Gå til innhold

Formula 1 2012!


Anbefalte innlegg

Ikke fått sett løpet ennå, men var så uheldig at jeg fikk resultatene spoilet på TV2 i dag morges. Når dere ikke bryr dere en døyt om Formel 1, og vier 90% av sportssendingene til fotball, kan dem for min del bare glemme å nevne noe om F1. Damnit..

 

Singapore om ikke så lenge da! Tøff og trang bane + kjøring om natta = Gull! :D

Det er grunnen til at jeg ikke leser denne tråden mellom torsdag og mandag. :)

 

Jeg styrer unna "alt" som heter medier når det er løpshelg og til jeg har fått sett løpet...! :p

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke fått sett løpet ennå, men var så uheldig at jeg fikk resultatene spoilet på TV2 i dag morges. Når dere ikke bryr dere en døyt om Formel 1, og vier 90% av sportssendingene til fotball, kan dem for min del bare glemme å nevne noe om F1. Damnit..

 

Singapore om ikke så lenge da! Tøff og trang bane + kjøring om natta = Gull! :D

Det er grunnen til at jeg ikke leser denne tråden mellom torsdag og mandag. :)

 

Jeg styrer unna "alt" som heter medier når det er løpshelg og til jeg har fått sett løpet...! :p

Gjør ikke alle dette da ? :p

Lenke til kommentar

Jeg sitter og ser på treningen også jeg, man får med seg mye gossip og "rundtomprat" når kommentatorene til Sky sitter og prater skit i 3-4 timer.

 

Skysports F1-kanalen sender fri trening 1 og 2 på fredag, fri trening lørdag, prekvalik på lørda, kvalik på lørdag, og løpet på søndag. I tillegg har de post race etter løpet og "The F1 Show" på fredag, og noen ganger lørdager. Det er 10-12 timer med TV over en løpshelg. :)

Lenke til kommentar

Og det er 10-12 digge timer. Det er også mulig å få med seg tre timer BBC også som går parallelt med Sky's egenproduksjon.

 

Jeg syntes snakket med team principals og slikt før, under og etter kvalik er noe av det bedre, det er fantastisk hvor åpne alle er for pressen og forteller ganske åpent og relativt usminket live til kamera om det meste.

Lenke til kommentar

Ja, det er mye av sjarmen med F1, alt snakket bak løpene. Jeg kan sette opp lyden på TVen og bare la det stå og gå i bakgrunne, så kan jeg drive med litt andre ting og gløtte bortpå når det skjer noe spennende. :)

 

...men team principals er ikke så åpne, tenker jeg - ja, de kan godt snakke om ting og tang som er åpenlyst, men de holder veldig ofte kortene tett til brystet. ;)

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Hvor mye sender norsk TV? Sky sender omtrent to timer fredag, tre timer lørdag og fire timer søndag, samt at "inside F1" går på torsdag, ukjent om siste er Sky. Jeg syntes faktisk at lørdag ofte er nesten like spennende som søndag.

 

3 timer Fredag, 3 timer lørdag, og 2 timer Søndag. Med tanke på hvor "mange" F1 interesserte det er i Norge, og med tanke på at mange jo velger å vente med å se løp, til man kan laste de ned. Så synes det det er helt rått.

Lenke til kommentar

En av F1 historiens store profiler og viktige personer har gått bort i kveld. Selvom han aldri var en fører, var han med i 26 sesonger. Og var kanskje den personen som førerene hadde størst respekt for, og ikke minst. Enorm tillitt. Hans jobb har gjort at færre førere har omkommet etter ulykker.

 

Han krevde å få på plass bedre medisinsk utstyr, og ambulansehelikopter på løpene allerede i 1978. Han smeltet den ene skoen sin, i det han forsøkte å redde Riccardo Paletti i 1982. Og i 1985 fikk han en sølvpremie fra førerene, som takket han for alt han hadde gjort frem til da.

 

I 1994 reddet han Rubens Barrichello, men opplevde alikevel to dødsfall på en helg, og mistet sin nære venn Ayrton Senna. Etter dette satt FIA opp en egen ekspertkomitè som hadde ansvaret for sikkerheten. Hvor han ble satt opp som leder. Etter dette har det ikke vært en eneste F1 fører som har omkommet.

 

Mye av dette takket være hans enorme jobb i 1995, da han restartet hjertet til Mike Hakkinen to ganger, og utførte en nødtrakeotomi (føre en kanyle - hul nål inn i luftrøret via ett hull i halsen) for å kunne hjelpe Hakkinen med å puste. Han vant Mario Andretti Award for Medical Excellence i 1996, og ble belønnet med Order of the British Empire i 2002.

Han jobbet på F1 løp frem 2005 sesongen, men fortsatte som president i FIA sitt institutt for motorsportsikkerhet frem til 2011.

 

Men, ikke bare på løp gjorde han en stor jobb. På ett fly fra ett grand prix tidlig på 90-tallet. Så kollapset en mann. Passasjerer løpte opp til Sid Watkins, som våknet umiddelbart, utførte en trakeotomi, og reddet mannen.

 

Så man kan trygt si at Sid Watkins har spilt en stor rolle i hvordan sporten har utviklet seg siden 80-tallet. Men alt har en ende. Også for personer som har reddet utallige andre. Før Ayrton Senna døde, så spurte Prof. Watkins om ikke de begge skulle gi seg. Dra til ett litt øde sted, glemme alt annet, og bare fiske. De valgte å fortsette, men i kveld, er de kanskje gjenforent - og endelig får fisketuren sin.

 

"I've played a lot of football with my Dad. I wouldn't have if it wasn't for a bloke I never met called Sid Watkins. Never got to thank him."

- Alex Brundle

Endret av Stoddart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Maldonado er aldri til å bli skikkelig klok på, P2 idag :p

 

Har også kommet ut en kalender for 2013:

Provisional 2013 Calendar:

Australia - March 17

Malaysia - March 24

China - April 14

Bahrain - April 21

Spain - May 12

Monaco - May 26

Canada - June 9

America - June 16

Britain - June 30

Germany - July 21

Hungary - July 28

Belgium - September 1

Italy - September 8

Singapore - September 22

Japan - October 6

Korea - October 13

India - October 27

Abu Dhabi - November 3

USA - November 17

Brazil - November 24

 

Spennende med New York istedenfor Valencia må jeg si, og Malaysia er timet perfekt med skoleturen min til våren, så tipper jeg skal prøve å få med meg det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...