Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Jeg fatter ikke hvorfor vi lar dette skje - hva er det som er så spesielt med Romfolket?

Denne dokumentaren burde rekke for de fleste ... hvis det mot formodning er noen som enda vil argumentere for at vi skal fortsette å drive med legalisert "tortur" av Romfolk, etter å ha sett hele filmen - så er jeg veldig interessert i å få lese det

Romfolket - lovløse i europa

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handlet vel om tiggere? Jeg har fortsatt til gode å høre noen gode argumenter for at disse fortjener mine penger uten å gjøre noe arbeid for dem.....

 

I andre land praktiseres det ofte at man &--#60;&--#60;arbeider&--#62;&--#62; for pengene, men det er muligens crazy-talk for denne kulturgruppen mener du?

Syntes at hvis de virkelig TRENGER pengene så kan de tilby seg å gjøre mindre arbeidsoppgaver, e.g. amatør-malerjobber klippe gress etc etc.

 

Problemet oppstår vel heller over at ikke ALLE disse er her lovlig, så de kan ikke jobbe med noe som har med staten å gjøre regner jeg med, da syntes jeg ikke synd på dem lengre, om man er her ulovlig var man tross alt klar over det da man dro til Norge.

Endret av [email protected]
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette handlet vel om tiggere? Jeg har fortsatt til gode å høre noen gode argumenter for at disse fortjener mine penger uten å gjøre noe arbeid for dem.....

 

Dette handler om hvordan vi behandler en folkegruppe på en diskriminerende og fordomsfull måte. Hvis du ser dokumentaren, så tror jeg du skjønner poenget godt. Tigging er bare indikasjonen på at noe er galt et sted, mens årsaken ligger begravd i gamle fordommer og hat mot minoriteter.

Lenke til kommentar

Åhhh så vidt jeg vet er de ikke HELT uskyldige da...

 

Har selv en kompis som ble lurt av disse taterne for noen år tilbake og hadde det ikke vært for at han kunne stille med en ganske stor og mannsterk gjeng for å få igjen pengene ville han ikke fått penger men en stor posjon med juling da kom for å kreve pengene tilbake i campingvogn leiren deres...

 

Så er spørsmålet, hvorfor reiser de rundt slik å lurer folk? Hvorfor bryter ingen av dem ut av den onde sirkelen de selv driver seg inn i? Jeg har en kompis som er halvt av "romfolket", der moren hans "hoppet" av karavenen og giftet seg med en nordmann, utdannet seg og jobber til dags dato tror jeg. Så det er jo mulig å legge denne flakkende tilværelsen på hylla...

 

Og hvorfor skal VI betale for at de skal reise rundt hele livet som europeiske nomader? Vi betaler da jammen nok for våre egne nomader, som har klart å innbille oss at "tradisjonen" deres var å la tusenvis av rein snaubeite og ødelegge vidda, før de sender halve flokken over til fettrene i sverige/finnland så fort det dukker opp noen som har til hensikt å telle dyrene deres... Disse "nomadene" lærer ikke mamma eller pappa som det første de sier som barn, men "erstattning"... Hvorfor er det slik? Nå bor det riktignok flere samer i Grorud dalen enn i hele finnmark og de fleste av dem hører vi ingenting om, de jobber og orner seg som alle andre, så jeg tenker at dette er noe dette romfolket kunne gjort også?

 

Det virker nesten som de IKKE vil det, de vil flakke rundt uten jobb og leve på tigging, så hva er det å grine for? Nå er jeg klar over at dette er langt verre for dem i andre land, spesielt i øst europa, men rom folket, eller tatere som de heter her i landet, er like intelligente som alle andre og på meg virker det som de, vel, liker å ta på seg offer rollen og elsker å dvele over uretten som er gjort mot dem isteden for å gjøre noe med det.... Det må da være opp til DEM også, og ikke bare alle andre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Åhhh så vidt jeg vet er de ikke HELT uskyldige da...

 

Har selv en kompis som ble lurt av disse taterne for noen år tilbake og hadde det ikke vært for at han kunne stille med en ganske stor og mannsterk gjeng for å få igjen pengene ville han ikke fått penger men en stor posjon med juling da kom for å kreve pengene tilbake i campingvogn leiren deres...

 

Så er spørsmålet, hvorfor reiser de rundt slik å lurer folk? Hvorfor bryter ingen av dem ut av den onde sirkelen de selv driver seg inn i? Jeg har en kompis som er halvt av "romfolket", der moren hans "hoppet" av karavenen og giftet seg med en nordmann, utdannet seg og jobber til dags dato tror jeg. Så det er jo mulig å legge denne flakkende tilværelsen på hylla...

 

Og hvorfor skal VI betale for at de skal reise rundt hele livet som europeiske nomader? Vi betaler da jammen nok for våre egne nomader, som har klart å innbille oss at "tradisjonen" deres var å la tusenvis av rein snaubeite og ødelegge vidda, før de sender halve flokken over til fettrene i sverige/finnland så fort det dukker opp noen som har til hensikt å telle dyrene deres... Disse "nomadene" lærer ikke mamma eller pappa som det første de sier som barn, men "erstattning"... Hvorfor er det slik? Nå bor det riktignok flere samer i Grorud dalen enn i hele finnmark og de fleste av dem hører vi ingenting om, de jobber og orner seg som alle andre, så jeg tenker at dette er noe dette romfolket kunne gjort også?

 

Det virker nesten som de IKKE vil det, de vil flakke rundt uten jobb og leve på tigging, så hva er det å grine for? Nå er jeg klar over at dette er langt verre for dem i andre land, spesielt i øst europa, men rom folket, eller tatere som de heter her i landet, er like intelligente som alle andre og på meg virker det som de, vel, liker å ta på seg offer rollen og elsker å dvele over uretten som er gjort mot dem isteden for å gjøre noe med det.... Det må da være opp til DEM også, og ikke bare alle andre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har "rws" i det hele tatt forsøkt å titte på dokumentaren. Det du skriver tyder på at du ikke har gjort det ...

 

Har "rws" i det hele tatt forsøkt å titte på dokumentaren. Det du skriver tyder på at du ikke har gjort det ...edit:mobilprob...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål.

 

Jeg gir ikke penger til tiggere fra romfolket. Jeg anser det hele som å sette ut melk til en ukjent katt under en ferie i utlandet hvor du skal oppholde deg i en ukes tid. Du gir i beste mening, men i lengden vil du skade mer enn du hjelper. På et tidspiunkt vil dine bidrag bli en del av hans daglige rutine, og selv etter at du har pakket kofferten og dratt vil katten henge rundt feriehuset og forvente sitt måltid. Den blir for komfortabel med å få, til at den jakter selv.

 

Tiltross for at jeg ikke gir føler jeg meg ikke noe dårligere av den grunn. Jeg anser at jeg hjelper mer ved å ikke gi, enn jeg ville gjort ved å gi. De gangene jeg har et ekstra eple i sekken hender det jeg gir det til de, så jeg registrerer for all del at de trenger støtte. Det samme eplet ville mest trolig bare ligget og råtnet i sekken uansett. En kan si at jeg frykter å gi dem penger, fordi jeg er redd for at det fjerner deres behov og ønske om å komme seg bort fra gaten og få snudd livet til noe bedre.

Endret av Krølle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har "rws" i det hele tatt forsøkt å titte på dokumentaren. Det du skriver tyder på at du ikke har gjort det ...

Nei, det er helt riktig, jeg har ikke gjort det. Jeg dro noe fra hjemmelige trakter isteden...

Den er grei. Jeg tittet på den i går, og ble "rystet". Skal finne frem en dokumentar ang. Overgrep mot Taterne når jeg kommer hjem selv. Den så jeg for noen dager siden på nrk. Og den var ikke noe særlig mer flatterende for landet og verdiene vi mener å leve etter.

Lenke til kommentar

Det vet jeg alt om. Som vi ikke alltid har behandlet samer noe bedre heller...

 

Vet ikke hvorfor vi er slik mot andre som er anderledes enn oss selv jeg, men tror inngruppe og utgruppe mentaliteten er ganske avgjørende her... Dessverre... Som om vi ikke er mennesker alle sammen liksom... Og det er kanskjer her det ligger, i våre innbilte streker på et papir og viktigheten av de strekene... Vi er jo fremdeles bare mennesker alle sammen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gir dem aldri penger. Ikke narkomane heller, ikke engang de som selger =Oslo. Jeg orker ikke tanken på at pengene jeg gir dem vil oppmuntre bakmennene til å hente enda flere, eller at pengene går til neste dose.

 

Jeg lener meg på sitatet som omhandler om at hvis man gir en sulten mann en fisk så spiser han for dagen. Lærer man han å fiske så spiser han resten av sitt liv.. Hadde det kommet en ordentlig ordning så hadde jeg støttet dette helhjertet, men når de ikke engang er statsborgere så blir dette veldig vanskelig å få til. De narkomane syns jeg ærlig talt ikke synd på overhode. Ingen som er statsborger i norge trenger å gå uten tak over hode eller penger nok til mat og det aller mest nødvendige. Narkotika er ikke en nødvendighet. Syns forøvrig at Norge burde bli flinkere til å få de narkomane og hjemløse inn i 'egne' hjem, hvor husleie fra NAV utbetales rett til utleier, og at de får personlig hjelp hvor en ansvarsperson sitter med deres penger og må være med og kjøpe det denne personen eventuelt trenger. Det hadde jeg vært med på å støtte!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handlet vel om tiggere? Jeg har fortsatt til gode å høre noen gode argumenter for at disse fortjener mine penger uten å gjøre noe arbeid for dem.....

 

Dette handler om hvordan vi behandler en folkegruppe på en diskriminerende og fordomsfull måte. Hvis du ser dokumentaren, så tror jeg du skjønner poenget godt. Tigging er bare indikasjonen på at noe er galt et sted, mens årsaken ligger begravd i gamle fordommer og hat mot minoriteter.

 

DU innser at du ikke kommer med noen argumenter for denne folkegruppen her heller?

Hva gjør denne folkegruppen så spesiell for deg?

 

Fra mitt ståsted virker det mer som du har et personlig emosjonellt grunnlag for akkurat denne gruppen, hva sier du til noe slikt?

 

Å gi penger til tiggere er som å investere i en buisniss uten noe å selge-; bare tull.

Om vi fortsetter å gi penger til tiggere vil flere tiggere flyttes inn til Norge, da vil det kreve at flere gir penger til tigger osv, dette er ikke en kultur jeg vil støtte, all penger til tiggere burde heller Komplett STOPPE. Da vil folk til slutt slutte å flytte til Norge for å tigge.

Vi vet tross alt at lovlige innvandrere her i Norge får mer enn nok penger til å leve for av NAV, evt bor på asylmottak.

Vi hadde en "tigget-skandale" her i Kristiandsand for et par år siden, det viste seg at en haug av disse øst-europeiske tiggerne (ja jeg tror faktisk det var romenere, men skal ikke si det 100%) Drev organisert i grupper, og la pengene sammen da de tjente mer på denne tiggingen enn de ville gjort på å jobbe, de bodde da i en hus så flott at jeg bare kunne DRØMME om å bo et slikt sted i min studie.

Vurderer faktisk å ta opp tigging som en side-jobb for litt ekstra intekt mens jeg studerer :)

 

 

(morsom sidenote: i vinter så jeg ei rumener som satt oppå et brett med boks-brus mens hun tigget, det var vel og merke kaldt, men føler man må gjemme pengene LITT bedre enn slikt :9)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Til dere som kommenterer uten å ha sett dokumentaren - se den!

 

Hvis dere mener akkurat det samme etter å ha sett den - er jeg veldig interessert i å høre hva dere har på hjertet. Frem til da er det dere kommer med å regne som synsing.

 

:)

 

Hadde jeg sett det ville jeg sparket koppen hennes til slottsparken.

 

Men ellers går det bra med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For å svare på trådstarters spørsmål.

 

Jeg gir ikke penger til tiggere fra romfolket. Jeg anser det hele som å sette ut melk til en ukjent katt under en ferie i utlandet hvor du skal oppholde deg i en ukes tid. Du gir i beste mening, men i lengden vil du skade mer enn du hjelper. På et tidspiunkt vil dine bidrag bli en del av hans daglige rutine, og selv etter at du har pakket kofferten og dratt vil katten henge rundt feriehuset og forvente sitt måltid. Den blir for komfortabel med å få, til at den jakter selv.

 

 

 

Hvis du kjente kattens eier (en som ikke tok vare på sin egen katt, og som ble hengende rundt dørene dine), hva ville du gjort med det?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

 

Hva får deg til å tro at det handler om deg eller dine penger? Og at du ikke skjønner verdien av å forholde seg til fakta, og helst samme fakta samtidig - får bli din utfordring.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...