Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noen lover mot "kødderinging"?


Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det lover eller straffer for kødderinging?

"ordensforstyrrelse" og "trakkasering" er begrep som omtaler noe ulovlig, skulle en politijurist klare å vri bølleringing inn under en av disse ordene er det ulovlig, "ordensforstyrrelse" er i lovverke noe a la "personer som begår brudd på normal ro og orden kan straffes med inntill...", og det er ganske vidt begrep, skulle man gjør dette gjentatte ganger mot EN person eller EN husstand/organisasjon/bedrift kan det regnes som trakassering, og det er noe mer alvorlig; telefonterror, (ringing og SMS), har resultert i fengselstraff i hvertfall i 1 sak jeg vet om.

 

Kødderinger du til noen som anmelder deg vil du sikkert få en telefon ifra Politiet som vil pålegge deg å ikke gjør det igjen, fortsetter du da er det brudd på "paragraf om pålegg ifra polititjenestemann", (noe i den duren).

 

En god huskeregel er at nesten alle nasjoners lovverk har paragrafer som kan gjør nesten hvaenn du gjør ulovlig, med mindre det finnes presidens for dets lovlighet, og i Norge har vi "sedvanerett", som gir noe beskyttelse, men finner politiet ut av at det du gjør ikke er bra så finner de noe å legge det du gjør under. Så normal god folkeskikk er så godt som lovpålagt ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

 

Kødderinger du til noen som anmelder deg vil du sikkert få en telefon ifra Politiet som vil pålegge deg å ikke gjør det igjen, fortsetter du da er det brudd på "paragraf om pålegg ifra polititjenestemann", (noe i den duren).

 

 

For det første vil man jo selvsagt ikke la den man ringer til få vite nummeret sitt, for det andre så dreier det seg om mindreårige. Vil jeg tro.

 

Så ikke så mye politiet kan gjøre. Det skal være ganske intens og trakasserende kødderinging til samme person over en lengre periode før politiet gidder å involvere seg.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

For det første vil man jo selvsagt ikke la den man ringer til få vite nummeret sitt […]

Politiet kan enkelt finne ut hvem som skjuler seg bak et skjult nummer, selv om det garantert skal mer enn én tulletelefon til før de bruker tid og ressurser på noe slikt.

 

 

[…] for det andre så dreier det seg om mindreårige. Vil jeg tro.

Det har nok ingenting å si for om de ringer hjem til deg (gjerningspersonene) eller ikke. Vi kan jo stadig lese om mindreårige som har blitt kjørt hjem av politiet og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet kan enkelt finne ut hvem som skjuler seg bak et skjult nummer, selv om det garantert skal mer enn én tulletelefon til før de bruker tid og ressurser på noe slikt.

 

Enkelt? Vel, det er et definisjonsspørsmål. De KAN finne det ut. Men å bruke tid og ressurser på det? Da skal det ganske grov og langvarig trakkasering til. Og hvem sier at de ringer fra sitt eget nummer?

 

Det har nok ingenting å si for om de ringer hjem til deg (gjerningspersonene) eller ikke. Vi kan jo stadig lese om mindreårige som har blitt kjørt hjem av politiet og lignende.

 

Politiet kan si fy og fy, men å straffe? Nope.

Lenke til kommentar

[extract][/extract]

 

Det spørs om vedkommende anmelder det eller ikke. Om saken blir henlagt så er det tydeligvis ikke et stort nok problem.

 

Politiet kan ikke gjøre noe med personer under kriminell lavalder selv om saken er aldri så mye anmeldt.

 

Men denne problemstillingen er helt utopisk.

Lenke til kommentar

[extract][/extract]

Det spørs om vedkommende anmelder det eller ikke. Om saken blir henlagt så er det tydeligvis ikke et stort nok problem.

 

Politiet kan ikke gjøre noe med personer under kriminell lavalder selv om saken er aldri så mye anmeldt.

 

Men denne problemstillingen er helt utopisk.

 

Ditt argument er egentlig mer utopisk, da ingen har nevnt alder som en reell faktor i vurderingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ditt argument er egentlig mer utopisk, da ingen har nevnt alder som en reell faktor i vurderingen.

 

Alder er nok en høyst reell og lovpålagt faktor for å bestemme om politiet kan foreta seg noe eller ikke...

 

Ja. Men det er ikke en faktor når man spør om det finnes noen lover mot noe og ikke spesifiserer noen alder. Jeg snakker ikke om saken, men om tråden.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. Men det er ikke en faktor når man spør om det finnes noen lover mot noe og ikke spesifiserer noen alder. Jeg snakker ikke om saken, men om tråden.

 

Vel, det finnes ingen lover mot kødderinging. Men det kan komme under andre lover dersom det dreie seg om trusler elle trakkasering over lengre tid.

 

Men når vi VET at det bare er unger som driver med kødderinging, så er alder en naturlig faktor å nevne.

Lenke til kommentar

Politiet kan kanskje ikke straffe personer under kriminell lavalder direkte, men kan ikke mindreåriges foresatte holdes ansvarlige?

 

I så fall kan man jo bøtelegge foreldrene deres, og da ser jeg for meg at barna kjapt får telefonprivilegiene sine inndratt.

Foreldre kan få bot ved feks hærverk og slikt, men det skal vel utrolig mye kødderinging til før det blir noen konsekvenser av det.

Lenke til kommentar

Det nærmeste vi kommer er vel strl. § 390 a, "Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år." Denne kom inn i straffeloven nettopp på grunn av telefonsjikane, da en mann hadde drevet "telefonterror", men ble frikjent da datidens straffelov ikke hadde noen bestemmelse som kunne anvendes på telefonterror.

 

Kødderinging i sin vanlige, uskyldige form faller utenfor denne bestemmelsen. Det må mer til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politiet kan kanskje ikke straffe personer under kriminell lavalder direkte, men kan ikke mindreåriges foresatte holdes ansvarlige?

 

I så fall kan man jo bøtelegge foreldrene deres, og da ser jeg for meg at barna kjapt får telefonprivilegiene sine inndratt.

Foreldre kan få bot ved feks hærverk og slikt, men det skal vel utrolig mye kødderinging til før det blir noen konsekvenser av det.

Ja, det skal jo så klart litt til før politiet gidder bry seg, poenget var bare at det eksisterer lover som tar hånd om hva trådstarter lurte på, og at det også kan gjøres noe selv om lovbryterene er under kriminell lavalder. Jeg ser lett for meg at foreldrene til en 14-åring kan bli kontaktet av politiet og bli fortalt at de kan bli ilagt bøter dersom sønnen deres fortsetter med å kødderinge til en person 10-20 ganger daglig.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Det reguleres av straffeloven §390a som inneholder følgende bestemmelse:

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

 

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

Lenke til kommentar

 

Kødderinging i sin vanlige, uskyldige form faller utenfor denne bestemmelsen. Det må mer til.

Latterlig påstand. Det hele kommer an på om retten mener at kødderingingen var hensynsløs. Og det kan den lett finne på å mene, f.eks. hvis kødderinginger har skjedd mot eldre eller syke/svake personer.

Å si at "det må mer til" er direkte useriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...