Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Det logiske er å regne sammen nypris på akkurat disse delene og trekke fra ca 30% på det. Normalt sett ville jeg trukket fra litt mindre, men vannkjøling taper seg fortere i verdi enn mye annet. Jeg lander på 18500 før vifter, kabinett, vannkjøling og div annet bling. 28k er nødt å være for høyt, men at det er nypris på maskinen ser jeg ikke på som usannsynlig. I størrelsesorden 20k er den nok verdt, etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel rimelig uenig i at vannkjøling taper seg mer i verdi enn annet.

Hvor kommer dette utsagnet fra egentlig?

 

Gode radiatorer er gode radiatorer - og holder jo ekstremt lenge

Ei skikkelig pumpe kan gå 24/7 i hva da? 5 år? 10 år?

CPU blokk kan brukes på generasjon etter generasjon.

Nipler og vinkler er jo like fine etter 10 år.

 

Det er jo bare tull at dette taper seg mer i verdi enn annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel rimelig uenig i at vannkjøling taper seg mer i verdi enn annet.

Hvor kommer dette utsagnet fra egentlig?

 

Gode radiatorer er gode radiatorer - og holder jo ekstremt lenge

Ei skikkelig pumpe kan gå 24/7 i hva da? 5 år? 10 år?

CPU blokk kan brukes på generasjon etter generasjon.

Nipler og vinkler er jo like fine etter 10 år.

 

Det er jo bare tull at dette taper seg mer i verdi enn annet.

 

Var vel det inntrykket jeg satt med også. Ville vel nesten sagt at ting som nipler, cpu blokk og radiatorer holder seg bedre i pris enn mye annet. 

 

Derfor er jeg spent på forklaringen på hvorfor det taper seg fortere i verdi enn mye annet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Fordi de som kjøper ferdigbygde pcer med vannkjøling på Finn mangler kompetansen som kreves for vedlikehold. Hvem som helst klarer å bruke trykkluft på boks for å rengjøre pcen, men vannkjøling er litt verre. Er også større risiko for at noe kan gå galt, f.eks lekkasje.

Lenke til kommentar

Fordi de som kjøper ferdigbygde pcer med vannkjøling på Finn mangler kompetansen som kreves for vedlikehold. Hvem som helst klarer å bruke trykkluft på boks for å rengjøre pcen, men vannkjøling er litt verre. Er også større risiko for at noe kan gå galt, f.eks lekkasje.

 

Men hva har det å si for delene i vannkjølinga? Så fremst du ikke snakker om lekk radiator, altså at radiatoren er ødelagt.

Lenke til kommentar

Hvorfor taper vannkjøling seg fortere i verdi enn mye annet? Og hva annet?

 

Fordi du har risiko med alger o.l, som du ikke har med luftkjølere. Det er rett og slett mer bryderi med å sikre at innkjøpte, brukte vannkjølingskomponenter ikke skaper problemer. En brukt heatpipekjøler kan du blåse fri for støv med kjeften.

 

Edit: greier folk virkelig å selge radiatorer, pumper, slanger osv til 70-75% av nypris?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

 

Hvorfor taper vannkjøling seg fortere i verdi enn mye annet? Og hva annet?

 

Fordi du har risiko med alger o.l, som du ikke har med luftkjølere. Det er rett og slett mer bryderi med å sikre at innkjøpte, brukte vannkjølingskomponenter ikke skaper problemer. En brukt heatpipekjøler kan du blåse fri for støv med kjeften.

 

Edit: greier folk virkelig å selge radiatorer, pumper, slanger osv til 70-75% av nypris?

 

 

Glemte at det kanskje var vanskelig å rense ting. Beklager.

 

70-75% av nypris er vel kanskje litt mye. Kommer jo an på som andre ting, hvor nytt det er etc. 

 

Men som Kyrre sier, en radiator vil jo holde seg noe bedre i pris over tid enn hw, feks et skjermkort som blir fort "utdatert".

Lenke til kommentar

Det er enkelt å rense en kjølesløyfe folkens. Tror du vi i industrien kaster en veksler etter noen år? ;) Kjør gjennom lett basisk blanding, så lett sur blanding så spyl med vann.

 

Jeg mener iallfall det er i den rekkefølgen man optimalt skal gjøre det. Greia er at man må ta biofilm og salter, og da at basisk (f.eks lut) og syre (f.eks sitronsyre) gjør denne jobben. Vann nøytraliserer til slutt.

 

En kjølesløyfe kan man ha en liten mannsalder. Det er av mekanisk art og kan ikke sammenlignes med skjermkort og anna dritt som er utdatert i løpet av noen få år.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greier du selge et 5 år gammalt skjermkort for 75% av nypris? En 60mm ek rad feks holder seg liiiitt bedre i pris over tid enn hw.

 

Jeg er enig i at eldre vannkjøling kan holde seg brukbart i verdi (antar det er det du sikter til), men det er også et større gap fra det er kjøpt i butikk til det selges som brukt. I dette tilfellet er det nok snakk om relativt nye deler. En fem år gammel radiator kan fint være verdt nesten like mye som en som bare er et år gammelt, men dersom f.eks. GTX1080 hadde vært det raskeste skjermkortet i fem år alt ville et fem år gammelt kort av samme type helt sikkert være verdt 65-70% av nypris om det var i god stand. Det som først og fremst gjør at HW taper seg i verdi er forbedringene for hver generasjon, og det er mye mindre å hente på vannkjøling på det viset enn på selve komponentene.

Lenke til kommentar

Hva er denne verdt?

 

Budsjett pc 1

 
kabbinett Cooler Master Elite 311 - Miditower pris kr 890
hvovedkort Asrock C70M1 mITX SATA6 VGA HD6290 med Onboard CPU kr 790
Ram, PC3-10600 (kingston Value S. DDR3 4GB) kr 450
stømmforsynner 500w kr 520
harddisk Seagate Barracuda 7200.12 1000GB asata pris 770
dvd brenner Samsung SH-224FB/BEBE DVD-RW SATA black pris 280
Windows 10 (64bit) 1295
pris for byggeing testing og softing kr 700
Windows, drivere, Adobe Reader, Java
 
For meg ser det ut som de selger brukt som ny. Er lureri å selge slikt søppel til over 2000-3000 kr.
Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...