Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Mange av dem vi hjelper er fattige romfolk som lever under uverdige forhold, forteller Stein Mydske og Knut Ottesen i Romania-gruppen. Begge blir med korpsinstruktørene nedover. Og, hvor går skillet mellom romfolk og rumenere - kanskje bare ett "pappkrus"? Uannsett, så gjør i hvert fall disse musikantene fra fredrikstad sitt beste, og det kan sannsynligvis flere få til

"Glemmen" prosjektet har sikkert sendt penger til romfolk, men dette spesifikke korpsprosjektet har jo ingenting med romfolk å gjøre.

Og nei, skillet mellom vanlige rumenere og romfolk går absolutt ikke ved bare et pappkrus. Forøvrig selvsagt et kjempebra opplegg.

(Hadde forøvrig vært interessant å vite hvilke spesifikke prosjekt som har vært rettet mot romfolk og ikke minst se resultatet av disse.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Mange av dem vi hjelper er fattige romfolk som lever under uverdige forhold, forteller Stein Mydske og Knut Ottesen i Romania-gruppen. Begge blir med korpsinstruktørene nedover. Og, hvor går skillet mellom romfolk og rumenere - kanskje bare ett "pappkrus"? Uannsett, så gjør i hvert fall disse musikantene fra fredrikstad sitt beste, og det kan sannsynligvis flere få til

"Glemmen" prosjektet har sikkert sendt penger til romfolk, men dette spesifikke korpsprosjektet har jo ingenting med romfolk å gjøre.

Og nei, skillet mellom vanlige rumenere og romfolk går absolutt ikke ved bare et pappkrus. Forøvrig selvsagt et kjempebra opplegg.

(Hadde forøvrig vært interessant å vite hvilke spesifikke prosjekt som har vært rettet mot romfolk og ikke minst se resultatet av disse.)

 

Når det gjelder diverse tiltak innenlands, så har det vel vært postet linker og sammendrag av disse opptil flere ganger i tråden - men når det gjelder tiltak utenfor landets grenser (og det er også mest interessant, siden det omfatter de ulike nasjonalstatene hvor romfolk er fastboende), har det vel ikke vært postet noe spesielt, annet enn ett par videoer/dokumetarer.

 

Jeg fant denne, som etter min mening i det minste adresserer problemet på en forståelig måte.

 

 

the only way to successfully integrate the Roma people is by joining forces. And it’s crucial that all actors are involved:

the EU Institutions, national, regional and local authorities, civil society and, of course,

Roma people themselves.

This publication is designed to be used by national and local decision makers.

 

 

Ellers kan det jo være nyttig å få med seg denne - hvor romfolkets bidrag til samfunnet blir presentert på en god måte. Vi har vel tidligere skrevet litt om hvilke positive resultater Spania har oppnådd, men det skal sies at de har brukt tiden godt ... innslaget er ca. 24 min ut i programmet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Altfor tungvint å dra til Kristiansand for litt "hygge" - hvis man ønsker noe av slikt no drit, er det bare å spasere noen få meter fra dørterskelen - har du noe mer nytt å komme med?

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese igjennom alt vissvasset du har skrevet siden sist, så nei jeg har egentlig ikke noe nytt å komme med utover det at jeg synes romfolk / tiggere / rotter som selger narkotika til mindreåringer er sånn passe teit.

 

Jo, forresten: Jeg tok en rumener på fersken i å prøve å bryte opp boden min. Hadde dessverre ikke på meg ordentlige sko så jeg fikk ikke tatt han igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke orket å lese igjennom alt vissvasset du har skrevet siden sist, så nei jeg har egentlig ikke noe nytt å komme med utover det at jeg synes romfolk / tiggere / rotter som selger narkotika til mindreåringer er sånn passe teit.

 

Jo, forresten: Jeg tok en rumener på fersken i å prøve å bryte opp boden min. Hadde dessverre ikke på meg ordentlige sko så jeg fikk ikke tatt han igjen.

 

Det er veldig hensynsfullt å la meg ta meg av "vissvasset" i denne tråden, og det settes pris på herfra :)

Så kan du heller komme med små oppdateringer på hvordan du problemløser, sånn til hverdags - grei arbeidsfordeling!

 

Poenget med nettopp knarken, er at alle som driver på med gatesalg, er å definere som "rotter", og der skiller ikke jeg på hverken hudfarge eller nasjonalitet. Forøvrig ble dette rumenske paret behandlet på en eksemplarisk måte, sett handlingene deres i relasjon - de blir altså fengslet i en viss tid, for deretter å bli bortvist fra landet. Hva mer kan man forlange?

 

Hvis du bor i oslo, eller i nærheten - kan du jo ta deg en tur i nærheten av "Urtehagen Barnehage". Der vil du kanskje få større grunn til å vemmes over knark/dop-tilstandene, og svært få av dem er romfolk, som henger rundt de småbarna, og skaper uhyggestemning.

Lenke til kommentar

Det finnes nok av knarkere og langere i Oslo og det er helt klart et problem, men det er på langt nær noen grunn til å forsøke å bagatellisere romfolket og all kriminaliteten og problemene som følger i deres fotspor.

I så måte var historien fra Arendal et eksemplarisk eksempel på hvordan ting bør håndteres, men om ting hadde vært håndtert riktig i utgangspunktet så er det stor sannsynlighet for at vi ikke måtte kaste bort store ressurser og penger på dette.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvis du bor i oslo, eller i nærheten - kan du jo ta deg en tur i nærheten av "Urtehagen Barnehage". Der vil du kanskje få større grunn til å vemmes over knark/dop-tilstandene, og svært få av dem er romfolk, som henger rundt de småbarna, og skaper uhyggestemning.

 

Her vil jeg påstå du påpeker at vi har mer enn nok med utfordringen uten å få disse i tillegg. Vi klarer jo ikke å gjøre barnas område trygt og godt uten de, så hvorfor noen mener at vi trenger å 'importere' mer av utfordringen er for meg en gåte. Så uhyggestemning der vil si det er greit at det også blir flere plasser i tillegg - merkelig argumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis du bor i oslo, eller i nærheten - kan du jo ta deg en tur i nærheten av "Urtehagen Barnehage". Der vil du kanskje få større grunn til å vemmes over knark/dop-tilstandene, og svært få av dem er romfolk, som henger rundt de småbarna, og skaper uhyggestemning.

 

Her vil jeg påstå du påpeker at vi har mer enn nok med utfordringen uten å få disse i tillegg. Vi klarer jo ikke å gjøre barnas område trygt og godt uten de, så hvorfor noen mener at vi trenger å 'importere' mer av utfordringen er for meg en gåte. Så uhyggestemning der vil si det er greit at det også blir flere plasser i tillegg - merkelig argumentasjon.

 

Jeg vet ikke hvem du mener vil importere flere problemer til landet, men det får stå for din egen regning.

 

Når det gjelder hva jeg personlig mener om forholdene i grønlandsområdet - så er jeg enig i at vi har evig nok med våre egne tiggere, men kan dessverre ikke nekte disse nye tiggerne heller, grunnet eget lovverk og avtaler ifm. EØS-ordningen.

 

De som sitter med ansvaret for tilstandene nå for øyeblikket, er de som også bestemte at de narkomane skulle fjernes fra der de oppholdte seg før bortvisningen, og gjorde ingenting for å tilrettelegge slik at de ikke ble til så stor sjenanse som de er der hvor de for tiden får lov til å være.

 

Når det gjelder selve tiggingen, så er jeg for en lovendring som forbyr all form for tigging, det være seg av våre egne, eller tilreisende.

 

Så mesteparten av min argumentasjon går på at så lenge vi tillater tigging på den måten det foregår i dag, gir det ikke meg noe annet valg enn å gi så mye jeg klarer.

 

:)

 

lagt merke til at flere og flere i Oslo gir heller mat til tiggerne, noe jeg ser som positivt..

 

Støttes helhjertet, ja!

Lenke til kommentar

Når det gjelder hva jeg personlig mener om forholdene i grønlandsområdet - så er jeg enig i at vi har evig nok med våre egne tiggere, men kan dessverre ikke nekte disse nye tiggerne heller, grunnet eget lovverk og avtaler ifm. EØS-ordningen.

Alle problemer er lovlige til de blir ulovlige. Så da endrer vi lovverket og løser problemet!

 

Frankrike klarte det greit.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når det gjelder hva jeg personlig mener om forholdene i grønlandsområdet - så er jeg enig i at vi har evig nok med våre egne tiggere, men kan dessverre ikke nekte disse nye tiggerne heller, grunnet eget lovverk og avtaler ifm. EØS-ordningen.

Alle problemer er lovlige til de blir ulovlige. Så da endrer vi lovverket og løser problemet!

 

Frankrike klarte det greit.

 

Det strides om hvor greit det ble for Frankrike - og vi som er en bitteliten nasjon i forhold, kan neppe håpe på at vi slipper like billig unna, tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Randi (30) er Norges første romlos

- Jeg skal følge opp rombarna og styrke forholdet mellom familiene og skolen. Hovedmålet vårt er å minske fraværet, sier romlosen Randi Bakke til VG Nett.

Bakke ble tilsatt i stillingen 1. august og prosjektperioden varer ut 2013. Oslo kommune fikk bevilget 1,2 millioner i støtte fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) som en del av regjeringens Handlingsplan for å bedre levekårene for romfolket i Oslo.

Rektor ved Sinsen barneskole Jan Petter Braathen sier at utfordringene knyttet til elever med rombakgrunn først og fremst handler om fravær.

- Det er et faktum at lange reiseperioder er en stor del av romkulturen. Skole er viktig uansett bakgrunn og det er vår oppgave å tilrettelegge så godt som mulig, sier Braathen til VG Nett.

 

Positivt, og det på flere plan.

 

:)

Lenke til kommentar

- Det er et faktum at lange reiseperioder er en stor del av romkulturen. Skole er viktig uansett bakgrunn og det er vår oppgave å tilrettelegge så godt som mulig, sier Braathen til VG Nett.

 

Dessuten er det etter de forskningsrapportene jeg har lest, nokså få (om noen her til lands) sigøynere som lever etter den gamle nomadekulturen. Det vi har her til lands er noen nordmenn/svensker av taterslekt Som reiser rundt som vanlige "støvsugerselgere".

Kanskje du lærte noe nytt da.

 

Det vi har her til lands er sigøynere som lever etter den gamle nomadekulturen. Som kilden du selv refererer til: "Dette er en ganske stor del av romkulturen". Og det er barnas utdanning som får lide. Nå er jo utdanning en trussel for romkulturen så det er ikke så rart foreldrene tar barna ut av skolen.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

- Det er et faktum at lange reiseperioder er en stor del av romkulturen. Skole er viktig uansett bakgrunn og det er vår oppgave å tilrettelegge så godt som mulig, sier Braathen til VG Nett.

 

Dessuten er det etter de forskningsrapportene jeg har lest, nokså få (om noen her til lands) sigøynere som lever etter den gamle nomadekulturen. Det vi har her til lands er noen nordmenn/svensker av taterslekt Som reiser rundt som vanlige "støvsugerselgere".

Kanskje du lærte noe nytt da.

 

Det vi har her til lands er sigøynere som lever etter den gamle nomadekulturen. Som kilden du selv refererer til: "Dette er en ganske stor del av romkulturen". Og det er barnas utdanning som får lide. Nå er jo utdanning en trussel for romkulturen så det er ikke så rart foreldrene tar barna ut av skolen.

 

Jeg er takknemlig for all ny lærdom, uavhengig av hvor og hvem som bringer med seg den.

 

Resten av påstandene får du gjerne dokumentere - jeg for min del har bare dokumentasjon som viser noe annet. Det vi har her til lands er mellom 500 og 800 Romfolk. Hvor mange Sigøynere, eller hvor mange som er av Taterslekt, er det vanskelig å finne tallene på. Svensk dokumentasjon viser derimot at det er relativt svært få av fastboende/svenske statsborger med røtter fra Romfolk, som har beholdt reisekulturen.

 

I de norske rapportene, det være seg fra forskning eller romorganisasjonenes, strides det om hvorfor tiltakene ikke har hatt ønsket virkning. Men det som antydes fra begge hold, er at det glipper med det som kalles; tett oppfølging

 

Spania har visstnok fått helt andre resultater ved nettopp å holde tett oppfølging - lenge nok.

 

:)

Lenke til kommentar

Spania har visstnok fått helt andre resultater ved nettopp å holde tett oppfølging - lenge nok.

Og igjen er årsaken til dette at de spanske i praksis har forlatt nomadekulturen. At man ikke forsvinner i ny og ne i lengre perioder er helt essensielt for at man skal kunne ha fornuftig og tett oppfølging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Spania har visstnok fått helt andre resultater ved nettopp å holde tett oppfølging - lenge nok.

Og igjen er årsaken til dette at de spanske i praksis har forlatt nomadekulturen. At man ikke forsvinner i ny og ne i lengre perioder er helt essensielt for at man skal kunne ha fornuftig og tett oppfølging.

Ja, Spania har visst klart å finne den mest virksomme motivasjonsfaktoren som gjør at de velger å forlate de delene av egen kultur som var til hinder for å bli hensiktsmessig integrerte i det spanske samfunnet.

Lenke til kommentar

Spania har visstnok fått helt andre resultater ved nettopp å holde tett oppfølging - lenge nok.

Og igjen er årsaken til dette at de spanske i praksis har forlatt nomadekulturen. At man ikke forsvinner i ny og ne i lengre perioder er helt essensielt for at man skal kunne ha fornuftig og tett oppfølging.

Ja, Spania har visst klart å finne den mest virksomme motivasjonsfaktoren som gjør at de velger å forlate de delene av egen kultur som var til hinder for å bli hensiktsmessig integrerte i det spanske samfunnet.

Nei. Spania hadde et helt annet utgangspunkt fordi det spanske romfolket allerede hadde distansert seg fra nomadelivet. Andre land som skal integrere romfolk sitter altså med en enormt mye større utfordring enn det Spania hadde. De må først få dem til å forkaste nomadekulturen og etter det kan de begynne med "tett oppfølging metoden" som har fungert relativt bra i Spania. Men fortsatt sliter Spania på enkelte områder med rombefolkningen sin.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Spania har visstnok fått helt andre resultater ved nettopp å holde tett oppfølging - lenge nok.

Og igjen er årsaken til dette at de spanske i praksis har forlatt nomadekulturen. At man ikke forsvinner i ny og ne i lengre perioder er helt essensielt for at man skal kunne ha fornuftig og tett oppfølging.

Ja, Spania har visst klart å finne den mest virksomme motivasjonsfaktoren som gjør at de velger å forlate de delene av egen kultur som var til hinder for å bli hensiktsmessig integrerte i det spanske samfunnet.

Nei. Spania hadde et helt annet utgangspunkt fordi det spanske romfolket allerede hadde distansert seg fra nomadelivet. Andre land som skal integrere romfolk sitter altså med en enormt mye større utfordring enn det Spania hadde. De må først få dem til å forkaste nomadekulturen og etter det kan de begynne med "tett oppfølging metoden" som har fungert relativt bra i Spania. Men fortsatt sliter Spania på enkelte områder med rombefolkningen sin.

Kan du dokumentere?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I påvente av at "Vice" kommer med dokumentasjoner på påstandene sine, legger jeg ut litt av dokumentasjonen jeg har funnet. Og jeg klarer ikke å finne i noen av disse rapportene, eller artiklene, noe som tilsier at resten av Europa har en rombefolkning av annen og dårligere art, enn de spanske romfolkene.

 

Spain's two-pronged integration approach has been instrumental in those results, pairing access to mainstream social services with targeted inclusion programs. For example, Roma can have access to public housing and financial aid on the condition that they send their children to schools and health care facilities. Then there's the Gypsy Secretariat Foundation Acceder program, which experts say is one of the best integration initiatives in Europe. The program takes young, unemployed Gypsies and teaches them technical skills and helps them earn the equivalent of a high school degree. At the end, they are placed in jobs through a series of agreements with private companies. The program has been such a success that Romania's National Agency for Roma is trying to implement its own version.

Read more: http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2019316,00.html#ixzz24NVJ55Mh

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...