Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

[...]Hvis du kjente kattens eier (en som ikke tok vare på sin egen katt, og som ble hengende rundt dørene dine), hva ville du gjort med det?

Da ville jeg nok funnet fram hagla og en pakke Nittedal Spesial...

 

at samme "løsning" ikke er noe jeg hverken kan eller vil utsette rumener/rom-folk/reisende/tatere/sigøynere for sier vel mer om gyldigheten av kattemetaforen enn om noe annet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

 

Hva får deg til å tro at det handler om deg eller dine penger? Og at du ikke skjønner verdien av å forholde seg til fakta, og helst samme fakta samtidig - får bli din utfordring.

Jeg snakket om "meg og mine" penger som en åpning for deg til å overbevise folk om å gi til disse rumenerne, men om du VIRKELIG vil, så skal jeg utvide det, hva er grunnen til at NOEN i det hele tatt skal betale dem uten å få noe arbeid (produkt) tilbake for dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

 

Hva får deg til å tro at det handler om deg eller dine penger? Og at du ikke skjønner verdien av å forholde seg til fakta, og helst samme fakta samtidig - får bli din utfordring.

Jeg snakket om "meg og mine" penger som en åpning for deg til å overbevise folk om å gi til disse rumenerne, men om du VIRKELIG vil, så skal jeg utvide det, hva er grunnen til at NOEN i det hele tatt skal betale dem uten å få noe arbeid (produkt) tilbake for dette?

 

Irrelevant spørsmål. Det handler ikke om "tigging" - det handler om at ingen Europeiske stater gir Romfolket noen reel mulighet til å forsørge seg selv, men tvinger de til å leve som rotter, og ty til bla. kriminalitet for å overleve.

 

Se filmen, så burde det rekke som bevis.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

[...]Hvis du kjente kattens eier (en som ikke tok vare på sin egen katt, og som ble hengende rundt dørene dine), hva ville du gjort med det?

Da ville jeg nok funnet fram hagla og en pakke Nittedal Spesial...

 

at samme "løsning" ikke er noe jeg hverken kan eller vil utsette rumener/rom-folk/reisende/tatere/sigøynere for sier vel mer om gyldigheten av kattemetaforen enn om noe annet...

 

La oss slippe den metaforen og prøve en annen!

 

La oss tenke oss at undertegnede plutselig ble definert som Rom, og deportert ut av landet, og plassert i en av ghettoene i eks. Romania, og ble tvunget til forholde meg til den mangelen på muligheter som blir disse til del.

Med min bakgrunn fra ett fritt og demokratisk styresett, hvor alle mine behov har blitt respektert fra vugge til grav - ville jeg ikke nøyd meg med å sitte med en kopp foran meg.

Jeg hadde kommet på døra di, og det hadde ikke nyttet med en brødblings i hånden og lykke til videre, og det selv om du hadde ett ladd haglgevær bak ryggen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er dokumentaren om Elias Akselsen - en "tater" som har en sterk personlig historie å fortelle om vår form for "Holocaust".

En tater på vandring

 

Edit: Her er forøvrig ett ferskt eksempel på hva som også kan skje når de forsøker å tjene til livets opphold på legale måter.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Markedet ønsker ikke tjenestene deres. Det kommer klart frem av artikkelen. Da må de finne på noe annet, helst noe som samfunnet også drar nytte av.

 

Nei, det er for mange som gjør det samme - men det er ingen unnskylding for å angripe dem heller. Har du sett dokumentaren, eller synes du at den ikke har noen relevans for saken som diskuteres?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har bedre ting å gjøre enn å se en ensidig dokumentar, sårri kam'rat.

 

Uten å ha sett den, vet du altså at den er ensidig ...

 

Da er det vel ingen vits i å snakke mer om den saken.

 

Takk for bidraget.

Lenke til kommentar

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

 

Hva får deg til å tro at det handler om deg eller dine penger? Og at du ikke skjønner verdien av å forholde seg til fakta, og helst samme fakta samtidig - får bli din utfordring.

Jeg snakket om "meg og mine" penger som en åpning for deg til å overbevise folk om å gi til disse rumenerne, men om du VIRKELIG vil, så skal jeg utvide det, hva er grunnen til at NOEN i det hele tatt skal betale dem uten å få noe arbeid (produkt) tilbake for dette?

 

Irrelevant spørsmål. Det handler ikke om "tigging" - det handler om at ingen Europeiske stater gir Romfolket noen reel mulighet til å forsørge seg selv, men tvinger de til å leve som rotter, og ty til bla. kriminalitet for å overleve.

 

Se filmen, så burde det rekke som bevis.

Feil, en propeganda film rekker ikke som bevis for meg, dette er en latterlig antagelse fra din side.

 

Romfolket HADDE kanskej dårligere sjangser før, men hva er det som gjør at de har dårlige sjangser i dag?

Jeg tviler sterkt på at noen "tvinger" dem til kriminalitet, de tvinger seg selv til kriminalitet når de migrer ulovlig til land.

Det er fortsatt sterk mangel på argumentasjon til at noen skal gi noen "slanter" til disse fra din side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

 

Hva får deg til å tro at det handler om deg eller dine penger? Og at du ikke skjønner verdien av å forholde seg til fakta, og helst samme fakta samtidig - får bli din utfordring.

Jeg snakket om "meg og mine" penger som en åpning for deg til å overbevise folk om å gi til disse rumenerne, men om du VIRKELIG vil, så skal jeg utvide det, hva er grunnen til at NOEN i det hele tatt skal betale dem uten å få noe arbeid (produkt) tilbake for dette?

 

Irrelevant spørsmål. Det handler ikke om "tigging" - det handler om at ingen Europeiske stater gir Romfolket noen reel mulighet til å forsørge seg selv, men tvinger de til å leve som rotter, og ty til bla. kriminalitet for å overleve.

 

Se filmen, så burde det rekke som bevis.

Feil, en propeganda film rekker ikke som bevis for meg, dette er en latterlig antagelse fra din side.

 

Romfolket HADDE kanskej dårligere sjangser før, men hva er det som gjør at de har dårlige sjangser i dag?

Jeg tviler sterkt på at noen "tvinger" dem til kriminalitet, de tvinger seg selv til kriminalitet når de migrer ulovlig til land.

Det er fortsatt sterk mangel på argumentasjon til at noen skal gi noen "slanter" til disse fra din side.

 

Før du vet hva du snakker om, er dette bare synsing. Vi er sannsynligvis ikke på samme planet, eller kanskje til og med, samme solsystem. Hva som er så komplisert å fatte med at dokumentaren er fakta, og det du skriver er antakelser. Se filmen - så har vi samme utgangspunktet. Eller, enda bedre - finn frem fakta selv, så skal jeg se på dine fakta - men la oss i det minste ha noe felles før vi går videre.

Lenke til kommentar

Beklager, men hvis din argumentasjon krever at vi ser en halvannen times propeganda film så må det muligens være den svakeste argumentasjonen noensinne.

Jeg kjenner til østeuropeisk historie, jeg trenger ikke se filmen, har du egentlig noen som helst argumenter for hvorfor dette folket fortjener mine penger uten å jobbe for dem?

 

Hva får deg til å tro at det handler om deg eller dine penger? Og at du ikke skjønner verdien av å forholde seg til fakta, og helst samme fakta samtidig - får bli din utfordring.

Jeg snakket om "meg og mine" penger som en åpning for deg til å overbevise folk om å gi til disse rumenerne, men om du VIRKELIG vil, så skal jeg utvide det, hva er grunnen til at NOEN i det hele tatt skal betale dem uten å få noe arbeid (produkt) tilbake for dette?

 

Irrelevant spørsmål. Det handler ikke om "tigging" - det handler om at ingen Europeiske stater gir Romfolket noen reel mulighet til å forsørge seg selv, men tvinger de til å leve som rotter, og ty til bla. kriminalitet for å overleve.

 

Se filmen, så burde det rekke som bevis.

Feil, en propeganda film rekker ikke som bevis for meg, dette er en latterlig antagelse fra din side.

 

Romfolket HADDE kanskej dårligere sjangser før, men hva er det som gjør at de har dårlige sjangser i dag?

Jeg tviler sterkt på at noen "tvinger" dem til kriminalitet, de tvinger seg selv til kriminalitet når de migrer ulovlig til land.

Det er fortsatt sterk mangel på argumentasjon til at noen skal gi noen "slanter" til disse fra din side.

 

Før du vet hva du snakker om, er dette bare synsing. Vi er sannsynligvis ikke på samme planet, eller kanskje til og med, samme solsystem. Hva som er så komplisert å fatte med at dokumentaren er fakta, og det du skriver er antakelser. Se filmen - så har vi samme utgangspunktet. Eller, enda bedre - finn frem fakta selv, så skal jeg se på dine fakta - men la oss i det minste ha noe felles før vi går videre.

Oh my gawd, du innser hvor latterlig det er at du kun baserer all din argumentasjon rundt det at en film bare er "fakta"?

DET ER DU SOM PÅSTÅR AT MAN MÅ KUNNE "forsvare" det å ikke gi penger til disse, da må DU dra frem argumenter, enig?

 

Hvis 2 "dokumentarer" motsier hverandre, kollapser da din virkelighet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du får holde deg der du er - jeg fortsetter videre ... :yes:

 

Får prøve å live opp med noe av det samme, men bare fra andre vinkler. Kom over ett rimelig bra bilde fra en fotoserie av irske travellers i London. Vellagd liten serie, med gode kommentarer.

 

Travellers-Child-London-Fields-Hackney-E8-1987-copy.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skal man bry seg om alt dette eller leve livet sitt og tilstrebe at det har en så god kvalitet som mulig?

 

Det er faktisk ett av mine poenger, og. Det gjør noe med min livskvalitet å se disse forpinte og forjagede menneskene sitter der, og vi gjør ikke annet enn å sende "problemet" videre. De går i en evig runddans i hele europa, og er lavkaste overalt. Ikke så rart man tyr til både ufine midler, og fornedrelse når menneskeverdet har lavere verdi enn naboens. Og, når det gjelder kunnskaper om situasjonen deres, bekrefter forskere at kunnskapene brukes ikke, eller siver ikke inn - og fordommene lever videre i "mobben".

Lenke til kommentar

Jeg gir forsåvidt opp, du argumenterer ikke, det eneste du kommer med er snakk om dette folket og hvordan jeg burde føle emosjonellt i forhold til dem, det finnes ingen grunn til å gi dem penger.

Det forsåvidt ok at du føler det slik, men du burde muligens justere føreposten, for det er ikke debatt du er ute etter her. Dette minner meg mye om auf debatten, og om hvordan uansett hvilket fantastisk poeng som kan ligge nedgravd, er det eneste som kommer opp hvor fælt noe føltes (eller fantastisk i et annet tilfelle).

Men jeg etterlater deg her, og vil bare si at jeg forblir u-overbevist om at dette folket fortjener mine penger, som jeg jobber for, jeg tror ikke ære eller lignende går i arv heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål.

 

Jeg gir ikke penger til tiggere fra romfolket. Jeg anser det hele som å sette ut melk til en ukjent katt under en ferie i utlandet hvor du skal oppholde deg i en ukes tid. Du gir i beste mening, men i lengden vil du skade mer enn du hjelper. På et tidspiunkt vil dine bidrag bli en del av hans daglige rutine, og selv etter at du har pakket kofferten og dratt vil katten henge rundt feriehuset og forvente sitt måltid. Den blir for komfortabel med å få, til at den jakter selv.

 

 

 

Hvis du kjente kattens eier (en som ikke tok vare på sin egen katt, og som ble hengende rundt dørene dine), hva ville du gjort med det?

 

Da ville jeg henvendt meg til de som jobber med nettopp dette. På samme måte som at mange tiggere kommer inn i jobb gjennom organisasjoner, og at narkomane får en ny start som selgere av gatemagasin. Jeg ville ha opplyst de om deres muligheter, og informert dem om hvem de kan kontakte (f.eks Folk er Folk) i håp om en bedring i situasjonen. Noe lengre enn det ville jeg ikke gått,

Endret av Krølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For å svare på trådstarters spørsmål.

 

Jeg gir ikke penger til tiggere fra romfolket. Jeg anser det hele som å sette ut melk til en ukjent katt under en ferie i utlandet hvor du skal oppholde deg i en ukes tid. Du gir i beste mening, men i lengden vil du skade mer enn du hjelper. På et tidspiunkt vil dine bidrag bli en del av hans daglige rutine, og selv etter at du har pakket kofferten og dratt vil katten henge rundt feriehuset og forvente sitt måltid. Den blir for komfortabel med å få, til at den jakter selv.

 

 

 

Hvis du kjente kattens eier (en som ikke tok vare på sin egen katt, og som ble hengende rundt dørene dine), hva ville du gjort med det?

 

Da ville jeg henvendt meg til de som jobber med nettopp dette.

 

Da må du altså kontakte våre politikere.

 

 

På samme måte som at mange tiggere kommer inn i jobb gjennom organisasjoner, og at narkomane får en ny start som selgere av gatemagasin.

 

 

Det kan gå bra - men er basert på lokale forhold. Romfolk er uglesett i "gatemiljøet", og kan fort bli presset ut av de faste medlemmene.

 

Jeg ville ha opplyst de om deres muligheter, og informert dem om hvem de kan kontakte (f.eks Folk er Folk) i håp om en bedring i situasjonen.

 

Det du kunne opplyst de om er at Romfolk ikke kan forvente at gjeldende regler og lover som ellers gjelder for det aktuelle landets innbyggere, ikke nødvendigvis vil anvendes på dem. Du kan også anbefale dem å holde seg unna de delene av Europa hvor høyreestremistene er på fremmarsj, og mishandler og dreper romfolk.

 

 

Noe lengre enn det ville jeg ikke gått,

 

Da ligger du nok dessverre fremdeles innenfor den normen som gjelder for hvordan vi andre skal behandle de andre fra den folkegruppen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har tatere hatt det jævlig, de ble behandlet svært dårlig av det norske samfunnet!

 

Sigøynere fra Romania derimot, de hører ikke hjemme her, de har rett og slett ingenting her å gjøre. Det finnes en milliard mennesker her på jorda som heller skulle tigget i norske gater fremfor sigøynere.

 

Det første de kan gjøre er å slutte å få barn. Sterilisere seg hadde vært utmerket. Jeg har selv ikke barn i en alder der en sigøyner har flere barn og nærmer seg å bli besteforelder. Det handler om økonomi og muligheten til å forsørge. Når du sitter med en skokk med unger du ikke kan forsørge, hva gjør du da? Føder en unge til! Og dersom ikke det hjelper å føde flere unger så får du la eldste ungen passe på de minste så kan du reise og tigge penger da. Og når du har tigget nok penger kan du reise tilbake og føde flere unger!

 

Makan altså, den mentaliteten der er ikke langt unna slik vi finner hos skadedyr og arter som ikke klarer å kontrollere sin egen vekst. Slik som for eksempel lemmen. Av alle folkeslag i Europa er det knapt noen som er verre enn sigøynerne fra Romania og Ungarn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enda én som ikke liker å forholde seg til fakta. Hva med å bruke litt tid på dokumentaren - så er jeg mer enn villig til å blåse støv av de gamle "verbale boksehanskene" mine, i mellomtiden!?

 

Ingen som har såpass guts?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...