Gå til innhold

"Bachelorprogram i petroleum- og prosessteknologi" på UiB


Anbefalte innlegg

Jeg skal søke høyere utdanning til høsten og vil bli petroleumsingeniør. Jeg har lyst å studere i Bergen, og lurer da på om det beste alternativet blir å ta "Bachelorprogram i petroleum- og prosessteknologi" på UiB og deretter "Masterprogram i petroleumsteknologi". Eller om jeg bør studere på høyskolen?

 

Har det veldig mye å si hvilket universitet jeg studerer på for arbeidsgiveren? Er ikke det karakterene som teller mest? Nå får jeg femmere og seksere i realfagene og derfor tror jeg jeg kommer til å gjøre det ganske bra der også.

 

Vil det være problemer for meg å få jobb off-shore hvis jeg studerer på UiB?

 

http://www.uib.no/studieprogram/MAMN-PETR

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-PTEK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har studert petroleumsteknologi ved UiS og har nå noen måneder igjen av mastergraden ved NTNU. Jeg kan med andre ord lite om forholdene i Bergen. Jobbmarkedet kan jeg derimot en del om.

 

Mange av mine medstudenter ved UiS fikk jobb offshore etter tre år. Noen gikk ut i full jobb, mens noen jobbet fulltid og valgte å ta mastergraden ved siden av offshorerotasjonen (men da ofte over tre år i stedet for to).

 

Dersom du vil jobbe i fast offshorerotasjon er det betydelige muligheter for dette etter en bachelorgrad (i selskap som Aker, Schlumberger, Halliburton, etc.).

 

Fordelen med en mastergrad er at dette vil også kunne gi deg jobb i operatørselskap (Statoil, BP, Shell, etc.) rett etter endt studie. I tillegg kan du da søke på et noe bredere utvalg av andre jobber om du måtte ønske det (valgte selv å gå "management consultant"-veien).

 

Med en ingeniørgrad innen petroleumsteknologi vil ha meget gode sjanser til å få deg jobb offshore.

Lenke til kommentar

Hei,