}œ5$wÆéaSËÙ(�WWÔb'›·'ÄuuEChÒz½\°«¬¦Y©ƒKÙtN¼8îÒŒ¦•þ¡åSÉ#P1}S¥ù'ù¼7H"F³Ê§Åy1Õ!.ò¦É.¨ieðä7 +ªÁ¥¥«'FID§ÁÒçYú

KR Lyæ£æ^´‡i›]kROK´øEëª=¼Ê'ãiµ7ßùdMA³Ï:ĹºÛÆö:|cy|—ÇÕ%«ŽùnŒ ôi—|ô¦!"Q�yA¬mÄÅã,'‰âºZ§Y n`ùŸfKH�¯Èr‰(g¡Þá·èc¢Oq~�wÀ³BŸY~žËöU.<Ýc¹¾ú…?~ïááS‡ò'v]UÅ'ù6†ÖW¯žÿˆûüûŠUÜ—ËòZg¤3OÚlq-@Ê1ùÄÿ_âybqò=èO²ðâÍÿ?ÿÿÌ8<šÖ

 

Er det noen som har erfaring fra å handle fra Scandinavia Photo i det siste? Sender de til Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3990SKK på Scandinavia Photo Sverige for batterigrepet til D800

 

Omtrent en tusenlapp å spare der. Mer å spare på objektiver. Prøvde å logge inn med den gamle profilen min, da kom jeg så langt; :blush:

 

 

Er det noen som har erfaring fra å handle fra Scandinavia Photo i det siste? Sender de til Norge?

Har også konto der og fikk de samme ville tegnene som du :(

Jeg kjøpte alle mine batterigrep, batterier, filter fra ScandinaviaPhoto.no før i tiden. De var nesten alltid en god del billigere sammenlignet med de tre store her i Norge.

 

 

Edit: det skal være mulig å bestille fra scandinaviaphoto.se

 

Edit 2: fra Deres FAQ shipping side:

INTERNATIONELLA FÖRSÄNDELSER levereras med Posten Företagspaket Utrikes till ditt närmaste postutlämningskontor. Leveranstid skiftar beroende på var leveransen sker enlig nedan eller se Postens hemsida för vidare information. Norge: 1-4 dagar Danmark: 1-2 dagar Finland: 2-3 dagar

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som D800 er noe høy iso kamera,men det var vel heller ikke å vente .

Snakker du pr. piksel eller i bildet totalt? To forskjellige ting, det. ;)

 

pr,piksel er det vel ingen tester/omtaler på enda, så her tenker jeg bildet totalt.

Så ut som det ble en del støy i den linken jeg la ved.

Er bare sikkelig spent på sikkelige tester av dette kameraet.

Lenke til kommentar

pr,piksel er det vel ingen tester/omtaler på enda, så her tenker jeg bildet totalt.

Du mener det? Kan du se støy i de skalerte bildene?

ISO 800:

Nikon-D800-high-ISO-800-sample-photo-low-light-620x413.jpg

 

ISO 3200:

Nikon-D800-high-ISO-3200-sample-photo-low-light-620x413.jpg

 

ISO 6400:

Nikon-D800-high-ISO-6400-sample-photo-low-light2-413x620.jpg

 

Eller mener du ikke i det totale bildet allikevel - men heller pr pixel - når du pixel-peeper i 100%?

 

 

 

Ut fra hva jeg kan se her, så er D800 - akkurat som jeg forventet - et flott høy-ISO-kamera.

Lenke til kommentar

As you can see in this crop, there’s a ridiculous amount of noise and it’s difficult to make out individual lines. It might be ok to shoot at this kind of ISO if you’re willing to put in some serious time in post production or if you’re going for an artistic look of some kind, but you’ll want to avoid ISO 25,600 on the Nikon D800 in almost all cases. There may be the odd time that you will have to max out your ISO on the D800, but if you are that worried about shooting in low light you or at ultra-high ISOs you might want to save up some cash and buy the Nikon D4.

 

Ok,vi kan spikke på det da jeg tenkte nu på croputsnittet og ser vel ikke helt det som en diretkte test av pixel pr pixel . Bildene som er vist i sin helet der sier vel enda mindre grunnet størrelsen og ville vel virke like bra uansett kameratype i det formatet .:cool:

Lenke til kommentar

As you can see in this crop, there’s a ridiculous amount of noise and it’s difficult to make out individual lines. It might be ok to shoot at this kind of ISO if you’re willing to put in some serious time in post production or if you’re going for an artistic look of some kind, but you’ll want to avoid ISO 25,600 on the Nikon D800 in almost all cases. There may be the odd time that you will have to max out your ISO on the D800, but if you are that worried about shooting in low light you or at ultra-high ISOs you might want to save up some cash and buy the Nikon D4.

 

Ok,vi kan spikke på det da jeg tenkte nu på croputsnittet og ser vel ikke helt det som en diretkte test av pixel pr pixel . Bildene som er vist i sin helet der sier vel enda mindre grunnet størrelsen og ville vel virke like bra uansett kameratype i det formatet .:cool:

 

De skriver at man bør unngå ISO 25,600 på D800. Men hvilket kamera ville man IKKE unngått ISO 25,600 egentlig?

 

De croputsnittene er 100 %. Hvor store er ikke bildene fra D800 med den oppløsningen det kameraet har? Man skal printe ganske svært før man ser den iso støyene som man ser i de 100 % cropene.

Lenke til kommentar

De skriver at man bør unngå ISO 25,600 på D800. Men hvilket kamera ville man IKKE unngått ISO 25,600 egentlig?

 

De croputsnittene er 100 %. Hvor store er ikke bildene fra D800 med den oppløsningen det kameraet har? Man skal printe ganske svært før man ser den iso støyene som man ser i de 100 % cropene.

Ikke bare skal man printe svært - man skal også stå svært nær det ferdige produktet.

 

Jeg tipper D4, 1D X og 5D III kommer til å være bedre på høy ISO enn D800 - men samtidig har ikke alle de samme behovene. Om man stort sett holder seg på edruelige ISO-verdier og ikke trenger høy skuddtakt - men derimot trenger å skrive ut i veggstørrelse, så er ikke D800 det dummeste valget på denne siden av mellomformat.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Ok,vi kan spikke på det da jeg tenkte nu på croputsnittet og ser vel ikke helt det som en diretkte test av pixel pr pixel . Bildene som er vist i sin helet der sier vel enda mindre grunnet størrelsen og ville vel virke like bra uansett kameratype i det formatet .:cool:

Som jeg sa - du tenkte på støy pr piksel i 100% crop - du pikselpeeper i 100% uten å ta sammenhengen at dette er et veldig høyoppløst kamera som vil gi heller lite støy totalt sett med den mengden støy pr piksel.

 

Ta det fulle bildet, skalér det til størrelsen du skal bruke, og kan du sammenligne støy. Eksakt det samme du skal gjøre for å vurdere uregelmessigheter fra optikk. Kontekst, vet du.

 

Du mener D800 "som du forventet" ikke er noe høyISO-kamera? Hva mener du er et høyISO-kamera, da?

Og har du forsøkt å skalere D800-bildene til samme oppløsning til "høyISO-kameraet" ditt og sammenlignet epler mot epler?

 

Min påstand er at du rører, og at du angående D800 ikke har fått med deg at det hverken vil bli særlig ISO-støy eller problematikk med optikk (så lenge du bruker noenlunde god optikk) når du kikker på hele bildet, skalert til oppløsningen du skal bruke det i.

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

As you can see in this crop, there's a ridiculous amount of noise and it's difficult to make out individual lines. It might be ok to shoot at this kind of ISO if you're willing to put in some serious time in post production or if you're going for an artistic look of some kind, but you'll want to avoid ISO 25,600 on the Nikon D800 in almost all cases. There may be the odd time that you will have to max out your ISO on the D800, but if you are that worried about shooting in low light you or at ultra-high ISOs you might want to save up some cash and buy the Nikon D4.

 

Ok,vi kan spikke på det da jeg tenkte nu på croputsnittet og ser vel ikke helt det som en diretkte test av pixel pr pixel . Bildene som er vist i sin helet der sier vel enda mindre grunnet størrelsen og ville vel virke like bra uansett kameratype i det formatet .:cool:

 

De skriver at man bør unngå ISO 25,600 på D800. Men hvilket kamera ville man IKKE unngått ISO 25,600 egentlig?

 

De croputsnittene er 100 %. Hvor store er ikke bildene fra D800 med den oppløsningen det kameraet har? Man skal printe ganske svært før man ser den iso støyene som man ser i de 100 % cropene.

 

For min del har det aldri betydd noe og vil ikke gjøre det i fremtiden heller , men utifra Nikonfolk så har dette tidligere vært flaggsaken kontra andre merker, viktigheten av lite støy på høy iso har vært en flaggsak som stadig dukket opp i diskusjoner og utifra det ser det ikke ut som D800 fortsetter i den trenden,men så ble det plutselig ikke så viktig virker det som :-)

For meg har det aldri spilt noen rolle og kommer alri til å gjøre det da det er en sjeldenhet at jeg beveger meg over iso 800 , gjør jeg det så er det mest bare for å dokumentere en sak og ikke for å ta bilder som skal brukes seriøst .

 

 

 

Ikke bare skal man printe svært - man skal også stå svært nær det ferdige produktet.

 

Det er vel et ordtak som sier at minste betrakningsavstand er lengden på nesen .......

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Noen steder kan en lese dette :

At the heart of the D800 is a brand new Nikon-developed sensor that boasts 36.8 million pixels in total, with a maximum effective output of 36.3MP.

 

Andre steder står det at den er utviklet av Sony, hva er egentlig det korrekte her .......

Lenke til kommentar

Noen steder kan en lese dette :

At the heart of the D800 is a brand new Nikon-developed sensor that boasts 36.8 million pixels in total, with a maximum effective output of 36.3MP.

 

Andre steder står det at den er utviklet av Sony, hva er egentlig det korrekte her .......

Både og muligens?

 

Det jeg regner med er Nikon har designet sensoren og at det er Sony som produserer sensoren.

 

Det kan f.eks. være at Sony har levert et grunndesign som Nikon har finpusset.

Lenke til kommentar

Noen steder kan en lese dette :

At the heart of the D800 is a brand new Nikon-developed sensor that boasts 36.8 million pixels in total, with a maximum effective output of 36.3MP.

 

Andre steder står det at den er utviklet av Sony, hva er egentlig det korrekte her .......

Både og muligens?

 

Det jeg regner med er Nikon har designet sensoren og at det er Sony som produserer sensoren.

 

Det kan f.eks. være at Sony har levert et grunndesign som Nikon har finpusset.

 

Ok,ser bare at det veksles litt mellom de utsagnene alt etter hvor en leser, men synest det er litt rart om de bruker Sony, de begynner vel å bli enn temmelig arg konkurent ..

Lenke til kommentar

Stort sett alt av Nikon sine sensorer (i hvert fall i dSLRer, kompakter og 1-systemet vet jeg ikke om) er jo produsert i Sony-fabrikker. Selv om de konkurrerer på ett område av forbrukerelektronikk betyr det ikke at de ikke samarbeider på mange andre områder. Nikon er blant annet en av verdens største produsenter (ikke at det finnes mange av dem) av fotolitografiutstyr, så det er nok ikke utenkelig at flere av Sonys brikkefabrikker har litografimaskiner fra Nikon. De kan også ha avtaler om delt bruk av fabrikker som del av avtalen om leveranse av litografiutstyr.

 

Fotolitografiutstyr er dyrt og skal helst gå i døgndrift, og det er nok ikke lønnsomt for Nikon å lage en egen produksjonslinje som de ikke får utnyttet fullt ut bare for å produsere sine egne sensorer.

 

Helt ærlig, jeg tror ikke kameramarkedet er stort nok og viktig nok for Sony til at det er verdt å legge seg i konflikt med en så viktig leverandør av produksjonsutstyr som Nikon over. Tilsvarende er Nikon såpass avhengig av Sony både som kunde og underleverandør at det heller ikke er verdt det for dem å bryte ut av samarbeidet.

 

Og japansk næringsliv har jo en noe annen kultur når det kommer til konkurranse enn vestlig næringsliv. Japanske selskaper samarbeider ofte for å stå sterkere mot utvendige konkurrenter, heller enn å konkurrere alt for tett med hverandre. Selv Nikon og Canon har til dels koordinert produktslipp for å ikke stjele alt for mye rampelys fra hverandre.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

For min del har det aldri betydd noe og vil ikke gjøre det i fremtiden heller , men utifra Nikonfolk så har dette tidligere vært flaggsaken kontra andre merker, viktigheten av lite støy på høy iso har vært en flaggsak som stadig dukket opp i diskusjoner og utifra det ser det ikke ut som D800 fortsetter i den trenden,men så ble det plutselig ikke så viktig virker det som :-)

For meg har det aldri spilt noen rolle og kommer alri til å gjøre det da det er en sjeldenhet at jeg beveger meg over iso 800 , gjør jeg det så er det mest bare for å dokumentere en sak og ikke for å ta bilder som skal brukes seriøst .

 

 

Men hvis det ikke er viktig for deg, hvorfor tar du det da opp?

 

Nikon har vel valgt å fokusere på høyere detaljnivå enn bedre støymestring. De skiftet fokuset. Og det drar nok oss Nikon-folk samme veien. Pluss at alle fans vil nok trekke frem deres lags beste attributter og endre det som trekkes frem ettersom attributtene endrer seg.

Hadde det vært Canon som hadde kommet med et kamera med mange mpx og Nikon som holdt det lavt og satset på isostøy, ville diskusjonen vært den samme bare med omvendt fokus fra C og N fans.

Sånn vil det nok alltid være. Fans er fans og vil som oftest følge sitt lag. Men er alltid en del som vil hoppe over til andre siden fordi de ikke liker utviklingen deres lag gjør. Så det er nok både Nikon og Canon fotografer som kommer til å skifte lag nå. Altså 5d Mark III vs D800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...