Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera Nikon


Anbefalte innlegg

Er en flittig Canonbruker og har brukt dette siden 70 tallet uten problem .

Men jeg vurderer rimelig sterkt å prøve noe nytt å lure meg inn i "fiendens" leir :devil:

jeg har kastet mine øyne på Nikon D 800 og har lyst til å prøve ut den og vil derfor ha bla tips om bra optikk til dette , jeg kommer nok også til å spørre om div ting/løsninger siden jeg som sagt har brukt Nikon lite .

Et første spørsmål i så henseende er når det gjelder fokuspunktene og hvordan en styrer disse, da jeg bruker det veldig mye. På 7D er det jo en joystik som treffer rett på høyre pekefinger og jeg kan da raskt skifte forkuspunkt uten å bevege kamera bort fra øyet . Hvordan er funksjonen for dette på D800

 

På forhånd takk for alle svar

 

mvh Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg vurderer rimelig sterkt å prøve noe nytt å lure meg inn i "fiendens" leir :devil:

Det er mye av det samme som med Canon - knapper er plasset anderledes og mange ting vris motsatt vei.

 

f/2.8 zoom trioen til Nikon er minst like god som Canon's sine med et unntak - 14-24mm som er så bra at Canon-folka bruker den via en adapter. Der har ikke Canon noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Styre fokuspunkt- Se på bildene her: http://www.dpreview.com/previews/nikond800/4

 

Du ser knappen "inne i" AF/MF-bryteren som sitter foran ved objektivet (venstre pekefinger). Denne trykkes ned samtidig som du trykker på knappene på "hjulet" bak litt oppe til høyre (høyre tommel). Så vidt jeg kan se fra side 1 i previewet lenket til over, så ser det ut som Nikons "hjul" og Canons joystick er lokalisert ca samme sted på kameraet, så det burde gå rimelig greit.

 

Jeg opplever dette som en grei mekanisme på min D7000 i alle fall.

Lenke til kommentar

Styre fokuspunkt- Se på bildene her: http://www.dpreview....ews/nikond800/4

 

Du ser knappen "inne i" AF/MF-bryteren som sitter foran ved objektivet (venstre pekefinger). Denne trykkes ned samtidig som du trykker på knappene på "hjulet" bak litt oppe til høyre (høyre tommel). Så vidt jeg kan se fra side 1 i previewet lenket til over, så ser det ut som Nikons "hjul" og Canons joystick er lokalisert ca samme sted på kameraet, så det burde gå rimelig greit.

 

Jeg opplever dette som en grei mekanisme på min D7000 i alle fall.

 

Ok, det blir en "to funksjons sak" men regner med det går greit å venne seg til :-)

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg til D7000, men på D700/D3 flytter du fokuspunktene med joysticken til høyre øvre del av skjermen med tommelen, der du ser en "L" som er for å låse/låse opp joysticken så den ikke lever sitt eget liv hvis man kommer for mye borti den.

 

"Holy Trinity" f.2.8 er de 3 ultimate zoomene til Nikon sine FF, om man trenger disse kommer selvsagt helt an på egne preferanser, type optikk og brennvidder man trenger. Det finnes en rekke med lyssterke fastobjektiver som dekker de mest populære brennviddene selvsagt.

 

Det lille jeg har lest av tilsvarende Canon modeller er vel litt som å kjøpe tv fra 2 ulike tv produsenter, de gjør stort sett det samme, men på ulike måter med andre navn i menyer, på knapper og andre funksjoner.

Lenke til kommentar

Nikon har jo denne "Holy Trinity'en" sin.

14-24mm f/2.8

24-70mm f/2.8

70-200mm f/2.8

 

Det er vel noe av det beste du får til Nikon. Ellers er 50mm 1.8G eller 1.4G veldig bra.

 

24-70 og 70-200 blir vel de to viktigste i første omgang vil jeg tro , men ser for meg litt fastoptikk også etterhvert .

Lenke til kommentar

Har akkurat "fullført" min Holy Trinity, selv om det ble en semi Holy pga at det ble VR 1 og ikke 2 på 70-200'en. Har ikke fått 24-70'en enda, men strålende fornøyd med de to andre.

Har bestilt D800 jeg og. Blir nok fastoptikk på meg og etterhvert. Men ville heller ha allsidighet nå, så får den ultimate lysstyrke og bokeh komme etterhvert. Både 14-24 og 24-70 matcher (etter det jeg har hørt) det meste av fastoptikk i samme spekter på skarphet, men selvsagt ikke på lysstyrke. Men f/2.8 er jo ikke gale det heller. :)

Lenke til kommentar

Håper du ikke har tenkt å bytte system hver gang en produsent har noe som later til å være bedre enn den andres - så kommer du til å bytte igjen og igjen hvert 3-6 år - blir dyrt over tid... ;)

Nå har jeg jo ikke bytta system siden 70 tallet, så med en slik frekvens skulle det vel ikke være noen fare :cool:

Jeg vurderte Nikon da jeg hadde 50Den , men så kom 7D og all tvil var borte ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper du ikke har tenkt å bytte system hver gang en produsent har noe som later til å være bedre enn den andres - så kommer du til å bytte igjen og igjen hvert 3-6 år - blir dyrt over tid... ;)

Nå har jeg jo ikke bytta system siden 70 tallet, så med en slik frekvens skulle det vel ikke være noen fare :cool:

Jeg vurderte Nikon da jeg hadde 50Den , men så kom 7D og all tvil var borte ..

Det er ikke noe galt i å bytte merke hvis man føler at det andre merket utvikler seg i en mye mer positiv retning for ditt bruk.
Lenke til kommentar

Når kommer dette i butikkene, ser ut som jeg blir fri for kamera allerede i dag .

 

23 mars er Interfoto sin dato, mens FotoVideo har 1 april. Da er det vel 2 viktig ting og det er om datoene stemmer, og ikke minst hvor mange som har forhåndsbestilt og om de får inn nok i første levering.

 

4360,- for batterigrepet ohlalalaaa

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Når kommer dette i butikkene, ser ut som jeg blir fri for kamera allerede i dag .

 

23 mars er Interfoto sin dato, mens FotoVideo har 1 april. Da er det vel 2 viktig ting og det er om datoene stemmer, og ikke minst hvor mange som har forhåndsbestilt og om de får inn nok i første levering.

 

4360,- for batterigrepet ohlalalaaa

 

Er det der de skal ta igjen fordi prisen på huset er grei :)

Lenke til kommentar

jeg har kastet mine øyne på Nikon D 800 og har lyst til å prøve ut den og vil derfor ha bla tips om bra optikk til dette , jeg kommer nok også til å spørre om div ting/løsninger siden jeg som sagt har brukt Nikon lite .

De objektivene jeg har litt erfaring med (på D3) er AF-S 14-24, AF-S 24-70, AF-S 50 f/1,4G, AF-S 85 f/1,4G

og Zeiss 35mm f/2 ZF.2.

 

14-24'en og 24-70'en virker veldig bra, meget hurtig fokusmotor, tror du vil bli fornøyd med dem på D800 også. Jeg har ikke den siste av dem, 70-200 f/2,8 G VRII, men den har pri 1 status hos meg.

14-24'en og 24-70'en er gankse ofte på bruktmarkedet, 8-9000,- pr stk. 70-200 vrII ser jeg sjeldent der.

 

AF-S 50 mm f/1,4G har en såpass supertreg fokusmotor at jeg har bestemt meg for å investere i en Zeiss Macro Planar 50 mm f/2 ZF.2 De gode egenskapene AF-S 50 har: pris, ganske skarp fra blender 2 og oppover.

AF-S 85 f/1,4G har en ganske rask fokusmotor, dog ikke i nærheten av de 3 f/2,8 zoomene. Begynner å bli meget skarp ved blender 2,8. På blender f/4 er den helt konge.

 

Jeg har kjøpt mye av mitt tillegsutstyr på Scandinavia Photo, lurer på om de enda finnes da. De var jevnt billigere før når jeg sammenlignet med JF og FV. Ellers eBay..... ingen normale folk betaler 4360,- for ett batterigrep.....

 

Et første spørsmål i så henseende er når det gjelder fokuspunktene og hvordan en styrer disse, da jeg bruker det veldig mye. På 7D er det jo en joystik som treffer rett på høyre pekefinger og jeg kan da raskt skifte forkuspunkt uten å bevege kamera bort fra øyet . Hvordan er funksjonen for dette på D800

Hvis det har noe av det samme systemet som D7000 når det gjelder knappene så tror jeg du vil bli fornøyd når det gjelder å justere AF punktene/sonene. Jeg sitter og leker meg litt med ett D7000 akkurat nå, og på AF biten så minner det meg litt om 7D, valg av soner etc. Litt andre type valg der sammenlignet med D3'en. Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Takk for greit og utfyllende svar , har bestilt D800 men om det blir det endelige er jeg ikke 100% overbevist om enda. Det viser vel at det er vanskeligere å skifte merke enn det jeg trodde,spesielt etter så mange år i en leir :cool:

så litt på lista di som lå for salg. Du kan jo vente lengst mulig med å selge EF 70-200 f/2,8 IS II før du bestemmer deg 100% for enten D800 eller 5D mkIII. Da har du enda muligheter med å ta helomvendig uten å ha tapt noe i forbindelse med oppgraderingen.
Lenke til kommentar

Skulle jeg byttet uten å tenke på pengene hadde det blitt 14-24mm + Zeiss Macro Planar 50 mm f/2 ZF.2 + 70-200mm. Den siste hadde vært det "vondeste" hvis jeg hadde hatt Canon 70-200mm f/2.8 L II.

 

Da hadde jeg hatt tre veldig skarpe objektiver, de to første skarpere enn Canon's tilsvarende (men Zeiss'n fåes jo til Canon også) Nikon 70-200mm omtrent som Canons tidligere utgaver.

 

Jeg har kjøpt mye av mitt tillegsutstyr på Scandinavia Photo, lurer på om de enda finnes da. De var jevnt billigere før når jeg sammenlignet med JF og FV.

Det var surt at Scandinavia Photo kjøpte opp Foto/Video, nå er det umulig å komme inn på nettbutikken til Scandinavia Photo fra norsk IP adresse. Lurer på om de fremdeles er mye billigere enn FotoVideo?

Lenke til kommentar

Skulle jeg byttet uten å tenke på pengene hadde det blitt 14-24mm + Zeiss Macro Planar 50 mm f/2 ZF.2 + 70-200mm. Den siste hadde vært det "vondeste" hvis jeg hadde hatt Canon 70-200mm f/2.8 L II.

 

Da hadde jeg hatt tre veldig skarpe objektiver, de to første skarpere enn Canon's tilsvarende (men Zeiss'n fåes jo til Canon også) Nikon 70-200mm omtrent som Canons tidligere utgaver.

 

Jeg har kjøpt mye av mitt tillegsutstyr på Scandinavia Photo, lurer på om de enda finnes da. De var jevnt billigere før når jeg sammenlignet med JF og FV.

Det var surt at Scandinavia Photo kjøpte opp Foto/Video, nå er det umulig å komme inn på nettbutikken til Scandinavia Photo fra norsk IP adresse. Lurer på om de fremdeles er mye billigere enn FotoVideo?

3990SKK på Scandinavia Photo Sverige for batterigrepet til D800 Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...