Gå til innhold

Intel slipper nye Atom-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye tregere enn i3 og i5. Det er helt forskjellige klasser. Sammenlign heller med AMD Fusion Brazos/Zacate-serien. De vil nok være mye likere og da regner jeg med toppmodellen Atom N2800 (32 nm) passerer AMDs toppmodell E-450 (40 nm) på de fleste/alle områder.

 

I denne klassen er det fortsatt det vanlige rykk frem-spillet som foregår. AMD og Intel tar tronen fra hverandre vekselvis.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis grafikkløsningen her blir god i praksis og kan hardware decode 1080p ved like bredt spekter av codecstøtte som IGPen på de nye Intel prosessorene så er dette er kjempesteg fremover for Atom.

 

Atom maskiner før har vært helt ok for enkelt bruk - men å ikke kunne takle HD video har vært en killer - for HD video er nå en ganske fast del av det vi tenker på som "enkelt bruk" spesiellt med tanke på web basert video og youtube.

 

Jeg ser også for meg at dette gir muligheten for betydelige innsparinger på strømeffektiviteten - hvilket alltid er greit for mini laptoper og lignende formfaktorer.

 

Det skal bli spennende og se om grafikkstøtten blir så god som vi håper og hvordan prisnivået blir. Kanskje dette også blir en godt egnet løsning for et billig og stille HTPC løsning :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

For min egen del har aldri full-HD vært noe å tenkte på når jeg sitter på en mini-bærbar med en 10 til 11"-skjerm, 720p er nok for meg når jeg er på farta, men mine krav har aldri vært store, så forøvrig er jo smaken som baken. Men kjappere prosessorer i laveffektklassen er jo selvfølgelig velkomment.

 

720P er vel nok som du sier - skjermene er skjeldent store nok til å utnytte 1080p uansett. Selv dualcore atom takler ikke 720p i software dog - og det er litt kjipt å måtte se på youtube i 480p for at det ikke skal hakke :)

 

Kjekt med 1080p støtte også likevel til bruk i HTPC utstyr og lignende som gjerne skal brukes mot storskjerm.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ellers kommer Eee Transformer Prime/Tegra 3 kommer ut over nyåret.

http://www.klikk.no/teknologi/data/article718953.ece

 

Så da er nok intel og AMD brått borte i forhold til netbook/pad markedet, gitt.. Dette er vel det trykket som får ARM mer åpent og universelt støttet. Og ellers android mer tilgjengelig for nytteprogrammer/mer avanserte media-funksjoner.

 

(Ser forøvrig frem til å lese "Eee Transformer Prime kan ikke kjøre autocad uten å hakke innimellom, derfor er den ikke ønskelig" testen på hardware.no :) )

Lenke til kommentar

E-350 og 450 klarer vell 1080P? Mener jeg testet en 1080P i stua på en Zotac Zbox rett etter jeg satt den opp.

 

Mye tregere enn i3 og i5. Det er helt forskjellige klasser. Sammenlign heller med AMD Fusion Brazos/Zacate-serien. De vil nok være mye likere og da regner jeg med toppmodellen Atom N2800 (32 nm) passerer AMDs toppmodell E-450 (40 nm) på de fleste/alle områder.

 

I denne klassen er det fortsatt det vanlige rykk frem-spillet som foregår. AMD og Intel tar tronen fra hverandre vekselvis

Jeg tror også Atom N2800 vil gå over E-450 i x86 ytelse, men i grafikk er jeg skeptisk. AMD har også ingen begrensninger på hvor mye RAM du kan ha, og har til og med flere SATA 6Gbps porter, og de gir god fart:

post-163450-0-19412100-1325290769_thumb.png

(Zbox med E-350, 8GB DDR3 1333, og Corsair Force GT 60GB)

Lenke til kommentar

Min mobiltelefon kan spille 1080p video, hvordan kan det ha seg at disse CPU'ene skal være så kraftige?

Spørs jo hvordan filmen er kodet, da.. Ellers er poenget å kunne spille av en lang film, med filter og stødig bilde, og fremdeles ha batteri igjen. Tegra 3 har en del å gå på der. Hdmi-ut med høyere enn 1080p oppløsning i tillegg, sånne ting. Grunnen til det, veldig enkelt sagt, er at "kjernene" kan kjøre komplekse instruksjoner på lav klokkehastighet.

 

Velger du å gå den veien heller enn å hurtig utføre mange instruksjoner ved høy klokkehastighet, kan du tyne mange timer film ut av det. Så langt går det i 7 timer 1080p/h.264 ved 60% lys, eller noe i den duren. Mindre varme i tillegg, stille, trenger ikke så mye mellomrom i chassiet, etc, etc.

 

På toppen av det har du strømsparingsmodus som faktisk virker - som slår ned kjernene når ingenting skjer, heller enn å regulere klokkehastighet, osv. Slik at du unngår å måtte velge mellom hakking i flash/rare pauser i skriveprogrammet, eller halve tiden med batteriet, etc.. Skal bli artig å se hvordan det blir i praksis.

 

(For spesielt interesserte: Nvidia har et linux prosjekt gående - finnes en kjerne/distro for å teste linux på tegra/arm allerede).

 

Asus Transformer med Tegra3 har kjempepotensiale derfor overasker det meg at de legger så lite flid i tastaturdocken som nærmest ødelegger produktet. Etter å ha lest noen tester mistet jeg jo helt lysten på den.

Enig i det. Så jeg er fornøyd med at de har gjort veldig mye til versjon nr. 2 - dvs. Tegra 3/Transformer Prime. Lekkert, nedfelte taster. Begynner å likne noe her. Kanskje litt lite, da. Og er litt skeptisk til balansen (tenker at skjermen/tablet'en) blir tyngre enn tastaturet, eller noe slikt..). Allikevel - interessant dings. Håper det dukker opp noen telefoner med Tegra 3/4 snart..

 

ASUS-Eee-Pad-Transformer-Prime-dock-02.png

Lenke til kommentar

E-350 og 450 klarer vell 1080P? Mener jeg testet en 1080P i stua på en Zotac Zbox rett etter jeg satt den opp.

 

Mye tregere enn i3 og i5. Det er helt forskjellige klasser. Sammenlign heller med AMD Fusion Brazos/Zacate-serien. De vil nok være mye likere og da regner jeg med toppmodellen Atom N2800 (32 nm) passerer AMDs toppmodell E-450 (40 nm) på de fleste/alle områder.

 

I denne klassen er det fortsatt det vanlige rykk frem-spillet som foregår. AMD og Intel tar tronen fra hverandre vekselvis

Jeg tror også Atom N2800 vil gå over E-450 i x86 ytelse, men i grafikk er jeg skeptisk. AMD har også ingen begrensninger på hvor mye RAM du kan ha, og har til og med flere SATA 6Gbps porter, og de gir god fart:

post-163450-0-19412100-1325290769_thumb.png

(Zbox med E-350, 8GB DDR3 1333, og Corsair Force GT 60GB)

Kjører Zotac Zbox E-350 som HTPC her og den drar alt jeg har hivd på den. Også enkle spill som nye Age Of Empires Online.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...