Gå til innhold

Guide: Femten myter om Mac


Anbefalte innlegg

 

Feks så enkelt som at du får en mail med en link som frister deg til å se på puppene til Julia Roberts. Når du da klikker på linken infiseres maskina di med et nettbasert virus.

 

Nei, det gjør den ikke, hva slags oppsett er du har der lenker til ekseverbarefiler automatisk ekseverer filer uten brukerinput med en gang du trykker på en lenke?

 

AtW

 

Trodde du var såpass oppegående at du ikke trengte ting med t-skje. Gikk ut fra at du kunne tenke deg til resten selv. Men sorry....der tok jeg feil. Du må i de fleste tilfeller ta noen flere valg underveis. Et eksempel

 

Det er ikke ting med t-skje, det er en svært svært vesentlig forskjell. Man må manuelt eksevere en fil, å manuelt eksevere en fil vil kunne føre til skade på absolutt alle systemer. Det er ikke noe man kan hindre i praksis hos vanligere brukere. Windows eller OSX, det er ett HAV av forskjell mellom å eksvere en fil manuelt, og å "klikek på en lenke og få virus".

 

AtW

 

Det har du rett i, men for en ikke kvervulant pc bruker som ikke hater Apple ville skjønt hva jeg mente uten å utdype det noe mer ;-) Bilder er vel kanskje et eksempel som passer bedre til min "dårlige" forklaring. Poenget mitt er bare at det det er vanskeligere å få virus på en mac selv om lista med virus til mac er laaaang. Et godt eksempel på det er å bruke mine barn. (jenter) De har hver sin PC med Vista. Jeg må stadig fjerne virus på de maskinene. Men de er i rette alderen til å klikke på alt som har med penis å gjøre. De "sloss" om å få låne min Mac og får låne den daglig. Dessverre er ikke interessen for penis noe mindre om de bruker den. Men har enda ikke fått et virus. Så min erfaring er at Mac fortsatt er mindre utsatt for virus enn Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det har du rett i, men for en ikke kvervulant pc bruker som ikke hater Apple ville skjønt hva jeg mente uten å utdype det noe mer ;-)

 

Jeg vet godt hva virkeligheten er, så da var spørsmålet om du overdrev for effektens skyld, eller om du ikke vet hva du snakker om. Tydligvis gjorde du det første. Jeg tar ikke fanboybeskyldninger som du kommer med særlig tung fra en som kommer med sterke overdrivelser for å late som en plattform er dårligere enn den er.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Myte 13: Mac bare virker: RETT

 

Myte 4: Mac krasjer aldri: FEIL

Myte 2: Mac får ikke virus: FEIL

 

Litt motstridende kanskje?

Jeg trodde mac skulle krasje mindre enn pc, men når jeg jobba med lyd og bilde redigering på en mac pro til 40 lapper klikka den desverre mer enn noen pc jeg har jobba på...

Lenke til kommentar

Jeg visualiserer en shitstorm uten like av denne artikkelen. Blir som israel vs. palestina dette.

-Palestina har dedikerte og motiverte soldater.

-Israel kal plukke fra øverste hylle fra US-våpen.

 

Jeg vant en iPad 2 for et par dager siden. Jeg har aldri hatt bruk for en tablet, men jaja. En ting jeg har oppdaget er at iBrukere er meget betalingsvillige. At noen er villige til å betale 35 kroner for en SSH-terminal er for meg spesielt, men appleforbrukere er nå ihvertfall kvalitetsbevisste! Alt ser meget pent ut, byggekvaliteten er litt over gjennomsnittet (ripes lettere eller like lett som alt annet av dyr maskinvare) og brukeropplevelsen er superb.

 

Så jeg liker pad'en min jeg. Skulle bare ønske at jeg slapp å betale for enkle apps som en pen alarm, kalkulator og terminal.

 

EDIT: Lurer dog litt på hvorfor jeg ikke uten videre får innsyn i mappestrukturen. Jeg personlig ville satt pris på dette, da jeg kunne tenkt meg å lagre dokumenter out-of-the-box lokalt på enheten.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

 

 

Det har du rett i, men for en ikke kvervulant pc bruker som ikke hater Apple ville skjønt hva jeg mente uten å utdype det noe mer ;-)

 

Jeg vet godt hva virkeligheten er, så da var spørsmålet om du overdrev for effektens skyld, eller om du ikke vet hva du snakker om. Tydligvis gjorde du det første. Jeg tar ikke fanboybeskyldninger som du kommer med særlig tung fra en som kommer med sterke overdrivelser for å late som en plattform er dårligere enn den er.

 

AtW

 

Jeg tror de fleste som har fulgt med litt på innleggene dine kan si at du er en meget kvervulant fyr. Men ja, du sitter også inne med med mye kunnskaper. Jeg har ikke overdrevet noen ting. Jeg har ikke latet som eller sakt at Windows er noen dårlig plattform. Jeg fikk meg en ny HP til 20 lapper på jobb som kjører Windows 7. Beste maskinen jeg noen gang har hatt og virus er ikke eksisterende fordi jeg har nettvett. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på ting får man virus på en pc lettere enn en Mac. Det er ingen overdrivelse eller fanboy uttalelse. Det er bare virkligheten.

Lenke til kommentar

To punker jeg mener dere burde gjort litt mer research på:

 

"Myte 2: Mac får ikke virus (FEIL)"

Her roter dere fælt med begrepene. Bare for å ta begrepet datavirus først:

"Datavirus eller virus er et type program som har en evne til å reprodusere seg selv." Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Datavirus (Wikipedia)

Det finnes ingen slike kjente virus til Mac. Ja, det har vært en del trojanske hester, spyware, keyloggere og annet malware til Mac, men disse har aldri reprodusert seg selv, og er pr. definisjon ikke datavirus. Disse har gjemt seg i et annet program eller på andre måter sneket seg inn mens brukeren har gjort en aktiv handling. Men dere har rett i at det ikke finnes noen garantier for at det en gang kommer virus til Mac.

 

Et riktig utsagn hadde vært: "Mac er ikke utsatt for skadelig kode". Denne myten kunne dere trygt avlivet.

 

"Myte 11: Mac er dyrere (RETT)"

Dere har rett i at om vi kun ser på spesifikasjonene, er en Mac dyrere. Men i forhold til hva da? En billig-PC i en helt annen klasse? Mac er i samme prisklasse som Lenovo og HP sine pro-serier. Type HP EliteBook. Sammenligner vi spesifikasjoner mot disse maskinene, er ikke Mac dyrere. Ville satt et TJA på denne.

 

Det dere derimot har rett i, er at Apple tar seg godt betalt for oppgraderinger. Men RAM og harddisk er lett å oppgradere selv i de fleste maskiner, og her kan du bruke standard komponenter.

Lenke til kommentar

To punker jeg mener dere burde gjort litt mer research på:

 

"Myte 2: Mac får ikke virus (FEIL)"

Her roter dere fælt med begrepene. Bare for å ta begrepet datavirus først:

"Datavirus eller virus er et type program som har en evne til å reprodusere seg selv." Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Datavirus (Wikipedia)

Det finnes ingen slike kjente virus til Mac. Ja, det har vært en del trojanske hester, spyware, keyloggere og annet malware til Mac, men disse har aldri reprodusert seg selv, og er pr. definisjon ikke datavirus. Disse har gjemt seg i et annet program eller på andre måter sneket seg inn mens brukeren har gjort en aktiv handling. Men dere har rett i at det ikke finnes noen garantier for at det en gang kommer virus til Mac.

 

Et riktig utsagn hadde vært: "Mac er ikke utsatt for skadelig kode". Denne myten kunne dere trygt avlivet.

 

"Myte 11: Mac er dyrere (RETT)"

Dere har rett i at om vi kun ser på spesifikasjonene, er en Mac dyrere. Men i forhold til hva da? En billig-PC i en helt annen klasse? Mac er i samme prisklasse som Lenovo og HP sine pro-serier. Type HP EliteBook. Sammenligner vi spesifikasjoner mot disse maskinene, er ikke Mac dyrere. Ville satt et TJA på denne.

 

Det dere derimot har rett i, er at Apple tar seg godt betalt for oppgraderinger. Men RAM og harddisk er lett å oppgradere selv i de fleste maskiner, og her kan du bruke standard komponenter.

 

Bra innlegg :-)

 

Når du nevner at oppgraderinger er dyre hos Apple så har du veldig rett i det. Du skriver da selvfølgelig om hardware oppdateringer. Vil derfor legge til hvor rasende billig Apple er med sine OS oppdateringer i forhold til Windows. Hva kostet den siste? Overkant av 2 hundre lapper eller noe? Mange vil da si at det har man jo betalt for mange ganger fordi Mac er så dyre....tja...men sett fra en annen side så får man trossalt noe igjen for det man betaler for en Mac. Men jeg synes fortsatt Mac er litt for dyrt. Etter hva jeg har lest mange steder tjener Apple mer pr solgte enhet enn andre leverandører.

 

Oppdatering

 

Tok en pris sammenligning da jeg ble nysgjerrig på pris på Mac i forhold til PC. Brukte min HP Elitebook til 20995 kr med W7 Pro som sammenligning. En Macbook pro med tilsvarende spec kom på 23200 kr. Overraskende at prisforskjellen ikke var større.

Endret av iPaal
Lenke til kommentar
To punker jeg mener dere burde gjort litt mer research på:"Myte 2: Mac får ikke virus (FEIL)"Her roter dere fælt med begrepene. Bare for å ta begrepet datavirus først:"Datavirus eller virus er et type program som har en evne til å reprodusere seg selv." Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Datavirus (Wikipedia)Det finnes ingen slike kjente virus til Mac. Ja, det har vært en del trojanske hester, spyware, keyloggere og annet malware til Mac, men disse har aldri reprodusert seg selv, og er pr. definisjon ikke datavirus. Disse har gjemt seg i et annet program eller på andre måter sneket seg inn mens brukeren har gjort en aktiv handling. Men dere har rett i at det ikke finnes noen garantier for at det en gang kommer virus til Mac.Et riktig utsagn hadde vært: "Mac er ikke utsatt for skadelig kode". Denne myten kunne dere trygt avlivet."Myte 11: Mac er dyrere (RETT)"Dere har rett i at om vi kun ser på spesifikasjonene, er en Mac dyrere. Men i forhold til hva da? En billig-PC i en helt annen klasse? Mac er i samme prisklasse som Lenovo og HP sine pro-serier. Type HP EliteBook. Sammenligner vi spesifikasjoner mot disse maskinene, er ikke Mac dyrere. Ville satt et TJA på denne.Det dere derimot har rett i, er at Apple tar seg godt betalt for oppgraderinger. Men RAM og harddisk er lett å oppgradere selv i de fleste maskiner, og her kan du bruke standard komponenter.
Bra innlegg :-)Når du nevner at oppgraderinger er dyre hos Apple så har du veldig rett i det. Du skriver da selvfølgelig om hardware oppdateringer. Vil derfor legge til hvor rasende billig Apple er med sine OS oppdateringer i forhold til Windows. Hva kostet den siste? Overkant av 2 hundre lapper eller noe? Mange vil da si at det har man jo betalt for mange ganger fordi Mac er så dyre....tja...men sett fra en annen side så får man trossalt noe igjen for det man betaler for en Mac. Men jeg synes fortsatt Mac er litt for dyrt. Etter hva jeg har lest mange steder tjener Apple mer pr solgte enhet enn andre leverandører.

 

Takk! :)

 

Er også enig i det du sier med oppgraderinger. Spesielt med Lion som ble distribuert i Mac Store ble en veldig liten kostnad, når du kun trenger å kjøpe det én gang til alle Mac-ene dine.

 

Det du sier med at Apple tjener mer pr. solgte enhet, har du kilder på dette? Kan tenkte meg at de gjør dette hvis du kun ser på de rene produksjonskostnadene, men Apple bruker svært mye penger og ressurser i utviklingen av nye produkter. Denne utviklings-kostnaden må også taes med i regnestykket.

Lenke til kommentar

 

Brukerfeil.

 

Defintivt ikke bruker feil.

 

Jeg har fjernet enormt mye virus på diverse pc´r til venner og familie. Men har enda ikke gjort det på en Mac. Harar jeg gjort mange forsøk på å få virus på min mac uten og lykkes med det av den grunn av at jeg er litt nysgjerrig. Jeg for min del har ikke noe problem med virus med Windows heller. Har jo trossalt litt nettvett.

 

 

Har ikke hatt et eneste virus på enten min nåværende PC eller Mac. Det er vel fordi jeg er forsiktig med hva jeg trykker på. Har også antivirus på både PC og Mac.

 

Skaff dere Antivirus. Det skal vel fikse det meste, ikke alt, men mye.

Endret av SLi
Lenke til kommentar
To punker jeg mener dere burde gjort litt mer research på:"Myte 2: Mac får ikke virus (FEIL)"Her roter dere fælt med begrepene. Bare for å ta begrepet datavirus først:"Datavirus eller virus er et type program som har en evne til å reprodusere seg selv." Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Datavirus (Wikipedia)Det finnes ingen slike kjente virus til Mac. Ja, det har vært en del trojanske hester, spyware, keyloggere og annet malware til Mac, men disse har aldri reprodusert seg selv, og er pr. definisjon ikke datavirus. Disse har gjemt seg i et annet program eller på andre måter sneket seg inn mens brukeren har gjort en aktiv handling. Men dere har rett i at det ikke finnes noen garantier for at det en gang kommer virus til Mac.Et riktig utsagn hadde vært: "Mac er ikke utsatt for skadelig kode". Denne myten kunne dere trygt avlivet."Myte 11: Mac er dyrere (RETT)"Dere har rett i at om vi kun ser på spesifikasjonene, er en Mac dyrere. Men i forhold til hva da? En billig-PC i en helt annen klasse? Mac er i samme prisklasse som Lenovo og HP sine pro-serier. Type HP EliteBook. Sammenligner vi spesifikasjoner mot disse maskinene, er ikke Mac dyrere. Ville satt et TJA på denne.Det dere derimot har rett i, er at Apple tar seg godt betalt for oppgraderinger. Men RAM og harddisk er lett å oppgradere selv i de fleste maskiner, og her kan du bruke standard komponenter.
Bra innlegg :-)Når du nevner at oppgraderinger er dyre hos Apple så har du veldig rett i det. Du skriver da selvfølgelig om hardware oppdateringer. Vil derfor legge til hvor rasende billig Apple er med sine OS oppdateringer i forhold til Windows. Hva kostet den siste? Overkant av 2 hundre lapper eller noe? Mange vil da si at det har man jo betalt for mange ganger fordi Mac er så dyre....tja...men sett fra en annen side så får man trossalt noe igjen for det man betaler for en Mac. Men jeg synes fortsatt Mac er litt for dyrt. Etter hva jeg har lest mange steder tjener Apple mer pr solgte enhet enn andre leverandører.

 

Takk! :)

 

Er også enig i det du sier med oppgraderinger. Spesielt med Lion som ble distribuert i Mac Store ble en veldig liten kostnad, når du kun trenger å kjøpe det én gang til alle Mac-ene dine.

 

Det du sier med at Apple tjener mer pr. solgte enhet, har du kilder på dette? Kan tenkte meg at de gjør dette hvis du kun ser på de rene produksjonskostnadene, men Apple bruker svært mye penger og ressurser i utviklingen av nye produkter. Denne utviklings-kostnaden må også taes med i regnestykket.

 

Har dessverre ingen kilder på dette. Ting jeg har lest gjennom tidene. Kan jo like gjerne være noen som prøver å slakte Apple som fakta.

Lenke til kommentar

 

Brukerfeil.

 

Defintivt ikke bruker feil.

 

Jeg har fjernet enormt mye virus på diverse pc´r til venner og familie. Men har enda ikke gjort det på en Mac. Harar jeg gjort mange forsøk på å få virus på min mac uten og lykkes med det av den grunn av at jeg er litt nysgjerrig. Jeg for min del har ikke noe problem med virus med Windows heller. Har jo trossalt litt nettvett.

 

 

Har ikke hatt et eneste virus på enten min nåværende PC eller Mac. Det er vel fordi jeg er forsiktig med hva jeg trykker på. Har også antivirus på både PC og Mac.

 

Skaff dere Antivirus. Det skal vel fikse det meste, ikke alt, men mye.

 

Sliter dessverre med virus selv med virus program på barnas maskiner. Men som skrevet tidligere....de eier jo ikke nettvett. Hva så om vi får virus, pappa fikser det er deres holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk! :)

 

Er også enig i det du sier med oppgraderinger. Spesielt med Lion som ble distribuert i Mac Store ble en veldig liten kostnad, når du kun trenger å kjøpe det én gang til alle Mac-ene dine.

 

Det du sier med at Apple tjener mer pr. solgte enhet, har du kilder på dette? Kan tenkte meg at de gjør dette hvis du kun ser på de rene produksjonskostnadene, men Apple bruker svært mye penger og ressurser i utviklingen av nye produkter. Denne utviklings-kostnaden må også taes med i regnestykket.

 

Har dessverre ingen kilder på dette. Ting jeg har lest gjennom tidene. Kan jo like gjerne være noen som prøver å slakte Apple som fakta.

 

Relevant? http://www.splatf.com/2011/09/apple-profits/

Endret av SLi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk! :)

 

Er også enig i det du sier med oppgraderinger. Spesielt med Lion som ble distribuert i Mac Store ble en veldig liten kostnad, når du kun trenger å kjøpe det én gang til alle Mac-ene dine.

 

Det du sier med at Apple tjener mer pr. solgte enhet, har du kilder på dette? Kan tenkte meg at de gjør dette hvis du kun ser på de rene produksjonskostnadene, men Apple bruker svært mye penger og ressurser i utviklingen av nye produkter. Denne utviklings-kostnaden må også taes med i regnestykket.

 

Har dessverre ingen kilder på dette. Ting jeg har lest gjennom tidene. Kan jo like gjerne være noen som prøver å slakte Apple som fakta.

 

Relevant? http://www.splatf.com/2011/09/apple-profits/

 

Du er inne på noe ja. Har også lest noe tilsvarende på en annen side. Dette går mer på Apple strategi som fører til mersalg av Hardware og ikke nødvendigvis fortjenesten pr enhet. Men Apple sin strategi fungerer jo. De ønsker å tjene penger, MYE penger...og det klarer de.Som det også nevnes i artikkelen er iCloud et godt eksempel på det. Når jeg først nevner iCloud. Genialt i bunn og grunn. Men irriterende da barna mine leker seg i Photo Booth med min Mac eller iPad og bildene popper opp på min iPhone. Selvfølgelig noe jeg kan skru av, men da mister jeg jo den muligheten selv som faktisk er nyttig.

Lenke til kommentar
Sliter dessverre med virus selv med virus program på barnas maskiner. Men som skrevet tidligere....de eier jo ikke nettvett. Hva så om vi får virus, pappa fikser det er deres holdning.
Hvorfor fjerner du ikke muligheten til å kjøre vilkårlige .exe-filer? Så lærer barna noe (får forhåpentligvis en feilmelding når de gjør noe dumt), og du slipper ekstra jobb.

Jeg er ganske sikker på at slik funksjonalitet ble innført med Vista.

 

Edit: Microsoft har i hvert fall gjort mye for å gjøre folk oppmerksomme på problemet med kjørbare filer i Vista og 7.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

To punker jeg mener dere burde gjort litt mer research på:

 

"Myte 2: Mac får ikke virus (FEIL)"

Her roter dere fælt med begrepene. Bare for å ta begrepet datavirus først:

"Datavirus eller virus er et type program som har en evne til å reprodusere seg selv." Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Datavirus (Wikipedia)

Det finnes ingen slike kjente virus til Mac. Ja, det har vært en del trojanske hester, spyware, keyloggere og annet malware til Mac, men disse har aldri reprodusert seg selv, og er pr. definisjon ikke datavirus. Disse har gjemt seg i et annet program eller på andre måter sneket seg inn mens brukeren har gjort en aktiv handling. Men dere har rett i at det ikke finnes noen garantier for at det en gang kommer virus til Mac.

 

Et riktig utsagn hadde vært: "Mac er ikke utsatt for skadelig kode". Denne myten kunne dere trygt avlivet.

 

 

Men stemmer nå egentlig dette? Myten er vel mer eller mindre ordrett "en Mac kan ikke få virus", der de aller fleste som leser den, og formidler den, bruker begrepet 'virus' feilaktig om alle typer malware/trojans.

Med det som utgangspunkt har vel egentlig artikkelforfatter fortsatt å spille på den definisjonen av 'virus' som myten er bygget opp rundt, og har om noe, bare glemt å føre på en [sic] for å videreformidle til alle som vet bedre at de er klar over feilen og bevisst bruker den.

Lenke til kommentar

De flest forstår nok at det ikke er bare snakk om ekte virus men om alt det andre svineriet også.

Man gjør det enkelt for ikke måtte liste opp alt mulig rart

 

 

Nå er det faktisk laget ting til mac som også fungerer.

om det er ekte virus eller bare var et gimmick vet jeg ikke.

 

men det var faktisk laget et "virus" som fikk oppgavelinjen ( det den heter i Windows , jeg vet ikke om det heter det samme i OSX) til stokke seg om .

ikonen ramlet til den siden man vippet laptopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...