Gå til innhold

- Folket må gjerne få superbredbånd, men da må de betale


Anbefalte innlegg

Hvor og når har staten (det offentlige) bygd og driftet fibernett til private? Med dette mener jeg ikke norges stamnett, men fiber til bygder ute i gokk.. Meg bekjent er det private aktører (kraftverk og andre A/L er vel som private å regne?) som bygger ut og drifter fiber til utkantene. Og prisen pr. abonnement er det vel de private som avgjør, vil jeg formode..? Norske skattekroner brukes jo ikke på de private utbyggerne..

Det har vel vært snakk om indirekte støtte til utbygging av bredbånd i "grissgrendte strøk". Hvor store beløp det har vært snakk om og hvorvidt det har gått til kobber eller fiber, det vet jeg ikke.

 

Det jeg derimot har registrert er at den største aktøren, Telenor, har lenge vært fraværende på privatmarkedet hva fiber angår, og forbigått av en rekke mindre aktører i markedet (bla Lyse/Altibox).. Det ligger vel ikke en ugle begravet i denne mosen når det gjelder vinklingen på div analyser og uttalelser som har kommet fram i media fra "telexperter"...? :whistle:

Så Telenor skulle stå bak dette i et forsøk på å fremme en påstand om at "Telenor ADSL er alt man trenger"?

 

Jeg gidder ikke å kaste bort 47500,- på å kjøpe rapporten for å se om det kan være noe i det.

(Den prisen er ironisk nok høyere enn det Norsk Telecom sier at det koster per fibertilkobling ...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mobilt bredbånd i Norge duger knapt til Skype, og enda her blir det sulteforing, og som nevnt, Tore tror det er bare 1x person i hver hustand...

Tror han må ta det vi kaller en "reality check"

 

Tydelig han fikk med seg forrige argumentene mot han, så send han flere eposter... Han må ha en ny fiks fik.

*Diskusjon.no slaps Tore around a bit with a large trout

 

 

:p

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så Telenor skulle stå bak dette i et forsøk på å fremme en påstand om at "Telenor ADSL er alt man trenger"?

 

Jeg gidder ikke å kaste bort 47500,- på å kjøpe rapporten for å se om det kan være noe i det.

(Den prisen er ironisk nok høyere enn det Norsk Telecom sier at det koster per fibertilkobling ...)

 

Jeg tror ikke med hånden på hjertet at Telenor står bak noe som helst. Jeg bare dro en frekkis ;-) Men jeg er forbaust at Telenor har pushet gammel teknologi i lang tid, og tapt stort i et voksende fremtidsrettet marked. Hvorfor? Kan ikke svare på det selv, bare lurer... :ph34r:

 

Sjekket siden til Norsk Telecom, og måtte humre litt over et par sitater tatt fra hw.no om "superbredbandssaken"; kanskje de eneste sitater som var i deres favør.. hihi :tease:

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Det er jo helt klart at fra det sekundet telefonmarkedet ble privatisert og telenor hadde 100% av kundemassen så kunne de bare tape kunder i norge. Derfor har de konsekvent investert i utlandet. Det er nok klokt av dem. Hele telecom bransjen tjener enorme summer på mobilt internett for tiden og all superbredbånd utbygging vil gå på bekostning av dette. I tillegg har de sikkert kjempe avanse på sitt kobbernett så de vil jo bruke det for alt det er verdt. Alt dette er nok positivt fra en aksjeholders synspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antar det er en versjon av VPN over den ordinære fibernett utbyggingen.

Tror ikke de har gravd en dedikert fiber kabel fra sør til nord kun for kommune bruk.

Det er da heller ikke "dedikert fiber kabel fra sør til nord" Aarønæs tar opp i sin rapport.

Den tar heller ikke opp "datanett som binder sammen statlige, kommunale, fylkeskommunale og andre offentlige etater".

 

Rapporten stiller spørsmål ved sammfunnsnytten av å bygge ut "superbredbånd til folket".

(Jeg deler ikke Aarønæs' konklusjon, men hvis man skal argumentere mot ham bør man i det minste stille visse minimumskriterier til saklighet.)

Lenke til kommentar

Ja og her nevner vi fiberen fra Alt i box, lagt ned av NTE (E verket) for bredbåndsbruk.

Ergo er konklusjonen at det blir i allefall en samfunnsnyttig ting som kommer ut av dette i tråd med artikkelen :p ikke bare pirater, lek og morro som Tore på Vista og ISDN påstår.

Lenke til kommentar

"Folket må gjerne få superbredbånd, men da må de betale" Hva mener dem egentlig med "betale" ? her tar dem 350 ca for 10Mbit og 700 for 20Mbit fiber..

 

 

 

 

 

 

Og det er lokalt kraftselskap som eies av kommunen,Alså staten egentlig... (Folket) Som tjener masse penger på strøm til privat og firma rundt.

 

 

 

og bruker pengene på fiberutbygging... Men når dem tar 2000kr for å trykke på en knapp, (Tv alt via fiber) for å åpne internett tilgang på port 2 på hjemmesentral...Jada...Tviler på noe kommer til å bli billigt i norge så lenge et firma har monopol på fiber, og telenor gidder jo ikke bygge ut fiber,Skulle tro dem hadde nok penger på boken sin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snakket akkurat med Telenor, de har absolutt ingen planer om fiber her i området :cry:

 

jeg fikk en utrolig stor "lykkerus" da den første mailen kom om at de skulle bygge det ut i løpet av året, men etter en liten stund fikk jeg en ny melding der det stod at de hadde feilet på adressen og at det var ingen planer i det hele tatt for fiber her. at de kan være så uforsiktige når de sender infoen sin :nei:

 

jeg skjønner virkelig ikke at det ikke går an å få fiber bare 25 minutter med bil utenfor Norges hovedstad, jeg blir oppgitt over hvor sakte denne utviklingen går fremover, jeg er rett og slett både forbanna og utrolig oppgitt :realmad::wallbash:

Lenke til kommentar
jeg skjønner virkelig ikke at det ikke går an å få fiber bare 25 minutter med bil utenfor Norges hovedstad, jeg blir oppgitt over hvor sakte denne utviklingen går fremover, jeg er rett og slett både forbanna og utrolig oppgitt :realmad::wallbash:

Slapp av. Du skal være glad du slipper å få 'sovjetfiber' fra Telenor. Det må da være mye bedre å få et tilbud fra en privat tilbyder. 25 minutter med bil blir jo fort noen kilometer, så det kan jo hende grøftegravingen blir dyr, men det er sikkert verdt det.

Lenke til kommentar
jeg skjønner virkelig ikke at det ikke går an å få fiber bare 25 minutter med bil utenfor Norges hovedstad, jeg blir oppgitt over hvor sakte denne utviklingen går fremover, jeg er rett og slett både forbanna og utrolig oppgitt :realmad::wallbash:

Slapp av. Du skal være glad du slipper å få 'sovjetfiber' fra Telenor. Det må da være mye bedre å få et tilbud fra en privat tilbyder. 25 minutter med bil blir jo fort noen kilometer, så det kan jo hende grøftegravingen blir dyr, men det er sikkert verdt det.

 

det med Oslo var bare for å vise at de ikke engang bryr seg om områdene rundt hovedstaden engang, skolen min som ligger 5Km unna i veistrekning har 80/?? , og i luftlinje er det bare 3Km...

Lenke til kommentar

det med Oslo var bare for å vise at de ikke engang bryr seg om områdene rundt hovedstaden engang, skolen min som ligger 5Km unna i veistrekning har 80/?? , og i luftlinje er det bare 3Km...

Telenor er ikke 'morra di'. Hvis du vil at Telenor skal være pålagt å bygge ut høyhastighetsbredbånd til alle som vil ha det, så får du (og veldig mange andre) heller stemme SV (eller rødere) ved neste valg. Da kan det muuligens tenkes at Telenor blir nasjonalisert og pålagt å gjøre det du sier. Inntil så skjer tror jeg du må sette din lit til andre krefter. (Eller innse at du er en marginal kunde som det ikke er verdt å investere i.)

Lenke til kommentar

det med Oslo var bare for å vise at de ikke engang bryr seg om områdene rundt hovedstaden engang, skolen min som ligger 5Km unna i veistrekning har 80/?? , og i luftlinje er det bare 3Km...

Telenor er ikke 'morra di'. Hvis du vil at Telenor skal være pålagt å bygge ut høyhastighetsbredbånd til alle som vil ha det, så får du (og veldig mange andre) heller stemme SV (eller rødere) ved neste valg. Da kan det muuligens tenkes at Telenor blir nasjonalisert og pålagt å gjøre det du sier. Inntil så skjer tror jeg du må sette din lit til andre krefter. (Eller innse at du er en marginal kunde som det ikke er verdt å investere i.)

 

nå er ikke jeg gammal nok til å stemme enda da, og ikke det under valgt i 2013 heller...

Lenke til kommentar

Klart at når flere i en husholdning skal se på 4k TV og hjemme serveren kjører backup av bilder og video til clouden skal man ha bra kapasitet, men det er ikke dermed sagt at staten skal betale alt. Jeg skjønner argumentasjonen til fyren med grusvegen, men bruker staten så mye penger på dette da?

 

Hvor mye blir egentlig fiberlinjene subsidiert med? Utenfor hos meg la telenor ned fiber for litt over ett år siden, men selv det rimeligste abbonnementet var dyrere enn det raskeste adsl alternativet og de skulle også ha 5000 spenn i installasjons og oppstart utgifter.

 

Dersom ingen har noen fakta på dette vil diskusjonen bare fortsette å gå i sirkler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her legger dem nå mye av fiberen via strømpålene og ned til en fibersentral som står hver 100meter ca og til derfra graver dem ned kabelene til hustandene rundt.....

 

Så skulle ikke tro utbygging skulle vært så dyrt.. Men fiberkabel er mer utsatt når den ikke er gravd ned,men skal mye til for dem ryker,da må det storm og knekke ned strøm pålene! noe som skjer hver 10år?

 

Og dem legger selvsagt ikke i pålene der trær kan velte over kabelene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...