Gå til innhold

Hva tror du Helvete er? Er Helvete rettferdig?


KarlRoger

Anbefalte innlegg

Hvis du tror på en enslig allmektig gud med makt over alt, eller i det minste mer makt enn noe menneske har, og den religionen du er tilknyttet eller har bygget din tro på, har noe som heter Helvete, hva er dette Helvete?

 

Er det et sted med evig lidelse? Midlertidig lidelse? Er det en søppeldynge, en grav for sjelen, som der råtner vekk, og kanskje til slutt ender opp som materiale for nye sjeler? Eller er ikke Helvete en del av troen din, selv om opphavet til troen din inkluderte det; i så fall, hvorfor ikke?

 

Hvem er det som sørger for at du ender opp i Helvete? Hvordan kan du gjøre deg fortjent til Helvete? Etter ditt syn eller etter den guden du tror på sitt syn. Om du ender opp i Helvete, kan du deretter komme deg vekk derifra?

 

 

Som ikke-troende ser jeg på Helvete som en måte å true deg til å beholde troen din på, og true deg til å lytte til de som truer deg med det, intet mer. Som kristen så var Helvete det siste som holdt meg i troen, men det var det å prøve å forstå Helvete, som så brakte meg ut av troen. Gud var ikke god hvis han kunne straffe meg med evig tortur bare for å ikke tro, og om han så skulle eksistere, så var han ikke verdig tilbedelse.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ble evig tortur en rettferdig straff for å la være å tro på noe som mangler envher form for bevis?

 

Som du sier er helvettes tanken noe de tidlige kirkefedre drømte opp for å holde folk i troen... Husker at det var noe av det siste jeg også befridde meg fra den gangen jeg brøt meg ut av tankefengslet kristendom, for det satt faktisk skikkelig fast i meg at gud ville drepe meg fordi jeg ikke lenger klarte å tro på denne tåpelige troen... Jeg husker at jeg håpte at gud var såpass rettferdig at han lot være å slå meg ihjel fordi jeg faktisk var ærlig mot meg selv og andre når tvilen tok overhånd...

 

I dag så vet jeg at dette er det samme for voksne folk som draugen i bekken er for unger... Alle vet at det ikke finnes noen draug i bekken som trekker barn under vann og drukner dem, vi sa/sier det for at ungene IKKE skal gå ned til bekken i det hele tatt og dermed ikke utfordre påstanden vår.... For voksne mennesker som tror på helvette hvis de tviler er det like overbevisende som for barn og historien om draugen.... Dett er hva man aldri kunne servert folk som tenker litt selv og som ikke tror blindt på autoriteter, for de som evner å tenke litt selv klarer fint å finne flauser i disse påstandene og på det grunnlaget la være å tro på dem... slik jeg engang gjorde...

 

Helvette er noe som er drømt opp av perverse menn som får stram tiss av å skremme andre med dette.... Folk som nyter andres lidelser... Dem er det faktisk mange av i religiøse rekker...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvem er det som sørger for at du ender opp i Helvete? Hvordan kan du gjøre deg fortjent til Helvete? Etter ditt syn eller etter den guden du tror på sitt syn. Om du ender opp i Helvete, kan du deretter komme deg vekk derifra?

 

Som ikke-troende ser jeg på Helvete som en måte å true deg til å beholde troen din på, og true deg til å lytte til de som truer deg med det, intet mer. Som kristen så var Helvete det siste som holdt meg i troen, men det var det å prøve å forstå Helvete, som så brakte meg ut av troen. Gud var ikke god hvis han kunne straffe meg med evig tortur bare for å ikke tro, og om han så skulle eksistere, så var han ikke verdig tilbedelse.

Gode spørsmål - Hvem er det som sørger for at du ender opp i helvete? Og hvordan kan man gjøre seg fortjent til det?

 

Det er ikke uvanlig å se problemstillingen stilt opp som du gjør. Underforstått at om ikke Gud blandet seg inn og dømte forlk til helvete ville alt gått bra. Men hvordan kan noen leve uten Gud?

 

Men så langt jeg kan se er ikke det bibelens perspektiv. Der et det det motsatte - nemlig at mennesket alt er fortapt i utgangspunktet. Det man er er fortapt - det man blir er frelst fra fortapelsen.

 

Joh 3,18: "Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn."

Lenke til kommentar

Hvis du tror på en enslig allmektig gud med makt over alt, eller i det minste mer makt enn noe menneske har, og den religionen du er tilknyttet eller har bygget din tro på, har noe som heter Helvete, hva er dette Helvete?

 

Er det et sted med evig lidelse? Midlertidig lidelse? Er det en søppeldynge, en grav for sjelen, som der råtner vekk, og kanskje til slutt ender opp som materiale for nye sjeler? Eller er ikke Helvete en del av troen din, selv om opphavet til troen din inkluderte det; i så fall, hvorfor ikke?

 

Hvem er det som sørger for at du ender opp i Helvete? Hvordan kan du gjøre deg fortjent til Helvete? Etter ditt syn eller etter den guden du tror på sitt syn. Om du ender opp i Helvete, kan du deretter komme deg vekk derifra?

 

 

Som ikke-troende ser jeg på Helvete som en måte å true deg til å beholde troen din på, og true deg til å lytte til de som truer deg med det, intet mer. Som kristen så var Helvete det siste som holdt meg i troen, men det var det å prøve å forstå Helvete, som så brakte meg ut av troen. Gud var ikke god hvis han kunne straffe meg med evig tortur bare for å ikke tro, og om han så skulle eksistere, så var han ikke verdig tilbedelse.

 

Takket være sammenblandingen av gresk filosofi og kristendom spesielt i løpet av 3-500-tallet, har kristendommen i dag nesten uhelbredelig integrert læren om et sted der Gud vil for alltid holde i live og pine dem som ikke gjør som Han sier. Det er langt fra alle kristne som tror på denne eldgamle tradisjonen, og flere begynner å få øynene opp for hvor denne ukristelige og ubibelske doktrinen har sine røtter (f.eks. oppstyret rundt den populære evangelisten Rob Bell sin bok om helvete og Gud, Love Wins, der han stiller spørsmål ved den tradisjonelle oppfatningen av helvete i motsetning til kjærlighetsprinsippet i Bibelen).

 

Det finnes en hel haug med sterke indikasjoner og direkte uttalelser i Bibelen som forteller at all ondskap og all lidelse og smerte vil bli utslettet fra eksistensen etter dommen, og at døden ikke er et evig liv i pine, men en ubevisst søvn. Jeg skrev et innlegg om dette i bloggen min Menneskedagbok; håper det er greit jeg legger ved et utdrag (som representerer min oppfatning av hva helvete/ildsjøen/fortapelsen er):

 

Hva skjer med et menneske når det dør? Døden blir beskrevet gjentatte ganger i Bibelen som en bevisstløs søvn som den døende sovner inn i. Se Ordsp 9,5-6; Joh 11,11-14; Apg 7,60; Sal 13,4; 6,6; 88,12; Jer 51,39.57 og Ob 1,16. Siden skal både de fortapte og de frelste døde stå opp til to forskjellige oppstandelser: De frelste til den første oppstandelsen som inntreffer ved Jesu gjenkomst hvor de vil bli tatt med til Himmelen, og de fortapte til den andre oppstandelsen som inntreffer tusen år etter Jesu gjenkomst, for å motta sin fortjente dom (Luk 12,47-48). Se Joh 5,28-29; Åp 20,4-9; Sak 14,12.

 

(Merk: Et menneske består av livspusten fra Gud og den fysiske kroppen, og er en levende sjel ifølge Bibelen (1 Mos 2,7). Det har ikke en levende sjel inni seg, slik som de greske filosofene lærte. Dermed heter det ikke at "sjelen flyr opp til Gud eller ned til helvete" når en dør (med mindre kroppen også ble med). Et menneske (som igjen er en levende sjel) er også fullt dødelig; det er kun Gud som er udødelig (1 Mos 2,17; 1 Tim 6,15-16). Dermed kan ikke mennesker brenne i all evighet uten å dø og brenne opp.)

 

Hva er ildsjøen i Bibelen, og hvor finner man den beskrevet? Ildsjøen i Åpenbaringsboken er et bilde på den annen død, dvs. et bilde på den siste, fullstendige tilintetgjørelsen av de fortapte, av lidelse/smerte, og tilintetgjørelsen av døden selv. Døden og dødsriket skal ifølge Bibelen "kastes i ildsjøen" - noe som forstått på en bokstavelig måte ville være meningsløst, men som symbolsk (når man forstår ildsjøen som bilde på evig tilintetgjørelse) gir mening. Se Åp 20,14 og 21,8.

 

Hvor vil helvete/ildsjøen befinne seg? Ifølge Bibelen vil alle de fortapte bli fortært av ild fra himmelen utenfor Guds by, Det Nye Jerusalem, som vil være steget ned på jorden til den tid (Åp 20,7-9; Jes 24,21-22; Sak 14,12). Tilintetgjørelsen av de fortapte vil være fullstendig - de vil brenne opp og bli til aske, inkludert djevelen/Lucifer/Satan og resten av de onde englene (Mal 4,1-3; Esek 28,18; Ob 1,16). Også jorden og atmosfæren (referert til som himmelen i norsk bibeloversettelse) er reservert for den samme ilden, og skal begge brennes og renses i ild; se 2 Pet 3,7.

 

Hvor lenge vil helvete vare? Avstraffelsen av Sodoma og Gomorra (1 Mos 19) var et bilde på hvordan straffen av fortapte mennesker og engler vil være ved fullbyrdelsen av dommen ifølge bl.a. Judas, Jesu halvbror. Disse byene ble straffet med det han kaller evig ild (Jud 1,6-7) - en ild som brant helt til alt var brent opp. Disse byene brenner selvsagt ikke i dag; og slik vil det også være med de fortapte: De vil brenne opp i en uslokkelig, evig (overnaturlig) ild og til sist bli tilintetgjort og borte for alltid. Se Matt 3,12; 10,28; sammenlikn også 2 Pet 2,4-6 med Jud 1,6-7. Se også Matt 13,38-40; Sal 21,9; 37,9-10.20.38; 92,8.10; 101,8; 104,35. Sammenlikn Ordsp 26,20 med Jes 9,5.19. Deretter skal Gud gjøre alle ting nye, og det skal ikke finnes mer død, gråt eller smerte eller pinsel etter dette (Åp 21,4-5). Takk Gud for det.

Lenke til kommentar

Kommer alle de 10 000 000 000 000 000 000 000 000 planetene i universet til å lide samme skjebne som jorden eller er det bare midtpunktet i universet, jorden som vil lide av tilintetgjørelse?

 

(Det eneste som slår meg av dette du skrev er at deree kristne tenker fryktelig godt om dere selv... som om dere på noen måte skulle være det eneste som universet har ventet på liksom... Her har 13,7 milliarer år gått mens gud ventet på at arten homo sapiens sapiens skulle utvikle seg nok til at de evnet å tilbe ham og hva er det første han liksom skal gjøre kort tid etterpå? Jo, han ødelegger alt... Snakk om stormannsgalskap, av verste sort!! Som om kristne er mer verdt enn alle andre livsformer på denne planeten... :roll: )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helvete er reelt, det er her på jord. Man behøver ikke dikte det opp, mange lever i det hver eneste dag. Himmelen derimot er bare en drøm, om noe annet og bedre.

 

Geir :)

Veeel, lite med djevler og flammer i det helvette vil jeg tro... :) Helvette har vel blitt en metafor for alt som er av det onde....

Lenke til kommentar

Helvete er varmt fordi det ble diktet opp i ørkenen. Skulle jeg definert helvete hadde det vært kaldt og vått... ;)

 

Gud (det gode) og Djevelen (det onde) er i oss alle. Å manifestere det i himmelen og i helvete er bare ansvarsfraskrivelse. Skal du be til det gode så skal du vende bønnen innover og starte med deg selv. Vær god og gjør godt. Vi trenger ingen Gud for å unngå helvete, og vi trenger ingen Djevel for å lage det.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helvete er varmt fordi det ble diktet opp i ørkenen. Skulle jeg definert helvete hadde det vært kaldt og vått... ;)

 

Gud (det gode) og Djevelen (det onde) er i oss alle. Å manifestere det i himmelen og i helvete er bare ansvarsfraskrivelse. Skal du be til det gode så skal du vende bønnen innover og starte med deg selv. Vær god og gjør godt. Vi trenger ingen Gud for å unngå helvete, og vi trenger ingen Djevel for å lage det.

 

Geir :)

 

Vi trenger heller ingen gud for å være gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helvete er varmt fordi det ble diktet opp i ørkenen. Skulle jeg definert helvete hadde det vært kaldt og vått... ;)

 

Gud (det gode) og Djevelen (det onde) er i oss alle. Å manifestere det i himmelen og i helvete er bare ansvarsfraskrivelse. Skal du be til det gode så skal du vende bønnen innover og starte med deg selv. Vær god og gjør godt. Vi trenger ingen Gud for å unngå helvete, og vi trenger ingen Djevel for å lage det.

 

Geir :)

 

Det kan godt nevnes at Helheim (Hels Vete) er et kaldt fuktig sted :D

 

(Kaldt og med tåke)

Lenke til kommentar

Valley_of_Hinom_PA180090.JPG

 

Hva er dette for et fint sted, spør du kanskje? Dette er Gehennadalen, en dal litt sør for Jerusalem. I bibelske tider ofret man barn til guden Molok i denne dalen. Dalen ble derfor holdt konstant brennende for å forhindre at den spredte sykdom. Dyrelik og annet søppel fra byene rundt ble kastet i flammene, og likene av kriminelle som ikke fortjente en begravelse endte også opp her. Så altså et sted i konstant brann, hvor man kastet lik. Hmm.

 

Gehenna er et kjent sted i kristen og islamsk mytologi. I King James' Bible oversettes Gehenna med Helvete. Muslimenes versjon av Helvete kalles Jahannam på arabisk.

 

Så spør du meg, så tror jeg Helvete er en dal utenfor Jerusalem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

At de religiøse skal true med evig pine i helvete om vedkommende ikke blir religiøs, har jeg svært lite til overs for. De religiøses våpen er manipulasjon og frykt.

De følger jo bare doktriner som er fra jernalderen, så hva hadde du forventet egentlig? Det de derimot ikke skjønner er at folk som ikke tror på disse mytene ikke frykter helvette, da det ikke finnes noe helvette...

 

Så stupid, smålig og hevngjerrig ville aldri en allmektig gud vært om det hadde fantes en gud... Like lite som at den guden, som i så fall ville vært skaperen av 10 000 000 000 000 000 000 000 000 (ti tusen milliarder milliarder) planeter ville hatt noen som helst interresse av å bli tilbedt av oss, på denne bitte lille avsides liggende planeten... Stormannsgalskap og en enorm frykt for døden er det som ligger bak slik tro...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på helvete som det ene stedet hvor Guds nærvær ikke er å finne. Det er ikke nødvendigvis et sted med flammer og larver som spiser på deg, og definitivt ikke et sted hvor du blir torturert av demoner eller noe slikt middelaldertull. Satan styrer heller ikke i helvete, helvete er skapt og styrt av Gud. Helvete ble skapt for Satan, men menneskene som dessverre havner der vil ikke bli torturert av djevelen. Han vil ikke nyte sitt opphold i helvete. Kaller du det rettferdighet? Nei, det er legender som har oppstått etter at Bibelen ble skrevet. Veldig lite at det vi tror om helvete er faktisk beskrevet i Bibelen, men noe står der, og det tror jeg på. Lurer du på mer, RWS, er det bare å spørre så svarer jeg gjerne.

Lenke til kommentar

Nei, det er legender som har oppstått etter at Bibelen ble skrevet. Veldig lite at det vi tror om helvete er faktisk beskrevet i Bibelen, men noe står der, og det tror jeg på. Lurer du på mer, RWS, er det bare å spørre så svarer jeg gjerne.

Så jesus truet altså ikke de som ikke trodde på ham med helvette altså? Han gjentar det jo igjen og igjen (nesten så man skulle tro at skribenten fikk stram tiss av selve tanken på hvor mange som skulle lide der) at folk skulle få stønne og gnisse tenner i smerte, men dette overstyrer du altså helt...?

 

Dette med at helvette er fravær av gud er jo ikke annet enn en unnskyldning for å gjøre en middelalder tro mer spiselig i et opplyst samfunn det... For det er etter at folk faktisk begynte å dra hele kristendommen i tvil at dette "uten gud helvette" dukket opp, uten tanke på at ateister som har levd hele livet ikke vil lide noe av det fraværet i det hele tatt, fri fra gud som de er.

 

Men bra at jeg kan spørre deg om dette, for du har altså fasiten på hvem av de 35 000 versjonene av kristendom som er den riktige å følge du da? Eller? For du har nemlig plenty av de versjonene som fullt og fast tror på et legemelig og høyst kroppslig helvette, stedet der den snille og gode guden sender folk som fant bevisene for hans eksistens så tynne at de ikke lenger, i ærlighet og oppriktighet, klarte å tro på påstandene om han lenger.... Så har du rett eller har de rett?

 

Og nei, helvette var et sted jesus mer enn gjerne ville sende "serpentinerne" som ikke ville tro på ham... så noen myte er det nok ikke... Innholdet i helvette kan nok diskuteres, men hvis vi skal tro jesus var det evigvarende flammer der og tortureen var ikke akkurat mild... Tror du på jesus eller gjør du ikke? Hvis ja, hvorfor går du da i mot det han selv har sagt? Du har vel lest bibelen, har du ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...