Gå til innhold

2011s mest nedlastede spill


Anbefalte innlegg

Utvalget av spill er åpenbart større, men det betyr ikke stort om man ikke finner det det er utvalg i veldig interessant. Jeg liker feks godt grafiske eventyrspill, som nesten bare finnes på PC, og det bidrar til at jeg spiller en del på PC, men dette er jo en ekstremt nisjesjanger, og det store utvalget her gir jo lite for mainstream-publikum.

 

At mulighetene er bedre som du sier er heller ikke ubetinget riktig. Det eneste som ubetinget har bedre muligheter på PC er grafikk, men selv det er kompromittert av at en må ha en PC av en viss dato for å utnytte det. Og da er det ikke en gang nevnt hvor latterlig overfladisk mange opplever hele grafikkhysteriet. Jeg anser meg selv for å være relativt inne i gaming, men frem til jeg fikk meg en ny PC i år, hadde jeg en PC fra 2004 oppgradert i 2007. Den kunne ikke spille spill med like grafiske muligheter som PS360.

 

Og nå har vi ikke en gang nevnt noen av fordelene som eksisterer med konsoll, som brukervennlighet, kontroll, plassering i stuen osv. Kort sagt, både konsoll og PC har sine fordeler. Bare håpløse grafikkjunkies kan mene at PC er ubetinget bedre.

 

Spørsmålet var ikke hva som var ubetinget bedre, eller hva som var billigst, men hvem som er mest kresen. Med kresenhet så legger jeg i det at man krever høy kvalitet. Ikke at det er billig eller enkelt.

 

PCer har bedre grafikk, raskere, bedre kontrollmuligheter og modding. På kvalitetsfronten av spillene er det svært sjelden PC faktisk ikke er bedre på alle måter. Om det er verd innstegspris og mere tungvindt oppsett kan sikkert diskuteres, men jeg ser ikke helt at det har så mye med kresenhet å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg svarte på at det du skrev, som baserte seg på et argument om at mulighetene er bedre på PC, og jeg mener det ikke er like åpenbart som du fremstiller det.

 

Dog tror jeg du har rett i at den jevne PC-gamer er mer kresen når det kommer til grafikk - det er vel hovedgrunnen til at han er hovedsaklig PC-gamer i utgangspunktet. Å være kresen kan dog også bety at man velger spill basert på kvalitet - uavhengig av plattform, og da kommer vel alle singleplattformgamere dårlig ut.

Lenke til kommentar

At det er "mindre kresent publikum" er en antakelse hverken du eller noen andre kan bevise, og er bare tull. Jeg er per i dag hovedsaklig en konsollspiller. Men det er fordi jeg er "for kresen" for de fleste PC-eksklusiver som for meg enten er i sjangre jeg ikke interesserer meg stort for eller holder for lav kvalitet. Derimot har jeg inntrykk av at mange PC-gamere tvert i mot har ganske lave standarder - så lenge grafikken presser grafikkortet nok.

 

Blizzard tjener forøvrig godt på PC-markedet fordi de spesialiserer seg på spill som i praksis ikke gir samme opplevelsen om de piratkopieres. Som jeg nevnte ovenfor har jeg mange venner som er PC-gamere. Nesten alle piratkoierer som bare faen. Er de interessert i Blizzard-spill blir det kjøp, siden man ikke får hele opplevelsen uten.

 

Forøvrig fint om du kan gi meg eksempler på spill som "fungerer like bra på alle plattformer" og som selger relativt godt på PC.

 

Det har jeg alleredet gjort i Skyrim`??

 

Man trenger da neppe å bevise at PC har et mer voksent publikum (som direkte henger sammen med kresent som setter høyere krav), både grunnet argumentene jeg alleredet har gitt deg samt prisen på en high end pc... litt logikk må det være lov å bruke.

 

Kan hjelpe deg enda litt på vei om du tenker Simulutorer, avangserte RTS, FPS som krever høy presisjon ARMA osv....

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

The Witcher og, til tross for at du ikke liker det Simalarion, kan også The Witcher 2 nevnes som eksempel for hvor voksent mye av PC-samfunnet er. Disse spillene har en bratt læringskurve, og en storyline som faktisk er voksen uten at "voksen" betyr grunnløs ekstrem vold, banning og nakenhet til enhver tid, men faktisk hvor tema som rasisme, politikk og andre ting er prominente.

 

Skal man sammenligne The Witcher med noe lignende på konsoll, må det bli Dark Souls. Disse er ikke helt like, men de er like i så måte at de begge er ansett som relativt "nisje", og de har combat som krever mer av spilleren enn for eksempel Skyrim.

 

Dark Souls har så langt solgt litt over 900.000 kopier på Playstation 3, og litt over 300.000 kopier på Xbox 360. The Witcher 2 har på PC solgt mer enn Dark Souls gjorde på konsoller TIL SAMMEN. Det viser jo litt hvordan "nisjespill" med litt høyere forventning fra spilleren gjør det på de forskjellige systemene.

 

 

Spill som Total War-serien kunne heller aldri overlevd på konsoll (eller blant de aller mest mainstream PC-spillere for den saks skyld), selv om at kontrollene ville vært gjort godt. Spillet krever rett og slett for mye tid og "devotion" for flesteparten som spiller på spillsystemet der hvor Call of Duty regjerer.

 

Crysis 1 er et eksempel på et FPS som krever smått mer enn de fleste ordinære FPS. Her kan du velge mellom mange forskjellige ruter og metoder for å nå ditt mål, og du får ikke svaret ved å trykke på en knapp som gir det wallhack slik det er i Crysis 2, hvor frihet sånn sett er minimal. Da Crysis' oppfølger kom på konsoll, endret serien seg radikalt, rett og slett. Tilfeldighet?

De fleste konsollspillere påstår (gjerne uten å ha spilt Crysis 1) at Crysis kun er et grafikkmonster, uten å ha noe bra gameplay, noe som er helt feil.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg tror nok andelen som kjøpte Witcher 2 pga. all hypen også er stor. Skulle likt å se tall for hvor mange som spilte mer enn 1 dag. Det kan være jeg får et annet syn på TW2 når jeg legger mer tid i det men det fristet ikke der og da. Det skal også nevnes at jeg siste året har begynt å bli meget kresen på å bruke mye tid på spill og dette kan være en faktor i det.

Lenke til kommentar

At det er "mindre kresent publikum" er en antakelse hverken du eller noen andre kan bevise, og er bare tull. Jeg er per i dag hovedsaklig en konsollspiller. Men det er fordi jeg er "for kresen" for de fleste PC-eksklusiver som for meg enten er i sjangre jeg ikke interesserer meg stort for eller holder for lav kvalitet. Derimot har jeg inntrykk av at mange PC-gamere tvert i mot har ganske lave standarder - så lenge grafikken presser grafikkortet nok.

/quote]

 

Min erfaring er at de fleste voksne pc-gamere er langt mer kvalitetsbevisste enn de tilsvarende konsoll-spillere. Der har du flere casuals, og vi har vel også fått flere spill tilpasset sistnevnte - hvilket har redusert kvaliteten på spillene drastisk.

 

Dersom f.eks Skyrim var mer tilpasset voksne pc-spillere, ville det trolig solgt minst det 3-dobbelte på pc. Tenk deg dypere og bedre story, bedre AI og bedre UI, samt også bedre grafikk selv om sistnevnte egentlig er bra nok. Det skal ikke veldig mye fantasi til for å se at det ville blitt en tidenes slager og at et slikt PC-spill ville solgt i bøtter og spann.

 

Men realiteten er at vi sitter med middelmådige spill som er bra nok for konsoll-plattformene vi har i dag, men som i bunn og grunn er ganske kjedelige for oss som har spilt spill i mange år og har et visst kvalitetsmål og noe å sammenligne med over tid.

 

Utgiverne har sett seg blind på pirat-kopiering og ser ikke skogen for bare trær. Kvaliteten på spillene må opp, det holder ikke å levere annenrangs produkter og selge til fullpris. Mye sier meg at de som sitter på pengesekken i disse selskapene ikke spiller selv. Til det har de alt for store skylapper og ensidig fokus.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Skyrim hadde mange opplagte svakheter og siden jeg først og fremst ikke var opptatt av grafikk kjøpte jeg det først (preorder) til 360 hvor jeg så for meg at det ville gi best gameplay med Bethesdas trackrecord for multiplattform spill siste årene. Riktignok kan jeg bruke 360 paden på PC men det var ekstremt buggy de første ukene. Selv med texture streaming bug på 360 var spillet fornøyelig nok som beviser at grafikk ikke er det viktigste.

 

Skyrim er i dog i grunn ingen spesielt god tittel og jeg ble lei etter rundt 20 timer hvor mange av disse gikk med til å fikle på PC tweaks for morro skyld.

 

Det er en reell mangel på titler som fenger for tiden og jeg blir litt skremt når Arkham City er en tittel som virker å gi meg mest innlevelse og morro samt bang for buck når jeg ikke en gang er en utpreget fan av denne sjangeren. Kanskje vil neste generasjon konsoller gi bransjen et løft uten at det har noen direkte sammenheng.

 

Omtrent samtlige stortitler i 2011 med unntak av SC2, FM4 og GTA5v2 har gitt meg en "meh" følelse etter kun kort tid uten at jeg helt klarer å sette fingeren presist på hva som mangler for å gi engasjement. Minecraft har vel nesten engasjert meg mest i 2011. RDR synes jeg dog var en fantastisk tittel i 2010 og jeg brukte en del timer på den. Et unntak jeg kan nevne som var underholdene i 2011 var overaskende "Driver: San Fransisco" de hadde fått til et gampeplay og en fengslende atmosfære jeg følte brakte spill et hakk lenger, men datt desverre fort på rumpa over tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skyrim hadde mange opplagte svakheter og siden jeg først og fremst ikke var opptatt av grafikk kjøpte jeg det først (preorder) til 360 hvor jeg så for meg at det ville gi best gameplay med Bethesdas trackrecord for multiplattform spill siste årene. Riktignok kan jeg bruke 360 paden på PC men det var ekstremt buggy de første ukene. Selv med texture streaming bug på 360 var spillet fornøyelig nok som beviser at grafikk ikke er det viktigste.

 

Skyrim er i dog i grunn ingen spesielt god tittel og jeg ble lei etter rundt 20 timer hvor mange av disse gikk med til å fikle på PC tweaks for morro skyld.

 

Det er en reell mangel på titler som fenger for tiden og jeg blir litt skremt når Arkham City er en tittel som virker å gi meg mest innlevelse og morro samt bang for buck når jeg ikke en gang er en utpreget fan av denne sjangeren. Kanskje vil neste generasjon konsoller gi bransjen et løft uten at det har noen direkte sammenheng.

 

Omtrent samtlige stortitler i 2011 med unntak av SC2, FM4 og GTA5v2 har gitt meg en "meh" følelse etter kun kort tid uten at jeg helt klarer å sette fingeren presist på hva som mangler for å gi engasjement. Minecraft har vel nesten engasjert meg mest i 2011. RDR synes jeg dog var en fantastisk tittel i 2010 og jeg brukte en del timer på den. Et unntak jeg kan nevne som var underholdene i 2011 var overaskende "Driver: San Fransisco" de hadde fått til et gampeplay og en fengslende atmosfære jeg følte brakte spill et hakk lenger, men datt desverre fort på rumpa over tid.

 

Tja Portal 2, Civ 5, Risen 1 (eller er dette litt eldre), Total War Shogun 2, Fotball manager 2012 ... er da noe. Nå kommer X-com enemy unknown i oppuset versjon fra Firaxis Games! som lover å være tro orginalen (i motsetning til de som først startet med et fps spill som ikke har noenting med orginalen å gjøre, ikke samme plott en gang), så muligens Risen 2.

Lenke til kommentar

Theo, 2011 er ansett som et av de største årene i spilling på lenge. Både på PC og konsoll kom det EN DRØSS med spill dette året. Vi hadde opptil flere sterke valg i hver eneste sjanger, og mange av disse var gode/store titler. Det er greit at du ikke fant noe spesielt i år som fengslet deg, men da tror jeg det har langt mye mer å gjøre med at DU er i ferd med å miste interesse for spill (noe som er helt vanlig for mange når de blir eldre). :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Theo, 2011 er ansett som et av de største årene i spilling på lenge. Både på PC og konsoll kom det EN DRØSS med spill dette året. Vi hadde opptil flere sterke valg i hver eneste sjanger, og mange av disse var gode/store titler. Det er greit at du ikke fant noe spesielt i år som fengslet deg, men da tror jeg det har langt mye mer å gjøre med at DU er i ferd med å miste interesse for spill (noe som er helt vanlig for mange når de blir eldre). :)

You don’t stop playing

because you grow old

you grow old because

you stop playing.

 

-Ben Franklin

Lenke til kommentar

Fine visdomsord hjelper lite på det som er fakta. Og faktum er at mange, når de blir eldre (det kan være når de passerer 20 eller 30 eller enda lengre opp), rett og slett mister interessen - i det minste for enkelte typer spill.

 

Jeg er ikke en svært gammel fyr, men jeg har likevel opplevd at flere av mine venner har sluttet å spille helt. De har rett og slett ingen interesse av det. Slik er det for veldig mange, plutselig finner de seg bare i en posisjon hvor spill plutselig føles traurige ut, uavhengig av hvor nyvinnende eller smarte de er. For mange er det også slik, at det å "lære seg et helt nytt spill" blir for mye.

 

Dette har jeg kjent på kroppen selv. Avanserte D&D-rollespill av typen Baldur's Gate og Icewind Dale har jeg ikke sjangs til å komme meg inn i. Dragon Age: Origins ble det alt for mye tullprat og lesing av statistikker på også, så jeg klarte ikke å henge med der heller. Det at Minecraft er så interessant for deg kan være et tegn på dette, da Minecraft er et relativt simpelt spill som likevel har god dybde og levbarhet for den som er kreativ nok til det.

 

Det kan også sies at for mange er dette helt midlertidig. Plutselig kan 'piffen' komme tilbake igjen, og du begynner å spille igjen mer enn noen gang før. :)

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så sjokkerende, jeg. Jeg spiller med masse folk som er over 30, med hus, barn og jobb.

 

Nå sier jeg ikke at flesteparten mister interessen. Jeg har ingen data for hvor mange dette skjer med, dette er bare noe jeg har lagt merke til etter å ha hatt venner der jeg vokste opp, i militæret i nord, militæret i sør, studieplassen jeg nå bor på, gaming-klanen min og deltakelse på diverse forum. Det er svært mange som mister interessen... men det er langt i fra alle. Når du sier at 2011 var et skuffende år for deg, så synes jeg nesten bjeller burde begynne å ringe for deg også. Det ER mulig at du holder på å miste interessen for mediet generelt. :)

Lenke til kommentar

Theo, 2011 er ansett som et av de største årene i spilling på lenge. Både på PC og konsoll kom det EN DRØSS med spill dette året. Vi hadde opptil flere sterke valg i hver eneste sjanger, og mange av disse var gode/store titler. Det er greit at du ikke fant noe spesielt i år som fengslet deg, men da tror jeg det har langt mye mer å gjøre med at DU er i ferd med å miste interesse for spill (noe som er helt vanlig for mange når de blir eldre). :)

Ikke helt umulig det, jeg merker helt klart at det skal mye mer til for å fenge meg. Eks. ble Rage en gedigen skuffelse for min del. Fin grafikk men spillet var "meh". Fallout New Vegas ble "meh" siden jeg hadde fått nok av ghouls ol. etter 150 timer FO3. Age of Empires Online var så som så og det ble med gratisspillingen og deretter stopp. Mafia II føltes for begrenset og linært men ellers var spillet nydelig. BF:BC2 spilte jeg vel halveis gjennom SP kampanjen. Crysis 2 må være et av de dårligste kjøpene jeg har gjort på lenge. DA:O spilte jeg dog en god del, DA2 vurderte jeg ikke å kjøpe pga. konsollifiseringen. From Dust var morsomt i 2-3 timer fordi det var fresh men så falt det fort flatt. Portal 2 er på mange måter et nydelig og godt gjennomført/polert spill men jeg kjedet meg etter 1-2 timer.

 

Civ5 hadde så mye bugs etter 300 turns at jeg la det fra meg av den grunn. SC2 derimot var rasende morro og jeg spilte det mye. Settlers 7 var ikke så altfor galt selv om jeg ikke orket hele kampanjen og Shogun 2 har jeg først kjøpt ved julesalget til Steam men synes demoen var litt for mye av "det gamle om igjen ennå en gang" selv om mange ting var godt forbedret i serien.

 

MW3 og BF3 har jeg med vilje hoppet over forløpig siden jeg ikke lenger synes MP FPS er underholdedne og SP hvistnok ikke var spesielt god i noen av disse. Dog har jeg fortsatt sansen for MP Coop Vs AI ol.

 

Jeg tror dog at Anno 2070 kan være en tittel jeg vil kose meg med. Civ5 har jeg vurdert å plukke opp igjen nå. Stronghold 3 ble skuffende gjennomført.

UC3 er jo et strålende spill men jeg venter til det er på kampanjetilbud rett og slett fordi jeg spiller lite og har hyllene fulle av spill som nesten ikke blir rørt. DeusEx og LaNoireCE ble kjøpt på julesalget til steam og venter på test. Småspill som Bastion er morro.

 

Titler jeg muligens vil kjøpe i 2012 er ME3, Bioshock Infinite, "I Am Alive", "The Last of Us". Samt muligens SC2 expansion.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...