Gå til innhold

"Bachelorprogram i petroleum- og prosessteknologi" på UiB


Anbefalte innlegg

Interessant. Men hvordan blir dette i praksis om man begynner med MAT111? Er dette valgfritt for de som ikke føler seg like sterke matematisk? Og må de da ta MAT101 senere og forlenge utdanningsforløpet eller eventuelt ta den ved siden av i et annet semester?

 

Er det mange som tar master ved siden av rotasjonsjobb etter bachelor? Er dette en realistisk plan om man vil gjøre det bra på mastergraden?

 

Akkurat det frister for min del, men mulig det blir for hardt.

 

Takk igjen. Nyttig informasjon. :)

 

 

MAT111 er obligatorisk. Men på bacheloren har man flere valgfag, og da kan man bruke disse på f.eks. MAT101 først. Det er heller ikke noe problem å f.eks. ta en bachelor på 3,5 år. Personlig mener jeg det egentlig er unødvendig. Om man virkelig vil, så klarer man MAT111 med litt innsats.

 

De som jeg vet om som har prøvd å ta master ved siden av jobb, har mislykkes. Det er rett og slett ikke motiverende nok når man tjener godt over en halv million allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

MAT111 er obligatorisk. Men på bacheloren har man flere valgfag, og da kan man bruke disse på f.eks. MAT101 først. Det er heller ikke noe problem å f.eks. ta en bachelor på 3,5 år. Personlig mener jeg det egentlig er unødvendig. Om man virkelig vil, så klarer man MAT111 med litt innsats.

 

De som jeg vet om som har prøvd å ta master ved siden av jobb, har mislykkes. Det er rett og slett ikke motiverende nok når man tjener godt over en halv million allerede.

 

Ok, skjønner. Om jeg nå gjør det BRA i R1/R2, så regner jeg med MAT111 burde gå greit. Det er egentlig kjemi jeg er mest bekymret for da jeg har tilnærmet null forkunnskaper der.

 

Ok, så master og jobb er ikke noen suksesshistorie hittil altså. Men er det i praksis mulig å gjennomføre på en fornuftig måte? Eller vil man uansett gå glipp av viktige forelesninger?

Lenke til kommentar

Høres spennende ut!

Fant denne siden igår: http://www.kulturminne-ekofisk.no/modules/module_123/templates/ekofisk_publisher_template_category_2.asp?strParams=8%233%23693l512l328l692%23372&iCategoryId=37&iInfoId=0&iContentMenuRootId=1137&strMenuRootName=Yrkesgrupper%20offshore&iSelectedMenuItemId=1062&iMin=208&iMax=209

 

Det er litt historikk i det, men det står om de ulike jobbene du har på en plattform.

 

Hvilke av disse er det man kvalifiserer og ofte får arbeid i når man tar en slik bachelor?

 

Hvorfor arbeider ikke du offshore?

 

Igjen takk for svar =)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

Sparker liv igjen i denne tråden! :)

 

Nå er jeg fullt i gang med mine privatiststudier, men har ikke helt bestemt meg for hva som skjer til høsten.

 

Vurderer fortsatt om maskiningeniør kan være et bra alternativ, men ønsket om å begynne å jobbe offshore etter tre år står veldig sterkt.

 

Lønnes det å ta en bachelorgrad i prossessteknologi etc. ved en "random" høgskole for så å begynne på en master ved feks ntnu?

 

Lønner seg hvordan da?

 

Fordelen er jo at du har en grad etter tre år. På NTNU må du vel gå 5 år for å få noe, så for min del er ikke valget vanskelig av den grunn alene.

 

Bachelor på UIB og deretter en master enten på UIB eller NTNU.

Lenke til kommentar

Svensken (halvnorsken) hänger med på tråden också ;) jag har likt er andra planer på att ta mig ut på plattform. Jag har två kompisar som den ena läst bachelor i maskin samt den andra master i maskin. De arbetar nu båda för aker, dock landbaserat. De har samma jobb, men vet ej löneskillnaden.

 

Men hur vanligt är det egentligen att man som nyutannet ingenjör (bachelor)får jobba ute på plattform? Nästan allt jag läst om säger att det krävs minst ett par års offshore erfarnhet för att ens komma på intervju. Och då är smartaste vägen att gå genom att läsa till 2,1 maskinist (skip) på högskola. Just på grund av att man får mycket relevant erfarenhet här.

 

Har pratat med många skolor, men som ni redan sagt så är det mestadels reklam för skolorna och det hade varit kul att höra från någon som verkligen vet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Det nærmer seg søknadsfristen og jeg må for alvor begynne å tenke på hva som skjer til høsten.

 

Både micjj og Brulejus som begge har gått denne linjen, sier at det er null problem å få seg jobb offshore etter en Bachelorgrad.

 

UIB selv sier at det ikke er noen garantier for offshore-jobb etter bachelor og at utviklingen går mot færre jobber offshore. Et rekrutteringsbyrå jeg snakket med sa også at det ikke var lett å komme seg offshore etter en bachelorgrad og brukte vel ordet urealistisk - usikker på om dette var nyutdannet ingeniør innen maskin eller petroleumsteknologi. Om det var førstnevnte, så blir det jo en annen sak. UIB vil vel være forsiktige, slik at de ikke kan bli tatt å gi falske lovnader senere.

 

Jeg blir fortalt at jeg skal velge etter interesse og det gjør jeg jo når jeg velger et realfagstudium og ingeniør, men jeg har ikke noe brennende engasjement for noen spesifikk linje. Jeg synes oljebransjen virker veldig spennende og har lyst på en jobb innen bransjen, men jeg tenker også langsiktig og vet ikke om jeg vil bo i Oslo eller Bergen resten av livet. Mitt hjemsted er på Sunnmøre og der er det maritim næring som står sterkest og jeg er veldig usikker på om kompetansen fra petroleumsteknologi er attraktiv.

 

Jeg snakket løst med en ingeniør fra et av verftene her og han var generelt skeptisk til petroleumsteknologi om jeg senere skulle ønske å jobbe på verftet.

 

Får jeg jobb offshore, så er det imidlertid ingen problemer i forhold til bosted. Spørsmålet er jo om jeg faktisk får en offshore jobb. Det skal ikke stå på karakterene i hvert fall, er motivert for å jobbe intensivt.

 

Noen tanker? Brulejus? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

 

Bumper siste innlegg til Brulejus.

 

Det jeg tenker er at om jeg uansett ender opp på land med petroleumsteknologi, så er ikke interessen min sterk nok til at jeg vil låse meg til oljebransjen med tanke på bosted og sånt (om det i det hele tatt er et problem). Skal jeg jobbe på land, synes jeg andre bransjer virker spennende også og velger da kanskje heller maskin eller byggingeniør.

 

Takknemlig om du har noe input på det jeg lurer på. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Om du snakket med et bemanningsbyrå utenfor Stavanger så kan det nok stemme at de så på det som vanskelig å skaffe deg jobb offshore. Grunnen er at ansettelsene skjer fra hovedkontoret (som ligger som oftest i Stavanger). Når de mener det er urealistisk med å få jobb offshore med bachelor vet de ikke hva de snakker om. Mulig de mener det er urealistisk gjennom de.

 

Har du gode karakterer, så får du jobb. Og er det offshore du vil, så går nok det seg i orden. Jeg tok en titt på de 3 store oljeserviceselskapene akkurat nå, og alle 3 har stillinger utlyst for offshorestilling. Alle sammen med bachelor som krav til utdanning. Om du skulle være så "uheldig" å måtte ta til takke med en landbasert jobb er det stort sett bare å få en fot innenfor bedriften. Derfra er veien kort om du vil offshore etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om du snakket med et bemanningsbyrå utenfor Stavanger så kan det nok stemme at de så på det som vanskelig å skaffe deg jobb offshore. Grunnen er at ansettelsene skjer fra hovedkontoret (som ligger som oftest i Stavanger). Når de mener det er urealistisk med å få jobb offshore med bachelor vet de ikke hva de snakker om. Mulig de mener det er urealistisk gjennom de.

 

Har du gode karakterer, så får du jobb. Og er det offshore du vil, så går nok det seg i orden. Jeg tok en titt på de 3 store oljeserviceselskapene akkurat nå, og alle 3 har stillinger utlyst for offshorestilling. Alle sammen med bachelor som krav til utdanning. Om du skulle være så "uheldig" å måtte ta til takke med en landbasert jobb er det stort sett bare å få en fot innenfor bedriften. Derfra er veien kort om du vil offshore etterhvert.

 

Takker, Brulejus.

 

Har du mulighet til å sende en link på de stillingsannonsene? Er dette i Nordsjøen?

 

Noen tanker om at det på sikt er snakk om å flytte mye av arbeidet slike ingeniører gjør i dag til land? Dette var også nevnt i nettmøte med Statoil på DN nå nettopp.

 

Hovedmotivasjonen min nå er å få jobb offshore etter tre år og jeg er supermotivert for å jobbe hardt for å oppnå det, så jeg tror ikke karakterene blir et problem.

 

Takk igjen.

 

Og en ting til, er det noen grunn til at du ikke har hatt ønske om å jobbe offshore? Har jeg for høye tanker om det kanskje? For meg virker det nemlig som en drøm. :)

 

Har du vraka geologi? Da kan du jobbe offshore og på land der du bor med mange spennende oppgaver.

Maskin og byggingeniør er sikkert heller ikke dumt.

 

Jeg har ikke vraket det og har det på listen min, men jeg er litt tvilende per i dag. Skal få sett mer på det. Det er definitivt en mulighet jeg skal vurdere.

 

Byggingeniør frister også, men jeg er opptatt av å havne i en bransje hvor jeg kan tjene svært bra og jeg er redd bygg ikke er førstevalget, skjønt det sannsynligvis spenner en del bredere enn hva jeg tenker. Det er jo byggingeniører i oljebransjen også, gjerne i forbindelse med konstruksjon av plattformer.

 

Har du bestemt deg for geologi?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Hei hei folkens!

Nærmer seg veldig søknadsfrist, og vurderer sterkt dette studiet på UIB! Min bekymring var igrunn at man ikke "ble noe" etter utdanningen slik som ingeniørene. Men etter lesing i tråden her så ser jo dette ganske positivt ut :) Har snakket med litt folk i bransjen som sier de trenger mye folk og det er alltid masse ledige jobber.

Har litt høyere snitt en det som var i fjor, men bare 0,4 poeng høyere så satser på snittet blir der det er! Hvilket snitt søker dere med da? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei hei folkens!

Nærmer seg veldig søknadsfrist, og vurderer sterkt dette studiet på UIB! Min bekymring var igrunn at man ikke "ble noe" etter utdanningen slik som ingeniørene. Men etter lesing i tråden her så ser jo dette ganske positivt ut :) Har snakket med litt folk i bransjen som sier de trenger mye folk og det er alltid masse ledige jobber.

Har litt høyere snitt en det som var i fjor, men bare 0,4 poeng høyere så satser på snittet blir der det er! Hvilket snitt søker dere med da? :)

 

Husk at du kan endre studieprioritering etter søknadsfristen, så det er jo bare å legge det inn. :)

 

Snittet mitt er akkurat i grenseland, kanskje marginalt under, så jeg er usikker på om jeg i det hele tatt kommer inn, men jeg er optimistisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Eg har lagt inn kjemiingeniør på listen min også, samt en del andre ingeniørutdanninger på HIB.

 

Det virker som kjemiingeniør kan være en vei å gå om man vil offshore. Der kommer jeg i hvert all inn.

 

Jeg er ikke 100% overbevist om Petroleum blir førstevalget. Er du? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

266 søkere i år mot 208 året før. Kan vel tyde på at snittet øker i år :S

 

Fuck. Hvor ser du det?

 

Studieønskene blir omprioritert frem til 1.juli, så det kan vel alltids endre seg. Har ikke helt bestemt meg selv enda.

 

Men det ser vel ikke akkurat lovende ut nei. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

 

 

Spørsmål til micjj og Brulejus. :)

 

Har man med Bachelor og eventuelt påfølgende Master i Petroleumsfag en stor fordel over en maskiningeniør om man vil jobbe offshore eller generelt i oljebransjen?

 

Jeg synes Petroleum virker som en veldig interessant linje, både fagplanen og jobbmulighetene, men om maskiningeniør gir tilnærmet like jobbmuligheter etter endt utdanning, og i tillegg kvalifiserer til jobb i andre bransjer, vil det kanskje være like lurt å gå den veien.

 

Motivasjonen er fortsatt 2-4 rotasjon offshore. :)

 

Takk for svar! Har en god uke å bestemme meg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...