Gå til innhold

Hold avstand, for helvete!


Poppmunn

Anbefalte innlegg

Begriper rett og slett ikke at de tør. Hadde jeg ikke vært så glad i bilen min hadde jeg ikke nølt med å smelle inn bremsen og fått en ny bil på hans regning.

 

Tja, med mindre du kunne sannsynliggjøre at du måtte bråbremse for å unngå å treffe noe hadde det nok blitt delt skyld, så helt gratis hadde det nok ikke blitt....

"en katt løp over veien" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

 

Nå er det vel ulovlig å holde for liten avstand til forankjørende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

 

Nå er det vel ulovlig å holde for liten avstand til forankjørende.

Seriøst? jeg er ikke så godt bevandret i trafikklovene, men jeg tror ikke den gir deg et gitt antall meter du må holde deg unna?

 

Det er vel heller i en eventuell rett det blir bedømt om du holdt nok, men inntil den gang har du vel din rett til å påstå at avstanden passer din bil+reaksjontid?

 

Eller har jeg misforstått her?

Lenke til kommentar

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

 

Nå er det vel ulovlig å holde for liten avstand til forankjørende.

Seriøst? jeg er ikke så godt bevandret i trafikklovene, men jeg tror ikke den gir deg et gitt antall meter du må holde deg unna?

 

Det er vel heller i en eventuell rett det blir bedømt om du holdt nok, men inntil den gang har du vel din rett til å påstå at avstanden passer din bil+reaksjontid?

 

Eller har jeg misforstått her?

http://www.sb.no/nyheter/trailersjaforer-mistet-lappen-pa-e18-1.5750888

 

For eksempel.

Lenke til kommentar

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

 

Nå er det vel ulovlig å holde for liten avstand til forankjørende.

Seriøst? jeg er ikke så godt bevandret i trafikklovene, men jeg tror ikke den gir deg et gitt antall meter du må holde deg unna?

 

Det er vel heller i en eventuell rett det blir bedømt om du holdt nok, men inntil den gang har du vel din rett til å påstå at avstanden passer din bil+reaksjontid?

 

Eller har jeg misforstått her?

 

Ja, her har du nok gått glipp av noe.

 

Har du ikke hørt om tresekundersregelen? Du skal holde minst 3 sekunders avstand til bilen foran og dette er lovfestet.

 

Overtredelser straffes med bøter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er sinnsykt irriterende med biler som ligger i ræva på deg.

 

Husker med fryd en gang jeg stod og ventet på bussen, og så en Volvo 240 smelle rett i ræva på en flett ny Audi som stoppet før en fotgjengerovergang. Var litt forskjell i bremselengden på de to bilene (vinterføre), kan man si.

 

Synd for eieren av Audien, såklart, men får jo håpe at han som kjørte på han lærte seg en lekse.

Lenke til kommentar

Og for å sitere Politiets instruks når det gjelder avstand til forankjørende:

 

3. Anmeldelse

Anmeldelse bør nyttes mot fører av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, som kjører

med en jevn tidsavstand til forankjørende på 1 sekund eller mindre.

For fører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg, er tidsavstanden 1,5 sek eller mindre.

Anmeldelse bør dessuten alltid nyttes ved trafikkuhell hvor det er begrunnet mistanke om atavstanden til forankjørende er ulykkesårsak.

En anmeldelse etter trafikkreglenes § 5 nr. 3 bør være så konkret som mulig, med angivelse av

anslått hastighet, avstand, distansen føreren har kjørt med for kort avstand over, føreforhold, dekk

og andre momenter som vil få betydning for den påtalemessige vurdering.

Har man avstand kortere enn 30m i 100km/t står man i fare for å bli anmeldt. Jeg har sett LANGT værre tilfeller.

Lenke til kommentar

 

Nå er det vel ulovlig å holde for liten avstand til forankjørende.

Seriøst? jeg er ikke så godt bevandret i trafikklovene, men jeg tror ikke den gir deg et gitt antall meter du må holde deg unna?

 

Det er vel heller i en eventuell rett det blir bedømt om du holdt nok, men inntil den gang har du vel din rett til å påstå at avstanden passer din bil+reaksjontid?

 

Eller har jeg misforstått her?

 

Trafikkreglene kvantiserer ikke avstanden, men den angir et kvalitativt mål. Dette er en ganske alminnelig måte å utforme lover på, og man må ikke tro at det gir en noen carte blanche til å komme med egne fortolkninger.

Det finnes formelle fortolkninger av lover, som ikke er lover i seg selv, men som definetivt kan aksjoneres på av politi og påtalemakt. (Men du har naturligvis rett på å få prøvd en eventuell sak i retten fremfor å vedta forenklede forelegg/førerkortbeslag)

 

Av spesiell interesse for trafikanter er veivesenets håndbok 060:

http://www.vegvesen.no/_attachment/61424/binary/14131

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det er mange som kjører kukiræv. Men enda verre er de som holder lange luker til bilen foran ved kø bare for å jevne ut sin egen kjøring. Da blir det kø da....

 

Helt enig, ser titt og ofte at de bare stopper opp og venter til at bilen foran er 50meter unna før de i det hele tatt kjører, slike kjører jeg forbi.

Samme med de idiotene i lyskryss, som stopper over 1 billengde bak bilen foran, så etter 20 sekunder så kjører de plutselig fram mens det forsatt er rødt, så må jeg da sitte der å jokke på clutchen igjen.

 

Folk som ligger opp i rævva på en er også helt rævva, rett og slett ubehagelig.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vært en ganske aggresiv medtrafikkant, har visst fingeren uffatelige ganger, skriki ut av vinduet, tuta, blinka med lysa osv osv

Men nå har jeg lært å kontrollere sinnet mitt og ta det rolig.

Men blir temmelig irritert når jeg ligger bag en som kjører drittsakte og så kommer det en idiot bak meg som ligger tett bak og begynner å blinke med lysa og tute så blir det sånn kjedereaksjon og da exploderer jeg også. Har tenkt å kjøpe meg ekstra lys, for har sett politiet bruke det hele tiden når de skal komme forbi. Ser ut som det funker

Lenke til kommentar

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

 

Nå er det vel ulovlig å holde for liten avstand til forankjørende.

Seriøst? jeg er ikke så godt bevandret i trafikklovene, men jeg tror ikke den gir deg et gitt antall meter du må holde deg unna?

 

Det er vel heller i en eventuell rett det blir bedømt om du holdt nok, men inntil den gang har du vel din rett til å påstå at avstanden passer din bil+reaksjontid?

 

Eller har jeg misforstått her?

Man skal til en hver tid ha muligheten til å stoppe bilen hvis en situasjon oppstår. Ligger du et halvt sekund bak bilen forran, og du kjører i 100 har du ikke denne muligheten.

Lenke til kommentar

Ligger noen for nære bare kjører jeg dritsakte. Enten kjører de forbi eller så får de irritere seg bak der, er i hvert fall mer sikkert for meg.

 

Det er vel nesten det lureste som er sagt her.

Ser mange irriterer seg over ting de selv rår over. Rævkjøring er en av de det er utrolig lett å gjøre noe med. Ligger noen for nære er det bare å slippe dem forbi.

Jeg har også opplevd å få noen bak som ikke vil forbi, men tro meg, de gir seg til slutt og du kan fortsette en iritasjonsfri ferd fremover.

Det er ikke alle som bedømmer føret likt og det er ikke gitt at du alltid har det rette svaret så selv om DU synes de andre kjører alt for fort må det være deres sak, det er hvert fall ikke din med mindre du jobber i UP.

Det er faktisk utrolig få tilfeller der rævkjøring er særlig problem. Tett trafikk med høy fart en vel en av dem, da alle stanger i den samme køen. Men er du nr 2 i en kø er det din jobbe å signalisere at du vil forbi. Et triks jeg bruker i blant er å slippe mer aggressive førere forbi slik at de kan blinke og tute og gjøre saken veldig klar.

 

Til slutt er jeg egentlig helt for å lage litt luke til den foran for å glatte ut rykkingen men det jeg ser er at 9 av 10 ikke klarer å følge på når farten foran øker. Da har de enten skapt 10-15 sek ekstra kø dersom den ikke stopper opp igjen, (1 er ikke mye men når 30 stk gjør det i løpet av en time utgjør det fort 5-10 minutter ekstra i kø og hvem ønsker ikke slippe det?) eller de gasser på pga for lang avstand og ender opp med å bremses kraftig og selv lage kenguru kø.

Det er helt riktig som andre her sier at avstand øker køen. Et par sekunder her og noen der blir fort minutter. I tillegg kommer effekter av kenguru kjøring som ytterligere bidrar til å redusere antallet kjøretøy pr time.

Lenke til kommentar

hvorfor skal noen egoister gjøre det enda verre?

De gjør det ikke verre, de gjør det bedre for dem som kommer bak. Når en kø går i rykk og napp fra 0-10 km/t med en snitthastighet på 5, så er det bedre å holde den jevne farta enn å "følge med" på all rykkingen hele tida. Du kommer ikke noe fortere fram om du holder konstant avstand til bilen foran, bare du holder samme snitthastighet, selv om du kjører jevnere enn dem foran deg.

 

Les og forstå.

 

edit: les gjerne denne og spesielt denne også...

 

 

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

 

Klart! Bedre enn alternativet..

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Oslo - Bodø i jula. De var skrekkelig mange som kjørte 10-30 km/t under fartsgrensa. Det var glatt på veien, men ikke verre at jeg kunne ligge 10-20 km/t over fartsgrensa på speedometeret mitt. Kjører folk med utslitte sommerdekk eller?

 

Back to topic: Får du biler bak deg og skaper kø så er det fordi du kjører for sakte. Få opp farten og få sjekket speedometeret ditt. Å drive på med tåpelige bremsegreier har ingen hensikt og er farlig.

 

Men jeg må også kritsere gnomene som ligger så tett bak. Enten så ligger man tett bak rett før man skal kjøre forbi eller så holder man god avstand. Å ligge så tett bak er forresten ikke så bra for spylervæskeforbruket ditt.

Lenke til kommentar

Når dette skjer meg bruker jeg å tappe fire-fem ganger på bremsepedalen slik at kun bre,selyset aktiveres. De som ikke reagerer på dette på oversiktlig veg hvor jeg holder fartsgrensen får bare ligge bak til de kan skape en farlig situasjon ved å kjøre forbi. Kø er noe jeg vanligvis ikke lager, men noen må bare ligge på hengerfestet.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt tur retur Oslo - Porsgrunn i jula har jeg bare en ting å si til dere som plages av folk bak dere: F L Y T T dere for H E L V E T E. Begge veier ble vi fanget av ultratreige bilister som ikke bare var treige men oppførte seg som om de eide veie og hadde betalt trippel avgift.

Med 20 biler i tett kø bak seg finner førstemann ute at det er en god ide å gå ned i gangfart fordi bilen bak hadde blunket et par ganger for signalisere at det lå faktisk en skog av biler bak ham som han burde slippe forbi. Selv lå jeg et som nr tre og satt med vanntro og så på det hele. Sånne idioter skulle vært fratatt førerkortet på stedet. Makan til ego-tripper av en erkeDUST.

 

På vei tilbake fikk vi omtrent samme type foran oss igjen, og nok en gang ignoerer førstemann at h*n samler flere titalls biler bak. Jeg klarer ikke å begripe hva som skjer i hue på slike folk. Kjører man vogntog forstår jeg at man ikke kan svinge til side annenhver km men et sånn skrothue i en personbil uten gangsyn, livredd for alt på, ved siden av, over og under veien, bevegelig og stasjonært med en fot over bremsepedalen og nerver i helspenn og skylapper, slike duster forstår jeg ikke. Kjør til side, fortrinnsvis permanent, men kjør for pokker til siden, dere hindrer almen ferdsel og skaper køer med tilhørende trekkspill og fare for kollisjoner.

Endret av Babelfisken
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...