Gå til innhold

Betaler for mye skatt!


Nani95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bør også huske at det ikke er bare å leie ut en leilighet. Man må gjøre et godt forarbeid før man tar inn leietakere og også underveis. Hvis ikke kan man fort oppleve at det koster mer enn det smaker...

 

Og ja, jeg snakker av erfaring. ;)

 

-KJ

Har du noen tips? Aldri gjort dette før :)

Lenke til kommentar

Har du noen tips? Aldri gjort dette før :)

 

Her kommer en del erfaringer jeg har gjort meg, i tilfeldig rekkefølge:

 

Ikke kjøp noe som er helt nytt eller nyoppusset. Slitasje ved utleie er vesentlig høyere enn normalt, og det er ikke vits i å betale for noe som du ikke kan ta ut fortjeneste på. Du ønsker å ha størst mulig nedslagsfelt å velge leietakere blant. Hvis standarden (og dermed leia) blir for høy så synker utvalget betraktelig.

 

Som det nevnes over her; ha en god kontrakt. I tilfelle det skjer noe så er det viktig å ha en kontrakt som lar seg bruke i en evt. tvist i rettssystemet.

 

Be om referanser; hvis potensielle leietakere ikke kan gi deg dette, bla videre i bunken. Klarer du å finne en god leietaker som har behov for å leie over lenger tid så har du skutt gullfuglen. Mye inn- og utflytting sliter både på deg som utleier og på leieobjektet.

 

Ta maks depositum; en leietaker med økonomien i orden er å foretrekke. Har leietaker vanskelig for å betale depositum så kan man bare tenke seg hvordan det skal bli med leie. Det er og viktig å understreke i all kommunikasjon med leietaker at leieforholdet ikke starter før depositum er på plass på konto. Jeg har gjentatte ganger opplevd leietakere som signerer avtale, for så å måtte trekke seg etter kort tid. Dette fører til mye frem og tilbake med annonser og kommunikasjon mot andre potensielle leietakere.

 

Vær fleksibel og rettferdig; opplever leietaker at du tar ting på alvor og er villig til å betale for småting som f.eks. belysning eller maling så vil det ofte betale seg over tid. Men ikke la deg utnytte. Mange yngre leietakere ser ut til å ha problemer med å se forskjell på husvert og mamma / pappa...

 

Pass på å ha gode forsikringer på utleieobjektet; er uhellet ute og du får en dårlig leietaker så dekker neppe depositumet evt. skader, og da er det viktig å få fikset ting så fort som mulig slik at man ikke taper mer ved at man ikke får leid ut.

 

Monter vifteavtrekk i alle våtrom som aktiveres av fuktighet; mugg og sopp er din verste fiende. Det kan bli fryktlig kostbart å få fikset. Det er også viktig å snakke med leietakere om viktigheten av lufting på bad. Min erfaring er at spesielt yngre folk dusjer lenge og mye uten å ha forståelse for de utfordringer dette medfører for inneklimaet på baderommet.

 

Kommuniser skriftlig ved eventuelle avvik; kommer ikke leie til rett tid, får du naboklager eller blir noe ødelagt, så kommuniser skriftlig. Lag et standardbrev du bruker ved forsinket leie, da dette er noe du kommer til å oppleve før eller senere... ;)

 

Dette er som sagt bare noen av mine tanker rundt utleie, og ikke veldig strukturert. Håper du kan få noe matnyttig utav det.

 

-KJ

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...