Gå til innhold

Guide: Femten myter om Mac


Anbefalte innlegg

Jeg sier som jeg alltid har sagt, Mac er dyrt og bra til sitt bruk. Det fungerer veldig smertefritt innenfor visse rammer, langt bedre enn Windows kan drømme om. Dette gjør også Linux-distribusjoner som Ubuntu i mange tilfeller også, men med noen få stygge feil.

 

Tingen med at osx ikke har like mange spill som windows er at windows har brukt mye penger på å utvikle Direct3D og promotert dette grovt. de har da drevet en svertekampanje av OpenGL slik at da spillutviklere nesten har blitt tvunget/overbevist til å lage spillene til Direct3D slik at folk må kjøpe windows for å få spilt de. Hadde de bare gått for OpenGL hadde de hatt samme ytelsen og spillet kunne blitt kjørt på alle plattformer.

"Tingen" er vel at Windows har hatt en åpenbart større markedsandel enn hele *nix rekka til sammen i den målgruppen som spill ofte er utviklet for, og at Microsoft da samtidig har satset mye på Direct3D. Noe som har gjort Direct3D og Windows mer attraktivt for spillutviklere. Selvfølgelig holder Microsoft Direct3D lukket så lenge de er kongen på haugen og ikke nødvendigvis trenger innspill fra de ekspertene som holder seg til OpenSource.

Prosjekter som Unigine er vel tegnet på at dette problemet/Windows-fortrinnet er i ferd med å minskes. Antallet plattformer økes, spillutviklere ønsker å nå ut til flest mulig, og spillutvikling har delt seg opp i de som lager spill/grafikk-motorer og de som lager spillene (selv om det selvsagt finnes mange som gjør begge deler).

Men en annen "ting" er vel at Mac så vidt jeg veit ikke har ligget spesiellt langt fremme når det gjelder maskinvare til å støtte alt dette, selv om OpenGL kanskje har vært like langt fremme som Direct3D, har ingen Mac kunnet utnytte det, der en Windows-maskin har kunnet.

Microsoft drev svertekampanje en god stund, og har med hensikt gjort det vanskelig med å droppe støtte for nyere OpenGL-spesifikasjoner, men dette kan vi heldigvis jobbe oss rundt. Microsoft har satset på at utdanningsinstitusjoner legger opp til Direct3D og derfor utdannes flere med denne kompetansen.

 

De fleste store spillmotorer støtter i dag OpenGL som er eneste vei for multiplattformstøtte. AMD har fremdeles dårlig OpenGL-støtte.

 

-----

 

Myte 2: Mac får ikke virus

FEIL Mac OS har fremdeles en relativt liten markedsandel på verdensbasis, noe som betyr at virusprogrammerere i hovedsak konsentrerer seg om Windows-plattformen. Men det betyr ikke at verden er fri for ondsinnet kode som kan infisere en Mac. Et større poeng er likevel at over 80% av sikkerhetstruslene er nettbaserte og hovedsaklig plattformuavhengige. Da hjelper det heller ikke at mange Mac-brukere i stor grad tenker på seg selv som usårbare.

 

Dette er en fundamentalt feil påstand, jeg forventer bedre fra en seriøs redaksjon.

 

Markedsandelen til Mac OS X er totalt irrelevant. De som husker noen år tilbake hadde Mac langt mindre markedsandeler enn i dag og var mer plaget enn Windows med virus. Så byttet de kjerne til UNIX og har ikke hatt virusproblemer siden. GNU/Linux er også er godt eksempel på at påstanden er ren løyn, der finnes det fremdeles ingen effektive virus, på tross av en stor majoritet av verdens servere kjører Linux. Hvis en kriminell ønsker å ramme flest mulig så ville det åpenbart vært best og mest prestisje å ramme verdens Linux-servere, vi bruker alle et utall tjenester som da ville kollapset. I tillegg er det mange bedrifter og skoler som kjører Linux-servere for Windows-domene siden Linuxen da er immun mot virus, kan og skanne filene uten risiko. Mange bedrifter ville rammes hardt om Linux var rammet av virus slik Windows er i dag.

 

Det er stor forskjell på sikkerhetstrusler og virus, dere burde vite bedre. De mest vanlige truslene for Mac OS X-brukere er knyttet til sårbarheter i nettleseren Safari, mange av disse skyldes uansvarlighet fra Apple. De aller fleste sårbarheter for nett er nettleserspesifikke, men konsekvensene for maskinen er faktisk avhengig av sikkerheten til operativsystemet. Dermed kan operativsystemet begrense skadeomfanget ved angrep til rettighetene som nettleseren har, som kan være svært begrenset sammenlignet med hva et virus kan gjøre. Det handler typisk om å stjele informasjon, belaste systemet eller krasje nettleseren.

 

-----

 

Folk bør bli oppmerksomme på java-applets, det kan gjøres mange plagsomme ting som å slette brukerfiler eller hente ut informasjon, mest sannsynlig alt du som bruker kan gjøre uten administratorpassord. Dessverre blir en del brukere aldri advart, og dessuten så trykker mange ukritisk godkjenn gjennom Facebook eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg til slutt innså at min gamle Thinkpad var moden for utskiftning kjøpte jeg meg en Macbook Pro for å få tilgang til Final Cut Studio, samt at det gjorde arbeidsflyten min litt enklere med tanke på at vi bruker Macer på skolen.

 

Og jeg er veldig fornøyd med maskinen, men det er mange ting jeg savner fra min gamle Thinkpad (som jeg forøvrig ikke har hatt hjerte til å pensjonere helt, den har tatt over som mediacenter).

 

Jeg er livredd for å miste Macbooken i gulvet, og er bombesikker på at den vil gå i stykker rimelig fort, mens med Thinkpadden min følte jeg at jeg var litt bedre beskyttet. Det var selvsagt ikke sånn at jeg gikk å kastet den i gulvet heller, men jeg må innrømme at det har skjedd, uten at jeg har merket noe til det. Selv om det utfreste aluminiumsskallet er veldig flott og fantastisk gir det fortsatt ikke den samme robuste feelingen som Thinkpadden gjorde.

 

Tastaturet på den var også mye bedre å skrive på, selv om tastaturet på Macbooken ikke er noe dårlig tastatur det heller.

Lenke til kommentar

Har 3 PCer i forskjellige generasjoner samt en iMac og må si at iMacen til 10 tusen er et røverkjøp om du skal ha skjerm i tillegg. Skjermen er fabelaktig og alene sikkert verdt 5-6000 kroner. Den skjermen kommer forøvrig med en liten høyttaler som faktisk fungerer!. Som ren kontormaskin er den trolig den av alle PCer jeg har hatt som gir mest for pengene. Dessuten av ledninger bruker den kun en strømkabel i grunnen. Alt annet er trådløst eller innebygget. Den er ikke tyngre enn at man kan kjapt løfte den opp og flytte hele greia.

 

Fremover ser jeg for meg at jeg vil ha en iMac som jobbe PC og en mATX selvbygget gamer PC ved siden av og for eventuelle oppgaver som jeg bare må ha windows for å gjøre. Min gamle office 2003 er nå i grunnen utgått på dato så neste office pakke jeg kjøper går til macen garantert.

 

En annen fordel å ha mac som jobbe PC er jo at man blir ikke like fristet til å fyre opp et spill :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere bør oppdatere den siste. Det er en mye mer relevant myte om Mac-eiere i dag - dvs., det er ikke myte, men fakta.

 

Myte 15:

90% av Maclaptop-eiere. er moteslaver som kjøper den i hovedsak fordi det er hipt. Dette til stor fortvilelse for Mac-hipsterne som må finne seg noe annet, men har blitt vandt til OSX. Ikke minst er det irriterende for den siste tiprosenten. Motivasjonen for å kjøpe en Macbook er ofte at den er "kul", fordi "noen sa Mac var bra" eller fordi "alle venninnene mine på medisin/jus/NHH/whatever har en sånn". Det kan diskuteres hvorvidt alle 90% fortjener karakteristikken moteSLAVE elller om trendnisse eller Sheeple er en bedre bekrivelse på mange av dem.

 

FAKTA.

:fun:

Endret av NgZ
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor man bruker begrepene Mac og PC, i og med at PC betyr Personal Computer. Betyr det at Mac IKKE er en personlig datamaskin?

 

Forøvrig er debatten om hva som er best fullstendig unødvendig, da det er hva man har bruk for for å gjøre en bestemt oppgave som bør være i fokus for valg av OS.

Lenke til kommentar

Dere bør oppdatere den siste. Det er en mye mer relevant myte om Mac-eiere i dag - dvs., det er ikke myte, men fakta.Myte 15: 90% av Maclaptop-eiere. er moteslaver som kjøper den i hovedsak fordi det er hipt. Dette til stor fortvilelse for Mac-hipsterne som må finne seg noe annet, men har blitt vandt til OSX. Ikke minst er dt irriterende ofr dne siste tiprosenten. Motivasjonen for å kjøpe en Macbook er ofte at den er "kul", fordi "noen sa Mac var bra" eller fordi "alle venninnene mine på medisin/jus/NHH/whatever har en sånn". Det kan diskuteres hvorvidt alle 90% fortjener karakteristikken moteSLAVE elller om trendnisse eller Sheeple er en bedre bekrivelse på mange av dem.FAKTA. :fun:

 

Har du kilder på dette?

Lenke til kommentar

En ting som irriterte meg smått når jeg leste artikkelen (ja, jeg har på meg nazi-hatten idag) er bruken av ordene PC/Mac. En PC er også en Mac, da PC er forkortelsen for Personal Computer, differansen er operativsystemet, (hardwaren som trengs for å få et bilde på skjermen er den samme), altså Windows, Mac, Ubuntu, Fedora osvosv...

Lenke til kommentar
Det du sier med at Apple tjener mer pr. solgte enhet, har du kilder på dette? Kan tenkte meg at de gjør dette hvis du kun ser på de rene produksjonskostnadene, men Apple bruker svært mye penger og ressurser i utviklingen av nye produkter. Denne utviklings-kostnaden må også taes med i regnestykket.

 

Er ikke verre enn at du ser på kvartals- og årsrapporteringen fra Apple. Av sin inntekt sitter de igjen med ca 30% i netto fortjeneste.

Lenke til kommentar
Det du sier med at Apple tjener mer pr. solgte enhet, har du kilder på dette? Kan tenkte meg at de gjør dette hvis du kun ser på de rene produksjonskostnadene, men Apple bruker svært mye penger og ressurser i utviklingen av nye produkter. Denne utviklings-kostnaden må også taes med i regnestykket.
Er ikke verre enn at du ser på kvartals- og årsrapporteringen fra Apple. Av sin inntekt sitter de igjen med ca 30% i netto fortjeneste.

 

Ja, veldig grovt kan du se det på dette, men det er nok mer sammensatt enn som så. Men en av fordelene Apple får gjennom å ha stor kontantbeholding, er at de kan forhåndsbetale fabrikker og underleverandører, og dermed få først tilgang på ny teknologi i store kvanta.

Lenke til kommentar

anngående pc-filer.. Skulle visst hva en pc-fil er for noe? Kan skjønne at Mac kan ha problemer med exe. filer og spesielle filformater for windows-eksklusive programmer, men dette kunne vært spesifisert bedre.Hva mac kan ha problemer med er lagringsmediers formatering. Eksempelvis kan mac kun lese fra det (hos undertegnede) elskede formatet NTFS - som nå har en konkurrent i exFAT som mac både kan skrive til og lese fra. Her kommer vi også inn på en av grunnene til at mac kan oppleves noe mer stabilt enn eldre windows-maskiner. Mac OS extended journaled formatet er bedre tilpasset dagens bruk enn det tidligere mye brukte FAT32 som antagelig ligger på den winXP-maskinen på jobb som til stadighet krasjer. Rett meg om jeg har skrevet en grov feil over..(og spørsmål: kan en pc lese/skrive en disk formatert i Mac OS format? Har ikke hatt sjans til å sjekke)

 

Ja, men det koster deg 20$ i tredjepartsprogramvare. Gjeldertil og med XP. tviler på vista. men 7 vetjeg ikke, men tviler der og.

Lenke til kommentar

En ting som irriterte meg smått når jeg leste artikkelen (ja, jeg har på meg nazi-hatten idag) er bruken av ordene PC/Mac. En PC er også en Mac, da PC er forkortelsen for Personal Computer, differansen er operativsystemet, (hardwaren som trengs for å få et bilde på skjermen er den samme), altså Windows, Mac, Ubuntu, Fedora osvosv...

 

Hvis du hadde lest deg litt opp på IT-historie hadde du sikkert skjønt det litt mer. Kort fortalt er det fordi PC er et begrep i først og størst grad benyttet av IBM med Windows (aller først DOS). Mac ville distansere seg fra denne PC-betegnelsen for å sette et skille, og derfor ble det Mac og PC, der Mac står for en "pakke" satt sammen av både datamaskin og OS fra Apple. Det er ikke noe feil med å si at en Mac er en personlig datamaskin (PC), men begrepene brukes ofte for å skille disse to systemene.

Lenke til kommentar
Dere bør oppdatere den siste. Det er en mye mer relevant myte om Mac-eiere i dag - dvs., det er ikke myte, men fakta.Myte 15: 90% av Maclaptop-eiere. er moteslaver som kjøper den i hovedsak fordi det er hipt. Dette til stor fortvilelse for Mac-hipsterne som må finne seg noe annet, men har blitt vandt til OSX. Ikke minst er dt irriterende ofr dne siste tiprosenten. Motivasjonen for å kjøpe en Macbook er ofte at den er "kul", fordi "noen sa Mac var bra" eller fordi "alle venninnene mine på medisin/jus/NHH/whatever har en sånn". Det kan diskuteres hvorvidt alle 90% fortjener karakteristikken moteSLAVE elller om trendnisse eller Sheeple er en bedre bekrivelse på mange av dem.FAKTA. :fun:
Har du kilder på dette?

 

Jeg vil heller kalles macfreek enn moteslave fordi jeg har mac;-)

Lenke til kommentar
Ja, veldig grovt kan du se det på dette, men det er nok mer sammensatt enn som så. Men en av fordelene Apple får gjennom å ha stor kontantbeholding, er at de kan forhåndsbetale fabrikker og underleverandører, og dermed få først tilgang på ny teknologi i store kvanta.

 

Nei, det er ikke så komplisert. Det som skaper den høye fortjenesten er ikke salget av sanger i iTunes. Salgene fra App Store bidrar til å opprettholde fortjenesten siden Apple tar 30% i fortjeneste på hvert salg. Dermed står vi igjen med hardware. iphone, ipad, macbooks etc. Det er disse som gir den enorme fortjenesten. I mitt enkle hode sier dette meg at Apple-produktene er overpriset.

Lenke til kommentar

Både Windows og OSX beveger seg i en skummel retning hvor alt skal være IOS basert og være så sømløst, fullscreen og uten knapper og snarveier og startmeny, det er noe som gjør det til PCer og ikke mobil enheter. liker ikke når det skal være så "enkelt" at det blir lite fleksibelt, men det er vel derfor jeg synes linux er spennende:-D bortsett fra at Unity i ubundu suger!!

Lenke til kommentar

Det finnes ingen slike kjente virus til Mac. Ja, det har vært en del trojanske hester, spyware, keyloggere og annet malware til Mac, men disse har aldri reprodusert seg selv, og er pr. definisjon ikke datavirus. Disse har gjemt seg i et annet program eller på andre måter sneket seg inn mens brukeren har gjort en aktiv handling. Men dere har rett i at det ikke finnes noen garantier for at det en gang kommer virus til Mac.

 

 

Det førte viruset til OSX ble oppdaget i 2006, og het OSX-Leap. Riktig nok, så er dette en kombinert skadevare, da den både er en orm og et klassisk virus. Det spredde seg både via iChat, og infiserte andre binærfiler på brukerens maskin.

 

Uansett, å skryte på seg få virus (i klassisk forstand) på OSX er uansett tull, fordi disse i dag er i mindretall av skadevarene, uansett OS. Det blir mer en gimmik, enn en reell trusselvurdering. For dem som er interessert, så er McAfee's liste over OSX skadevare, med klassifisering, her. Andre kilder her.

Endret av sofTest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fleksibelt, men det er vel derfor jeg synes linux er spennende:-D bortsett fra at Unity i ubundu suger!!

 

Problemet med linux, er nok heller hadde et firma (Tilsvarende microsoft/Apple) laget en linux distribusjon som er like nyskapende som OSX/windows som tar i bruk nyeste funksjonene, så ja da kunne linux i heletatt bli vurdert. Prisen er ikke noe problem. Flere i dag har null problemer å kjøpe macbook pro eller en god 10 000 kr laptop f.eks Zenbook.

 

Unity er nok ikke fullt så brukervennlig og så god på bunden. Men fremstår som billig.

KDE er nok mere det miljøet men alikevell har ingen linux distribusjon så mye gode programmer i få tall som er verdt å konkurere mot betaling alternativer.

 

Jeg har prøvd en del linux distribusjoner gjennom tidene, men selv fortrekker jeg windows 7/ mac OSX fordi disse har litt mere nytenket teknologi og er verdt å betale for. Sikkert god mulig å få alt å fungere i linux like bra, men til gjengjeld er hackintosh mere å kjempe for en linux tilpassninger. Kunne selvsagt foretrekket at begge operativsystemene er mere brukertilpasset, men slik er det å betale for noe, man gjør aldri topp kjøp, men man kan gjøre greit kjøp.

 

Både mandriva powerpack suse enterprise, og andre betalings alternativer for linux kan neppe sammenlignet her. Der er nok gratis versjonene bedre, om man betaler en å setter opp installasjonen minnepenn tilpasset til maskinens ytelse.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En annen fordel å ha mac som jobbe PC er jo at man blir ikke like fristet til å fyre opp et spill :)

 

 

det kalles selvkontroll, noe som skal være innebygget i mennesket

 

det er også mange som har yndlings spillet på MAC, akkurat nå kan jeg se at de fleste som har MAC der jeg er akkurat nå spiller Tetris...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...