Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera Nikon


Anbefalte innlegg

For min del har det aldri betydd noe og vil ikke gjøre det i fremtiden heller , men utifra Nikonfolk så har dette tidligere vært flaggsaken kontra andre merker, viktigheten av lite støy på høy iso har vært en flaggsak som stadig dukket opp i diskusjoner og utifra det ser det ikke ut som D800 fortsetter i den trenden,men så ble det plutselig ikke så viktig virker det som :-)

For meg har det aldri spilt noen rolle og kommer alri til å gjøre det da det er en sjeldenhet at jeg beveger meg over iso 800 , gjør jeg det så er det mest bare for å dokumentere en sak og ikke for å ta bilder som skal brukes seriøst .

 

 

Men hvis det ikke er viktig for deg, hvorfor tar du det da opp?

 

Nikon har vel valgt å fokusere på høyere detaljnivå enn bedre støymestring. De skiftet fokuset. Og det drar nok oss Nikon-folk samme veien. Pluss at alle fans vil nok trekke frem deres lags beste attributter og endre det som trekkes frem ettersom attributtene endrer seg.

Hadde det vært Canon som hadde kommet med et kamera med mange mpx og Nikon som holdt det lavt og satset på isostøy, ville diskusjonen vært den samme bare med omvendt fokus fra C og N fans.

Sånn vil det nok alltid være. Fans er fans og vil som oftest følge sitt lag. Men er alltid en del som vil hoppe over til andre siden fordi de ikke liker utviklingen deres lag gjør. Så det er nok både Nikon og Canon fotografer som kommer til å skifte lag nå. Altså 5d Mark III vs D800.

 

Nå er vel ikke diskusjonen i denne tråden basert på hvilken fan man er , iallefall ikke fra min side da jeg har solgt det meste av canonutstyr og vurderer seriøst å kjøpe D800 , men så har jeg en lei uvane, jeg kan diskutere både svake og sterke sider med et produkt uansett merke :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon har vel valgt å fokusere på høyere detaljnivå enn bedre støymestring. De skiftet fokuset. Og det drar nok oss Nikon-folk samme veien. Pluss at alle fans vil nok trekke frem deres lags beste attributter og endre det som trekkes frem ettersom attributtene endrer seg.

Dette er jo helt feil, de har lenge hatt et kamera for hvert segment. D700/D3/D3s for god kvalitet på høy ISO, og D3x for detaljer... folk har en tendens til å glemme at D3x som begynner å bli virkelig gammelt har 24 Mpixels. Samme strategi denne gang; D800 for studio/landskap og den ivrige pixelpeeper, D4 for høy-ISO kvalitet og hastighet. Det nye er at høy oppløsning ikke koster 60.000 :)

Lenke til kommentar

Bruker stort sett CL modusen for seriebilder på D3/D3s; satt til 5 bilder i sekundet... slipper å fylle minnekort unødvendig raskt. Så dette med 10+ bilder i sekundet brukes så godt som aldri, men greit de 2 gangene i året behovet er der selvsagt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon har vel valgt å fokusere på høyere detaljnivå enn bedre støymestring. De skiftet fokuset. Og det drar nok oss Nikon-folk samme veien. Pluss at alle fans vil nok trekke frem deres lags beste attributter og endre det som trekkes frem ettersom attributtene endrer seg.

Dette er jo helt feil, de har lenge hatt et kamera for hvert segment. D700/D3/D3s for god kvalitet på høy ISO, og D3x for detaljer... folk har en tendens til å glemme at D3x som begynner å bli virkelig gammelt har 24 Mpixels. Samme strategi denne gang; D800 for studio/landskap og den ivrige pixelpeeper, D4 for høy-ISO kvalitet og hastighet. Det nye er at høy oppløsning ikke koster 60.000 :)

Der sier du noe. Hadde helt glemt D3X'en jeg. Så da er vel kanskje D800 egentlig en oppfølger til D3X, mens D4 er jo oppfølger til D3S. Så da har ikke Nikon kommet med en oppfølger til D700 enda. Kanskje det kommer en D800 med sensoren til D4 senere i år som vil være den egentlige oppfølgeren til D700..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...