Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X-Pro1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt sikkert for å spare plass på å fjerne mekanisk kobling. Får håpe at fokussystemet er forbedret fra X100, om det er så ille som dere skal ha det til. Har ikke prøvd X100 lenge nok til å ha noe formening, selv.

 

La meg gi ett eksempel: Skulle ta et bilde i dag, litt dunkel belysning, av en person som var ca 1m vekke. AF nektet å finne fokus, så jeg tenkte at jeg skulle prøve MF. Den begynte selvfølgelig på ca 10m avstand, så jeg måtte vri meg helt inn til 1m. Det tok ihvertfall 30 sekunder med ivrig vriing på den jævla fokusringen. Det er flott når man kan bruke AF til å grov-fokusere og så finjustere med MF, men hvis man må endre fokusavstand med mer enn 10cm i MF så suger det totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man ber kameraet om å fokusere seg for, istedet for å fokusere direkte på objektivet? Hvorfor ta en slik omvei? Greit at kameraet uansett må fokusere når den står på autofokus… Må vel være for å spare penger på mekaniske deler?

Det er sannsynligvis for å ha en enklere løsning for problematikken autofokus vs manuell fokus - at fokusringen ikke vrir seg når man kjører autofokus. Enkelte andre objektiver, som Canons EF 85/1.2L, har også dette.

 

Juhu var ikke sånn at Pro-X1 ikke HAR autofokus men at den er dårligere enn tilsvarende kameraer fra Olympus, Nikon og Panasonic.

..Til følgefokus til sport og sånt. Ikke akkurat målgruppen for kameraet. ;)

Lenke til kommentar

Så man ber kameraet om å fokusere seg for, istedet for å fokusere direkte på objektivet? Hvorfor ta en slik omvei? Greit at kameraet uansett må fokusere når den står på autofokus… Må vel være for å spare penger på mekaniske deler?

 

Jeg vet ikke hvorfor de gjør det, men kan gjette meg til at de gjør det for å føkke opp sine egne produkter.

Dette er relativt vanlig på nyere objektiver, selv enkelte i proffsegmentet. Canon 85mm 1.2L bruker f.eks. også elektronisk manuell fokus.

Lenke til kommentar

Dette er relativt vanlig på nyere objektiver, selv enkelte i proffsegmentet. Canon 85mm 1.2L bruker f.eks. også elektronisk manuell fokus.

 

Å? Du må gjerne utdype om flere objektivet som har focus-by-wire. Jeg vet at 85mm F/1.2L gjør det, men hvilke andre?

200 1.8?

Edit: men den er gammel.

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar

Å? Du må gjerne utdype om flere objektivet som har focus-by-wire. Jeg vet at 85mm F/1.2L gjør det, men hvilke andre?

Det er ganske få - flere teler hadde det hos Canon, men nå er det kun 85L der i gården med focus by wire.

 

Ellers mener jeg at det flere nyere video-objektiv til mFT har fått det - antageligvis for å få jevn fokusering. Har ikke de både zoom og fokus by wire?

 

Foretrekker selv klart mekanisk kobling.

Lenke til kommentar

Ah - da var det zoom by wire som var nytt i de nye videoobjektivene.

Zoom by wire er det nye hotte nå ;) Skal visstnok være nyttig i videosammenheng for å få fin glidene zoombevegelse.

 

En interessant feature (tror det var på Panasonic objektiv jeg så det på), er at det er mulig å ha faste posisjoner for enkelte brennvidder, så ved å bruke zoom bryteren så hopper man rett fra f.eks. 17mm til 21mm. Er usikker på om man kan konfigurere selv, eller produsenten har valgt for oss.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Dette er relativt vanlig på nyere objektiver, selv enkelte i proffsegmentet. Canon 85mm 1.2L bruker f.eks. også elektronisk manuell fokus.

 

Å? Du må gjerne utdype om flere objektivet som har focus-by-wire. Jeg vet at 85mm F/1.2L gjør det, men hvilke andre?

Så vidt jeg vet alle objektiver for speilløse systemer med autofokus (m43, Sony Nex, Samsung Nx, Nikon 1). Fuji x100.

Lenke til kommentar
Focus by wire er en FAIL på et sånt kamera. Da skal det være laget overraskende godt.
Det er nok laget nøyaktig som i X100. Altså helt ubrukelig.

 

Du bruker kanskje i alle fall en 8 - 10 forsøk på å fokusere før den gjør det du vil. Ekstremt irriterende og gjør kameraet bortimot ubrukelig i alle situasjoner med bevegelig mål eller der det ellers er behov for å være rask. Skal du ta portretter blir de dritt lei av at kameraet aldri vil fokusere og jeg har bare måttet droppe å ta bilder med kameraet. Disse autofokusproblemene ødelegger hele gleden ved et kamera som kunne vært supert. Råder alle til å holde seg unna Fuji til dette er løst. Ikke akkurat billig heller...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt tidlig å dømme et system som fortsatt er en måned eller tre fra leveranse for for dårlig autofokus og for dårlig manuell fokus.

 

Det er også viktig å huske at det koster å være først på det nye. Alle vet jo at minst 90% av tilfellene vil neste generasjon av et produkt være billigere og bedre enn forrige generasjon. Fujifilm har for eksempel allerede hatt fasebasert AF i et kompaktkamera mens X-Po1 har kontrastbasert fokus. Panasonic og Olympus (som fikk mye krittik for fokushatighet på E-P1) har jo allerde vist at kontrastbasert kan være raskt nok. Jeg vet ikke hvor bra det er i X-Pro1, men tar Fujifilm i bruk fasebasert AF i senere modeller vil det sannsynligvis bety mye bedre følgefokus.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...