Gå til innhold

Oljeovn levetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drit i garantien. Den har fem års reklamasjonsfrist. Samme som den gamle du hadde :)

Fem års garanti er relevant i den forstand at produsenten dekker omkostninger, slik at forhandler slipper å sette seg på bakbeina for å spare noen kroner i slike fremtidige saker....

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Harley Quinn

Kjøpt delonghi ovn i dag, Den lagt disse klikke/knekkelydene. Spesielt når termostaten går av eller på. I tilleg lager den dryppelydene når termostaten gjør noe. Normalt? Skal jeg klage

 

Helt normalt! Som sagt før i trpden! Dryppe lydene er olje som f.eks har lagt seg opp riller o.l. og blitt til en masse og dermed drypper ned i resten av oljen! Klikkelydene er det metallet som lager når det varmes opp/kjøles av!

Lenke til kommentar

Altså de vanlige missoppfatningene altså.

Oljeovner er vell så brannfarlige som stråleovner, de er generelt tyngere og med et tyngere høydepunkt som gjor at de velter lett.

Og har du barn løpende/krypende rundt er det fastmonterte ovner man skal ha, ikke gulvovner som kan velte og alle typer gulvovner skal kun benyttes under tilsyn.

 

Når det kommer til virkningsgrad så er den lik.

Forskjellen er at oljeovnens lave overflatetemperatur gjor at den ikke for overført varmen godt nok til lufta rundt den slik at termostaten slår den av for å unngå overoppheting.

Tester på 90 tallet viste at en 2KW oljeovn forbruker rundt 1500W i løpet av en time og dermed ikke avgir mere varme en 1500W mens en 2KW stråleovn forbruker 2KW i løpet av en time.

Dette var oppe på TV2 hjelper deg da en person hadde byttet ut sin gamle strålovn med en like kraftig oljeovn men fikk det ikke like varmt.

Tester viste nettop det jeg fortalte over, nemlig at oljeovnen slår seg av innimellom på termostaten på grunn av maks temperatur på oljen.

At den bruker mindre strøm en stråleovner skyldes ganske enkelt at de avgir mindre effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte vil du si at en oljeovn er vel så brannfarlig som en ståleovn? Prøv å dekk til en oljeovn og en stråleovn samtidig, og se hvilken som lager flammer først. Jeg har brukt begge deler. Med stråleovn så opplevde jeg til stadighet at ungene brant seg på fingrene. Etter at jeg byttet de ut med oljeovner så opplevde jeg aldri det problemet mer. Har aldri hatt et problem med at oljeovner velter, men hadde en stråleovn (som heldigvis ikke var i bruk) som veltet da en av ungene løp på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...