Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor fort over grensa må man kjøre for å miste lappen i de forskjellige sonene?


Nohcho

Anbefalte innlegg

Hei, ble stoppa i dag av sivil, jeg hadde kjørt forbi dem, og en del andre biler, å lå vel kanskje ikke i grensa noe særlig. Og de skjørte ikke etter meg, kjørte noen biler bak, men hadde fulgt med, og til slutt når jeg kom meg til tettstedet hvor jeg bor, stoppa de meg. Men hadde ikke noe radarmålinger, så jeg slapp ganske billig unna...))

 

Lurte bare på, Hvor fort er det man egentlig må kjøre for at de kan inndra lappen, og ellers hva kan man kreve av dem i en sånn situasjon?=)

For eksempel, når de slo på lyset, så tenkte jeg: Jeg gir ikke lappen, før de viser meg radarutskrift, hadde det gått? Hvis jeg absolutt nekter å gi dem lappen for eksempel, hva kan dem gjøre?=))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...Hvis jeg absolutt nekter å gi dem lappen for eksempel, hva kan dem gjøre?=))

Du tror vel ikke at; bare fordi du sitter med den lille rosa at du har førerkort? Hvis politiet "tar førerkortet på plass", skjer tapet også i politiets register. Altså har det ingen som helst betydning om du er i fysisk besittelse av førerkort, du har da ikke lov å kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FOR 1990-06-29 nr 492: Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker

 

Her er bøtesatsene for fartsovertredelser som gir forenklet forelegg. Alt over forenklet forelegg gir vel grunnlag for å miste lappen etter det jeg har forstått.

 

 

§ 1. Trafikkforseelser som kan bøtelegges ved forenklet forelegg

1. Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jf. trafikkskilt 362 og 366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6, samt overtredelse av forskrift om forbud mot bruk av beltemotorsykkel (snøscooter) på offentlig veg eller overtredelse av § 4 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel

- når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er,

a) til og med 5 km/t kr 600,-

b) til og med 10 km/t kr 1600,-

c) til og med 15 km/t kr 2900,-

d) til og med 20 km/t kr 4200,-

e) til og med 25 km/t kr 6500,-

- når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,

j) til og med 5 km/t kr 600,-

k) til og med 10 km/t kr 1600,-

l) til og med 15 km/t kr 2600,-

m) til og med 20 km/t kr 3600,-

n) til og med 25 km/t kr 4900,-

o) til og med 30 km/t kr 6500,-

p) til og med 35 km/t kr 7800,-

- når fartsgrense på motorveg er 90 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er

q) 36 km/t til og med 40 km/t kr 9000,-.

Lenke til kommentar

Hvis jeg absolutt nekter å gi dem lappen for eksempel, hva kan dem gjøre?=))

 

Då kan dei ta den med makt sidan politiet har voldsmonopol her i landet. Dei kan også ta beslag på kjøyretøyet ditt.

 

Men som TOMpsy heilt korrekt påpeiker så er det ikkje det fysiske førerkortet som gir deg lov til å kjøyre bil. Mister du førerkortet så mister du retten til å kjøyre bil her i landet.

 

Det er akkurat dette som gjer at dersom du mister førerkortet så kan du ikkje reise til utlandet å ta førerkortet i eit EU land og deretter kjøyre lovlig i norge. Sjølv om du då har eit gyldig førerkort så er du fortsatt budet av at du har mista førerretten.

 

 

 

Dersom du har klart å lure unna det fysiske førerkortet sjølv om du mister førerretten så gjer dette at du har ein liten sjangs for å klare å lure politiet ved ein rutinekontroll seinare.

 

Forsøk på dette vil sjølvsagt føre til endå strengare straff når det blir oppdaga. (Noke som det blir når loggen skal førast og det kjem opp på PCen at den personen ikkje innehar førarrett).

Lenke til kommentar

For eksempel, når de slo på lyset, så tenkte jeg: Jeg gir ikke lappen, før de viser meg radarutskrift, hadde det gått? Hvis jeg absolutt nekter å gi dem lappen for eksempel, hva kan dem gjøre?=))

Du vil få se «bevis» på at du kjørte så fort som de påstår. Sivile biler bruker ikke radar, men (kort fortalt) stoppeklokke og video. Det er dessuten en dårlig idé å nekte å gi fra seg førerkortet. Det du kan (og bør) gjøre er å ikke samtykke til beslag. De tar det likevel, men de må behandle saken innen X uker, hvis ikke får du kortet og førerretten tilbake.

 

Redigert: Kilder er en fin ting!

 

§ 33.
Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv.

 

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig.
Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#33

Endret av Runar
Lenke til kommentar

For eksempel, når de slo på lyset, så tenkte jeg: Jeg gir ikke lappen, før de viser meg radarutskrift, hadde det gått? Hvis jeg absolutt nekter å gi dem lappen for eksempel, hva kan dem gjøre?=))

Du vil få se «bevis» på at du kjørte så fort som de påstår. Sivile biler bruker ikke radar, men (kort fortalt) stoppeklokke og video. Det er dessuten en dårlig idé å nekte å gi fra seg førerkortet. Det du kan (og bør) gjøre er å ikke samtykke til beslag. De tar det likevel, men de må behandle saken innen X uker, hvis ikke får du kortet og førerretten tilbake.

 

Redigert: Kilder er en fin ting!

 

§ 33.
Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv.

 

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig.
Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#33

 

Men må ikke en politimann ha en GRUNN til å stoppe meg? Kan liksom politiet bare stoppe meg, si at jeg har kjørt for fort, og ta fra meg lappen? Og selv om jeg klager, ikke samtykker osv osv, jeg mister jo fortsatt muligheten til å kjøre bil i noen uker... Litt urettferdig spør du meg, at politiet har så stor makt ovenfor befolkningen, men når de virkelig trengs, så bruker dem flere timer på å komme seg dit...

Lenke til kommentar

Du vil få se «bevis» på at du kjørte så fort som de påstår. Sivile biler bruker ikke radar, men (kort fortalt) stoppeklokke og video. Det er dessuten en dårlig idé å nekte å gi fra seg førerkortet. Det du kan (og bør) gjøre er å ikke samtykke til beslag. De tar det likevel, men de må behandle saken innen X uker, hvis ikke får du kortet og førerretten tilbake.

 

Redigert: Kilder er en fin ting!

 

§ 33.
Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv.

 

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig.
Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#33

 

 

Merk at det ikke nødvendigvis er selve saken (skyldsspørsmålet) som må opp innen tre uker men om avgjørelsen på midl tilbakekallese av førerkortet skal opprettholdes. Dvs, er det skjellig grunn til mistanke?

Eks

Du blir stoppet, mistenkt for å ha kjørt over grensen som medfører tap av førerrett.

politiet tar førerkortet og du samtykker. så kommer saken opp om en stund og blir avgjort.

 

Samme men denne gangen smtykker du ikke. Politiet har da tre uker på å bringe saken inn for retten for å avgjøre om det er skjellig grunn til mistanke og om førerkortbeslaget skal opprettholdes. Ikke selve saken om du faktisk kjørte for fort og om hvilken straff du skal få.

 

Så i realiteten oppnår man bare at man må ta fri en eller to dager ekstra fra jobb for å møte i retten en gang mer enn man ellers trengte (hvis da ikke påtalemyndigheten finner ut at de også vil kjøre selve saken da. Men det trenger de ikke gjøre)

Lenke til kommentar

Men må ikke en politimann ha en GRUNN til å stoppe meg? Kan liksom politiet bare stoppe meg, si at jeg har kjørt for fort, og ta fra meg lappen?

 

Hvis politiet stopper deg og sier du har kjørt for fort, så har du kjørt for fort. De måler selvsagt dette før de stopper deg. Hvorvidt de kan ta fra deg lappen eller ikke avhenger av hvor mye for fort du kjørte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...