Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsvare sin eiendom og gjenstander - Hva kan man lovlig gjøre?


daruu

Anbefalte innlegg

Har de siste årene slitt med klåfingra østeuropeere i nabolaget her (liten bygd). Vi har heldigvis greid å stoppe/jage de mens de har enten stjålet, eller forsøkt å stjele diverse ting, så minimalt har blitt tapt.

 

Senest i går kveld måtte vi eskortere vekk en polskregistrert varebil "icing problems" som han såfint kalte det, merkelig nok forsvant problemet med en gang han kom utpå "hovedveien"...

 

Men ihvertfall, hva er lov/ikke lov å gjøre om man finner en slik en rotende rundt i garasjen din? Hva om de befinner seg på din eiendom, med den klare hensikt av å bryte seg inn, men enda ikke ha gjort det?

 

Det første man gjør er jo å ringe politiet da, men etter tidligere erfaringer bruker de lang tid på å rykke ut(liten bygd, forholdsvis langt unna politistasjon), samt at de gjør fint lite med mindre de selv tar de på fersken.

 

Jeg vil presisere at jeg på ingen måte er fan av vold/maktbruk i utgangspunktet, og at jeg i det lengste vil forsøke å gjøre alt for å unngå det.

Men når man gang på gang er utsatt for slike ting er det fort gjort at det koker litt i stundens hete, å da er det veldig greit å vite hva man kan gjøre uten å risikere straff selv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kunne bruke vold så må du kunne bevise i ettertid at du ble angrepet selv altså nødverge. I det så ligger det rett til å bruke akkurat så mye vold at risikoen for videre skader er borte. Blir du angrepet med våpen så kan dette bety at du kan drepe angriper hvis det er minimum med vold som måtte til for å beskytte deg selv.

 

Men vær obs på at dette er vanskelig å vurdere så du kan fort bli sittende med erstatningsansvar hvis domstolen mener at du har overdrevet voldsbruken.

 

Jeg ville vel heller investert i bedre låser og sikret verdisakene bedre med alarm eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man ingen anledning til å lovlig "forsvare" materielle ting?

 

Jeg snakker ikke om å slå noen helseløs her altså, men feks å gi han jævel'n som akkurat har stjålet motorsaga di ett rapp over kneet så han ikke får stukket av til politiet ankommer...

 

Edit: Og det å låse blir jo gjort, men vil noen inn så kommer de inn fordet... Er mest gårder og småbruk her, så alarm er vanskelig å få til, lamper med bevegelsesdetektor er det som har fungert best sålangt.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Er jo bare å stenge de inne i garasjen, og ringe politiet det.

Men om man hadde gjort det, så ville de uansett kommet tilbake neste natt.

Overvåkningskamera kan hende og ville hjulpet.

 

Hadde det vært hos meg, så ville jeg sniket meg bort til bilen dems mens de evt var i garasjen, og enten tatt nøklene eller tømt et av dekkene for luft.

Også jaget dem vekk fra garasjen. Det ville vært morsomt å fått filmet vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man lov til å stenge de inne i garasjen da? :tease:

 

Kamera kan vel hjelpe, men da går de vel bare videre til naboen. Er en såpass tett sammensveist bygd hvor alle vet alt om alle, noe som i dette tilfellet er en fordel, iogmed at man vet at naboen ikke pleier å komme hjem midt på natta feks.

 

Sist det var noen her tok vi faktisk bilnøklene deres, mens han ene satt i bilen. Desverre greide han å rømme til skogs (vi hadde jo ikke fysisk fått holdt han tilbake på noe vis). Bilen ble da ihvertfall overlevert politiet, og vi fikk i ettertid høre at de tre gjeldende hadde blitt observert mens de desperat prøvde å holde varmen rundt ett bål på den lokale togstasjonen, ett par mil unna. De hadde nemlig løpt igjennom ei myr, og var bløte til over skuldrene, noe som er litt upraktisk når det er 0 grader ute, hehe.

Endret av daruu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den nye straffeloven NB! Ikkje i kraft har ein paragraf om selvtekt:

§ 19. Selvtekt

 

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig.

 

Ikke ikr., men gjelder for forbrytelsene i kapittel 16, se § 411.

 

Denne paragrafen har blitt laga basert på det som har vært rettspraksisen. Sjølv om det i utganspunktet er straffbart å ta frå tjuven tjuvgodsett og kaste han på dør så blir du sjeldan dømt for forholdet. Den nye straffelova vil gjere sjølvtekta lovfesta, på samme måte som i mange andre land.

 

Men per i dag så har du i utgangspunktet ikkje lov å gjere noke aktivt for å stoppe tjuven så lenge du ikkje kan pårope deg nødverge eller nødrett, altså at tjuven utgjer ein fare for deg sjølv eller andre.

Lenke til kommentar

Men per i dag så har du i utgangspunktet ikkje lov å gjere noke aktivt for å stoppe tjuven så lenge du ikkje kan pårope deg nødverge eller nødrett, altså at tjuven utgjer ein fare for deg sjølv eller andre.

Straffeprosessloven §177, jfr §171 og 173 åpner for at du kan pågripe tyven, og holde vedkommende i forvaring til politiet kommer til stedet (eller, alternativt, politiet sier de ikke kan komme og at du derfor må slippe ham løs...). Motsetter vedkommende seg dette, så er du i en nødverge-situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er veldig smart å utøve noen form for vold hvis ikke du eller familien er direkte truet. Det beste er kanskje å da ta et bilde eller en video av vedkommende så du har klare beviser å levere politiet.

 

Det er ganske mange eksempler på tilfeller hvor folk har foretatt "arrester" på egen hånd og etterpå blitt dømt til bøter for legemsbeskadigelse av tyven.

Lenke til kommentar

har man lov å filme sånn man vil egentlig? hvis det er lov er det jo bare å ta med videokameraet hver gang du tar noen på fersken. Film dem mens du "eksorterer" de vekk. Jeg vil tru de fleste tenker seg om to ganger hvis de risikerer å bli filmet. Det kan godt hende politiet kan bruke videoene i etterforskningen, det kan jo hende at de kjenner til bilene og personene fra før. Men som sagt, det er viktig å kjenne til reglene for filming av andre.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Home Alone 1 og 2 , masse knep du kan bruke mot dumme innbruddstyver der ;)

 

Jeg ville satt opp diverse feller og andre ting , kjøpt meg et par store vaktbikkjer, satt opp gjerde , sikret eiendommen og eiendeler mye bedre. Satt opp lamper med bevegelsessensor.

 

Det er mange små men smarte tiltak

 

Viktig å framstille eiendommen sin som veldig lite fristende å bryte seg inn på

Lenke til kommentar

 

Jeg ville satt opp diverse feller og andre ting , kjøpt meg et par store vaktbikkjer, satt opp gjerde , sikret eiendommen og eiendeler mye bedre. Satt opp lamper med bevegelsessensor.

 

Viktig å framstille eiendommen sin som veldig lite fristende å bryte seg inn på

 

Så sant så sant...

Men risikerer jo da at østeuropeerne stjeler de atraktive tingene, da. Så som fellene, bikkjene, det nye gjerdet og de flotte lampene.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg oppfatter lovene her som om der viktigere å sikre tyven mot vold , en å kunne forsvare sin egen eiendom.

 

Det hører ingen steder hen at ofret og tyven bytter plass i rettsvesenet fordi ofret tar tilbake tyvegodset.

 

 

For noen år siden var det noen tyver som ble stengt inn i den bil hengeren han prøvde å stjele.

( jeg her ikke klart å finne frem til avisartikkelen )

Lenke til kommentar

 

Jeg ville satt opp diverse feller og andre ting , kjøpt meg et par store vaktbikkjer, satt opp gjerde , sikret eiendommen og eiendeler mye bedre. Satt opp lamper med bevegelsessensor.

 

Viktig å framstille eiendommen sin som veldig lite fristende å bryte seg inn på

 

Så sant så sant...

Men risikerer jo da at østeuropeerne stjeler de atraktive tingene, da. Så som fellene, bikkjene, det nye gjerdet og de flotte lampene.

 

G :)

 

varselskilt kommer godt med :

 

il_570xN.123524834.jpg

 

il_fullxfull.208724970.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye bra svar her.

 

Neste gang det er en klåfingra østeuropeer på ferde her får jeg prikke han på skuldra å forklare han pent at jeg har ringt politiet, men at de sannsyneligvis ikke dukker opp før om en time, så han er hjertelig velkommen til å forsyne seg av alt han måtte ønske i mellomtider :thumbup:

 

Når trer de nye lovene i kraft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...