Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Mega Problem! Får ikke 7970 til og starte, viftene snurrer ikke engang. Har sjekket alt og prøvd så å si alt også. Tror ikke 800w burde være noen hindring. Har i7 2600k + h100 corsair kjøler og maximus iv extreme-z motherboard. Så i7 2600k bruker ca 100 watt, på hovedkortet står det at det burde ha 300watt det er 400watt til sammen, la oss si alt av vifter også bruker 100watt så er det 300watt til overs. Trenger all hjelp jeg kan få ;) Har ett sapphire radeon hd 7970 med en arctic accelero kjøler på kortet.

 

Tusen Takk til dere som hjelper meg, holder på og bare legge alt ut på finn.no

La meg få dette klart:

  1. Du har bygd en ny PC med et 7970?
  2. Du har montert en aftermarket-kjøler på ditt nye 7970?
  3. Du får ikke viftene på kortet til å starte?
  4. Har du husket å plugge inn strømkabelen til viftene på din nye kjøler?
  5. Sjekket du om kortet fungerte før du installerte den nye kjøleren?
  6. Får du bilde på skjermen?
  7. Hvilken strømforsyning er det snakk om?

 

Prøv å bruk være litt klarere enn "har prøvd så å si alt" forresten, veldig vanskelig å vite hva som kan være feil når du er såpass vag.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mega Problem! Får ikke 7970 til og starte, viftene snurrer ikke engang. Har sjekket alt og prøvd så å si alt også. Tror ikke 800w burde være noen hindring. Har i7 2600k + h100 corsair kjøler og maximus iv extreme-z motherboard. Så i7 2600k bruker ca 100 watt, på hovedkortet står det at det burde ha 300watt det er 400watt til sammen, la oss si alt av vifter også bruker 100watt så er det 300watt til overs. Trenger all hjelp jeg kan få ;) Har ett sapphire radeon hd 7970 med en arctic accelero kjøler på kortet.

 

Tusen Takk til dere som hjelper meg, holder på og bare legge alt ut på finn.no

La meg få dette klart:

  1. Du har bygd en ny PC med et 7970? Ikke helt ny, har hatt den siden mars 2011, men har oppgradert flere ting.
  2. Du har montert en aftermarket-kjøler på ditt nye 7970? Jepp, en Arctic Accelero Xtreme 7970
  3. Du får ikke viftene på kortet til å starte? stemmer, tror heller ikke kortet starter
  4. Har du husket å plugge inn strømkabelen til viftene på din nye kjøler? jepp.
  5. Sjekket du om kortet fungerte før du installerte den nye kjøleren?nope, innser det var dumt nå.
  6. Får du bilde på skjermen?niks, prøvd både med hdmi kabel og dvi
  7. Hvilken strømforsyning er det snakk om? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604784 denne.

 

Prøv å bruk være litt klarere enn "har prøvd så å si alt" forresten, veldig vanskelig å vite hva som kan være feil når du er såpass vag.

Var mildt sagt litt irritert når jeg skrev innlegget :p ut fra viftene så kommer det en kabel som splittes opp i 2 deler, den ene er 3 pins og den andre 2 pins.

Lenke til kommentar

Svarte nettopp på det. Men ja, montert ny kjøler, nei testet ikke (dumt gjort) Cooler master silent pro gold 800W.

 

Har også testet alle de forskjellige pci-e slotsa.

 

 

EDIT: Og på hovedkortet så er det en debug led og på den står det 60.

 

Asus Maximus IV Extreme-Z

 

Noen sier det tok ut cpuen også satte den inn igjen og da funket det. Men pc'en booter, bare skjermkortet som det ikke skjer en dritt med.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Du er ikke den første, og sikkert ikke den siste, som tar livet av et skjermkort med denne kjøleren der de fleste som knoter det til opplever dødt skjermkort etter montering.. Får du ikke liv i det, må du vel nesten prøve å få montert orginalkjøleren, og ta en RMA og håpe det løser seg... :whistle:

Lenke til kommentar

Du er ikke den første, og sikkert ikke den siste, som tar livet av et skjermkort med denne kjøleren der de fleste som knoter det til opplever dødt skjermkort etter montering.. Får du ikke liv i det, må du vel nesten prøve å få montert orginalkjøleren, og ta en RMA og håpe det løser seg... :whistle:

 

Skulle ikke forundre nei, men ja får vel prøve det. De ser vel fint om jeg har åpnet det å så det var jo 4000kr rett i vasken. Prøvde og cleare cmos også.

Lenke til kommentar

Om du har bestilt både kjøleren og skjermkortet fra samme webshop så bør du ikke prøve deg på en Spansk en...

Men, du bør prøve skjermkortet på en annen pc, sånn just in case den psu'en ikke er helt god!

 

Edit : Ser ut som noen andre har hatt samme problem, da var det vist hovedkortet : http://www.overclock.net/t/1089556/maximus-iv-extreme-z-wont-post

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

kjøpte begge fra komplett.no, skal jeg gjøre da?

 

Har du ikke testet at hovedkortet funket før montering av 7970, så bør du definitivt ikke avskrive skjermkortet, det er nok av skit med det hovedkortet som kan stikke kjepper i hjulene ved boot.. Test kortet i en annen PC...

 

PS: Har selv hatt hovedkort som nektet å boote med mer enn X antall megabyte minne på skjermkortet. Dette var X58, så skulle tro dette hørte fortiden til, men hope in hanging snore kan man alltids ha :hm:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

kjøpte begge fra komplett.no, skal jeg gjøre da?

 

Har du ikke testet at hovedkortet funket før montering av 7970, så bør du definitivt ikke avskrive skjermkortet, det er nok av skit med det hovedkortet som kan stikke kjepper i hjulene ved boot.. Test kortet i en annen PC...

 

Skrudde på plass alt stock ogslikt og da funket skjermkortet, spant som bare fy, men ikke noe skjermbilde enda tho :/ men ett steg framover ihvertfall :D

Lenke til kommentar

kjøpte begge fra komplett.no, skal jeg gjøre da?

 

Som sagt, test både hovedkortet og skjermkortet hver for seg, viser det seg at skjermkortet fungerer i en annen pc så er det nok hovedkortet som er problemet og

dette kan du selvsagt få en RMA på fra komplett.

Har du derimot ødelagt skjermkortet pga monteringen av kjøleren så bør du ikke prøve å late som ingenting og sende inn kortet med påstand om at det var defekt når du fikk det (du vet jo faktisk ikke om det var defekt siden du ikke testet det først) , det er godt mulig du slipper unna om du gjør det men du kan også risikere at du blir tatt for dette og kan få følger.

Lenke til kommentar

Svarte nettopp på det. Men ja, montert ny kjøler, nei testet ikke (dumt gjort) Cooler master silent pro gold 800W.

Tok litt tid før jeg så du hadde lagt inn svarene i quoten min.

 

Hvis du tar en kikk i manualen din (jeg tok et google-søk) finner du ut hva Debug code 60 betyr: DXE Core started

For meg høres det ut som en vanlig del av POST, så det sier oss egentlig ikke så mye.

 

Får du bilde fra hovedkortet?

Lenke til kommentar

Svarte nettopp på det. Men ja, montert ny kjøler, nei testet ikke (dumt gjort) Cooler master silent pro gold 800W.

Tok litt tid før jeg så du hadde lagt inn svarene i quoten min.

 

Hvis du tar en kikk i manualen din (jeg tok et google-søk) finner du ut hva Debug code 60 betyr: DXE Core started

For meg høres det ut som en vanlig del av POST, så det sier oss egentlig ikke så mye.

 

Får du bilde fra hovedkortet?

Fant ut debugen, tydeligvis bare vanlig boot. Men ja, mistenker hovedkortet nå, alt starter men får ikke noe skjermbilde på hdmi, tester med dvi nå. Hovedkortet kjøpte jeg dog i januar, men det har bare stått uåpnet fram til nå. Skal prøve litt mer til også mulig jeg sender det inn ;)

 

Tusen Takk For All Hjelpen! Dere er Konge, gjerne tips videre også ;)

 

JADA!!! SKJERMBILDE!! OMFG! OMFG!

Lenke til kommentar

Mulig HDMIer deaktivert som std...?

 

Neida, booter både på HDMI eller DVI, iallefall om man ikke kobler til andre skjermer, for de kan prioritere eks. DVI fremfor HDMI o.l. ved flere tilkoblet... Men, leste jeg ikke noe om at denne kjøleren kunne kortslutte enkelte skjermutganger mon tro, spesifikt øverste DVI porten...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...