Gå til innhold

2011s mest nedlastede spill


Anbefalte innlegg

Hr. Jenssen, det ville tatt seg litt bedre ut om du minste dokumenterte noen av påstandene dine med kilder. Slik det ser ut nå er det bare en vegg av meninger og påstander som ikke nødvendigvis stemmer.

 

Hvilken informasjon er det du trenger å ha kilder på? Du må gjerne være spesifikk. Jeg skriver ikke forumposter som om de var essay på universitetet, hvor jeg må henvise til kilder på alt jeg skriver. Noe av dette er "allemannskunnskap". Alle som spilte PC-spill rundt 2005, vet at Chaos Theory brukte Star Force, og at det gikk ucracket lenge. Men skal du ha en kilde, så kan du jo sjekke her. "Everybody remembers Ubisoft’s Splinter Cell: Chaos Theory. It held for 422 days without a piracy crack. This world record for AAA-class games is still unbeaten and no other solutions managed to make a game last longer."

 

Det er også relativt godt kjent blant de fleste at Alan Wake ikke solgte opp til forventningene, dette kan du lett finne ved å google, men siden jeg er snill dro jeg bare tak i den første linken jeg fant ved å søke selv, her.

 

Når det kommer til at Playstation 3 selger mindre spill enn Xbox 360, fant jeg en kilde til dette her, selv om at dette også ikke burde komme som en bombe på noen heller.

 

At Skyrim solgte knallbra på PC finner du mer om her.

 

Om du er en PC-gamer så trenger du ikke noen kilde på at Blizzard og Valve er store selskap, og metodene de har brukt til å bli store.

 

At konsollene også sliter med piratkopiering finner du et godt eksempel av her, og med litt "common sense" er det også lett å merke. Blant annet, som sagt, ved å sjekke Piratebay. Du kan også sjekke diverse "let's play" nettsider som GameAnyone.com, hvor Xbox-versjonen av spill spilles gjennom flere dager før spillet har kommet ut, til og med.

 

Når det kommer til hvor det piratkopieres mest, kan du lese mer om dette blant annet her.

 

Hva mer trenger du kilder på? Det aller meste finner du på nett ganske kjapt ved å søke, og disse tingene jeg sier er slettes ikke bare synsinger om du følger med litt. :)

 

 

 

*Snip*

 

Er enig med det du sier, men stiller meg dog litt skeptisk til argumentet ditt rundt PS3. Det har for øvrig ikke så mye med saken å gjøre heller. Poenget mitt er at Playstation 3 er en spillkonsoll som selger langt færre spill enn Xbox 360. Det finnes mange grunner til dette, men bare det faktum at Xbox 360 er lettere å piratkopiere på, og Playstation 3 er vanskeligere å piratkopiere på - sammen med det faktum at PS3 i de fleste scenario selger mindre spill - viser til at piratkopieringen ikke er svaret på at spillene ikke selger like bra!

 

Jeg kan for øvrig garantere deg at det ikke finnes noen piratpraksis her i huset. Om du sjekker Steam-profilen min så ser du antallet spill jeg har kjøpt der. Og det er selvsagt bare i tillegg til alt jeg kjøper fysisk, eller på andre digitale nettbutikker. :)

 

Og ja, pirater ødelegger for spillerne og spillbransjen. Men personlig vil jeg påstå at det er LANGT mer ødeleggende, hva piratkopiering har blitt gjort til i de senere år. Piratkopiering - spesielt på PC - var LANGT mer utbredt før (spesielt da i forhold til antall mennesker som faktisk spilte), og spillstudioer overlevde da som aller oftest, de. Hovedproblemet med piratkopiering er ikke piratene (de fleste ville som sagt aldri kjøpe et spill uansett om det ikke fantes mulighet til å piratkopiere uansett, da de ikke har råd), men selskapene som bruker piratkopiering som en unnskyldning for å ikke gjøre en god jobb med utvikling, porting, kommunikasjon med spillerbasen og lignende.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett, PS3 er LANGT mer populær i Europa og Japan enn den er i USA, for eksemepl. Men jeg er ikke sikker på om dette er helt nok. Det er vanskelig å finne pålitelig info rundt dette.

De store titlene i USA som CoD og Madden selger nok en del bedre på 360, mens FIFA(eu) og FF(jp) sikkert selger endel bedre på PS3. Totalt antall solgte spill vil nok være ganske jevnt.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen klarer opp en del. Men når man snakker om flere titalls millioner brukere, så er ikke én eller to millioner mer, særlig mye. Men det er betydelig likevel.

 

Merk at denne artikkelen dog hovedsaklig fokuserer på hardware-salg.

 

 

DENNE dyptgående artikkelen er også noe som enhver som ønsker å bli belest i emnet piratkopiering (og ikke bare vil slenge ut tomme kommentarer for så å forlate forumet som visse gjengangere her), bør lese. Den tar for seg en rekke argumenter og teorier, og ser saken fra så mange kanter som mulig. Den er dog noen år gammel, og tar dermed ikke for seg den utrolige oppgangen som har forekommet på PC de siste tre årene i særlig høy grad. Likevel, en belysende artikkel. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Vel, jeg oppfatter at hans poeng først og fremst er å bagatellisere hvor viktig piratkopieringen er på inntjeningen til de som lager spill, og ber han derfor om å bekrefte at han ikke tror noen eller tilnærmet noen av de som per i dag piratkopierer spill, ville ha kjøpt dem om de ikke hadde hatt mulighet til det.

Jeg får da be deg lese på nytt og utheve et par ting for deg.

 

 

1 nedlasting fører til tapt inntekt når man ikke liker varen. Men det liker man kanskje ikke å høre.

 

Så har man disse typiske grupperingene:

- Nedlasting for testing av varen (ikke tapt inntekt)

- De som ikke ville kjøpt uansett om de ikke fikk lastet ned (ikke tapt inntekt)

- De som ikke vil ha DRM og andre problematiske restriksjoner i programvaren de har kjøpt. (ikke tapt inntekt)

- etc.

Så har du nok et par andre grupperinger i tillegg deriblant de som fører til tapt inntekt men jeg tviler på at de utgjør majoriteten.

 

Oppfatningen som jeg og nok en del med meg har er at nedlasting fører til liten faktisk tapt inntekt. Derimot er jeg ikke tilhenger av at man skal sitte med en fullverdig vare og bruke den fult ut uten å betale. Ønsker man å bruke varen etter en preview skal man betale.

 

Denne artikkelen klarer opp en del. Men når man snakker om flere titalls millioner brukere, så er ikke én eller to millioner mer, særlig mye. Men det er betydelig likevel.

 

Merk at denne artikkelen dog hovedsaklig fokuserer på hardware-salg.

 

 

DENNE dyptgående artikkelen er også noe som enhver som ønsker å bli belest i emnet piratkopiering (og ikke bare vil slenge ut tomme kommentarer for så å forlate forumet som visse gjengangere her), bør lese. Den tar for seg en rekke argumenter og teorier, og ser saken fra så mange kanter som mulig. Den er dog noen år gammel, og tar dermed ikke for seg den utrolige oppgangen som har forekommet på PC de siste tre årene i særlig høy grad. Likevel, en belysende artikkel. :)

Temaet har blitt diskutert til døde her i alle år forumet har eksistert. Man har linket utallige ganger til gode artikler fra objektive spillutviklere og aktører som belyser det meste uten at det har hjulpet noe på diskusjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har helt rett, PS3 er LANGT mer populær i Europa og Japan enn den er i USA, for eksemepl. Men jeg er ikke sikker på om dette er helt nok. Det er vanskelig å finne pålitelig info rundt dette.

De store titlene i USA som CoD og Madden selger nok en del bedre på 360, mens FIFA(eu) og FF(jp) sikkert selger endel bedre på PS3. Totalt antall solgte spill vil nok være ganske jevnt.

 

Ja, men det endrer vel uansett ikke diskusjonen så veldig mye? La oss si x360 og PS3 selger i praksis omtrent like mye. PS3 har minmalt med piratkopiering, X360 har vesentlig mer. Trenger selvfølgelig ikke å bety noe i seg selv, men det er ihvertfall en interessant observasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du har helt rett, PS3 er LANGT mer populær i Europa og Japan enn den er i USA, for eksemepl. Men jeg er ikke sikker på om dette er helt nok. Det er vanskelig å finne pålitelig info rundt dette.

De store titlene i USA som CoD og Madden selger nok en del bedre på 360, mens FIFA(eu) og FF(jp) sikkert selger endel bedre på PS3. Totalt antall solgte spill vil nok være ganske jevnt.

 

Ja, men det endrer vel uansett ikke diskusjonen så veldig mye? La oss si x360 og PS3 selger i praksis omtrent like mye. PS3 har minmalt med piratkopiering, X360 har vesentlig mer. Trenger selvfølgelig ikke å bety noe i seg selv, men det er ihvertfall en interessant observasjon.

 

AtW

360 har vært cracket siden 2006 eller noe sånt, PS3 siden 2010. Snøballprinsippet gjelder også her.

Lenke til kommentar

jaja pirater=kids

 

Tjener faktisk mine egne penger og kjøper de spillene jeg vil. Kjøper dog få spill til full pris ved lansering lengre, men noen må man da bare ha... som gta5, zelda og bf3 :)

 

Pleide å modde konsollene mine i gamle dager, men dette var kun for å spille import. I disse dager lanseres de fleste titlene samtidig og EU får faktisk en del titler før US og JP. Dessuten ble modding bare dyrt og kranglete i det lengre løpet så nå venter jeg heller til PAL utgavene er lansert...

Lenke til kommentar

Jeg mener også eksemplene til taterfyrings er dårlige eksempler da disse titlene hovedsaklig faktisk konsenterer seg om konsoll (bruker Call of duty samt MW serien som eksempler, som begge er type linjær a til b spill). Skal FPS selge på PC tror jeg de må være Åpne, utnytte maskinvare samt være ufordrene (Crysis 1 var det siste vi så av dette)

 

Feks Skyrim skal Beteshda ha skryt for faktisk å ha hørt litt på alle som har ført til at de har klart å lage noe som fungerer både for Konsoll spillere og Pc spillere som igjen gjør dette til et godt eksempel, dette eksempelet viser videre at kvalitet selger, som var mitt hovedpoeng i tidligere poster.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg mener også eksemplene til taterfyrings er dårlige eksempler da disse titlene hovedsaklig faktisk konsenterer seg om konsoll (bruker Call of duty samt MW serien som eksempler, som begge er type linjær a til b spill). Skal FPS selge på PC tror jeg de må være Åpne, utnytte maskinvare samt være ufordrene (Crysis 1 var det siste vi så av dette)

 

Feks Skyrim skal Beteshda ha skryt for faktisk å ha hørt litt på alle som har ført til at de har klart å lage noe som fungerer både for Konsoll spillere og Pc spillere som igjen gjør dette til et godt eksempel, dette eksempelet viser videre at kvalitet selger, som var mitt hovedpoeng i tidligere poster.

 

Alle er enige i at kvalitet selger. Det er så opplagt at vi knapt trenger å nevne det. Mitt poeng derimot er at spillindustriens store utviklere går dit pengene er, og per i dag er det på konsoll. Spørsmålet er hvorfor det er slik? Hvorfor er det slik at nesten samtlige spill med budsjetter over en viss størrelse optimaliseres for konsoll mens PC-brukere er heldige om de i det hele tatt får en dårlig port? Årsaken er enkel: Salgstall. Utviklere ser hvor spill selger, og de bruker dette til å bestemme hvor de skal investere sine begrensede ressurser videre. Men så kommer vi til den kontroversielle delen av saken, nemlig at det er piratkopiering som er årsaken til at høybudsjettsspill ikke selger godt nok på PC til å få utviklerne til å bry seg nevneverdig. Det finnes åpenbart ikke noe direkte bevis hverken ene eller andre veien, men jeg mener det finnes nok anekdotisk bevis - som for eksempel mine "dårlige eksempler" fra Call of Duty-serien - til å si at dette er en viktig del av grunnen til at plattformen ikke får den oppmerksomheten som den strengt tatt fortjener.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Alle er enige i at kvalitet selger. Det er så opplagt at vi knapt trenger å nevne det. Mitt poeng derimot er at spillindustriens store utviklere går dit pengene er,

 

Det er jo de jeg svarer deg på!, at produsentene går ditt pengen ligger er jo mer opplagt(som videre overhodet ikke endrer mitt poeng til deg). Du henger deg opp i helt opplaget konsoll spill (selvasgt selger det dårligere på PC). Er det kvalitet samt spillet er laget for og til PC selger det, klarer du ikke se forskjellen her? (ser jeg med flere prøver å nå frem med denne enkle beskjeden i et hav av skrift :dontgetit: )

 

Kan kjøre flere eksempler, Crysis2 er muligens det beste eksempelet om at salget på PC går rett i bunn når spillet blir konsolisert for mye.

 

På konsoll er det et lettere publikum å selge til, de er mindre kresne. Pc spillere krever nok mer kvalitet, utfordringer osv ... Her kommer poenget mitt inn igjen.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alle er enige i at kvalitet selger. Det er så opplagt at vi knapt trenger å nevne det. Mitt poeng derimot er at spillindustriens store utviklere går dit pengene er,

 

Det er jo de jeg svarer deg på!, at produsentene går ditt pengen ligger er jo mer opplagt(som videre overhodet ikke endrer mitt poeng til deg). Du henger deg opp i helt opplaget konsoll spill (selvasgt selger det dårligere på PC). Er det kvalitet samt spillet er laget for og til PC selger det, klarer du ikke se forskjellen her? (ser jeg med flere prøver å nå frem med denne enkle beskjeden i et hav av skrift :dontgetit: )

 

Kan kjøre flere eksempler, Crysis2 er muligens det beste eksempelet om at salget på PC går rett i bunn når spillet blir konsolisert for mye.

 

På konsoll er det et lettere publikum å selge til, de er mindre kresne. Pc spillere krever nok mer kvalitet, utfordringer osv ... Her kommer poenget mitt inn igjen.

 

Slik jeg forstår hovedforskjellen på våre syn, så sier du at fordi spill blir konsollifisert, så selger de dårlig på pc, mens jeg sier at spill blir konsollifisert, fordi de selger dårlig på PC. Uenigheten dreier seg altså om hva som kom først. Har jeg forstått deg rett?

Lenke til kommentar

Ikke alle spill blir det, de som fungerer like bra på samtlige plattformer har ikke de store sprikene i salgstall du gang på gang nevner. Så poenget er også at i flere tilfeller har det vist seg gunstig og også fri til PC publikummet, se på Blizzard, Pirhana.

 

Om du leser videre ser du også at jeg nevner det er enklere å selge til Konsoll grunnet mindre kresent pubklikum, man komme rett inn i familie stua, så den biten er egentlig selvforklarende.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

At det er "mindre kresent publikum" er en antakelse hverken du eller noen andre kan bevise, og er bare tull. Jeg er per i dag hovedsaklig en konsollspiller. Men det er fordi jeg er "for kresen" for de fleste PC-eksklusiver som for meg enten er i sjangre jeg ikke interesserer meg stort for eller holder for lav kvalitet. Derimot har jeg inntrykk av at mange PC-gamere tvert i mot har ganske lave standarder - så lenge grafikken presser grafikkortet nok.

 

Blizzard tjener forøvrig godt på PC-markedet fordi de spesialiserer seg på spill som i praksis ikke gir samme opplevelsen om de piratkopieres. Som jeg nevnte ovenfor har jeg mange venner som er PC-gamere. Nesten alle piratkoierer som bare faen. Er de interessert i Blizzard-spill blir det kjøp, siden man ikke får hele opplevelsen uten.

 

Forøvrig fint om du kan gi meg eksempler på spill som "fungerer like bra på alle plattformer" og som selger relativt godt på PC.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

At det er "mindre kresent publikum" er en antakelse hverken du eller noen andre kan bevise, og er bare tull. Jeg er per i dag hovedsaklig en konsollspiller. Men det er fordi jeg er "for kresen" for de fleste PC-eksklusiver som for meg enten er i sjangre jeg ikke interesserer meg stort for eller holder for lav kvalitet. Derimot har jeg inntrykk av at mange PC-gamere tvert i mot har ganske lave standarder - så lenge grafikken presser grafikkortet nok.

 

Man kan vel ikke bevise det, men med noen få unntak så har multiplattformspill bedre muligheter på PC, og utvalget av spill er vesentlig større. Jeg synes ikke det er noen veldig oppsiktsvekkende antakelse, selv om det formelt sett er nesten umulig å bevise noe sånt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utvalget av spill er åpenbart større, men det betyr ikke stort om man ikke finner det det er utvalg i veldig interessant. Jeg liker feks godt grafiske eventyrspill, som nesten bare finnes på PC, og det bidrar til at jeg spiller en del på PC, men dette er jo en ekstremt nisjesjanger, og det store utvalget her gir jo lite for mainstream-publikum.

 

At mulighetene er bedre som du sier er heller ikke ubetinget riktig. Det eneste som ubetinget har bedre muligheter på PC er grafikk, men selv det er kompromittert av at en må ha en PC av en viss dato for å utnytte det. Og da er det ikke en gang nevnt hvor latterlig overfladisk mange opplever hele grafikkhysteriet. Jeg anser meg selv for å være relativt inne i gaming, men frem til jeg fikk meg en ny PC i år, hadde jeg en PC fra 2004 oppgradert i 2007. Den kunne ikke spille spill med like grafiske muligheter som PS360.

 

Og nå har vi ikke en gang nevnt noen av fordelene som eksisterer med konsoll, som brukervennlighet, kontroll, plassering i stuen osv. Kort sagt, både konsoll og PC har sine fordeler. Bare håpløse grafikkjunkies kan mene at PC er ubetinget bedre.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...