Gå til innhold

Koss fornyer seg


Anbefalte innlegg

Koss Porta Pro gir grei valuta for pengene, men er banning i kirken for audiofile.

 

... Og nei, Porta Pro eier ikke klarhet i mellomtonene, fordi det blir druknet av bassen som sitter på samme element. Prøv å hør på f.eks Sigur Rós med høy lydstyrke på Porta Pro, så forstår du hva hodetelefonene gjør feil.

 

Har du et budsjett og trenger noe til joggeturen, så anbefaler jeg Porta Pro. Om du vil ha en lydopplevelse eller er glad i din sidemann på kollektivtransporten, så gå for noe skikkelig og lukket.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å finne ting med bedre lyd til ca samme penge, mener jeg at så godt som alle ørepropper jeg har prøvd har bedre og mer velballansert lyd, kanskje med unntak av koss the plug og et eller annet ræl jeg kjøpte på flyplassen siden jeg hadde glemt mine egne propper.

Når det kommer til små hodetelefoner med liten bøyle skal jeg inrømme at jeg har prøvd svært lite. Og det kan godt hende Porta Pro er det eneste "fornuftige" i dette prisleiet, men jeg må ærlig si at da ville jeg heller lagt på 100-150 kroner. og kjøpt senneheiser px 100.

Det likevel aller mest irriterende med Porta Pro er som mange nevner hvor mye lyd de lekker. Er så fordømt lei av å høre 3 forskjellige sanger på bussen fra disse headsettene og særlig når den yngre generasjon hører på siden de kun vet om et volum... maks.

Mener nesten det skulle vært forbud mot å lage hodetelefoner som lekker så mye lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange haters/drittunger her. Jeg eier/har eid Sennheiser HD800, HD650, Sony mdr 7509hd, Beyerdynamic 770pro, Klipsch Image S4, AT M50, AKG 240S OG PortaPro, + en drøss av billigdritt som følger med mp3 spillere osv. Alt dette har jeg tester ut fra hw til 20lapper. I tillegg har jeg jobbet som lydtekniker og har også hatt flere par dyre studiomonitorer hjemme. Jeg har altså mer referanser enn de fleste.

INGEN headsets er perfekte. Det er alltid kompromisser.

Og det irriterer meg de som bare avskriver portaPro som dritt. De har som regel null peiling. For 250kr er portaPro helt ok. Så kan haterne holde kjeft.

 

Lite heldig å kalle folk som misliker porta pro for haters/drittunger, gjør det svært vanskelig å ta deg seriøst. Ingen andre har gitt negative kommentarer om spesifikke personer, men har uttrykket misnøye over et produkt.

 

Ingen øreklokker er perfekte, helt rett, men det er lite som kan betegnes som "god lyd" når man snakker om porta pro. Her er det lav kvalitet jevn over, koss har kun tenkt kvantitet, nemlig mest mulig bass. Byggekvaliteten og den lave vekten er ganske bra, og hadde de byttet ut driverne med noe bedre kunne jeg også synes at koss porta pro er helt ok eller faktisk til og med bra :p

 

Edit: skulle dog ønske at mindre folk brukte de på buss etc, og kan heller ikke skjønne at folk ønsker/orker å gjøre det. Når lyd lekker ut så lekker det jo lyd inn også...er vel derfor 90% av alle som bruker porta pro har maks volum (når de er blant andre folk).

Endret av DeepW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det store bildet er riktig aer det ut som Portapro fortsatt har en überskjør plugg.

Ikke nå lenger. De har nylig endret tilbake til en vinklet plugg, mest sannsynlig fordi de har fått for mange garantisaker på dette. Da jeg kjøpte mitt forrige PortaPro-sett i midten av august, var det med den skjøre pluggen. Etter en par måneder, fikk jeg bare tidvis lyd i det ene øret (brudd i kabelen sånn ca. der pluggen er), og takket være livstidsgarantien fikk jeg tilsendt nytt (da også med den skjøre pluggen). Etter et par måneder, fikk jeg samme type problem igjen, og også da fikk jeg tilsendt nytt rett før jul, men denne gangen var det med en vinklet plugg (ca. 110 graders vinkel), så de må ha endret dette i slutten av november eller i desember.

 

Da jeg var i kontakt med dem i begynnelsen av november (første utskifting), og spurte etter råd om hvordan jeg kunne unngå dette når jeg brukte dem, var dette blant det jeg fikk vite fra dem:

 

Det er ved overgangen til minijacken at feilen ofte oppstår.

Dette har Koss også erfart, og vil fremover gå tilbake til den vinklede pluggen da denne beskytter mer akkurat på det punktet.

Inntil det kommer så har vi kun de med rett plugg å benytte oss av.

Ellers vil jeg si at PortaPro gir mye valuta for pengene, ettersom jeg bare bruker dem for å høre musikk på farten. Jeg synes det er helt OK lyd til slikt bruk, uansett hva lydfanatikerne sier.

post-112803-0-67148200-1328091391_thumb.jpg

Endret av NeonNero
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om det store bildet er riktig aer det ut som Portapro fortsatt har en überskjør plugg.
Helt enig. Mitt første portapro-sett hadde en plugg som varte i alle fall 5 år, mens de jeg har kjøpt med slik ny plugg vanligvis har takket for seg etter et år, og det er alltid pluggen som har røket.

 

Litt merkelig - jeg har sett en del portapro-er feile etterhvert, men det har alltid vært hengslen som fester elementet til hodebøylen som blir så sliten at de detter fra hverandre når man tar de av eller på seg. Pluggene har så langt holdt greit.

 

(Og for å hive meg på den andre pågående debatten: Jeg bruker mine når jeg går - og DT770 på toget.)

Lenke til kommentar

Here we go again;

http://www.lydogbilde.no/test/koss-iporta-pro

http://www.goodcans.com/HeadphoneReviews/porta.htm

http://www.hardware.no/artikler/hodetelefoner_for_enhver_smak/20331/5

http://reviews.cnet.co.uk/headphones/koss-portapro-headphones-review-49297899/

http://www.headphonereviews.org/headphone/Koss/Portapro

http://the-gadgeteer.com/2010/12/04/koss-portapro-25th-anniversary-edition-headphones-review/

http://djitz.com/reviews/koss-portapro-headphone-review/

http://www.innerfidelity.com/content/venerable-koss-porta-pro-page-2

http://www.best-headphone-review.com/kossportaproreview.html

http://www.headphone.com/headphones/koss-porta-pro.php

 

Alle er enige (eller mer positive) med meg. PortaPro er helt alright opp til 50$. (Mange mener de slår Px100, jeg har ikke hørt px100...,,, selvom Sennheiser er et kjent navn betyr IKKE det at alle setta dems er bra)

Så hvem har mest riktig da; fjortiser som muligens har ett annet sett de digga..?

 

PortaPro har ujevn frequency respons, men det vet da alle. Og når du vet det er det ikke nødvendigvis et problem heller. Da kan man lytte vel vitende om det i bakhodet ;)

 

Out fra meg i denne tråden. (lei av fjortiser)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Porta Pro e uslåelig når det gjelder trening.

Har springet marathon med de!

Syklet terrengritt. Å de varmer mine øre når jeg sykkler til jobb i 20 minus :)

Er en fornøyd bruker jeg! Å alle vet jo at de beste klokkene er de som blir brukt hele tiden! Ikke dem som man tar frem til "fest".

Lenke til kommentar

Alle er enige (eller mer positive) med meg. PortaPro er helt alright opp til 50$. (Mange mener de slår Px100, jeg har ikke hørt px100...,,, selvom Sennheiser er et kjent navn betyr IKKE det at alle setta dems er bra)

Så hvem har mest riktig da; fjortiser som muligens har ett annet sett de digga..?

 

PortaPro har ujevn frequency respons, men det vet da alle. Og når du vet det er det ikke nødvendigvis et problem heller. Da kan man lytte vel vitende om det i bakhodet ;)

 

Out fra meg i denne tråden. (lei av fjortiser)

 

Du tok tydeligvis ikke hintet i forrige innlegg hvor jeg siterte deg. Av alle innleggene i tråden lyser det mest "fjortisfakter" av de som er skrevet av deg. Hvis du vil argumentere for/mot noe kan det være en fordel å holde seg noenlunde saklig.

 

Porta Pro har sunket en del i pris siden jeg kjøpte de for 10år siden, og jeg skal ikke være urimelig å si at de er et dårlig kjøp for ca 250kr m/frakt. De er helt ok med tanke på pris,garanti og lyd sett under et. Derimot er lyden i seg selv definitivt ikke noe å juble for. Hovedgrunnen til at mange misliker Porta Pro er jo opplagt:mange bruker Porta Pro på farten, noe som de ikke er egnet til i det hele tatt pga totalt fravær av isolasjon.

 

Porta Pro for audiofile? Does not compute.

 

Edit: Som newton har påpekte så har artikkelforfatter skrevet "Koss lanserer to nye produkter for de audiofile". Med dette i tankene er det ikke særlig rart at folk (inkludert meg) klager på at Porta Pro har dårlig lyd. Du som er en " lydtekniker med evig mye referanser" som skal lære opp oss "haters/fjortiser" burde jo reagert på dette ! :hmm:

Endret av DeepW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Porta Pro har langt ifra god lyd, den bør beskrives som:ubalansert lydbilde, overdrevent mye bass, grøtete og uklar lyd samt null isolasjon. Porta Pro kan ikke forsvinne fort nok...må være den lengste landeplagen i moderne tid :pVar litt artig løsning på de ørepluggene da :)

 

Har du en bedre alternativ på PortaPro i samme prisklasse? PortaPro kan kjøpes for rundt 200-250kr.

Lenke til kommentar

Har du en bedre alternativ på PortaPro i samme prisklasse? PortaPro kan kjøpes for rundt 200-250kr.

 

I innlegg nr 36 skrev jeg:

 

Porta Pro har sunket en del i pris siden jeg kjøpte de for 10år siden, og jeg skal ikke være urimelig å si at de er et dårlig kjøp for ca 250kr m/frakt. De er helt ok med tanke på pris,garanti og lyd sett under et. Derimot er lyden i seg selv definitivt ikke noe å juble for. Hovedgrunnen til at mange misliker Porta Pro er jo opplagt: mange bruker Porta Pro på farten, noe som de ikke er egnet til i det hele tatt pga totalt fravær av isolasjon.

 

Porta Pro for audiofile? Does not compute.

 

Edit: Som newton har påpekte så har artikkelforfatter skrevet "Koss lanserer to nye produkter for de audiofile". Med dette i tankene er det ikke særlig rart at folk (inkludert meg) klager på at Porta Pro har dårlig lyd.

 

Jeg har ikke kjøpt/lyttet til noe i denne prisklassen på en god del år så kan ikke med sikkerhet anbefale noe utover det som får gode anmeldelser. Det jeg derimot har gjort er å teste Porta Pro et par ganger, og selv om de er meget brukbar med tanke på prisen så er de langt fra egnet "til audiofile" slik det står skrevet i artikkelen. Derimot med tanke på at mange bruker Porta Pro i områder med mye støy (buss,kjøpesenter ol.) ville jeg gått for enten lukkede øreklokker eller øreplugger som forsegler øregangen. Som alle vet er det null isolasjon med Porta Pro og alternativet da er å overdøve eventuell bakgrunnstøy.

 

Ørepropper av denne typen egner seg bra for folk på farten,og det finnes mange alternativer. Her er noen (nokså tilfeldige) alternativer sammenlignet med Porta Pro:

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?graphID%5B0%5D=803&graphID%5B1%5D=1893&graphID%5B2%5D=1613&graphID%5B3%5D=&graphType=0&buttonSelection=Compare+Headphones

 

(Hvis jeg tar meg tid til å finne mulige alternativer kan jeg poste det her senere, har ikke tid atm)

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...