Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vi i dag allerede lovverk som dekker dette. Det er fult lov til å filme, spørsmålet er hva du GJØR med film/bilder.

 

Så kommer spørsmålet om f.eks et klipp på youtube, der du kan lese registreringsnummeret til en bil som kjører dumt/stygt, noe som bryter denne loven.

Er vel kun en rask sms i dag, så vet man hvem som eier bilen m.m.

 

Datatilsynet gjøre mye bra, men de er tidvis litt paranoide også, bare synd de ikke klarer å gjøre en dritt opp imot staten, i forhold til den aktive overvåkingen vi blir lagt under der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vi i dag allerede lovverk som dekker dette. Det er fult lov til å filme, spørsmålet er hva du GJØR med film/bilder.

 

Så kommer spørsmålet om f.eks et klipp på youtube, der du kan lese registreringsnummeret til en bil som kjører dumt/stygt, noe som bryter denne loven.

Er vel kun en rask sms i dag, så vet man hvem som eier bilen m.m.

 

Datatilsynet gjøre mye bra, men de er tidvis litt paranoide også, bare synd de ikke klarer å gjøre en dritt opp imot staten, i forhold til den aktive overvåkingen vi blir lagt under der.

 

Jeg er helt enig. Hvert enkelt dash-film som publiseres må vurderes hver for seg. Lovverket er bra nok som det er.

 

Skulle likt å se utformingen av en lov som generelt forbyr dashcam.

Lenke til kommentar

Car cams vurderes nå av Datatilsynet: http://www.dinside.n...atilsynet-i-aar

 

Ikke for å være frekk, men dette er nå 3. gangen det samme linkes på de siste par sidene.

Forrige gang det ble linket, er faktisk på toppen av DENNE siden.

 

Vi har til og med diskutert det litt over her.

Ja det suger om de prøver og forby det, nei det kommer nok ikke til å skje med det første.

 

Det vi trenger, er en bedre oversikt over kamera, priser og kvalitet.

Lenke til kommentar

Uh, vet ikke hvorfor jeg ikke leste lenger opp. Så bare noen hadde quotet meg og at tråden ikke var i Mine innlegg, så trodde det var første post på en stund. Sry.

Vurderer sterkt å skaffe BlackVue 500 nå... Bare vet ikke helt om jeg vil bruke så mye penger på det.

 

Sånn jeg tenkte og, men ville teste ett billigkamera først for å se om det er noe for meg. Klarer ikke helt å se noe som gjør rett for den massive prisforskjellen mellom det og blackvue.

Lenke til kommentar

Aha, det forklarer litt. Endret det i posten over. Men, like irriterende at appen ikke vil rotere alle retninger.

 

Kamera på tlf er vel veldig varierende, det på nexus 4 er vel ok+ vil jeg tro ut i fra andre tester. Resultatet med nexus 4 ble bedre enn med galaxy nexus ihvertfall. Det fungerte som sagt bra i lave hastigheter.

 

Klarer du å lese av skilt på motgående biler i rundt 80 med Xperia S?

 

Får beklage at jeg ikke har hatt anledning til å laste opp noe fra Xperia S. Jeg tråklet gjennom det jeg hadde lagret av den (den tok kvelden for 2 mnd siden og har siden vært i tvist med selger (de bruker tydeligvis ett inkompetent verksted som ikke kan sette i en lader i telefonen for å finne feil)), og så og si alt er nattfilm. Så det lar seg ikke sammenlikne så veldig lett. Jeg tok derimot opp litt med Xperia Z (kanskje jeg er skyldig i å være Sonyboi? :D). Slik ser det ut under mindre optimale forhold

 

https://docs.google.com/file/d/0B3vhwl1mF8a3bmlPZ1FwSVRsV1U/edit?usp=sharing

 

Filmet uten vidvinkellinse, slik at det skal være sammenliknbart med annet standardmateriale du må ha/finner. Er ikke alt som er like klart, og det kan nok skyldes på vibrasjoner mer enn noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sent, men: Har testet Dailyroads litt selv, men jeg liker ikke lagringsmåten og plassen filmene tar. Må lagre i full HD for å klare å lese skilt i det hele tatt i fart. Bruker en Samsung G S3. I tillegg blir telefonen fri for strøm fortere enn den klarer å lade i bilen med Dailyroads aktivt, selv med skjermen avslått... Så skulle gjerne hatt en mer permanent løsning.

Du trenger en liten duppedings på laderledningen så telefonen skjønner at den er tilkoblet lader og ikke bare USB. (Sjekk inne på instillinger->status->batteri eller hvor det er. Der skal det stå "Lader (AC)". Jeg er litt usikker på om S3 følger USB-.standarden for "merking" av ladestrømmen så den vet hva som er hva, eller om den trenger en egen sær sak. Men kan godt hende din billader ikke oppfyller noen av standardene,

 

Hjelper ikke hva laderen klarer å dytte ut om mobilen ikke vil slurpe det i seg.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Prøver å finne et kamera som er lite slik at det kan gjemmes bak takspeilet, og også slik at det ikke ser attraktivt ut for eventuelle klåfingrer. Er det noen som har noen forslag som kommer under 1000kr?

 

Trenger ikke noe fancy greier, men vil gjerne ha best mulig videokvalitet for pengene (720p/30, H.264 ville sikkert vært tilskrekkelig). Vil helst ikke at det har skjerm, men bryr meg ikke særlig om det har det heller.

 

Jeg har også spørsmål om kameraer som kobles direkte til 12V i konsollen, og ikke gjennom sigarett tenner. Hvor lett er dette å få til? Har man løse ledninger inne i konsollen til dette formålet eller må man hijacke fra noe annet eller rute en til batteriet selv?

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i et lite kamera som kan fange opp uhell osv. Noen som vet om et lite, bra og billig kamera? Har ikke akkurat tenkt å legge ut til på youtube osv, så kvaliteten trenger ikke være all verden. Bare forsikringsselskapet godtar det holder det lenge for meg.

 

Noe slik?

 

http://dx.com/p/1-5-tft-5-0mp-wide-angle-car-dvr-camcorder-w-2-led-ir-night-vision-g-sensor-hdmi-black-178442

 

Dette er angivelig filmet med nevnte kamera. jeg valgte en video med ikke-optimale lysforhold slik at du får ett realistisk bilde av hvordan det blir.

 

Lenke til kommentar

Prøver å finne et kamera som er lite slik at det kan gjemmes bak takspeilet, og også slik at det ikke ser attraktivt ut for eventuelle klåfingrer. Er det noen som har noen forslag som kommer under 1000kr?

Jeg ville spyttet i noen hundre kr ekstra for feks Blackvue 400 II, eller Blackvue 500. sistnevnt er vel rundt $100 dyrere, uten at det vil ha noen stor forskjell for din del (Hovedsaklig kunn wifi som er nytt). Da får du veldig god kvalitet, god programvare, samt mulighet for parkmodus (Tar opptakk kunn når det er bevegelse forran bilen).

 

Jeg har også spørsmål om kameraer som kobles direkte til 12V i konsollen, og ikke gjennom sigarett tenner. Hvor lett er dette å få til? Har man løse ledninger inne i konsollen til dette formålet eller må man hijacke fra noe annet eller rute en til batteriet selv?

Jeg har koblet det direkte til strømnettet i bilen, slik at det får strøm heletiden. Har også montert på en av\på knapp slik at jeg kan kutte strømmen om jeg feks skal parkere hjemme hvor det er lite action.. :p

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg dette her: http://dashcamtalk.com/dod-f500lhd/

http://cgi.ebay.com/...em=130672647481

 

Ser ut til å ha ganske god kvalitet, slik at jeg kan se bilskilt osv

Fikk denne i posten i går, utrolig god kvalitet når man står helt stille, men når man kjører er det for mye risting, er det noen som kan anbefale en god mount for denne?

Trenger en slik:

(venstre, mount som må mære på older), (høyre, mount som er på kameraet)

1370082874.9298626.png

Gjerne kompakt og liten, hadde vert veldig greit om jeg fikk plassert kameraet bak speilet, orginalholder er ALTFOR stor det det.

Lenke til kommentar

Skal teste Blackvue 380 litt og se hvordan det duger...

Laster opp video når jeg har tatt en tur.

Vært et par ganger i det siste jeg skulle ønske jeg hadde cam.

Når man snakker om lovlighet, regnes kjennemerke som personlig info? Feks er det lov å legge ut kjennemerke med en liten kommentar på nett?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...