Gå til innhold

Betaler for mye skatt!


Nani95

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har ca 800 000kr i banken, og ingen gjeld. Huslånet og etc. står under kona sitt navn. I den anledning, lurte jeg på hvordan jeg kan betale mindre skatt. Det er jo folk på jobben som tjener en god del mindre enn meg, men etter skatt blir det så og si like mye.. Dette frustrerer meg ekstremt. Betaler nærmere 40% i skatt, mens rikingene sluntrer unna med noe på 20-tallet.

 

Hvordan gjør de dette? Er det mulig å betale mindre i skatt?

 

Takker for alle saklige svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvitt deg med formuen din.

Spiller ingen rolle, grensen for formueskatt er over 1.500.000 for ektefeller, som lignes felles for formuen. Gjeld kommer selvsagt til fradrag på grunnlaget. http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Formuesskatt/

 

Andel av rente på lån kan fordeles fritt mellom ektefeller, men dette har ingen betydning for totalen. Dersom du tar mer av fradraget og betaler mindre skatt, får kona tilsvarende mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har en sønn på 16. Men er det ikke slik at hvis vi fører pengene over på hans navn, vil han ikke få noe studielån eller stipend når han skal studere videre etter vgs?

 

Å sette pengene i et fond eller en "sikker" aksje, kunne vært lurt! Er jo gode muligheter for å tjene penger også! Da blir det evt. 28% av avkastningen om jeg velger aksjer. Gode svar her!

 

Hva er det egentlig de "rike og smarte" gjør? Bortsett fra bankkonto i Sveits, selvfølgelig. Har ikke tenkt til å gjøre noe ulovlig for å komme unna skatt. Synes bare jeg betaler for mye, og ser på lovlige muligheter for å betale mindre :)

 

Takk for alle svar hittil! Alle gode svar tas imot med åpne armer :)

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig de "rike og smarte" gjør?

 

De "rike og smarte" har egne firmaer hvor de tar ut utbytte heller enn inntekt.

 

Men du sier at du betaler nærmere 40% i skatt. Da mistenker jeg at du blander marginalskatt og gjennomsnittsskatt. At du betaler 40% i marginalskatt (altså skatt av den siste kronen du tjener) er ikke utenkelig, men gjennomsnittsskatten din vil være lavere på grunn av fradrag.

 

Og du har sjekket at du får alle fradrag du har krav på?

 

Det er en grense for hvor mye formue man kan ha før det går ut over stipend, ja, sjekk det på lanekassen.no, men grensen for formueskatt er som sagt tidligere i tråden 1.500.000 for et par og dette er etter at gjeld er trukket fra, så du vil ikke få noe lavere skatt å snakke om hvis du overfører formue til sønnen deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe eiendom for dette? Pengene dine blir egenkapital og du låner resten. Du får fradrag for renter og boligen forrenter seg i form av verdistigning og leieinntekter? Kanskje kjøpe en leilighet i området hvor pjokken gjerne skal studere? Da kan du leie ut frem til det eventuelt måtte skje ;)

 

 

Det å kjøpe enkeltaksjer vil jeg fraråde deg om du ikke er godt kjent i aksjemarkedet. Fond er da litt bedre, men her spises mye av kapitalen din opp av gebyrer, kurtasje og honorarer osv.

Endret av Lakrisbåt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe eiendom for dette? Pengene dine blir egenkapital og du låner resten. Du får fradrag for renter og boligen forrenter seg i form av verdistigning og leieinntekter? Kanskje kjøpe en leilighet i området hvor pjokken gjerne skal studere? Da kan du leie ut frem til det eventuelt måtte skje ;)

 

 

Det å kjøpe enkeltaksjer vil jeg fraråde deg om du ikke er godt kjent i aksjemarkedet. Fond er da litt bedre, men her spises mye av kapitalen din opp av gebyrer, kurtasje og honorarer osv.

Det var ganske lurt! Han har jo tenkt seg til Bergen og NHH! Takk for tipset! :)

 

Har en del erfaring med aksjer, så jeg tror ikke det ville vært et stort problem. Men har fått mange gode tips her, som jeg definitivt tar med meg videre! Spesielt takknemlig for tipset med eiendom! Det var slettes ikke dumt! :D

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Jeg har ca 800 000kr i banken, og ingen gjeld. Huslånet og etc. står under kona sitt navn. I den anledning, lurte jeg på hvordan jeg kan betale mindre skatt. Det er jo folk på jobben som tjener en god del mindre enn meg, men etter skatt blir det så og si like mye.. Dette frustrerer meg ekstremt. Betaler nærmere 40% i skatt, mens rikingene sluntrer unna med noe på 20-tallet.

 

Hvordan gjør de dette? Er det mulig å betale mindre i skatt?

 

Takker for alle saklige svar! :)

 

Hvem lånet står på har null å si for ektefeller. Dere lignes under ett.

 

(Kilde: LovData.)

 

Både aksjer og fond beskattes som formue.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Det er ingen magiske løsninger på dette; kollegene dine betaler gjerne mindre skatt fordi de har mer lån, og skattesystemet er lagt opp så de lånebefengte får en rekke fordeler. Å gi seg selv høyere renteutgifter vil naturligvis øke fradragene, men 72% av kostnaden må du tross alt stå for selv, så en elendig investering reddes ikke av spart skatt.

 

Å kjøpe en leilighet for utleie kan være en løsning, men verdistigningselementet begynner å bli ganske shaky. (Konsensus er fremdeles prisvekst, men den må nødvendigvis foregå i et mer moderat tempo; jeg vet ikke helt om jeg kjøper lavrisikobildet som blir presentert av de fleste.)

Lenke til kommentar

Det å kjøpe en sentrumsnær leilighet i Bergen tror jeg ikke er et dumt investeringsobjekt. Fastrenta er ikke så avskrekkende heller nå. Tviler på du vil ha problemer med å få leid den ut.

 

- Leieinntekter

- Verdistigning

- Fradrag på skatten

 

Så klart er verdistinging et risikomoment, jeg vil påstå det er et mindre risikomoment enn det meste av aksjer. Hva er et bedre alternativ? Sette pengene på høyrentekonto og få 3,5 % rente? trekker en fra inflasjon sitter du igjen med 0,5 - 1 % avkastning før skatt. Dvs. ingen avkastning.

 

Ekspertene har jo sagt at boligmarkedet vil bremse opp det siste tiåret. Det har absolutt ikke slått til, hvorfor skal det slå til nå? Den norske krona er rekordsterk per nå. Muligens ser vi kanskje en senkning av renta på neste rentemøte? I så fall vil nok ikke det vises igjen på mannen i gata sine renteutgifter, men tror det taler for at vi ikke får noen bråstopp i boligmarkedet. I hvert falll ikke i de store byene.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...