Gå til innhold

Guide: Kjør Windows på Mac


Anbefalte innlegg

Hva var nytt i denne artikkelen? Er det noen særlig vits å lage en guide for 3 museklikk?Trodde et øyeblikk jeg var på Itavisen.

 

Fordi en normal macbruker er en idiot. Hele dette apple styringa av verden har tatt av. Hvorfor kjøpe apple produkter når de er dyrere og har dårligere hardware for prisen? Jo fordi de som kjøper apple produkter er enten vrange folk som har blitt for lett påvirka av apple sine konferansetaler. Apple er blitt fjortismote for de "populære folka" når de egentlig går rundt å drasser på metallbokser med dårlig hardware. Mac er den største og dyreste flausa noensinne. Apple er det onde selskapet. De er grådige på verdensherredømme. Bare se på patentkrigen. Saksøkinga til Apple er bare fordi de vil eie markedet aleine. Hva blir det neste? De lager tilogmed kjøleskap, bord og inngangsdører så du lever i et "iEverything" og kan kontrollere hverdagen din?

 

noe er sant med dette, men en god del skal jeg si at er helt feil, totalt overdrevent

 

jepp, apple er grådige, produktene lite for penga, mac er fjortismote.

 

men som en Windows bruker som aldri kommer til å bytte til mac kan jeg si; mac har grei kvalitet på komponenter og god kvalitet på selve kassa, skjermen på en Macbook pro er veldig god (men det finnes jo bedre...) og det er mange som liker OSet, det er mange mennesker som bruker en Mac til den den er god for selv om det koster 25% mer...

 

det med at Apple stenger deg inn i en ond sirkel er vel noe da, men men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi en normal macbruker er en idiot.

 

Haha, takker for den.

Ganske seriøst og gjennomtenkt :)

 

Jeg bruker MacOS mye, jeg har en MacBook Air, som da jeg kjøpte den var eneste maskin i ultra-light segmentet med i5 ULV prosessor om jeg ikke ville bruke 30k på en Vaio. Jeg er utrolig fornøyd med maskinen og den kostet ca en tredje del av hva en Vaio ville ha kostet.

 

Hjemme på skrivebordet har jeg et tower, uten en eneste eple-del i, jeg har ikke eple-skjermer (Eizo og Viewsonic), men jeg kjører både windows, linux og mac os på den. Det var en betraktelig mye billigere løsning enn å kjøpe en Mac Pro, og den har gjort jobben temmelig brukbart for halve prisen.

 

Jeg bruker Mac OS til nesten alt arbeid, og windows til underholdning. Linux har jeg litt på si, da det avogtil er programmer jeg vil teste på linux, som jeg ikke får til å fungere 100% i Mac OS. (99% av alle linux-programmer kan kompileres og kjøres på Mac OS med kun noen enkle kommandoer.)

 

Jeg er ikke spesielt fan av "fan-bois", jeg kommer aldri til å kjøpe en iPhone eller iPad, men personer som antar at en annen person er en idiot på grunnlag av hvilken maskin vedkommende har er rett og slett tåpelig.

 

Har du forresten brukt maskinen din til noe annet enn spilling og facebook?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Applebrukere er idioter. Bare se på hva Apple har gjort og lagd. Først starter vi med lage-delen: De har lagd masse produkter. Og alle av dem har dårlig hardware til høye priser. Bare se på mac og iphone. Sist ute med prossessorhastigheter når andre selskaper allerede har gått fra det de har lagd og bygd noe raskere enn det apple holder på med. Og prisene dems er skyhøye for gammal teknologi. Og nå til hva dem har gjort: De har saksøkt nesten alle selskaper innenfor dems rekkevidde bare fordi de vil eie markedet aleine. De er maktsjuke og grådige. Og hva blir det neste? De lager produkter som kjøleskap, stuebord og inngangsdører for å styre livet ditt så du lever i et "iEverything"!. Og ikke døm meg! Jeg er en 13 år gammel datanørd. Blir plaga på skolen for det. Og ja. Jeg har fått mange kommentarer av medelever om at jeg burde bli IT-Ansvarlig og sånt.

Vær forsiktig med klipp og lim funksjonene din når du sprer slikt møkk. Idioten kan plutselig bli deg selv.

Jeg er enig med deg at det er mye buck for small bang på Mac, men inngangsprisen er lav. I øyeblikket ligger prisen på en Mac Mini på kr 4 790,00.

Selv er jeg ihuga Microsoft mann, men å se bort fra Mac er ignorant. Å ikke sette seg inn i Mac før man sprer dritt om Mac er arrogant.

Å kalle applebrukere for idioter og selv ikke klare å poste bare en gang samme innlegg på et forum er troillat.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Har du forresten brukt maskinen din til noe annet enn spilling og facebook?

 

Åja! Masse systemgreier, bios, linux programmering og modding av spill, Technomusikk i FL Studio, videoredigering, etc osv osv. Orker ikke skrive mer. Men husk at jeg bare er 13 år da. 8.klasse. Har dessverre mer kunnskap en en gjennomsnittlig voksen person som ikke leser på HW, amobil og tek.no . Noe medelever misliker sterkt og plager meg av misunnelse for. Fikk beskjed av IT-Ansvarlig på skolen at jeg skulle få åpne noen av de gamle pc'ene og ta med meg deler eventuelt hele maskinen. (fint å ha kontakt med voksne proffesjonelle vettu :yes: ) Men nå kan man jo lure på hvorfor du kjøper en macbook air til over 8 tusen med en USB 2.0 port og ingen cd rom når du får billigere bærbar med i7, usb 3.0 og CD-ROM :hmm: !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvordan fungerer egentlig boot camp? Er det en slags virtuell maskin der man kan installere valgfritt OS*?

 

*(Windows 7/XP/98, Ubuntu, Mint, Suse, BeOS, Solaris, ..)

Kan vel enklest sammenlignes med en bootloader, men man må velge hva som skal startes neste gang. Tar man bare en restart, så er det samme os som kommer opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg er pc'mann, men jeg kan enkelt forklare de tingene der for deg.

USB 2.0. Alternativet på USB er USB 3.0 og svært lite produkter som har 3.0 støtte. De fleste Mac'ene har firewire. Styrken til fw fremfor usb er at fw er full duplex, mens usb er halv duplex. Firewire 2 har 800 Mb full duplex, mens USB 3.0 har inntil 5000 Mbits. Nyere tunderbolt har 20 Gbits. Få en demo på tunderbolt og alt annet blir uvesentlig i forhold.

CD'rom. Kan ikke huske sist jeg hadde behov for cd'rom og da snakker jeg om virkelig behov ikke sånn kjekt å ha behov. Har en liten ekstern dvd-brenner liggende, men enda ikke brukt den.

 

Et råd. Jobb noen dager med en MacAir. En fantastisk maskin.

 

 

 

## quoting av et fjernet innlegg fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar

Ja, takk og pris for at både Windows og Linux ikke trenger overpriset hw fra en bestemt leverandør for å kunne installeres.

 

Hvis OS X noensinne kan installeres på all mulig hw, vil Apple miste en gigantisk del av omsetningen. Det er jo selvsagt ikke noe galt i at folk kjøper noe de vil ha, og Apple bestemmer selv prisen på det de selger. Men jeg liker ikke hvordan Apple utnytter sin posisjon. Jeppe på Bjerget sier jeg bare!

Lenke til kommentar

Så hvis lisensregler står så svakt i Norge hvorfor er det da flere offentlige administrasjoner som får bøter for brudd på lisensreglene?

Her er en og ja jeg vet det er Microsoft.

http://nrk.no/nyhete...dland/1.6356880

 

Fordi offentlige instanser står i en helt annen stilling enn private parter. Næringsdrivende står i utgangspunktet helt fritt mht hvordan de vil inngå avtaler. Forbrukere har også denne friheten, dog slik at Fbkjl setter grenser for hvilke rettigheter brukeren kan gi fra seg/hvilke vilkår den næringsdrivende kan påtvinge brukeren.

 

Apple sin EULA (og forøvrig mange andre EULAer) griper for langt inn i rettighetene fastsatt i Fbkjl, og er derfor ikke gyldig på mange punkter overfor vanlige brukere som er beskyttet av loven. Næringsdrivende er forutsatt å ha et langt større ansvar for avtalen enn hva forbrukere har, samt et større behov for å kunne fremforhandle individuelle avtaler. Det er da heller ikke de samme begrensningene på hva de kan avtale, og de vil da i langt større grad være bundet av EULAen. De kan følgelig også holdes ansvarlig for brudd på denne avtalen.

Endret av CptAwesome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå kan man jo lure på hvorfor du kjøper en macbook air til over 8 tusen med en USB 2.0 port og ingen cd rom når du får billigere bærbar med i7, usb 3.0 og CD-ROM :hmm: !

 

Grunnen var ganske enkelt at jeg trengte en maskin som jeg bruker på farten der vekt og batteritid var de to viktigste faktorene.

 

Nå er det kommet endel flere alternativer, men for seks måneder siden var det kun Mac Book Air som hadde dette.

Nå er det flere andre alternativer, fra f.ex Asus, men prisen på disse er nokså mye det samme som jeg betalte for min i fjor sommer.

 

USB3 har jeg ingenting som bruker uansett, og når jeg er på farten er det et poeng å ha minst mulig med seg.

DVD har jeg brukt en gang. Jeg tok rett og slett ut DVen fra tower mitt og putta det i en USB kabinett. Nå er den i en skuff, har ikke satt den inn i maskina igjen da jeg faktisk kun har brukt den to-tre ganger siden jeg tok den ut.

 

MacBookAir har også 16:10 skjerm (1440x900) som er ganske bra på en 13 tommer.

 

Folk har forskjellige behov, og MacBook Air er på ingen måte en dårlig eller overpriset maskin. Jeg har hatt min del "slepbare" maskiner, og jeg har på ingen måte behov for verken noe heftig grafikk-kort eller CPU da jeg stortsett bruker mail, nettleser og litt photoshop.

Lenke til kommentar

Men nå kan man jo lure på hvorfor du kjøper en macbook air til over 8 tusen med en USB 2.0 port og ingen cd rom når du får billigere bærbar med i7, usb 3.0 og CD-ROM :hmm: !

 

Grunnen var ganske enkelt at jeg trengte en maskin som jeg bruker på farten der vekt og batteritid var de to viktigste faktorene.

 

Nå er det kommet endel flere alternativer, men for seks måneder siden var det kun Mac Book Air som hadde dette.

Nå er det flere andre alternativer, fra f.ex Asus, men prisen på disse er nokså mye det samme som jeg betalte for min i fjor sommer.

 

USB3 har jeg ingenting som bruker uansett, og når jeg er på farten er det et poeng å ha minst mulig med seg.

DVD har jeg brukt en gang. Jeg tok rett og slett ut DVen fra tower mitt og putta det i en USB kabinett. Nå er den i en skuff, har ikke satt den inn i maskina igjen da jeg faktisk kun har brukt den to-tre ganger siden jeg tok den ut.

 

MacBookAir har også 16:10 skjerm (1440x900) som er ganske bra på en 13 tommer.

 

Folk har forskjellige behov, og MacBook Air er på ingen måte en dårlig eller overpriset maskin. Jeg har hatt min del "slepbare" maskiner, og jeg har på ingen måte behov for verken noe heftig grafikk-kort eller CPU da jeg stortsett bruker mail, nettleser og litt photoshop.

 

macbook air er nok overpriset den...

 

med samme konfigurasjon som en Asus UX31 koster den 2000kr mer...

Lenke til kommentar
macbook air er nok overpriset den...med samme konfigurasjon som en Asus UX31 koster den 2000kr mer...

 

Ja, Asus U31E som har samme speccs som MBA 13 tommer basis modellen koster 8599kr på komplett.

MBA'en kosta meg 9600kr (EDU rabatt) med 500kr gavekort på Apple Store (kan brukes på itunes, Appstore osv) I juli. Apple har fast pris på maskinene sine, og derfor koster det samme i dag, så det er et dårligere kjøp nå enn i fjor sommer, helt klart.

 

Som jeg påpekte, ASUS U31E fantes ikke før rett før jul, og alternativene som fantes var alle dyrere på det tidspunket. Alternativet da var enten en Vaio, som var ganske mye dyrere. Kjøpe en maskin med forrige generasjons CPU (og dertil dårligere GPU), eller kjøpe en maskin som var endel større.

 

Apple gir aldri mest for penga, men "eple-skatten" er ganske redusert i forhold til tidligere, og av og til er de faktisk ganske gode på pris, spesielt siden intel har funnet ut at de kan tjene gode penger på å levere prosessorer og chipset til apple først.

 

Ville jeg kjøpt en MacBook Air hvis jeg trengte ny laptop i dag, nei. Men når neste modell kommer, vil jeg anta at den er ganske konkurransedyktig på pris.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale dual-boot, installer heller Windows på hele harddisken ettersom mac-en sin EFi ikke takler dual-boot noe særlig bra uten noe annet enn apple sin versjon.

 

Forstår ikke helt hva du mener, Win+MacOS har aldri vært et problem for meg.

Hvis du ikke installerer MacOS får du heller ikke gjort noen firmware oppgraderinger, da de må gjøres fra Mac OS.

(Noe som er litt synd egentlig)

Lenke til kommentar
macbook air er nok overpriset den...med samme konfigurasjon som en Asus UX31 koster den 2000kr mer...

 

Ja, Asus U31E som har samme speccs som MBA 13 tommer basis modellen koster 8599kr på komplett.

MBA'en kosta meg 9600kr (EDU rabatt) med 500kr gavekort på Apple Store (kan brukes på itunes, Appstore osv) I juli. Apple har fast pris på maskinene sine, og derfor koster det samme i dag, så det er et dårligere kjøp nå enn i fjor sommer, helt klart.

 

Som jeg påpekte, ASUS U31E fantes ikke før rett før jul, og alternativene som fantes var alle dyrere på det tidspunket. Alternativet da var enten en Vaio, som var ganske mye dyrere. Kjøpe en maskin med forrige generasjons CPU (og dertil dårligere GPU), eller kjøpe en maskin som var endel større.

 

Apple gir aldri mest for penga, men "eple-skatten" er ganske redusert i forhold til tidligere, og av og til er de faktisk ganske gode på pris, spesielt siden intel har funnet ut at de kan tjene gode penger på å levere prosessorer og chipset til apple først.

 

Ville jeg kjøpt en MacBook Air hvis jeg trengte ny laptop i dag, nei. Men når neste modell kommer, vil jeg anta at den er ganske konkurransedyktig på pris.

 

nå er det jeg mener en Zenbook UX31 vs Macbook Air, ikke noe U31E her

 

og når jeg ser over det så har air maskinen en i5 mens UX31 har en i7, enda mer for penga...

Lenke til kommentar

 

Grunnen var ganske enkelt at jeg trengte en maskin som jeg bruker på farten der vekt og batteritid var de to viktigste faktorene.

 

Nå er det kommet endel flere alternativer, men for seks måneder siden var det kun Mac Book Air som hadde dette.

Nå er det flere andre alternativer, fra f.ex Asus, men prisen på disse er nokså mye det samme som jeg betalte for min i fjor sommer.

 

USB3 har jeg ingenting som bruker uansett, og når jeg er på farten er det et poeng å ha minst mulig med seg.

DVD har jeg brukt en gang. Jeg tok rett og slett ut DVen fra tower mitt og putta det i en USB kabinett. Nå er den i en skuff, har ikke satt den inn i maskina igjen da jeg faktisk kun har brukt den to-tre ganger siden jeg tok den ut.

 

MacBookAir har også 16:10 skjerm (1440x900) som er ganske bra på en 13 tommer.

 

Folk har forskjellige behov, og MacBook Air er på ingen måte en dårlig eller overpriset maskin. Jeg har hatt min del "slepbare" maskiner, og jeg har på ingen måte behov for verken noe heftig grafikk-kort eller CPU da jeg stortsett bruker mail, nettleser og litt photoshop.

 

macbook air er nok overpriset den...

 

med samme konfigurasjon som en Asus UX31 koster den 2000kr mer...

 

 

Sånn rent bortsett fra at UX31 får dårlige reviews på tastatur og trackpad. Som er noe av det viktigste på en bærbar. Noen er villige til å betale litt ekstra for en god totalpakke.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

ikke noe U31E her

 

og når jeg ser over det så har air maskinen en i5 mens UX31 har en i7, enda mer for penga...

 

Beklager, mente UX31E.

Både UX31E og MacBookAir kan bli kjøpt med både i5 og i7.

base config på begge er i5-2557M.

 

Jeg leste nettopp igjennom review på anandtech på zenbook.

De har riktignok testet 11 tommers utgavene, men dette var konklusjon:

"If ASUS can fix the trackpad issues then it's worth considering, however the display in the MBA alone is reason to opt for it over the Zenbook, even for Windows use."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...