Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips for å sovne om kvelden`?


KeyanZa

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter ekstremt med å få sovne om natta/kvelden.

Legger meg som regel 2300-2400, vanlig at jeg bruker 1-3 timer før jeg sovner.

Er veldig trøtt i tidsrommet 1600-2000 men sover ikke da. Men når kvelden begynner å komme blir jeg mer og mer våken.

 

Så her trenger jeg noen tips..

 

Og nei, det spiller ingen rolle om jeg drikker kaffi den dagen eller ikke. har prøvd å trene rett før jeg skal legge meg, gå tur osv osv... har ikke funnet noe som virker enda.

Har aldri prøvd noen form for sovepiller så det vet jeg ikke om det virker...

 

Men noen andre tips? Begynner å bli lei av 4-5 timer søvn hver natt..... midt på dagen fungerer jeg veldig bra, ikke trøtt i hele tatt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har en indre klokke som bestemmer når det er mest optimalt for deg å sove. Hadde nøyaktig samme problem som deg.. la meg mellom 23 og 02.. og lå i timer og så i taket.

 

Det som funket for meg var å finne ut når kroppen min sier jeg skal sove.. prøv å legge deg tidligere og tidligere til du finner den optimale soveperioden. For min del er tydeligvis 22 - 06 perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tips er å stå opp tidligere. Ikke drøy an om morgenen. Skaff deg en vekkerklokke som gir deg en god start på dagen. For eksempel phillips sine vekkerklokker med lys. Rutine er viktig. Legg deg tidlig hver kveld. Legger du deg sent i helgene er du tilbake til start.

 

Etter noen uker går det fint å skeie ut en kveld eller to men ikke gjøre det til en vane å skeie ut.

 

Ellers rutine om morgenene. Spis frokost, puss tenner og kom deg opp og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt sovepiller, for da blir du på en måte avhengig av å bruke de.

Du føler at du MÅ ha sovepillene for å sove, du vet du får sove av de og da gir du opp neste gang du prøver uten.

 

Som nevnt tidligere, skaff deg rutiner. Stå opp til faste tider, hver dag og inkludert helg.

Spis til faste tider, men ikke rett før sengetid for da får kroppen energi og du blir mer våken.

 

Det kan hjelpe å drikke noe varmt, for eksempel varm melk. Luft ut rommet før du legger deg eller eventuelt å holde vinduet litt åpent slik at du får frisk luft hele tiden. Da får du lettere åndedrag.

 

Jeg har samme problem, og noe som hjelper er å legge nytt trekk på senga oftere, frisk luft og rutiner. Jeg skeier ut ofte, og det er vanskelig å hente seg inn igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i det du beskriver trådstarter. Som nevnt tidligere er trening en god sak, men ren aktivitet, utover dagen, til og med etter jobb/skole hjelper på. Når sant skal sies, så er dette mye med vaner å gjøre.

 

-For min del så har jeg lagt meg vanen til å sovne til en film, ufattelig tungvindt, for det å legge seg ned å slappe av til man sover, er tungt, merker jeg de gangene jeg prøver uten data/tv. Men som det beste alternativet mitt, er nok aktivitet før på dagen selve sjakktrikset!

Lenke til kommentar

Vet ikke om du er helt i mot å ta medisiner, men jeg kan anbefale Vallergan. Det er ikke sovemedisiner, men antihistamin som gjør deg trøtt. Jeg tar den en til halvannen time før jeg skal legge meg. Man blir ikke avhengig av denne medisinen.

 

Ellers er ett tips å lytte til pusten din når du skal sove. Vet ikke hvorfor det virker, men det sies at det skal det.

Lenke til kommentar

3 timer før du legger deg: Unngå pc/tv,trening eller stort måltid. Når du er i seng, les en bok. Da blir du nok ganske søvnig. Ha ca 19 grader i rommet.

 

Å stå opp kl 12, gjør at du ikke får sove til riktig tid. Stå derfor opp tidligere.

Anstreng deg derfor i starten med å legge deg og stå opp til faste, fornuftige tider. Etterhvert kommer du inn i rytmen.

 

En gang i blant kan du ty til en runk.

 

Hvis dette ikke funker, så gå til lege.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du går til legen din å forklarer problemet, så kan du få noen sovepiller som kan hjelpe deg :)

 

Er alltid best å ta tak i problemet enn å slite med det på egenhånd.

 

Problemet her er at piller ikke er å ta tak i problemet, bare symptomene.

 

De hjelper å få styr på døgnrytmen å blir ikke skrevet ut for lengere enn 7 dager :)

 

Hjalp meg ihvertfall.. men lett å falle tilbake da :/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Når jeg hadde tv på soverommet mitt hjalp det alltid å sette på en kjedelig eller rolig film. 10-15 minutt med det og jeg slokna. Kan muligens ha noe med at jeg var oppe i 5 tida hver morgen. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...