Gå til innhold

2011s mest nedlastede spill


Anbefalte innlegg

Det jeg sier er at du trakk for mange konklusjoner utfra det jeg skrev. Jeg fremhevet grafikk som et skuffende moment utfra hypingen området hadde fått så dine slutninger ble nettopp antakelser. Man får med seg en del spillmekanikk den første timen :).

 

Jeg forstår jo at du ikke prøver å anmelde spillet, og at du har full rett til å føle det du føler (et spill som The Witcher 2 er ikke for alle uansett - på godt og vondt)... men synes du ikke det blir litt feil å kritisere et spill basert på forventningene som blir skapt av hypende fanboys og raringer som ikke har noe å gjøre med utviklingsteamet eller prosessen? Er det ikke folkene som har hypet spillet opp som heller skal ha skyld?

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Multiplattform spillene er et tveegget sverd som ender opp med å skade begge parter, utvikleren som taper utrolig mye på pc-downloads og brukeren som for utrolig redusert kvalitet på spillene..

 

Hvor utrolig mye er det utviklere taper på disse downloadsene mener du, kontra å ikke ha en PC-versjon? Ett sånn ca-tall med hva som er vanlig, la oss i prosent av omsetning med og uten en PC-versjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt synd med Crysis, da Crytek har sagt at de ønsker å holde liv i PC-plattformen.

Tipper Crysis 3 blir konsolleksklusivt, eventuelt en PC-port 5 måneder på etterskudd. Morsomt hvordan PC-spillere ødelegger mer og mer for seg selv.

 

Crysis 2 er forøvrig gørrkjedelig. Mest generiske skytespillet på lenge(etter BF3 og MW3).

 

Ødelegger PC-spillere mer og mer for seg selv? Går salget av PC-spill mer og mer nedover?

 

AtW

 

http://www.gamer.no/artikler/102505/steam-sprengte-egen-rekord/

 

Virker som PC markedet bare øker.

Lenke til kommentar

 

Og Kinect Sports på 5. plass på 360, seriously?

 

Ja. Latterlig. Det forteller meg at disse tallene er tull.

 

Hvor mange pirater har i det hele tatt kjøpt kinect? Må i så fall være enormt mange, noe som er veldig lite sannsynlig.

 

Og hvor mange av dem er i det hele tatt interessert i å spille et slikt spill? Tipper de fleste pirater ikke vil synes spillet er verdt en blank plate en gang.

Vel, det har jo vært et magert år når det gjelder 360-eksklusiver generelt, kanskje det har noe med saken å gjøre?

 

Pirater spiller bare eksklusive spill?

Lenke til kommentar

Synes Multiplattform spillene er et tveegget sverd som ender opp med å skade begge parter, utvikleren som taper utrolig mye på pc-downloads og brukeren som for utrolig redusert kvalitet på spillene..

 

Hvor utrolig mye er det utviklere taper på disse downloadsene mener du, kontra å ikke ha en PC-versjon? Ett sånn ca-tall med hva som er vanlig, la oss i prosent av omsetning med og uten en PC-versjon.

 

AtW

 

Det vil jo være en fortjeneste å lage til alle plattformene, men det vil ikke være kvalitet i den grad som et eksklusivt ps3, xbox eller pc spill vil være.

Dvs at hadde de solgt mer på et eksklusivt spill enn hvis du ser på salgstallene til EN plattform i et multiplattform spill.

Lenke til kommentar

Synes Multiplattform spillene er et tveegget sverd som ender opp med å skade begge parter, utvikleren som taper utrolig mye på pc-downloads og brukeren som for utrolig redusert kvalitet på spillene..

 

Hvor utrolig mye er det utviklere taper på disse downloadsene mener du, kontra å ikke ha en PC-versjon? Ett sånn ca-tall med hva som er vanlig, la oss i prosent av omsetning med og uten en PC-versjon.

 

AtW

 

Det vil jo være en fortjeneste å lage til alle plattformene, men det vil ikke være kvalitet i den grad som et eksklusivt ps3, xbox eller pc spill vil være.

Dvs at hadde de solgt mer på et eksklusivt spill enn hvis du ser på salgstallene til EN plattform i et multiplattform spill.

 

Likefullt så tar de aller fleste større utviklere, om det ikke er en avtale med nintendo, ms eller sony med i bildet, å utvikler multiplattform. Tyder ikke dette på at det er mer lønnsomt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes Multiplattform spillene er et tveegget sverd som ender opp med å skade begge parter, utvikleren som taper utrolig mye på pc-downloads og brukeren som for utrolig redusert kvalitet på spillene..

 

Hvor utrolig mye er det utviklere taper på disse downloadsene mener du, kontra å ikke ha en PC-versjon? Ett sånn ca-tall med hva som er vanlig, la oss i prosent av omsetning med og uten en PC-versjon.

 

AtW

 

Det vil jo være en fortjeneste å lage til alle plattformene, men det vil ikke være kvalitet i den grad som et eksklusivt ps3, xbox eller pc spill vil være.

Dvs at hadde de solgt mer på et eksklusivt spill enn hvis du ser på salgstallene til EN plattform i et multiplattform spill.

 

Likefullt så tar de aller fleste større utviklere, om det ikke er en avtale med nintendo, ms eller sony med i bildet, å utvikler multiplattform. Tyder ikke dette på at det er mer lønnsomt?

 

AtW

 

Les det du quoter så har du svaret ditt..

SKal hjelpe deg litt på veien ;)

 

"Det vil jo være en fortjeneste å lage til alle plattformene.."

Lenke til kommentar

Så hvor er denne tveggedheten du snakker om? Hvor er dette "utrolig mye" som de taper på det?

 

Atw

 

Kunne vel kanskje tatt vekk at utviklerne taper "utrolig" mye, men heller bare "taper på det".

 

Det tveeggete sverdet blir jo at begge kan bli "skadet" her, utvikleren og brukeren har to helt forskjellige verdier. Bruker vil ha mer ut av spillene, men utvikleren vil ha mer penger ut av spillene..

 

Ingen er ute etter et "en-manns spill" som koster 549,- i butikken til konsoll, da fleste parten i dag har en grei arbeidsmaskin som de kan laste ned og bruke til det samme spillet gratis.

Man kan jo spørre seg om hvor mange som har latt konsollen sin støve ned etter de gode "en-manns spillene", som f.eks Skyrim og Deus Ex.

 

(gi.biz har noen utrolige gode artikler om dette)

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at det er så mye denial blant PC-fansen i forhold til piratkopiering. Dere argumenterer som om vi som påpeker problemene med piratkopiering hevder at 1 nedlastning=1 mistet salg, mens dere argumenterer for at 1 nedlastning aldri under noen omstendigheter fører til tapte inntekter. Ingen av delene er åpenbart riktig, og svaret ligger et sted i mellom. Men hvis dere tror noe annet enn at latterlig utbredt piratkopiering fører til lavere salgstall på de plattformene der dette er enkelt, så er dere, som jeg åpnet med å skrive, i denial. Commodore, Sega, Sony, Nintendo - og PC-plattformen - har alle lært bittert hvordan salgstall påvirkes av piratkopiering. At det ikke er det eneste problemet er en annen sak, men for meg virker det som om det er viktigere å kunne legitimere egen piratpraksis enn å faktisk innse fakta. Som er at piratkopiering fører til lavere salg. Og som konsekvens: Færre høybudsjettsspill utviklet til de aktuelle plattformene. Og mindre kreativitet. I sosiologien kalles dette for gratispassasjerproblemet - hver og en av oss tjener på å snike oss unna betaling - men som gruppe taper vi.

Lenke til kommentar

1 nedlasting fører til tapt inntekt når man ikke liker varen. Men det liker man kanskje ikke å høre.

 

Så har man disse typiske grupperingene:

- Nedlasting for testing av varen (ikke tapt inntekt)

- De som ikke ville kjøpt uansett om de ikke fikk lastet ned (ikke tapt inntekt)

- De som ikke vil ha DRM og andre problematiske restriksjoner i programvaren de har kjøpt. (ikke tapt inntekt)

- etc.

Så har du nok et par andre grupperinger i tillegg deriblant de som fører til tapt inntekt men jeg tviler på at de utgjør majoriteten.

 

Oppfatningen som jeg og nok en del med meg har er at nedlasting fører til liten faktisk tapt inntekt. Derimot er jeg ikke tilhenger av at man skal sitte med en fullverdig vare og bruke den fult ut uten å betale. Ønsker man å bruke varen etter en preview skal man betale.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så hvor er denne tveggedheten du snakker om? Hvor er dette "utrolig mye" som de taper på det?

 

Atw

 

Kunne vel kanskje tatt vekk at utviklerne taper "utrolig" mye, men heller bare "taper på det".

 

Det tveeggete sverdet blir jo at begge kan bli "skadet" her, utvikleren og brukeren har to helt forskjellige verdier. Bruker vil ha mer ut av spillene, men utvikleren vil ha mer penger ut av spillene..

 

Ingen er ute etter et "en-manns spill" som koster 549,- i butikken til konsoll, da fleste parten i dag har en grei arbeidsmaskin som de kan laste ned og bruke til det samme spillet gratis.

Man kan jo spørre seg om hvor mange som har latt konsollen sin støve ned etter de gode "en-manns spillene", som f.eks Skyrim og Deus Ex.

 

(gi.biz har noen utrolige gode artikler om dette)

 

Utvikleren får mer penger av å utvikle multiplattform, ikke mindre, det er du jo enig i? Jeg ser ikke tveeggedheten du snakker om, fordi utvikleren faktisk neppe taper noe penger på mulitplattform (ihvertfall ikke vanligvis, per i dag)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjære vene.

Piratkopiering skjer av mange forskjellige grunnlag, alle med sine gode og dårlige argumenter, som Theo343 peker ut.

Og jeg kan ikke skjønne at folk argumenterer om grafikk til spill som Witcher 2, og Skyrim.

 

Det hender at jeg tar opp Warcraft 3: The Frozen Throne og spiller noen custom games med vennene mine.

Jeg syntes den grafikken er herlig.

Husk folkens, grafikk er ikke antall Polygoner du har! Det er hvordan det er designet, brukt, og hvordan man best kan lage det beste med det man har.

 

:3

Lenke til kommentar

1 nedlasting fører til tapt inntekt når man ikke liker varen. Men det liker man kanskje ikke å høre.

 

Så har man disse typiske grupperingene:

- Nedlasting for testing av varen (ikke tapt inntekt)

- De som ikke ville kjøpt uansett om de ikke fikk lastet ned (ikke tapt inntekt)

- De som ikke vil ha DRM og andre problematiske restriksjoner i programvaren de har kjøpt. (ikke tapt inntektI

- etc.

Så har du nok et par andre grupperinger i tillegg deriblant de som fører til tapt inntekt men jeg tviler på at de utgjør majoriteten.

 

Oppfatningen som jeg og nok en del med meg har er at nedlasting fører til liten faktisk tapt inntekt. Derimot er jeg ikke tilhenger av at man skal sitte med en fullverdig vare og bruke den fult ut uten å betale. Ønsker man å bruke varen etter en preview skal man betale.

 

Da spør jeg deg. Når feks Modern Warfare 2 ble nedlastet 4.1 millioner ganger på noen uker i slutten av 2009. Er det da ingen av disse 4.1 millionene som i en situasjon der piratvirksomhet var straffbart eller umulig ikke ville kjøpt spillet?

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

1 nedlasting fører til tapt inntekt når man ikke liker varen. Men det liker man kanskje ikke å høre.

 

Så har man disse typiske grupperingene:

- Nedlasting for testing av varen (ikke tapt inntekt)

- De som ikke ville kjøpt uansett om de ikke fikk lastet ned (ikke tapt inntekt)

- De som ikke vil ha DRM og andre problematiske restriksjoner i programvaren de har kjøpt. (ikke tapt inntektI

- etc.

Så har du nok et par andre grupperinger i tillegg deriblant de som fører til tapt inntekt men jeg tviler på at de utgjør majoriteten.

 

Oppfatningen som jeg og nok en del med meg har er at nedlasting fører til liten faktisk tapt inntekt. Derimot er jeg ikke tilhenger av at man skal sitte med en fullverdig vare og bruke den fult ut uten å betale. Ønsker man å bruke varen etter en preview skal man betale.

 

Da spør jeg deg. Når feks Modern Warfare 2 ble nedlastet 4.1 millioner ganger på noen uker i slutten av 2009. Er det da ingen av disse 4.1 millionene som i en situasjon der piratvirksomhet var straffbart eller umulig ikke ville kjøpt spillet?

 

Det er trolig ikke mulig å missforstå poenget hans mer en du gjør her, han ber det å ikke generalisere for mye (for virkligheten blir aldrig så enkel, om du leser elementene han nevner som kan spille inn) så generaliserer du bare enda mer.

 

På tampen minner jeg deg på at andelen av piratkopiering var større under Commodore 64 /Amiga tiden, Det var utrolig få som haddet et eneste Orginal spill om de haddet det i det hele tatt, diskettene ble sendt og kopiert pr post via DatorMagazient anonser i en svenskt spill blad for å ta et lite eksempel (Jeg kjente Mange etter hvert som haddet nevnte maskiner). Poenget med å nevne det er at Piratkopiering altid har vært her, kommer altid til å være her så bransjen må begynne å leve med det i steden for å kjempe imot. Spotify feks er en vei i riktig retning sammen med Steam, folk kjøper om de får et bra produkt.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er trolig ikke mulig å missforstå poenget hans mer en du gjør her, han ber det å ikke generalisere for mye (for virkligheten blir aldrig så enkel, om du leser elementene han nevner som kan spille inn) så generaliserer du bare enda mer.

 

På tampen minner jeg deg på at andelen av piratkopiering var større under Commodore 64 /Amiga tiden, Det var utrolig få som haddet et eneste Orginal spill om de haddet det i det hele tatt, diskettene ble sendt og kopiert pr post via DatorMagazient anonser i en svenskt spill blad for å ta et lite eksempel (Jeg kjente Mange etter hvert som haddet nevnte maskiner). Poenget med å nevne det er at Piratkopiering altid har vært her, kommer altid til å være her så bransjen må begynne å leve med det i steden for å kjempe imot. Spotify feks er en vei i riktig retning sammen med Steam, folk kjøper om de får et bra produkt.

 

 

Vel, jeg oppfatter at hans poeng først og fremst er å bagatellisere hvor viktig piratkopieringen er på inntjeningen til de som lager spill, og ber han derfor om å bekrefte at han ikke tror noen eller tilnærmet noen av de som per i dag piratkopierer spill, ville ha kjøpt dem om de ikke hadde hatt mulighet til det.

 

Ellers har du helt rett i at piratkopiering alltid har eksistert, og mest sannsynlig alltid vil eksistere. Men piratkopiering er også noe som varierer voldsomt fra plattform til plattform. Commodore som du selv nevner hadde jo voldsomme markedsandeler uten å aldri tjene mye penger feks, fordi piratkopiering var såpass utbredt. På samme tiden tjente selskaper som Sega og Nintendo gress på sine plattformer fordi piratkopiering på deres plattformer var tilnærmet ikke-eksisterende - men folk ønsket fremdeles å spille de spillene de tilbydde. Akkurat slik er det i dag også om en sammenligner PC-plattformen med feks 360 eller PS3 (Wii, DS og PSP har vel omtrent like mye piratkopiering som PC). Og salgstallene reflekterer dette. Dermed vil også investering i fremtiden fortsette å i mindre og mindre grad gjøres for PC-eksklusive titler, og Ubisoft og andre vil fortsette å pushe tilbake PC-utgivelser for at ikke piratkopiering på PC skal spise inn i deres salg til PS360.

 

Kort sagt: Piratkopiering har, som du sier, alltid vært et problem, og jeg sier ikke nødvendigvis at problemet er større eller mindre i dag enn det har vært. Men det er stort nok til at store, kommersielle utgivelser gang etter gang gjør det soleklart dårligst på PC - samtidig som pirat-tallene for de samme titlene hele tiden er svært høye. Utviklerne har den samme tilgangen til de tallene som vi har - og de vil fortsette å basere sine investeringer blant annet på å gå rundt de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...