Gå til innhold

Norsk miljø i Soul Calibur 5?


Pseudopod

Anbefalte innlegg

Nå som dette spillet snart (rundt månedsskiftet, tror jeg?) blir lansert, så lurer jeg på om det er mange her i norge som har tenkt å kjøpe det. Jeg har i alle fall det, og tenkte kanskje det hadde vært kult å kunne spille mot noen fra samme land, med tanke på lag og slikt, liksom. Det er så klart aller best å kunne spille mot hverandre lokalt, men det er jo ikke alltid et reelt alternativ.

 

Samtidig så lurer jeg også på om det faktisk eksisterer et miljø i det hele tatt for vs fighting her i landet (ikke nødvendigvis kun for SC). Jeg er ikke så veldig inne på akkurat dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg har falt mer og mer av slåssespillene etter at PSN, XBOX Live og lignende tok over for å samles med venner og spille lokalt. Alle disse spillene har visse ubalanser og billige triks som kan utnyttes for å skaffe seg en fordel, men når man spiller lokalt forhindres dette enkelt og greit av at de som prøver å "jukse" får deng på stedet. F.eks. når Tekken 3 kom var det alltid noen som ville bruke Eddy Gordo i hver kamp fordi han var en typisk noob cannon som er vanskelig å slå selv om spilleren bare buttonmasher, men da ble man uglesett og man tørte rett og slett ikke være så billig. Når man spiller over nett forsvinner dette korrektivet og å utnytte ubalanser, exploits og lignende blir regelen snarere enn unntaket.

 

Jeg spilte f.eks. Street Fighter IV online en stund og klatret et godt stykke oppover rankinglisten, men jeg ble lei av at annenhver kamp var mot enten Ken eller Sagat, som var altfor sterke i forhold til de andre karakterene. Jeg så meg tvunget til å bruke dem selv for ikke å få for mange tap, så jeg endte med et spill som like gjerne kunne hett Ken&Sagat Fighter. Et annet frustrasjonsmoment var at mange brøt forbindelsen når de merket at de tapte en kamp, slik at de ikke falt på rankingen og jeg ikke fikk et eneste poeng for hva som kanskje var en lang, vanskelig kamp.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg har falt mer og mer av slåssespillene etter at PSN, XBOX Live og lignende tok over for å samles med venner og spille lokalt. Alle disse spillene har visse ubalanser og billige triks som kan utnyttes for å skaffe seg en fordel, men når man spiller lokalt forhindres dette enkelt og greit av at de som prøver å "jukse" får deng på stedet. F.eks. når Tekken 3 kom var det alltid noen som ville bruke Eddy Gordo i hver kamp fordi han var en typisk noob cannon som er vanskelig å slå selv om spilleren bare buttonmasher, men da ble man uglesett og man tørte rett og slett ikke være så billig. Når man spiller over nett forsvinner dette korrektivet og å utnytte ubalanser, exploits og lignende blir regelen snarere enn unntaket.

 

Join Round1KO! Vi møtes IRL hele tiden og spiller alskens fighting games. En annen ting: En random Eddy Gordo kommer bare så og så langt mot virkelig gode spillere. ;)

 

Jeg spilte f.eks. Street Fighter IV online en stund og klatret et godt stykke oppover rankinglisten, men jeg ble lei av at annenhver kamp var mot enten Ken eller Sagat, som var altfor sterke i forhold til de andre karakterene. Jeg så meg tvunget til å bruke dem selv for ikke å få for mange tap, så jeg endte med et spill som like gjerne kunne hett Ken&Sagat Fighter. Et annet frustrasjonsmoment var at mange brøt forbindelsen når de merket at de tapte en kamp, slik at de ikke falt på rankingen og jeg ikke fikk et eneste poeng for hva som kanskje var en lang, vanskelig kamp.

 

Det stemmer at Sagat var S-tier (overpowered) i vanilla-SF4, men etter at Super og Arcade Edition kom ut er spillet blitt veldig balansert, og er per dags dato det største og mest populære fighting game-spillet i verden. Problemer med online-quitters er også eliminert ved å automatisk trekke den som quitter under en kamp for poeng, samt gi denne spilleren en synlig disconnect-%.

 

Hvis du har et lite snev av interesse for fighting games så er dette absolutt ingen feil tid å starte igjen. Fighting game-utviklerne har aldri før vært så lydhøre for crowden's meninger som i dag, og det har aldri før blitt arrangert like mange IRL-turneringer som nå. :)

Lenke til kommentar

Hvordan er online delen i Street Fighter egentlig ?

Tekken 6 har greitnok system men føler den er så utrolig kjedelig, treg og litt ustabil til tider. Vil gjerne spille litt kompetivt i et slåssespill. Soul Calibur 5 har jeg ikke helt troa på men, ser altfor hack and slash ut :p

Lenke til kommentar

R1KO holder vel mest til i området rundt Oslo, men de har veldig aktive spillere som ofte drar sammen på turneringer utenlands, flere av de eldre kara har vunnet masse Tekken/SF-tourneys rundt omkring.

 

Er en ganske stor gjeng på 10-20 stk i Drammen også som samles 1-2 ganger i uka for turneringer seg imellom, spiller hovedsaklig SF2-3-4/Tekken/Marvel vs Capcom 2/3. Vet ikke hvordan det er med soul calibur, men det er jo en god gammel serie det også, med anti-gravitetspupper og eviglange button-komboer som i tekken. Jeg foretrekker mere typen Street Fighter, der bevegelsene på stikka er hoveddelen i komboene sammen med 1+2 knapper, istedet for å dashe og gjøre 10 knappetrykk etter hverandre.

 

R1KO har et fint forum med underkategorier for masse fighting-spill og masse aktivitet i de nyere spilltrådene, og arrangerer også qualifyers for store turneringer i utlandet (selv om de ikke vinner).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Taki eksisterer som Natsu, studenten hennes eller noe slikt. Seong Mina er borte, Sophitias datter er i spillet med noe som ligner Sophitias stil.

 

ja,jeg vet at sophitia ikke er originalt med,tru datra heter pyrrha eller no og sønnen petraklos eller something...

 

Men synes jeg leste noen steder at taki skulle komme som dlc jeg...taki elsker jeg og spille med,faen ta at de har kutta seong mina,likte kampstilen hennes.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Dattera heter Pyrrha, ja, men hun er ikke *så* lik Sophitia egentlig. Omega Pyrrha er mer lik Sophitia, med litt Cassandra innblandet.

 

Ingen av de personene som "mangler" fra tidligere spill er bekreftet som DLC, unntatt Dampierre, som er garantert siden han er en Best Buy ekslusiv i USA. Før eller senere så er denne typen spill nødt til å ha akkurat de samme slossestilene tilgjengelig for alle spillerene.

 

Jeg ser på det som ekstremt usannsynlig at noen av de som har blitt erstattet av nye rollefigurer blir puttet tilbake i spillet. Dvs, ingen taki, xianghua, eller gamlekilik. Heller ingen Setsuka, siden Alpha Patroklos har hennes stil nå.

 

Dersom det i det hele tatt blir nye slossestiler nedlastbart senere, så blir det nok heller Yun Seong, Zasalamel, og/eller Talim. Seong Mina er usannsynlig fordi Xiba er en slags sammenslåing av gamlekilik og seong mina. Han kan til og med bruke spyd/zanbatou som våpen i stedet for bo.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hvordan er online delen i Street Fighter egentlig ?

Tekken 6 har greitnok system men føler den er så utrolig kjedelig, treg og litt ustabil til tider. Vil gjerne spille litt kompetivt i et slåssespill. Soul Calibur 5 har jeg ikke helt troa på men, ser altfor hack and slash ut :p

 

Street Fighter fungerer bra online på Xbox 360 i hvert fall. De fleste i Norge, og kompetative/profesjonelle ellers i verden, har byttet fra PS3 til Xbox 360 pga. at PS3-versjonen av SF4 er 2frames treigere enn på Xbox. SF4 er fortsatt det mest populære spille i verden når det kommer til kompetativ fighting game-spilling, men mange spekulerer i om Street Fighter X Tekken vil være spillet som tar over. (SFxT kommer ut i April i år). Hvis du vil spille slåssespill kompetativt så foreslår jeg at du registrerer deg på forumet til round1ko.com og følger med på når neste turnering eller casual-kveld er. Nye folk vil alltid bli tatt godt imot. :)

 

(Forresten, er det du som har vært hos Jan og de på Grønland? Mener på at det var en med et nick lignende ditt som viste oss Minecraft der en gang. Jeg er en kamerat av Jan og de som var der når du var der i så fall.)

 

 

*snipp*

 

Virker som om du har peiling. Har du et annet nick i fighting game-miljøet? I så fall, hva er det? :)

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Hvordan er online delen i Street Fighter egentlig ?

Tekken 6 har greitnok system men føler den er så utrolig kjedelig, treg og litt ustabil til tider. Vil gjerne spille litt kompetivt i et slåssespill. Soul Calibur 5 har jeg ikke helt troa på men, ser altfor hack and slash ut :p

 

 

(Forresten, er det du som har vært hos Jan og de på Grønland? Mener på at det var en med et nick lignende ditt som viste oss Minecraft der en gang. Jeg er en kamerat av Jan og de som var der når du var der i så fall.)

 

 

*snipp*

 

Virker som om du har peiling. Har du et annet nick i fighting game-miljøet? I så fall, hva er det? :)

 

hehe nei fra trondheim her :p Har ikke vært med på noe som helst event før. Skulle ønske det var et fast slåssespill folk samlet seg rundt, virker som det er super spredt i norge mellom Tekken, Street Fighter og dead or alive serien. Nå har man jo også soul calibur i tillegg + at du sier at SFxT kommer til å ta over for Street Fighter. Kaotisk

Lenke til kommentar

Hvordan er online delen i Street Fighter egentlig ?

Tekken 6 har greitnok system men føler den er så utrolig kjedelig, treg og litt ustabil til tider. Vil gjerne spille litt kompetivt i et slåssespill. Soul Calibur 5 har jeg ikke helt troa på men, ser altfor hack and slash ut :p

 

 

(Forresten, er det du som har vært hos Jan og de på Grønland? Mener på at det var en med et nick lignende ditt som viste oss Minecraft der en gang. Jeg er en kamerat av Jan og de som var der når du var der i så fall.)

 

 

*snipp*

 

Virker som om du har peiling. Har du et annet nick i fighting game-miljøet? I så fall, hva er det? :)

 

hehe nei fra trondheim her :p Har ikke vært med på noe som helst event før. Skulle ønske det var et fast slåssespill folk samlet seg rundt, virker som det er super spredt i norge mellom Tekken, Street Fighter og dead or alive serien. Nå har man jo også soul calibur i tillegg + at du sier at SFxT kommer til å ta over for Street Fighter. Kaotisk

 

Street Fighter 4 er det absolutt mest populære spillet for kompetative fighting-gamers i Norge atm., så man kan vel si at dette er spillet de fleste samler seg om. Dessverre er det cirka bare Oslo og Drammen (og muligens Haugesund/Bergen-området) som har et aktivt offline-community i fighting games generelt. Så for en kar fra Trondheim, så er det ikke så mange artsfrender å spore opp. Men når det er sagt, så vet jeg at det finnes folk fra Trondheim på forumet til Round1KO.com, så kanskje du kan finnes noen å pracce med her. :)

 

Her er forresten bilder fra en turnering avholdt i Oslo i helga som var i Super Street Fighter 4: Arcade Edition v2012: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3277836747760.2160936.1322730615&type=3&l=bf300ac90d

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Spiller dere turnering på laptop skjermer,? Ref facebook bildene.

Lavere input-lag enn de aller fleste andre skjermer, siden bildet går igjennom mindre elektronikk.

 

 

Og sitter alle med arkade sticker ? :p Svære beist av kontrollere. Holder meg til ps3 sticken.

Arcade sticks er overlegne :p. Jeg har ikke en, men skal kjøpe når jeg får råd.

Lenke til kommentar

Spiller dere turnering på laptop skjermer,? Ref facebook bildene.

 

Hvis du med "laptop skjermer" mener vanlige PC-skjermer/monitorer, så ja. Minst input-lag som sagt. :)

 

 

Og sitter alle med arkade sticker ? :p Svære beist av kontrollere. Holder meg til ps3 sticken.

 

90% av alle i communityet spiller med arcade sticks. Dette er fordi knapper på en arcade stick kan potensielt være mye mer følsomme (Sanwa-knapper kan man f.eks. nesten bare blåse på og de blir trykket inn :p ), og det er befriende for mange å dedisere hver hånd til hver sin ting. Høyrehånd til bevegelse og venstrehånd til knapper. Det er også mye lettere å taime trykking av flere knapper på likt på en stick, og det finnes knappetrykke-teknikker som bli mye lettere på en arcade stick (P-linking, og diverse option selects). Kom på at de fleste fighting games er laget i Japan og laget spesifikt mtp. bruk av arcade sticks som kontroller på ordentlige spillarkader. Det skulle derfor bare mangle at stick ikke var det beste verktøyet til fighting games. :)

 

Det skal sies at de aller fleste begynner med vanlige Xbox- og playstation-kontrollere, men går over til stick etter hvert når de blir mer seriøse i spillinga og ser hvordan en vanlig gamepad hemmer dem i konkurranse mot de som spiller på stick.

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...