Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7970


Anbefalte innlegg

Hvis man vurder AMD Radeon HD 7970 så kan det være lurt å vente til Nvidia kommer med ny serie 600, man kan ikke garantere et prisfall, men jeg tror nok det vil skje om noen månder, om vi snakker om 500/1000 kr vet man ikke men jeg syns ikke det er helt urimlig.

 

Ellers er det nok lite vits å vente på nvidia sine, så sant man ikke trenger nvidia 3d vision briller. Prisen er jo ikke helt gal, men riktignok er det dyrt fortiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 15 mer i FPS er ikke grunn nok for meg å bytte ut GTX 580 ennå. Til en så uhyrlig pris. 

 

Nå vil ikke jeg si att 7970 har en SÅ skrekkfull pris sammenlignet med GTX580. skal man ha 3GB versjonen av GTX 580 så må man bla opp 4400kr.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Fanboys har vi nok av på forumet. Trenger ikke skribenter som er det også.

Skal ikke nekte for at jeg foretrekker AMDs produkter med tanke på strømforbruk/ytelse og pris/ytelse, men jeg anser ikke meg selv som en blind fanboy på noen måte. Jeg lurer litt på hvor du får dette fra.

 

Du får min støtte her Arni90! Det virker som du ser ting fra alle vinklinger:)

 

 

Vurderer to forskjellige XFX-kort nå. Skal forresten nevnes at jeg bruker 5760x1080 og 2560x1440 skjermer (bytter på, flytter annenhver uke:P)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660801

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660314

 

Dette er de to XFX versjonene som IKKE er overklokket, men vil de alikevell være like gode overklokkere? og hvor mye bedre vil den 2x-kjøleren være? (undrer forresten også om det er aliminium den billigste er laget av:P) Hvor langt kan man klokke ut å flashe kortene?

 

Men når er det 7950, 7870 og 7850 blir lansert og evt kommer ut på markedet? Noen som vet dette? Vil dette påvirke prisene på de nåværende AMD kortene? Vurderer også 6870/6950/6970 eyefintiy for øyeblikket. Hvordan vil disse være ytelsesmessig?

 

(Jeg MÅ ha AMD-kort. Ikke pga fanboyism, men pga en kombinasjon av manglende støtte for SLI på hovedkort og nødvendig med eyefinity)

Endret av exburn
Lenke til kommentar

I likheten med lanseringen av Radeon HD 5870 for over to år siden er det snakk om en nesten helt ny arkitektur, og en helt ny produksjonsprosess.

HD 5870 var på ingen måte en ny arkitektur. Det var en RV 770 med alle enheter doblet med unntak av bussbredden, og litt tweaks for lavere strømforbruk.

Tesselatoren ble også oppdatert på HD 5870 til å støtte DX11, det er derfor mange tror at det er snakk om en ny arkitektur. Det er det ikke. Arkitekturen AMD har brukt frem til nå stammer fra R600 (også kjent som HD 2900XT). På HD 7970 ble selve prosesseringkjernen (også kjent som shader core) byttet ut. Selve front-end på 7970 er relativt uendret.

 

De siste månedene har vi sett flere hovedkort komme på markedet med PCIe 3-støtte, så vi er godt på vei. Prosessorer finnes det imidlertid ingen av enda, men det er forventet at de kommende Ivy Bridge-prosessorene til Intel vil støtte dette.

LGA2011 og X79 har da vitterlig PCIe 3.0-støtte? Anandtech testet dette og fant ut at det fungerte. Ytelsesforskjellen er også minimal.

Jepp, det stemmer. Fungerer iallefall glimrende med 7970 og et Intel DX79SI. Helt riktig som du sier at vi ikke får noe bedre ytelse i spill, men på enkelte GPGPU workloads hjelper dette veldig mye.

 

HD 7970 er et entusiastskjermkort og det kraftigste skjermkortet med én kjerne AMD leverer, så at effektforbruket sniffer på 300 W under full belastning i spill er ikke overraskende, men det er litt høyere enn vi hadde håpet. 97W idle og 293W load på grafen

For det første sier dere jo selv at kortet idler på <27W, som betyr at 80W kan sløyfes.

For det andre henger ingen av deres målinger på grep med hva alle andre anmeldelssider får, særlig når man sammenligner de tydeligvis "supereffektive" Nvidia-kortene mot AMDs kort.

Skjermkonfigurasjonen spiller faktisk en del rolle på AMD-kortene. (Dette gjelder også hos Nvidia). I flere oppsett, spesielt kombinasjoner av DVI/HDMI og DP så klarer ikke kortene å få ned i laveste power profil.

 

 

Må vel føye til at jeg har testet et HD 7970 kort med litt sporadisk spilling et par uker nå og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvis man vurder AMD Radeon HD 7970 så kan det være lurt å vente til Nvidia kommer med ny serie 600, man kan ikke garantere et prisfall, men jeg tror nok det vil skje om noen månder, om vi snakker om 500/1000 kr vet man ikke men jeg syns ikke det er helt urimlig.

 

Ellers er det nok lite vits å vente på nvidia sine, så sant man ikke trenger nvidia 3d vision briller. Prisen er jo ikke helt gal, men riktignok er det dyrt fortiden.

Synes ikke det er verdt å vente 3-4 måneder for å spare 500 kroner, og gå glipp av spilling med state-of-the-art-grafikk i mellomtiden.

 

Men prisnivået for et kort under toppsjiktet til serien er i seg selv er blitt svimlende, de lanserte vel 4870 til rundt 2k i 2008.

Lenke til kommentar

!WARNING! Wall Of Text !WARNING!

 

Når jeg leser slike anmeldelser fra hardware.no er det innlysende hvorfor dere ikke fikk kortet ved papirlanseringen for tre uker siden.

 

I likheten med lanseringen av Radeon HD 5870 for over to år siden er det snakk om en nesten helt ny arkitektur, og en helt ny produksjonsprosess.

HD 5870 var på ingen måte en ny arkitektur. Det var en RV 770 med alle enheter doblet med unntak av bussbredden, og litt tweaks for lavere strømforbruk.

 

De siste månedene har vi sett flere hovedkort komme på markedet med PCIe 3-støtte, så vi er godt på vei. Prosessorer finnes det imidlertid ingen av enda, men det er forventet at de kommende Ivy Bridge-prosessorene til Intel vil støtte dette.

LGA2011 og X79 har da vitterlig PCIe 3.0-støtte? Anandtech testet dette og fant ut at det fungerte. Ytelsesforskjellen er også minimal.

 

HD 7970 er et entusiastskjermkort og det kraftigste skjermkortet med én kjerne AMD leverer, så at effektforbruket sniffer på 300 W under full belastning i spill er ikke overraskende, men det er litt høyere enn vi hadde håpet. 97W idle og 293W load på grafen

For det første sier dere jo selv at kortet idler på <27W, som betyr at 80W kan sløyfes.

For det andre henger ingen av deres målinger på grep med hva alle andre anmeldelssider får, særlig når man sammenligner de tydeligvis "supereffektive" Nvidia-kortene mot AMDs kort.

Ved 1920 x 1200 piksler er det snakk om hele 74 FPS, det er nesten 10 FPS mer enn Nvidias kraftigste skjermkort fra forrige generasjon.

Godt over 25% forbi 6970 og 15% foran GTX 580.

 

Hvorfor tester dere BF3 i dx10?

Hvorfor gir dere ikke forskjeller i prosent istedet for intetsigende fps-tall? Hva med problemstillingen spillbart eller ikke spillbart?

Er du kun ute etter mest mulig ytelse for pengene er nok GTX560 Ti SLI veien og gå,

Dere kan ikke alvorlig anbefale å gå for et SLI-oppsett framfor et enkeltkort?

Det er ingen grunn til å gå for to svakere skjermkort når du kan få et kort som yter like bra. Jeg gidder ikke ta opp alle svakhetene, men nevner i fleng her: varme, støy, ytelsesproblemer, drivere, skaleringsproblemer, oppgraderingsmuligheter, stabilitetsproblemer.

 

Dere har også klart å unngå overklokking totalt, det er utrolig når dette kortet er en overklokkingsdemon ikke sammenlignbart med noe annet kort tidligere.

 

Dere i redaksjonen på hardware.no burde ta et alvorlig grep på kvalitetskontrollen deres. Denne anmeldelsen er ikke bare svak på presentasjon og skikkelig kommentering av resultatene, dere klarer i tillegg å lire av dere feilinformasjon og å legge til meningsløse tester som en dx10-test i 2012. Å totalt mangle dx9 og OpenGL er også svakt.

 

Må bare si meg helt enig i alt dette.

Og hvorfor begir artikkelforfatteren seg ut på å bable om arkitektur, når dette er noe han helt åpenbart ikke har peiling på. Å bruke utrykk som VLIW4\5, GCN osv. holder ikke i seg selv. Man må faktisk ha et poeng med det.

Alt i alt en helt grei test for å få et kjapt overblikk, for de som ikke gidder å gå inn på noen andre sider.

Lenke til kommentar

Hvis man vurder AMD Radeon HD 7970 så kan det være lurt å vente til Nvidia kommer med ny serie 600, man kan ikke garantere et prisfall, men jeg tror nok det vil skje om noen månder, om vi snakker om 500/1000 kr vet man ikke men jeg syns ikke det er helt urimlig.

 

Ellers er det nok lite vits å vente på nvidia sine, så sant man ikke trenger nvidia 3d vision briller. Prisen er jo ikke helt gal, men riktignok er det dyrt fortiden.

Synes ikke det er verdt å vente 3-4 måneder for å spare 500 kroner, og gå glipp av spilling med state-of-the-art-grafikk i mellomtiden.

 

Men prisnivået for et kort under toppsjiktet til serien er i seg selv er blitt svimlende, de lanserte vel 4870 til rundt 2k i 2008.

Absolutt enig. Dette kortet kjøper du fordi det er best. På samme måte som GTX 580 var best i sin tid. På ingen måte mye for penga, men du får derimot en del e-penis :thumbup:

 

Det har slått meg også. Snart er vi tilbake på 8800 Ultra.

Lenke til kommentar

Syntes de har priset disse kortene alt for drøyt, når f.eks 6970 kom så lå den på rundt 2700-3000.

Hadde forventet en pris på 3500, da hadde dem også gruset nvidia på pris\ytelse ration.

 

Så for min del så frister det ikke akkurat å oppgradere mine 6950er, da måtte jeg hatt 2 for å fått en økning i ytelse og da snakke vi 9000,-.. ikke verdt det, de jeg har nå kostet 4300 for over ett år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...