Gå til innhold

Hva skal man si istede for neger?


Anbefalte innlegg

De fleste ser nok ikke noe galt i Neger ordet, da det opp igjennom årene har vert et alment brukt ord for å veskrive mørke personer i mange generasjoner her i Norge, derfor er nok mange vant med å bruke Neger, men så har vi jo de som ikke er like vant med Ordet, som nok fort tenker rassist.

 

Det er nettopp derfor noen oppfatter det rasistisk, det henger igjen fra en tid de som hadde(og de som fremdeles har) en nedlatene holdningen mot afrikanere brukte ordet for å beskrive de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå er det vell ikke i hovedsak snakk om å si "hei neger" eller omtale en bekjent du kan navnet på som "han negern", men heller om du eller en annen ikke kjenner navnet. Eksempelvis på fotballbanen. Blir litt rart og komisk å unngå å nevne det mest åpenbare i frykt for at noen skal ta det ille opp.

At neger er det mest åpenbare den gjennomsnittlige fotballtilhenger (og ikke rent få fotballspillere) kan komme på er jeg ikke i tvil om. Særlig dersom negeren spiller på motstandernes lag. Nå er mitt inntrykk av den rasen (fotballtilhengere) at de kan spillernavn på rams, og godt vet hva negeren heter.

 

Nå hører jeg til dem som synes at afrikanere og andre mørhudede av den ene og andre herkomst burde slutte å betrakte seg selv som ofre. En god måte å gjøre det på er å ta ordet tilbake. "We are young, gifted and black" sang Aretha Franklin for 40 år siden. Det er bare ord, og kampen om ordene vinner man ikke ved å flykte fra dem.

 

Men inntil det skjer så skal man ikke være veldig begavet for komme på alternativer. Derfor er dette også et problem som primært lever i forumposter. Utenfor forumet klarer vi oss godt uten ordet.

 

Nigger.

Link. (Beklager gjentagelsen.)

 

Da jeg nevnte fotballbanen tenkte jeg nok på noe helt annet enn deg, ser nå jeg burde utdypet mer. Da jeg selv spilte fotball kjente vi omtrent aldri navnene til motspillerne, derfor ble det ofte "dekk han høye vingen" eller "negeren på venstre er din". Ikke av vond vilje men vi kjente ikke navn og å gjette på nasjonalitet ble litt vell krøkkete. Dette er ett eksempel, du kommer sikkert på mange selv. Var i hovedsak ment som tilsvar til ditt innlegg om å bruke navn eller nasjonalitet, ofte kan man ikke dette og hudfarge er en enkel og effektiv måte å kommunisere hvilken person man snakker om, uten at det er noe vondt ment bak det. Jeg er åpen for andre ord, men jeg ser ikke andre gode alternativer. Svart, eksempelvis, synes jeg rett og slett høres mye værre ut.

Lenke til kommentar

Man kan selvsagt kalle folk for akkurat hva man vil, så lenge man kan leve med konsekvensen. Den du kaller sotrør skjer det ikke noe verre med enn at han blir fornærmet. Og det er som kjent ikke dødelig. Men spørsmålet er om TS er tjent med å fornærme noen. Om han skal tøffe seg i skolegården er det kanskej greit, men om han skal i jobbintervju er det neppe noe sjakktrekk, dersom han ønsker å få jobben da.

 

Geir :)

Video related ;) Så inn i helvete related...

 

http://www.youtube.com/watch?v=AC-7B52kANY

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste ser nok ikke noe galt i Neger ordet, da det opp igjennom årene har vert et alment brukt ord for å veskrive mørke personer i mange generasjoner her i Norge, derfor er nok mange vant med å bruke Neger, men så har vi jo de som ikke er like vant med Ordet, som nok fort tenker rassist.

 

Det er nettopp derfor noen oppfatter det rasistisk, det henger igjen fra en tid de som hadde(og de som fremdeles har) en nedlatene holdningen mot afrikanere brukte ordet for å beskrive de.

 

Jeg er en tenåring/dagens generasjon og jeg mener at neger er ikke rasistisk. Ordet "N-E-G-E-R" stammer tilbake fra da spanjolene møtte disse menneskene i Afrika for første gang. Og de første de så var bokstavelig talt svarte og ikke brune i hudfargen. Og da kom de på at de kan kalle dem for hudfargen dems. Nemlig "N-E-G-R-O". Negro er spansk og betyr svart. Og etterhvert kom de på at de kunne lage en forkortelse. Ordet neger ble forkortelsen. Fordi det er raskere å si neger enn å si negro. (O uttales Å på spansk og spanjolene legger trykk på den og latt lyden var en stund mens de snakker."Negrooooooooooooh!") Og etter det misforstod afrikanerene og mente det var rasistisk fordi de fikk et eget navn som de egentlig ikke visste hva betydde. Og det samme med ordet "P-A-K-K-I-S". Pakkis er jo bare en forkortelse for pakistaner, da pakistaner er et langt ord og det er raskere å si pakkis. Jeg kjenner en pakistaner og han sier at han synes ikke det er rasistisk og at det bare er en forkortelse. Mens andre litt mer sårbare ekstreme mener det er rasistisk. Takk for meg. Siter meg og svar hvis jeg har noe feil i "historieboka" her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om hva du synes det er? Det er jo ikke du som blir såret av ordbruken, så hva du føler om saken er jo egentlig irrelevant?

 

Det er akkurat som å kalle noen for pakkis, homse etc. Noen er komfortabel med det, andre blir såret, og da skal man respektere at noen ikke liker den orbruken og legge den til side.

 

Ordets opphav har ingenting med saken å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

To poster med totalt OT slettet av admin. Voldtekter har ingenting med denne tråden å gjøre.

 

Nå var ikke akkurat min andrepost OT, men men.

 

Som jeg nevnte i den andre posten: Hvis man skal skille personer fra hverandre, og det er en neger der syntes ikke jeg det er noe negativt i å si han negern der. Hadde det vært bare negere der hadde jeg sagt han hvite. Bør han hvite bli fornærmet? Nei? Ikke det? Så hvorfor skal absolutt negeren bli fornærmet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En svart mann fra Norge er ikke "Afro-amerikaner". Han har gjerne forfedre fra Afrika, men han har lite med amerika å gjøre.

 

Afrikaner er vel direkte feil om man snakker om en svart nordmann.

Afro-Norwegianer?

Jeg tror uttrykket du leter etter er 'norsk-afrikaner'. Ofte fokuserer man likevel på en persons opprinnelsesland, og ikke kontinent. Så da blir det gjerne 'norsk-somalier' eller 'norsk-pakistaner'.

 

Et interessant eksempel kan jo være Jan Guillou som har en noe variert bakgrunn. Hans fulle navn er Jan Oscar Sverre Lucien Henri Botolfsen Guillou. Han er født i Sverige, med fransk far og norsk mor.

 

Guillou omtaler seg selv som svensk-fransk-norsk. Nå sa vel Olof Palme en gang at han var en fransk jøde, men det forenkler i alle fall hva man skal kalle ham at det ikke stemmer.

 

Uansett tror jeg nok de fleste vil si at Guillou er svensk. Han er født i Sverige, og med unntak for utenlandsreiser har hans primære opprinnelsesland alltid vært Sverige, selv om han ikke ble svensk statsborger før en gang på 70-tallet.

 

Er det likevel noen som vil påstå at han var franskmann før han fikk statsborgerskapet sitt? Det vil i alle fall ikke jeg.

 

På samme måte er jeg noe enkelt med mennesker som er født i Norge, uavhengig av hudfarge. De er norske.

 

Om man skal snakke om noen med utgangspunkt i hudfarge syns jeg fortsatt det er mest nærliggende å peke på den aktuelle fargen. Dersom jeg skal identifisere noen for politiet vil jeg omtale meg selv som "rødblek, mørkeblondt mellomlangt hår, overvektig og cirka 185 cm". Skal jeg omtale en aktuell venn ville jeg sagt "lys-brun, mørkt kort hår, normalbygget og cirka 185-190 cm høy". Jeg ser ikke problematikken i det.

 

Men som sagt, dette har ingenting å si så lenge det viktigste er å være anti-PK, og helst såre så mye som mulig. Fordi dette er det eneste rette å gjøre om man skal vise seg utsøkt anti-PK.

 

Så om du synes det er greit å bli voldtatt, så kan du fly rundt og voldta folk?

Den koblingen er vel litt vel ekstrem.

Lenke til kommentar

To poster med totalt OT slettet av admin. Voldtekter har ingenting med denne tråden å gjøre.

 

Nå var ikke akkurat min andrepost OT, men men.

 

Som jeg nevnte i den andre posten: Hvis man skal skille personer fra hverandre, og det er en neger der syntes ikke jeg det er noe negativt i å si han negern der. Hadde det vært bare negere der hadde jeg sagt han hvite. Bør han hvite bli fornærmet? Nei? Ikke det? Så hvorfor skal absolutt negeren bli fornærmet?

Fordi ordet "hvit" ikke er støtende, men "neger" er det? Hadde du sagt han "mørkhudete" hadde det sikkert gått bra. At du syntes neger ikke er noe negativt hjelper ikke noe for de som faktisk BLIR såret av det.

Lenke til kommentar

Sant nok. Neger har tradisjonelt vært et negativt ladet ord, selv om det rent lingvistisk ikke er noe annet enn en betegnelse. Andre eksempler på betegnelser er "nazist", "fascist" og "buskemann". Alle disse tre betegnelsene er likevel negativt ladede. Nazist og fascist brukes ofte om politiet, og antyder at disse er totalitære, voldelige og brutale representanter for en totalitær og borgerlig stat, buskemann har historisk betegnet mennesker med svært lav intelligens. Jeg tror det står skrevet i noen av de gamle norske leksikonene at "buskemann - australneger, regnet som en svært dum og lettpåvirkelig rase med sterkt skalleben". Underforstått at dette er en særlig primitiv og dum rase, som tåler å bli slått i hodet for oppdragelse. Sikkert fordi en så dum og primitiv rase knapt kan ta noen skade av slag mot hodet.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...