Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X-Pro1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse to fokustypene, fasebasert og kontrastbasert. Ligger det noen mekanisk forskjell på de i huset eller er det i teorien mulig å legge til ved firmware-oppdatering i etterkant?

Som sn0dig sier - mekanisk forskjell - det er to helt forskjellige konstruksjoner. Fasedetekterende autofokus er mye kjappere, men skal være kalibrert riktig. Kontrastdetekterende er som regel mye langsommere, men er mye lettere å implementere på speilløse systemer - det skal være noen rimelig funky systemer (som Nikon 1) for å få til fasedetekterende autofokus på speilløse kameraer.

Lenke til kommentar

Disse to fokustypene, fasebasert og kontrastbasert. Ligger det noen mekanisk forskjell på de i huset eller er det i teorien mulig å legge til ved firmware-oppdatering i etterkant?

Som sn0dig sier - mekanisk forskjell - det er to helt forskjellige konstruksjoner. Fasedetekterende autofokus er mye kjappere, men skal være kalibrert riktig. Kontrastdetekterende er som regel mye langsommere, men er mye lettere å implementere på speilløse systemer - det skal være noen rimelig funky systemer (som Nikon 1) for å få til fasedetekterende autofokus på speilløse kameraer.

 

Vi får se hvor lenge den sannheten varer, olympus påstår sitt nye speilløse fokuserer raskest i verden av alle kameraer (DSLR eller ikke), kontrastbasert har virkelig kommet langt de siste årene. Når det er sagt så virker det som fasebasert fortsatt er bedre på kontinuerlig fokus.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi får se hvor lenge den sannheten varer, olympus påstår sitt nye speilløse fokuserer raskest i verden av alle kameraer (DSLR eller ikke), kontrastbasert har virkelig kommet langt de siste årene. Når det er sagt så virker det som fasebasert fortsatt er bedre på kontinuerlig fokus.

Teoretisk, med mønstergjenkjenning og en avansert nok prosessering, så har kontrastdetekterende AF muligheter for å bli markant bedre enn det er i dag.

Tipper den "beste" fremtidige løsningen blir en hybrid - med dybdeinformasjon fra fasedeteksjon og kontekst fra en kontrastbasert løsning..

Lenke til kommentar

 

Vi får se hvor lenge den sannheten varer, olympus påstår sitt nye speilløse fokuserer raskest i verden av alle kameraer (DSLR eller ikke), kontrastbasert har virkelig kommet langt de siste årene. Når det er sagt så virker det som fasebasert fortsatt er bedre på kontinuerlig fokus.

 

AtW

 

det sa de om E-P3 også.

Lenke til kommentar

 

Vi får se hvor lenge den sannheten varer, olympus påstår sitt nye speilløse fokuserer raskest i verden av alle kameraer (DSLR eller ikke), kontrastbasert har virkelig kommet langt de siste årene. Når det er sagt så virker det som fasebasert fortsatt er bedre på kontinuerlig fokus.

 

AtW

 

det sa de om E-P3 også.

 

Det gjorde de vel strengt tatt ikke. Dessuten var ep3 svært rask med AF.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det gjorde de vel strengt tatt ikke. Dessuten var ep3 svært rask med AF.

 

AtW

 

Jo, det gjorde de.

http://www.olympusamerica.com/cpg_section/product.asp?product=1573

WORLD’S FASTEST AUTO FOCUS*

asofdate.gif

 

Ser ut som du har rett, jeg var sikker på at de sa den raskeste blant speilløse. Jaja, essensen er den samme, EP3 er faktisk svært svært rask til å fokusere når det er gode forhold for den, raskere enn de fleste speilrefleks(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ut som du har rett, jeg var sikker på at de sa den raskeste blant speilløse. Jaja, essensen er den samme, EP3 er faktisk svært svært rask til å fokusere når det er gode forhold for den, raskere enn de fleste speilrefleks klarer å fokuserer under meget dårlige forhold(?)

 

AtW

 

:dremel:

 

Dremmelen din gir lite mening, med godt lys og singlefokus er den raskere enn de fleste speilreflkes er på godt lys og singlefokus, men den er feks dårligere på følgefokus enn en god DSLR på følgefokus i tilsvarende situasjon. Det er ikke sånn at man må oppkonsturere eksempler der forholdene for de to kameraene er ulike for at påstanden skal være rett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ut som du har rett, jeg var sikker på at de sa den raskeste blant speilløse. Jaja, essensen er den samme, EP3 er faktisk svært svært rask til å fokusere når det er gode forhold for den, raskere enn de fleste speilrefleks klarer å fokuserer under meget dårlige forhold(?)

 

AtW

 

:dremel:

Tror fo2re kan si noe om E-P3's egenskaper i dårlig lys kontra de bedre utgavene til Nikon - han har begge.

Lenke til kommentar

eh, leser jeg riktig ? Diskuteres det om ep3 fokuserer raskere enn speilrefleks.

Olympus påstod det, ja - akkurat som de nå påstår at den kommende OM-D kommer til å fokusere raskest*) i verden.

 

 

 

 

*) I nedoverbakke, i medvind, lyset helt riktig og helt nye dekk. Og hvis motivet står helt stille.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

eh, leser jeg riktig ? Diskuteres det om ep3 fokuserer raskere enn speilrefleks.

 

Mener du den ikke gjør det, i situasjoner som passer dens fokusering bra? EP3 fokuserer svært raskt.

 

AtW

 

eh, leser jeg riktig ? Diskuteres det om ep3 fokuserer raskere enn speilrefleks.

Olympus påstod det, ja - akkurat som de nå påstår at den kommende OM-D kommer til å fokusere raskest*) i verden.

 

 

 

 

*) I nedoverbakke, i medvind, lyset helt riktig og helt nye dekk. Og hvis motivet står helt stille.

 

Ingen kameraer er raskest i verden i alle situasjoner, hverken OM-D eller noe annet kamera. Men poenget er likefullt det samme, den fokuserer svært raskt, og er kontrastbasert.

 

AtW

Lenke til kommentar

eh, leser jeg riktig ? Diskuteres det om ep3 fokuserer raskere enn speilrefleks.

Olympus påstod det, ja - akkurat som de nå påstår at den kommende OM-D kommer til å fokusere raskest*) i verden.

 

 

*) I nedoverbakke, i medvind, lyset helt riktig og helt nye dekk. Og hvis motivet står helt stille.

 

Hørte rykter om at det fokuserte raskere en sin egen skygge også :ph34r:

Lenke til kommentar

Panasonic og Olympus har rask kontrastbasert AF. Olympus har forbedret AF-hastighet først med firmwareoppgradering til E-P1 og så jevnt og trutt med hver genrasjon. Fra tredje generasjon (mFT) hevder de å har verdens raskeste AF, riktignok begrenset til de nyere objektivene sine da AF-hastighet (som normalt) er en kombinasjon av egensapene til hus + objektiv.

 

Om Olympus er verdens raskeste aner jeg ikke, hverken med eller uten speil. Jeg har sett tester som sier at Olympus er marginalt raskere enn Panasonic med noen objektiv mens Panasonic fortsatt er raskere generelt, dvs med Olympus optikk på Panasonic og motsatt og med ikke optimalisert optikk (for Olympus). Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men det stemmer bra med egne erfaringer.

 

Jeg har bare testet Sony NEX-5, som virket omtrent like rask (treg) som tilsvarende Olympus-generasjon, nyere NEX'er skal være forbedret en god del. Jeg vet ikke hvor mye. Samme gjelder til en viss grad Samsung som hang litt etter Panasonic i første generasjon, men NX200 har jeg ikek prøvd.

 

Så er det Nikon 1 da, som Nikon sier er verdens raskeste speilløse. Kanskje de har rett (også), bare man velger riktige kriterier. Nikon V1 fokuserte uansett svært raskt og jeg har ingen problemer med å aksptere at AF på de beste speilløse er helt på høyde med dSLR på AF-hastighet i hvert fall på modeller i samme prisklasse - så lenge motivet er i ro.

 

Problemet med nesten alle AF-tester er at de tester med et kontrastrikt motiv som ikke rører seg og har konstant belysning. Skal du ha repeterbare resultat er det ikke lett å unngå disse begrensingene. Samtidig har svakehten til kontrasbasert AF vært følgefokus, og jeg har ikke sett noe med kontrasbasert AF hvor følgefoksu fungerer tilfredsstillend med litt lengere brennvidder og motiv som beveger seg raskt. Kanskje nye OM-D kan klare det, men det virker å være en begrensing i teknologien som det er langt igjen noen har løst. Jeg lar meg gjerne overraske...

 

Til slutt, en link til Thom Hogan som har gjort et forsøk på å teste følgefokus. Interessant lesning.

 

Og helt helt til slutt, litt om Focus by wire som ble diskutert tildiger i tråden. Bra oppsummering synes jeg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eh, leser jeg riktig ? Diskuteres det om ep3 fokuserer raskere enn speilrefleks.

 

Mener du den ikke gjør det, i situasjoner som passer dens fokusering bra? EP3 fokuserer svært raskt.

 

AtW

 

eh, leser jeg riktig ? Diskuteres det om ep3 fokuserer raskere enn speilrefleks.

Olympus påstod det, ja - akkurat som de nå påstår at den kommende OM-D kommer til å fokusere raskest*) i verden.

 

 

 

 

*) I nedoverbakke, i medvind, lyset helt riktig og helt nye dekk. Og hvis motivet står helt stille.

 

Ingen kameraer er raskest i verden i alle situasjoner, hverken OM-D eller noe annet kamera. Men poenget er likefullt det samme, den fokuserer svært raskt, og er kontrastbasert.

 

AtW

 

Det er jo en drøy påstand.

Jeg bruker nå EP3. (har tidligere brukt både ep1 og ep2) (Til sammenligning bruker jeg D3s i dag. Tidligere brukte jeg 1D4 og har hatt stort sett hatt det meste fra Canon)

 

Det er ingen tvil om at de har forbedret EP3 betydelig. Dette gjelder på de fleste områder og dette kameraet funker utrolig bra på de fleste områder. Jeg bruker den med 20mmf1,7 og oly 45mm1,8. To glimrende objektiver.

Autofokus er svært god i de fleste situasjoner så lenge lyset er godt. Dvs dagslys. Det er hurtig og veldig presist. Men det gjelder på singleshots. En ting som irriterer meg litt er leverandørenes skryt av AF. Helt klart at det er kjappt, men presisjonen faller drastiskt når det er litt dårligere lysforhold. Da kommer den ikke i nærheten av noen av dagens dslr, nesten uansett nivå. Helt klart at EP3 fikser det meste av behovet men noen actionracer er det ikke. Og det hjelper ikke med rask AF når den ikke er presis. Men de som kjøper EP3 pga dens AF egenskaper bommer litt, mener nå jeg. Det er helt andre grunner til å kjøpe dette huset.

Lenke til kommentar

men presisjonen faller drastiskt når det er litt dårligere lysforhold. Da kommer den ikke i nærheten av noen av dagens dslr, nesten uansett nivå.

 

Det er nok det jeg hører mest om som ankepunkt fra de som har/har prøvd speilløse kamera. Så skal produsentene skryte på seg noe må de heller til med litt realisme og ta gjennomsnittsmålinger - og ikke kun ved helt optimale forhold, for da er til og med mobilkameraets fokus kjapp..

 

Tor

Lenke til kommentar

men presisjonen faller drastiskt når det er litt dårligere lysforhold. Da kommer den ikke i nærheten av noen av dagens dslr, nesten uansett nivå.

 

Det er nok det jeg hører mest om som ankepunkt fra de som har/har prøvd speilløse kamera. Så skal produsentene skryte på seg noe må de heller til med litt realisme og ta gjennomsnittsmålinger - og ikke kun ved helt optimale forhold, for da er til og med mobilkameraets fokus kjapp..

 

Tor

 

Selvfølgelig er fokus under andre forhold også, men det er vel ikke så overraskende at man skryter av den man kan. Og man kan jo si at det er lett, men det er allikevel raskere enn DSLR under de forholdene. Det er ikke noe vanskeligere or DSLRene heller, og hastigheten på speilløse var en helt annen for bare noen år siden, så så ekstremt trivielt er det neppe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tor

 

.... Og man kan jo si at det er lett, men det er allikevel raskere enn DSLR under de forholdene. Det er ikke noe vanskeligere or DSLRene heller, og hastigheten på speilløse var en helt annen for bare noen år siden, så så ekstremt trivielt er det neppe.

 

AtW

 

Muligens er det litt sent på kvelden, men jeg skjønner ikke en dritt av hva du vil ha fram i det innlegget.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...