Gå til innhold

Utsalgsprisen bør ikke påvirke anmeldelser (PC)


Anbefalte innlegg

Anmeldere burde ikke sette karakter på spill overhode. Burde bare servere fakta og erfaring fra spillet, + legge til en redigert video av gjennomgangen av spillet for de som er intressert.

Populært med video reviews også som er veldig kjekt.

 

Lurer på hvor lang tid det vil ta før karakter setting på spill blir umoderne og faset ut.

 

Merkelig at dette ikke har skjedd enda, iallefall på norske sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se at de aller fleste er enige, men jeg ser også at det kan være behov for å oppklare et par misforståelser.

 

Jeg er enig i at Gamer.no sin rolle er å være forbrukerveiledere, men å vurdere et spill på bakgrunn av en prislapp syns jeg ikke er god forbrukerjournalistikk.

 

Vi ønsker å formidle en utfyllende tekst som gir leseren best mulig grunnlag for å bedømme om denne opplevelsen er verdt pengene eller ei. Det inkluderer å opplyse om spillets varighet og gjenspillingsverdi.

 

Anmelderne våre kan gjerne også opplyse om utsalgspris dersom det er relevant og det ikke fanges opp av prissøket i produktinfoen knyttet til saken. Vedkommende kan også gjerne si om han personlig syns spillet er dyrt eller billig – men det skal ikke bakes inn i karakteren, og det må komme klart frem i teksten.

 

Jeg syns ikke man skal fokusere på å sammenligne spill som ligger i samme prissegment. Det viktige er å sammenligne lignende opplevelser, slik at man tilbyr alternativer. Det finnes flere eksempler på spill som kunne kostet langt mer uten at det ville påvirket hvor fornøyd vi var med opplevelsen.

 

PS: Dette med om anmeldelser skal være subjektive eller objektive er en annen debatt, som bør tas i kommentarfeltet til en av disse sakene:

 

http://www.gamer.no/brukere/81806/eigilknudsen/artikler/96772/min-forste-objektive-anmeldelse/

http://www.gamer.no/artikler/15398/objektivitet-i-spillanmeldelser-/

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke pris er en faktor en anmeldelse, men det er heller ikke til å stikke under en stol at ikke alle spill er i samme "klasse" og kan vurderes opp mot hverandre.

 

F.eks Tiny Wings og Fifa 12 som begge fikk karakter 8 her på Gamer.no. Det er jo et paradoks at to totalt forskjellige spill skal få samme karakter. Hvilke er best? Hadde du betalt 400 kr for Tiny Wings? Sannsynligvis ikke selv om du har klokket et 10-talls timer på det. Men Fifa 12 er det mange som kjøper til den prisen. Det virker på sett og vis mer fornuftig å bruke 400 kr på et storspill som Fifa 12 enn på det utrolig enkle Tiny Wings selv om det skulle vise seg at du bruker like mye tid på begge.

 

Her har forutsetningene for hvor spillet benyttes mye og si. Tiny Wings spilles på bussen, på dass, i kjedelige familiemiddager og overalt hvor man har lyst til å koble av i 5 min. Fifa spilles på storskjerm i stuen, gjerne sammen med kompiser og som konkurranseform. Til sitt bruksområde fortjener begge karakteren 8, men jeg tviler på at Tiny Wings hadde fått en 8'er hvis det hadde kostet 400 kr.

 

Et annet eksempel er Battlefield 1943 og Battlfield Bad Company 2, henholdsvis 8'er og 9'er. Det er stor forskjell i innhold og varighet i disse spillene, men likevel får de nesten samme karakter. Det har nok med at forventningene er annerledes, både i pris og varighet basert på at det ene er et Arcade spill mens det andre er en AAA-tittel. (For PC-spillerne var ikke dette skillet like tydelig og mange forventet derfor at spillene kunne sammenlignes. Noen klaget derfor om at 1943 gav for lite return of investment)

 

Med DLC'er er dette svært tydelig. Her blir ofte lengden/mengden vurdert opp mot pris og det blir åpenlyst kommentert av anmelderne.

 

 

Så pris har ikke noe å si men det har noe å si allikevel. Forrvirrende? Ja.

 

Mitt inntrykk er i alle fall spill anmeldes opp mot den platform, distribusjonsform og forventede bruksområde spillet faller inn under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er enig i at pris ikkje har noken innflytelse på kor godt og underhaldande eit spel er. Men samtidig så er ikkje prisen uvesentlig.

 

Særlig gjelder dette på dårlige spel med lite innhold som er grovt overprisa.

 

 

Det å fullstendig ignorere pris blir som å skrive bilanmeldelser der vanlige familiebiler får dårlig karakter sidan Bugatti Veyron Super Sports til $1,700,000.00 (ja dollar) sjølvsagt er ein mykje betre bil enn Opel Ampera som blei kåra til fjordårets beste bil (utsalgspris 369 900 norske kroner).

 

Ein viss form for hensyn på pris bør ein ha, men dette er ikkje så viktig når ein snakker om spel med normal lengde og som er innanfor normalt prisspenn på 300 til 700 kroner.

 

 

Men når ein snakker om mini spel som ein kan laste ned eller mobilapplikasjoner så er prisen viktig. Ein mobilutgave av klassiske dataspel som f.eks kabal kan være eit kjempe bra spel, men dersom du må ut med mange hundrelapper for applikasjonen så finnes det mange fullgode alternativer som er enten billegare eller heilt gratis.

Lenke til kommentar

Helt enig i at prisen bør holdes utenfor anmeldelsen.

 

Jeg ser på målet med en anmeldelse å fortelle om gode og dårlige ting i spiller, og formidle hvilken kvalitet utgivelsen har. Det blir opp til den enkelte forbruker å vurdere hva de er villig til å betale for den aktuelle kvaliteten. For noen kan et spill til 500 kr være uaktuelt, men for andre kan det samme spillet til samme pris være et røverkjøp.

Lenke til kommentar

Soklart bør den det. Eit spel til 500 kroner burde være bedre enn eit spel til 200. Eit gratis indiespill kan naturlegvis ikkje forventast å halde samme nivå som ein storutgivelse (med tanke på alle aspekt inkludert grafikk, dubbing o.s.v.). Dette bør telle for noke når ein anmelder spel utover at det får kommentaren "xxxx har mange mangler, men det er likevell imponerande å sjå kor nyskapande og innovativt spelet er med tanke på at det er laga av to utviklara i ein fuktig kjeller"

 

Det samme gjeld egentlig filmar. Ein dvd/blu-ray utgivelse til 200 kroner bør være bedre enn ein rett på dvd/blu-ray film til 90 kroner.

 

Samme kan og seiast om bøker. Nyaste boka til Jan Giljå (muleg feilstaving ute og går her) bør være bedre enn ein tilfeldig pocket bok til 60 kroner frå rema.

Lenke til kommentar

VW Polo og Bugatti Veyron skal altså vurderes på likt grunnlag?

 

Selvfølgelig skal pris tas med i en helthetsvurdering. Et spill på 3 timer til 600kr skal ikke gis samme karakter som et spill til samme pris som tilbyr 30 timer spilletid. Alt som er positivt for et spill skal telle med og alt som er negativt skal tale imot. Prisen er en del av helheten

Lenke til kommentar

Det å fullstendig ignorere pris blir som å skrive bilanmeldelser der vanlige familiebiler får dårlig karakter sidan Bugatti Veyron Super Sports til $1,700,000.00 (ja dollar) sjølvsagt er ein mykje betre bil enn Opel Ampera som blei kåra til fjordårets beste bil (utsalgspris 369 900 norske kroner).

De kan da på ingen måte anmeldes på samme grunnlag. Det blir som å anmelde en gjennomsnittlig spill-PC på samme grunnlag som en supercomputer til mangfoldige millioner. Les deg opp på hva reductio ad absurdum er, og hvordan det brukes vellykket i praksis.

 

Soklart bør den det. Eit spel til 500 kroner burde være bedre enn eit spel til 200. Eit gratis indiespill kan naturlegvis ikkje forventast å halde samme nivå som ein storutgivelse (med tanke på alle aspekt inkludert grafikk, dubbing o.s.v.). Dette bør telle for noke når ein anmelder spel utover at det får kommentaren "xxxx har mange mangler, men det er likevell imponerande å sjå kor nyskapande og innovativt spelet er med tanke på at det er laga av to utviklara i ein fuktig kjeller"

Jeg synes ikke engang at spillet burde fått den kommentaren. "Flink bisk"-kommentarer er det mødrene deres som skal stå for. Når de gir ut et spill som koster penger, og gir det ut utenfor vennekretsen sin, da er de over i profesjonell sektor, og kan ikke forvente seg å høste ros for hvor flinke de har vært siden de tross alt bare er to.

 

Et spill må måles opp mot hva det prøver å være, og vurderes ut ifra både hvor godt det klarer å nå konseptet sitt og hvor godt dette konseptet faktisk fungerer. Det er mange eksempler på indie-spill som ikke er gode, rett og slett fordi de ikke lykkes med hva de prøver på. Samtidig finnes det mange indie-spill med veldig begrenset budsjett, mekanikk og estetikk som lykkes veldig godt med hva de prøver på, f.eks. VVVVVV. (Det betyr så klart ikke at alle vil like spillet likevel.)

 

For å si det slik: Det finnes mange dårlige romaner som ikke lykkes med hva de prøver å være, og det finnes mange gode noveller som oppfyller sine ambisjoner fullt og helt og derfor lett vil kunne være en tvers gjennom positiv opplevelse å lese. (Og igjen, det betyr så klart ikke at alle vil like novellen likevel.)

Endret av MiSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
For å sette det på spissen andre veien, dersom Skyrim hadde kostet f.eks. 1299,- - hadde det fortsatt fått en 10'er?
Ja, men det hadde ikke vært verdt prisen.

 

Selv betalte jeg 1443 for CE. Og synes det var verdt hver krone.. Men så har jeg putta nærmere 500timer i det og.

400kr for FIFA? ikke verdt ei krone over 50.

 

Men igjen, hva er verdt det er ofte veldig individuelt. Noen liker ditt, noen liker datt.

 

Men er noe enig med stHusby, dropp hele karakter greia og heller gi en omtale av hva som er bra, og hva som ikke er det. Så får folk selv avgjøre om de vil betale 200+ for spillet eller ei.

Lenke til kommentar

VW Polo og Bugatti Veyron skal altså vurderes på likt grunnlag?

Begge bilene klarer å ta deg fra A til B, forskjellen ligger i hvordan de gjør dette og hvor bra/komfortabelt de gjør det. Oversatt til spill så har alle spill samme oppgave, være til underholding, og det er mange måter å lykkes med det på.

En Veyron er ikke en bra bil fordi den er dyr, den er dyr p.g.a. hvordan den er bygd, kvaliteten på komponenter osv osv. Det samme gjelder spill, dyre spill er dyre p.g.a. ressursene som er lagt ned i å utvikle dem. Bruker man lite ressurser så trenger man ikke sette en like høy pris.

 

Selvfølgelig skal pris tas med i en helthetsvurdering. Et spill på 3 timer til 600kr skal ikke gis samme karakter som et spill til samme pris som tilbyr 30 timer spilletid. Alt som er positivt for et spill skal telle med og alt som er negativt skal tale imot. Prisen er en del av helheten

Kun når det kommer til verdien av spillet. Karakter er ikke det samme som verdi. Om ett spill på 3 timer er teknisk feil fritt, og alle andre elementer er av høy kvalitet så må spillet få en god karakter. Om det er verdt prisen de vil ha for det er noe helt annet. En Veyron blir ikke bedre eller dårligere om (kun) prisen endres, men det blir ett bedre eller dårligere kjøp (evt. salg) når prisen endres.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Enkelte her inne tar spill-anmeldelser ALT for alvorlig.

 

Om vi ikkje kan sjå spel som serious business, kjem dei aldri til å verte eleverte til kultur utanfor den spesielle interessegruppa (ie. oss).

 

I høve til artikkelen har eg same standpunkt som før - så lenge målet er forbrukarveileiing, bør ikkje ei produktomtale eksistere i eit økonomisk vakuum.

Lenke til kommentar

Om vi ikkje kan sjå spel som serious business, kjem dei aldri til å verte eleverte til kultur utanfor den spesielle interessegruppa (ie. oss).

 

Tror kanskje du misforstod meg. Bil-industrien er også serious business, men jeg baserer ikke kjøp av ny bil på meningen til én person. Det er nettopp det en spill-anmeldelse er, og det virker som enkelte her inne har glemt det, eller ignorerer det for å kunne krangle om det.

 

For min del blir det for dumt.

Lenke til kommentar

No er eg ikkje intimt kjend med bilpressa, om det finst ein, men eg er ganske sikker på at deira relasjon med industrien har ein heilt annan dynamikk enn den mellom spelpressa- og industrien. Når spel berre får omtale av ein person per spelside, så vert den personen si meining heile spelsida si meining.

 

Når Noreg berre har ei seriøs spelside, og industrien er så opptekne av karaktersnitt som dei er, så er kvar omtale viktig for kor spelindustrien går, sjølv om det er ettertida som får dele ut klassikarstempel.

 

Så lenge det er status quo, er det verdt bryet å ta omtaler seriøst nok til å diskutere dei. For min del, iallefall. :p

Lenke til kommentar

Du snakker visdom, Flyvende Ulv, og jeg setter pris på alt arbeid som går inn i å anmelde et spill. Men for min del er de ikke mer enn informativ, underholdende lesing som spiller en liten rolle når det kommer til endelig innkjøp. En innstilling jeg priser meg lykkelig for, da jeg hadde hatt mye dritt i hylla hvis jeg skulle fulgt de blindt (Tenker da spesielt på MW2).

 

Men, selvfølgelig, når du setter det i et større perspektiv, som du så vakkert gjorde, skjønner jeg bedre at det kan være et relevant diskusjonsemne.

 

I have passed the test. I will diminish, and go into the West, and remain Villanden.

Lenke til kommentar

Sitter her og tenker at det du skrev ikke var dumt, og jeg forstår godt hvor du kommer fra. Men! Er ikke alltid priser i forandring? Som for eksempel prisen på et skjermkort/kabinett som kommer ut. 4-5000 rett ved lansering. Noe som selvfølgelig vil gå ned etterhvert, men det står fortsatt - dyrt e.l... Som kan føre til at det ikke får en anbefalt karakter... Dette kan.. og bare kan.. Mitt synspunkt som er helt åpent for kritikk.. ses på som at skjermkortet/kabinettet fikk en 8/9 istedenfor 10 pga pris... Bare min mumling midt på natta :) god artikkel uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...