Gå til innhold

"Bachelorprogram i petroleum- og prosessteknologi" på UiB


Anbefalte innlegg

Jeg skal søke høyere utdanning til høsten og vil bli petroleumsingeniør. Jeg har lyst å studere i Bergen, og lurer da på om det beste alternativet blir å ta "Bachelorprogram i petroleum- og prosessteknologi" på UiB og deretter "Masterprogram i petroleumsteknologi". Eller om jeg bør studere på høyskolen?

 

Har det veldig mye å si hvilket universitet jeg studerer på for arbeidsgiveren? Er ikke det karakterene som teller mest? Nå får jeg femmere og seksere i realfagene og derfor tror jeg jeg kommer til å gjøre det ganske bra der også.

 

Vil det være problemer for meg å få jobb off-shore hvis jeg studerer på UiB?

 

http://www.uib.no/studieprogram/MAMN-PETR

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-PTEK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har studert petroleumsteknologi ved UiS og har nå noen måneder igjen av mastergraden ved NTNU. Jeg kan med andre ord lite om forholdene i Bergen. Jobbmarkedet kan jeg derimot en del om.

 

Mange av mine medstudenter ved UiS fikk jobb offshore etter tre år. Noen gikk ut i full jobb, mens noen jobbet fulltid og valgte å ta mastergraden ved siden av offshorerotasjonen (men da ofte over tre år i stedet for to).

 

Dersom du vil jobbe i fast offshorerotasjon er det betydelige muligheter for dette etter en bachelorgrad (i selskap som Aker, Schlumberger, Halliburton, etc.).

 

Fordelen med en mastergrad er at dette vil også kunne gi deg jobb i operatørselskap (Statoil, BP, Shell, etc.) rett etter endt studie. I tillegg kan du da søke på et noe bredere utvalg av andre jobber om du måtte ønske det (valgte selv å gå "management consultant"-veien).

 

Med en ingeniørgrad innen petroleumsteknologi vil ha meget gode sjanser til å få deg jobb offshore.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har studert petroleumsteknologi ved UiS og har nå noen måneder igjen av mastergraden ved NTNU. Jeg kan med andre ord lite om forholdene i Bergen. Jobbmarkedet kan jeg derimot en del om.

 

Mange av mine medstudenter ved UiS fikk jobb offshore etter tre år. Noen gikk ut i full jobb, mens noen jobbet fulltid og valgte å ta mastergraden ved siden av offshorerotasjonen (men da ofte over tre år i stedet for to).

 

Dersom du vil jobbe i fast offshorerotasjon er det betydelige muligheter for dette etter en bachelorgrad (i selskap som Aker, Schlumberger, Halliburton, etc.).

 

Fordelen med en mastergrad er at dette vil også kunne gi deg jobb i operatørselskap (Statoil, BP, Shell, etc.) rett etter endt studie. I tillegg kan du da søke på et noe bredere utvalg av andre jobber om du måtte ønske det (valgte selv å gå "management consultant"-veien).

 

Med en ingeniørgrad innen petroleumsteknologi vil ha meget gode sjanser til å få deg jobb offshore.

Takk for svar.

 

Men ville du anbefalt meg å gå på NTNU eller UiS?

 

Jeg ser også at NTNU bare har en linje (petroleumsfag). Mens på UiS så må man gå gjennom bachelor i byggingeniør eller noe sånt?

 

Kan du si noe om hvilket bachelorprogram på UiS jeg bør søke på? Eller går det an å søke rett på masterprogrammet?

 

Legger til at karakterer ikke er noe problem. Kommer til å ha minst 57 poeng og har ihvertfall 5 i alle realfag.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har studert petroleumsteknologi ved UiS og har nå noen måneder igjen av mastergraden ved NTNU. Jeg kan med andre ord lite om forholdene i Bergen. Jobbmarkedet kan jeg derimot en del om.

 

Mange av mine medstudenter ved UiS fikk jobb offshore etter tre år. Noen gikk ut i full jobb, mens noen jobbet fulltid og valgte å ta mastergraden ved siden av offshorerotasjonen (men da ofte over tre år i stedet for to).

 

Dersom du vil jobbe i fast offshorerotasjon er det betydelige muligheter for dette etter en bachelorgrad (i selskap som Aker, Schlumberger, Halliburton, etc.).

 

Fordelen med en mastergrad er at dette vil også kunne gi deg jobb i operatørselskap (Statoil, BP, Shell, etc.) rett etter endt studie. I tillegg kan du da søke på et noe bredere utvalg av andre jobber om du måtte ønske det (valgte selv å gå "management consultant"-veien).

 

Med en ingeniørgrad innen petroleumsteknologi vil ha meget gode sjanser til å få deg jobb offshore.

Takk for svar.

 

Men ville du anbefalt meg å gå på NTNU eller UiS?

 

Jeg ser også at NTNU bare har en linje (petroleumsfag). Mens på UiS så må man gå gjennom bachelor i byggingeniør eller noe sånt?

 

Kan du si noe om hvilket bachelorprogram på UiS jeg bør søke på? Eller går det an å søke rett på masterprogrammet?

 

Legger til at karakterer ikke er noe problem. Kommer til å ha minst 57 poeng og har ihvertfall 5 i alle realfag.

 

Du kan også søke bachelor i petroleumsteknologi på UiS. Du behøver ikke å gå bachelor i byggteknkk eller noe annet. Det går også an å søke seg direkte på masterprogrammet.

 

Fordelen med å starte med en bachelorgrad er at du står friere til å velge veien videre etter endt grad (dersom du har gode karakterer). Deretter kan du søke deg til Trondheim, fortsette i Stavanger, eller velge andre veier om du vil. I tillegg kan du gå ut i jobb.

 

Dersom du begynner rett på en mastergrad er du sikret deg en sivilingeniørutdanning, men dersom du har startet på sivingutdannelsen i Stavanger og likevel vil ut i full jobb etter tre år er det en del administrativt arbeid som må ordnes. Dette er detaljer.

 

Du må gå alle fem årene på NTNU og vil ikke ha noen grad dersom du slutter etter fire år.

 

Jeg har kammerater som går på NTNU og UiS. Ingen av de sliter med å få seg jobb og de fleste har det allerede. Jeg kan forsøke å liste opp fordelene og bakdelene med stedene (subjektivt):

 

Fordelen med UiS er at tilknytningen til oljeindustrien i regionen, det å kunne gå ut i jobb etter tre år, i tillegg til å kunne ta mastergraden ved siden av offshorerotasjon om du ønsker det. Det er derimot en del elever fra regionen her. Det kan tendere til at disse har et fastsatt nettverk og studentlivet blir dermed mindre pulserende enn i Trondheim.

 

Fordelen med å ta hele graden ved NTNU er at du får en sterkere realfaglig ballast (flere fag), i tillegg er det et mer annerkjent universitet. Vil nevne at annerkjennelsen nok først og fremst gjelder andre fagfelt enn petroleumsteknologi, hvor UiS også er annerkjent for høy kvalitet på undervisningen. Velger du derimot andre linjer enn petroleum og er motivert for 5 år ville jeg valgt NTNU. De to første årene ved NTNU er krevende og grunnet mange felles fag med linjer som krever høyt karaktersnitt vil det være vanskeligere å få gode karakterer (da de skal normalfordeles), sammenliknet med f.eks. UiS. Trondheim er også en bedre studentby, da flere utenbys-studenter kommer hit.

 

Leiemarkedet i byene er relativt likt, men boligmarkedet i Stavanger er mer presset enn i Trondheim (les: dyrere å kjøpe bolig). Om du/dine foresatte har mulighet til å investere i bolig ville jeg anbefalt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei. Jeg låner denne tråden litt =)

 

Er det noen som veit om utdanningen til UIB gir samme muligheten til å arbeide med det samme, som hvis man tar Petroliumsteknologi på UIS?

Og så ser jeg at det ikke står ingeniør, men det har vell ikke noe å si, for du blir vell sett på som en ingeniør med en slik utdannelse fra UIB?

 

Noen som har tatt eller tar utdannelsen ved UIB?

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-PTEK

 

Bor i Bergen, og har veldig lite lyst å studere i Stavanger da dette er en ræva by sosialt siden rogaleningene har sine nettverk og ikke er inkluderende som det er nevnt.

 

Ser også Universitet i Tromsø har en utdannelse som virker å være nogen lunde lik.

http://uit.no/for-st...yrkesmuligheter

 

Hvordan vil det være å arbeide offshore med den utdannelsen?

 

Tusen takk for alle svar =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takk til micjj for god informasjon!

 

Dette med å kunne begynne å jobbe i rotasjon etter tre år og ta mastergraden ved siden av høres veldig forlokkende ut! Særlig for en som meg som er sent ute med å begynne! :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det noen som veit om utdanningen til UIB gir samme muligheten til å arbeide med det samme, som hvis man tar Petroliumsteknologi på UIS?

Og så ser jeg at det ikke står ingeniør, men det har vell ikke noe å si, for du blir vell sett på som en ingeniør med en slik utdannelse fra UIB?

 

Igjen, så er nok det beste å ta kontakt med skolen(e) direkte, men jeg har inntrykk av at dette er samme utdanning, så du burde ha samme forutsetninger. Det er mulig det er sterkere rekruttering i UIS, men det er bare spekulativt fra min side.

 

Det jeg ble fortalt fra UIB er at Bachelor i Petroleumsteknolog ikke er en ingeniørutdanning. De kaller det en grad i teknologi og det er ikke en like bred utdanning som for eksempel en bachelor i maskiningeniør, men er spisset mot oljebransjen. Personlig vil jeg anta at man burde være rustet til å få jobber utenfor oljebransjen også, men kanskje ikke i like stor grad.

 

Selv vurderer jeg Petroleumsteknologi i Bergen til høsten om jeg kommer inn. Kanskje vi sees der?

 

Dette skrev rådgiver på UIB til meg:

 

REALFAG ELLER INGENIØRFAG

En fullført ingeniørutdanning gir en bachelor eller mastergrad i ingeniørfag, og på lik linje med graden i teknologiske fag ved UiB er det en treårig eller femårig utdanning. Hovedforskjellen mellom realfag og ingeniørfag er at ingeniørfagene gir deg spisskompetanse innenfor ett felt. På mange måter kan man kalle det en yrkesutdanning. En grad i teknologi ved UiB gir en faglig bredde som igjen gir deg flere valgmuligheter både i studiet og i arbeidslivet. Du vil for eksempel i løpet av studiene selv kunne velge hvordan dine fagkombinasjoner blir. Og valgene dine kan styre deg inn på en master innenfor et fagfelt du vil fordype deg i. Med en grad fra UiB vil du også ha større valgmuligheter på jobbmarkedet. Det er for eksempel også mulig å søke på ingeniørstillinger.

Lenke til kommentar

Så det vil egentlig si at man er bedre rustet og vil muligens være mer ettertraktet med en ingeniørutdanning ved UiS iom at denne er mer spisset inn mot f.eks det å jobbe på plattform etc?

 

Det er akkuart det at man er så bred når man tar universitetsutdannelse, som gjør at jeg ikke helt føler meg trygg på å ta noe slikt ved et universitet. Går nå på bachelor geografi ved UiB, og det er bare svada hva man kan bli, blir bare generalister =(

 

Det man skulle funnet ut er hva dem som har tatt dette studiet virkelig jobber med, og hvor sterkt man stiller hvis man vil arbeide f.eks på plattform, kontra andre med ingeniørutdanning. Det er tross alt det det bunner ut i for oss som vurderer å ta en slik utdannelse.

 

Noen som har kunnskap om det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så det vil egentlig si at man er bedre rustet og vil muligens være mer ettertraktet med en ingeniørutdanning ved UiS iom at denne er mer spisset inn mot f.eks det å jobbe på plattform etc?

 

Det er akkuart det at man er så bred når man tar universitetsutdannelse, som gjør at jeg ikke helt føler meg trygg på å ta noe slikt ved et universitet. Går nå på bachelor geografi ved UiB, og det er bare svada hva man kan bli, blir bare generalister =(

 

Det man skulle funnet ut er hva dem som har tatt dette studiet virkelig jobber med, og hvor sterkt man stiller hvis man vil arbeide f.eks på plattform, kontra andre med ingeniørutdanning. Det er tross alt det det bunner ut i for oss som vurderer å ta en slik utdannelse.

 

Noen som har kunnskap om det?

 

Jeg tolker det motsatt når det gjelder bachelor og master i petroleumsteknologi. Dette er en utdanning som er spisset inn mot oljebransjen og gir deg mer spisset kompetanse. Rådgiver skriver også følgende:

 

"En utdanning i petroleum og prosessteknologi, vil nok i mindre grad kvalifisere deg til jobber utenfor oljebransjen. Bachelorstudiet i petroleum og prosessteknologi gir deg kunnskap innenfor kjemi, fysikk, geologi og andre fagfelt rettet mot oljerelaterte spørsmål og problemstillinger. Ønsker du å fristille deg mer fra det oljerelaterte, men vil allikevel ha muligheten til å ta en jobb i oljebransjen, kan en bachelor og master innenfor kjemi, geologi, geofysikk eller fysikk være bedre egnet. "

 

En bachelor i geografi tror jeg ikke du skal sammenligne med dette.

 

Men jeg er enig i at det hadde vært fabelaktig å høre fra folk som har tatt eller holder på med utdanningen og kan gi oss litt mer relevant informasjon. Basert på de tidligere innleggene her, så er mulighetene betydelig for offshore jobb med kun en bachelor.

Lenke til kommentar

Kan dere komme med litt mer spesifikke spørsmål?

 

Bachelorgraden er veldig tverrfaglig. Litt matte, kjemi, fysikk, mekanikk, geologi, petroleum, informatikk etc. F.eks. geologibachelor er i motsetning omtrent kun geologifag.

 

Angående jobb er det ikke noe problem få seg jobb offshore med bachelor eller master.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan dere komme med litt mer spesifikke spørsmål?

 

Strålende!

 

1) Er du ferdig utdannet? Bachelor eller Master? Hva jobber du med per i dag?

 

2) Hva slags realfagbakgrunn hadde du før du begynte og hadde du sterke matematikkferdigheter? Opptakskravet er R1 + R2 + Fysikk 1, men det blir anbefalt å ha Fysikk 2 og Kjemi 1 + 2 i tillegg.

 

Vet du om de fleste studentene har alle disse eller greier man å henge med uten? Følte du selv at det var en veldig tung utdannelse?

 

3) Kan du fortelle litt mer om hva slags jobber man kvalifiserer til etter en bachelor og master? Hvor bred er egentlig utdannelsen?

 

Det å kunne få en potensielt godt lønnet jobb alt etter tre år og eventuelt ta mastergrad over tre år ved siden av (vet du om mange gjør dette?) er veldig forlokkende for min del som er så gammel som jeg er.

 

Evig takknemlig for gode svar!

Lenke til kommentar

Har dere mye kontakt med bransjen under studietiden, og føler du at den utdannelsen du går på gjør deg like attraktiv og godt rustet som den man får ved f.eks. UiS?

 

Hadde også vært fint om du begrunnet svaret angående ingen problemer med å få seg jobb offshore etterpå. Og som Elijah skrev, hva type jobber og hva gjør man i disse jobbene?

 

Det som står på UiBs side om arbeidsmuligheter og slikt har svært lite nyttig i seg, så supert med en som faktisk går eller har gått på den aktuelle linjen. Det er faktisk de som vet litt, og kan gi informasjon.

 

Supert med folk som orker å hjelpe folk som surrer rundt i uvitenhet =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Strålende!

 

1) Er du ferdig utdannet? Bachelor eller Master? Hva jobber du med per i dag?

 

2) Hva slags realfagbakgrunn hadde du før du begynte og hadde du sterke matematikkferdigheter? Opptakskravet er R1 + R2 + Fysikk 1, men det blir anbefalt å ha Fysikk 2 og Kjemi 1 + 2 i tillegg.

 

Vet du om de fleste studentene har alle disse eller greier man å henge med uten? Følte du selv at det var en veldig tung utdannelse?

 

3) Kan du fortelle litt mer om hva slags jobber man kvalifiserer til etter en bachelor og master? Hvor bred er egentlig utdannelsen?

 

Det å kunne få en potensielt godt lønnet jobb alt etter tre år og eventuelt ta mastergrad over tre år ved siden av (vet du om mange gjør dette?) er veldig forlokkende for min del som er så gammel som jeg er.

 

Evig takknemlig for gode svar!

 

Master. Jobber i oljeservice. De aller fleste ender opp i oljeservice eller operatørselskap. Lønnsmessig er det liten forskjell, selv om mange tror det er. Hadde ganske gode forkunnskaper er i realfag (5-6), og det er nok greit å hvertfall ha en viss interesse for realfag når man skal ha en god del ut av de, selv om toppkarakterer neppe trengs. Selve utdanningen er ikke spesielt tung om man liker realfag. Det kan nok bli litt mye i perioder, men de fleste kommer greit gjennom det.

 

Med bachelor har man egentlig ingen spesialisering, men likevel er det muligheter for å få jobb som field engineer, mudlogger etc. Med master er man nesten garantert jobb om man ikke er veldig kresen, eller nekter å flytte på seg. Egentlig er det vanskelig å si hva slags jobber man kvalifiserer for, siden spennet er så stort. Alt fra å sitte på en rigg for å overvåke data fra brønnen, til å planlegge logistikken rundt oljefelt.

 

Uansett, du gjør ikke et dårlig valg ved å studere dette.

Lenke til kommentar

Har dere mye kontakt med bransjen under studietiden, og føler du at den utdannelsen du går på gjør deg like attraktiv og godt rustet som den man får ved f.eks. UiS?

 

Hadde også vært fint om du begrunnet svaret angående ingen problemer med å få seg jobb offshore etterpå. Og som Elijah skrev, hva type jobber og hva gjør man i disse jobbene?

 

Det som står på UiBs side om arbeidsmuligheter og slikt har svært lite nyttig i seg, så supert med en som faktisk går eller har gått på den aktuelle linjen. Det er faktisk de som vet litt, og kan gi informasjon.

 

Supert med folk som orker å hjelpe folk som surrer rundt i uvitenhet =)

 

Ikke så veldig mye kontakt. Det var et par bedriftspresenterasjoner, og en årlig karrieredag. Utenom det var det gjesteforelesere fra ulike oljeselskap. Selv jobber jeg med folk som studerte fra UiS, og den faglige variasjonen fra ptek gjør at du vil stille sterkt i de fleste jobbintervju (selv om det fremdeles finnes gammeldagse folk som mener at ren spesialisering er the only thing her i verden).

 

Når det gjelder offshore er det stor gjennomtrekk blant "startstillingene". Derfor blir det ansatt folk, kontinuerlig. Det er ulike grunner til dette, men som regel er det at folk går over til landstillinger når man får litt erfaring. Når folk blir litt eldre liker de litt mer forutsigbarhet, og en mer vanlig arbeidstid (8-16).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Master. Jobber i oljeservice. De aller fleste ender opp i oljeservice eller operatørselskap. Lønnsmessig er det liten forskjell, selv om mange tror det er. Hadde ganske gode forkunnskaper er i realfag (5-6), og det er nok greit å hvertfall ha en viss interesse for realfag når man skal ha en god del ut av de, selv om toppkarakterer neppe trengs. Selve utdanningen er ikke spesielt tung om man liker realfag. Det kan nok bli litt mye i perioder, men de fleste kommer greit gjennom det.

 

Med bachelor har man egentlig ingen spesialisering, men likevel er det muligheter for å få jobb som field engineer, mudlogger etc. Med master er man nesten garantert jobb om man ikke er veldig kresen, eller nekter å flytte på seg. Egentlig er det vanskelig å si hva slags jobber man kvalifiserer for, siden spennet er så stort. Alt fra å sitte på en rigg for å overvåke data fra brønnen, til å planlegge logistikken rundt oljefelt.

 

Uansett, du gjør ikke et dårlig valg ved å studere dette.

 

Takk for verdifull input! Jeg lurte også på om du hadde for eksempel Kjemi 1 + 2 fra videregående samt Fysikk 2? Jeg har definitivt interesse for realfag, så jeg tror motivasjonen er på plass, men jeg rekker nok ikke få på plass mer enn det jeg absolutt må til studiestart. Men jeg tenkte for eksempel at jeg kunne begynne å studere Kjemi 1 + 2 ved siden av i første semester for å forberede meg til kjemi i andre semester, osv.

 

Hva slags startlønn kan man forvente etter bachelor? Etter master? Og hva er mulighetene på sikt?

 

Er det mest vanlig å jobbe offshore i rotasjon eller er det like vanlig å jobbe 9-5 i en kontorjobb på land?

 

Jeg blir egentlig mer og mer sikker på at dette er veien å gå. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Det høres veldig spennende ut, jeg for min del er mest interessert i å kunne jobbe etter endt bachelor, så hadde vært fint om du kan si om du faktisk veit om mange som får jobb etter bachelor og hva de jobbene går ut på.

Så du nevnte noen jobber, mud logger, field engineer, og sikkert flere, men er dette realistisk?

Så litt på google om de du nevnte, men du kan sikkert fortelle litt bedre =)

Og fortell litt om hverdagen din, hvordan du jobber, og tror du man kunne fått jobben din med bachelor?

Og hvordan stiller en med bachelor seg i forhold til en bachelor ved UiS?

 

Huff, er mye spørsmål, men er utrolig takknemmelig for at du stiller opp og hjelper oss =)

Lenke til kommentar

Takk for verdifull input! Jeg lurte også på om du hadde for eksempel Kjemi 1 + 2 fra videregående samt Fysikk 2? Jeg har definitivt interesse for realfag, så jeg tror motivasjonen er på plass, men jeg rekker nok ikke få på plass mer enn det jeg absolutt må til studiestart. Men jeg tenkte for eksempel at jeg kunne begynne å studere Kjemi 1 + 2 ved siden av i første semester for å forberede meg til kjemi i andre semester, osv.

 

Hva slags startlønn kan man forvente etter bachelor? Etter master? Og hva er mulighetene på sikt?

 

Er det mest vanlig å jobbe offshore i rotasjon eller er det like vanlig å jobbe 9-5 i en kontorjobb på land?

 

Jeg blir egentlig mer og mer sikker på at dette er veien å gå. :)

 

Det er lagt opp til at folk har ulike kunnskaper i realfagene. F.eks. i matte er det MAT111 som er introfaget, men det er mulig å starte med MAT101, som tilsvarer mye av det samme som er pensum i den "vanskeligste" matten på VGS. Tilsvarende er det i fysikk og kjemi. Dermed er det ingen grunn til å ta VGS-fag på siden av.

 

Startlønnen på bachelor ligger på ca 450-500k, master kanskje 50k høyere. Nå skal det sies at master gir flere muligheter både i første jobb, og videre. Har hørt at f.eks. i Statoil er det mange stillinger som krever master, selv om man har mange års erfaring. Om du jobber offshore eller på land spørs på stillingen. Det er muligheter begge steder.

Lenke til kommentar

Det høres veldig spennende ut, jeg for min del er mest interessert i å kunne jobbe etter endt bachelor, så hadde vært fint om du kan si om du faktisk veit om mange som får jobb etter bachelor og hva de jobbene går ut på.

Så du nevnte noen jobber, mud logger, field engineer, og sikkert flere, men er dette realistisk?

Så litt på google om de du nevnte, men du kan sikkert fortelle litt bedre =)

Og fortell litt om hverdagen din, hvordan du jobber, og tror du man kunne fått jobben din med bachelor?

Og hvordan stiller en med bachelor seg i forhold til en bachelor ved UiS?

 

Huff, er mye spørsmål, men er utrolig takknemmelig for at du stiller opp og hjelper oss =)

 

De fleste som tar bachelor i Petroleumsteknologi ved UiB tar master etterpå, hovedsaklig reservoarfysikk. Det er også muligheter til å ta reservoarkjemi, -mekanikk, -geologi og -geofysikk også. Vil anta at offshore er mest aktuelt, siden man egentlig ikke har noen fordypning etter bachelor. Det er faktisk noen selskaper som ikke vil sende folk med master offshore, fordi de heller vil bruke de på land.

 

Selv har jeg kontorjobb, og trives svært godt. Mye PC-arbeid i løpet av en dag, men ikke særlig mye stress. Jobber også sammen med folk med bachelor, men det er mer unntaket. Tror ikke hvor man tar graden har særlig mye å si heller.

 

Uansett, så er det mastergraden som er høydepunktet på studiet. Da får man endelig igjen for den store tverrfaglige tyngden man har opparbeidet seg. Og man får endelig se hvordan man setter det sammen i praksis rundt petroleum.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er lagt opp til at folk har ulike kunnskaper i realfagene. F.eks. i matte er det MAT111 som er introfaget, men det er mulig å starte med MAT101, som tilsvarer mye av det samme som er pensum i den "vanskeligste" matten på VGS. Tilsvarende er det i fysikk og kjemi. Dermed er det ingen grunn til å ta VGS-fag på siden av.

 

Interessant. Men hvordan blir dette i praksis om man begynner med MAT111? Er dette valgfritt for de som ikke føler seg like sterke matematisk? Og må de da ta MAT101 senere og forlenge utdanningsforløpet eller eventuelt ta den ved siden av i et annet semester?

 

Er det mange som tar master ved siden av rotasjonsjobb etter bachelor? Er dette en realistisk plan om man vil gjøre det bra på mastergraden?

 

Akkurat det frister for min del, men mulig det blir for hardt.

 

Takk igjen. Nyttig informasjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...