Gå til innhold

PSU + ny GPU=Kræsj


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Har akkurat oppgradert mitt skjermkort fra ZOTAC 480 til ASUS 570 GTX.

 

Problem:

 

Som det ser ut som så har min strømforsyner begynt å fuske. Jeg har en Viper Type R 580W.

 

Hva som skjer:

 

Jeg kan sitte og spille Battlefield/Skyrim i flere timer helt til PC'en helt plutselig skrur seg av. Jeg har kjørt noen benchmark tester med MSI kombuster og Furmark. Jeg kommer til det samme stadiet på testet hver gang, det er altså ikke noe med gradene på kortet å gjøre, snarere noe annet. Jeg merket også noe som at spillene jeg har spilt har kræsjet på relativt like steder, kan variere helt hvor lenge jeg har spilt, så igjen, overoppheting virker svært usansynelig. Kortet ligger på rundt 60 grader Celsius når pc'en skrur seg av.

 

Noe som har hatt det samme problemet?

 

PS kan legge til at jeg har prøvd med et GTX580 kort også, benchmarkingen tok 2 sec så skrudde den seg av.

 

 

Videre specs:

 

CPU: 3.00ghz klokket til 3,6

RAM: 8 GB

Hardisker: En 500GB og en 1TB begge er 7200rpm

 

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSUen er nok litt for svak for ditt system. Jeg kjenner ikke til merket(eller kanskje du mener Hiper?), men hvis det ikke er et høykvalitetsprodukt, så er det godt mulig PSU ikke kan levere 580W en gang. Mitt forslag er å gå til innkjøp av en ny PSU. Minst 650W.

f.eks en slik en http://www.komplett....aspx?sku=492649

 

En midlertidig løsning kan være å klokke ned CPUen nærmere stock hastigheten.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PSUen er nok litt for svak for ditt system. Jeg kjenner ikke til merket, men hvis det ikke er et høykvalitetsprodukt, så er det godt mulig PSU ikke kan levere 580W en gang. Mitt forslag er å gå til innkjøp av en ny PSU. Minst 650W, så har du litt og gå på.

f.eks en slik en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492649

 

 

En midlertidig løsning kan være å klokke ned CPUen nærmere stock hastigheten.

 

 

Ah ja, har klokket ned til fabrikkinnstilling nå. Det hjalp svært lite desverre. Sitter å vurderer den strømforsyningen du sendte nå, har kjøpt den til min andre High end pc og den leverer varen så det suser.

 

Hva er sansyneligheten for at strømforsyneren leverer mindre en oppgitt?

Lenke til kommentar

PSUen er nok litt for svak for ditt system. Jeg kjenner ikke til merket, men hvis det ikke er et høykvalitetsprodukt, så er det godt mulig PSU ikke kan levere 580W en gang. Mitt forslag er å gå til innkjøp av en ny PSU. Minst 650W, så har du litt og gå på.

f.eks en slik en http://www.komplett....aspx?sku=492649

 

 

En midlertidig løsning kan være å klokke ned CPUen nærmere stock hastigheten.

 

 

Ah ja, har klokket ned til fabrikkinnstilling nå. Det hjalp svært lite desverre. Sitter å vurderer den strømforsyningen du sendte nå, har kjøpt den til min andre High end pc og den leverer varen så det suser.

 

Hva er sansyneligheten for at strømforsyneren leverer mindre en oppgitt?

Du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne hvor stor PSU du trenger for å drive systemet ditt.

 

http://extreme.outer...culatorlite.jsp

 

 

Jeg er ganske sikker på at det er PSUen som skaper disse problemene, det kan godt hende den kan levere nok strøm, men ikke over lengre perioder uten ustabilitet. Jeg leste et sted at PSUen du har kan levere opp til 630W, men jeg vil tro det bare er over korte perioder (peak).

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Tror jeg støtter Uderzo her.

Hyper R 580 greier å gjøre jobben når det er snakk om relative lave spenninger, men over tid er det klart at man bør ha en bedre strømforsyning, sånt sett anbefaler jeg en på ca 850 Watt om man skal overklokke.

 

Corsair er forsåvidt det jeg stoler på, men det finnes mange andre gode merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva konkrete grunner har du for å mistenke PSU? 480 trekker betydelig mer strøm enn 570...

 

Prøv heller noen driver forandringer, evt benytt et annet PCIe spor

 

Generelt bør man alltid ha en god PSU thought. Jeg kjører alltid Seasonic eller Corsair.

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Hva konkrete grunner har du for å mistenke PSU? 480 trekker betydelig mer strøm enn 570...

 

Prøv heller noen driver forandringer, evt benytt et annet PCIe spor

 

Det at jeg prøvde 580 og at det skrudde av pc'en sjappere er vel grunnen. Tok 2 sec kontra 30 min på benchmark testen for at pcen skrudde seg av.

 

Regner med at det gav meg et rimelig greit svar.

 

Men vet jo ikke.

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor drar GTX 570 mindre strøm enn GTX 480, og i realiteten skal en 580 Watt PSU fint dra et oppsett med GTX 570. Anandtech har med et i7 920@3,33 oppsett et totalt strømforbruk (fra stikkontakt) under en Furmark test på 446 Watt. Regner vi 85 % effektivitet i PSU så er det under 400 Watt. GTX 480 drar under samme test 479 Watt.

 

Altså burde et oppsett som har dratt GTX 480 ikke ha noe problem med GTX 570. Faktisk ikke et GTX 580 oppsett heller, da dette bare drar marginalt mer enn GTX 480.

 

Men Hiper Type R 580W er en meget tvilsom PSU, ustabil, generelt dårlig ytelse og en stor tendens til å ryke når det passer den selv. Søker man rundt på forum finner man nok av tråder om denne tvilsomme PSU-en. Den har kondensatorer som tåler lite varme, og som således "slites" ut ved lang tids belastning. Så det at man har montert litt på nytt etc kan være nok til at en Hiper begynner å leke litt på egenhånd, ikke minst når du trolig har belastet denne mot yteevnen over tid (degradert PSU). Kan f.eks gå helt fint under normal spilling (over flere timer), men Furmark vil ta den ned relativt fort. Furmark drar nemlig fort 70 - 100 Watt mer enn et normalt spill gjør.

 

Egen test med 530 Watt versjonen av Hyper viste at den tålte mindre belastning enn en Corsair HX 450.

 

Når det gjelder ny PSU vil jeg ubetinget anbefale Seasonic, som faktisk ikke er så vanskelig å få tak i. De mest kurante modellene av X-serien (dvs X-560, X-660, X-760 og X-850), samt S12 og M12 seriene er tilgjengelige i Norge. Netshop har i alle fall både X-560, X-660 og X-760. Corsair sin AX-serie er i realiten den samme PSU-en. Ulempen med disse er at de er relativt dyre, fra 1 000 kr og oppover.

 

Av rimeligere PSU-er kan blant annet Antec sin True Power serie vurderes, den ligger under 900 kr for 750 Watt.

 

Dustin Home sitt tilbud på OCZ er ikke å kimse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En Hiper Type R?

Få ut svineriet fort som fy!

Nok skrekkhistorier her på forumet om Hiper PSUer som har røket, og når de ryker så tar de med seg hardware.

Og det er ikke lett å få ny hardware.

 

Støtter den, hadde også en slik for noen år siden, og gjett hva, den røyk. heldigvis dro den ikke med seg noe.

 

Hiper Type-R = Søppel

Lenke til kommentar

Da er problemet løst, jeg kjøpte meg en AXP 750W på Elkjøp og denne fungerer så langt bra (: kjørte en benchmark på MSI kombuster, fikk 56 FPS på 580 kortet, så nå er problemet endelig borte! Jippi (:

 

Takker for all hjelp her på forumet, alltid like hjelpsomme med svar på tråder, takker!

Du gikk akkurat fra en søppel-modell til en annen. Den AXPen klarer ikke levere mer enn 660W på 12V-linja og med maks 22A på fire 12V-linjer vil du fort møte på problemer. Jeg finner inen tall på rippelmålinger eller spenningsregulering, men jeg antar dette er rimelig slapt.

 

Vennligst forklar meg hvorfor du har en PC som kostet godt over 7000 kr ny og du kjøper en billigPSU av mystisk kvalitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vennligst forklar meg hvorfor du har en PC som kostet godt over 7000 kr ny og du kjøper en billigPSU av mystisk kvalitet?

 

Sikkert fordi han som de fleste ikke har forstått at en god PSU er nøkkelen til et stabilt oppsett, samt at en kvalitets-PSU lever så lenge at den faktisk blir billigere på sikt enn en rimelig-PSU. Personlig gjorde jeg Hiper Type-R tabba for en del år siden, men etter den klikket har jeg holdt med til "build by Seasonic".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er problemet løst, jeg kjøpte meg en AXP 750W på Elkjøp og denne fungerer så langt bra (: kjørte en benchmark på MSI kombuster, fikk 56 FPS på 580 kortet, så nå er problemet endelig borte! Jippi (:

 

Takker for all hjelp her på forumet, alltid like hjelpsomme med svar på tråder, takker!

Du gikk akkurat fra en søppel-modell til en annen. Den AXPen klarer ikke levere mer enn 660W på 12V-linja og med maks 22A på fire 12V-linjer vil du fort møte på problemer. Jeg finner inen tall på rippelmålinger eller spenningsregulering, men jeg antar dette er rimelig slapt.

 

Vennligst forklar meg hvorfor du har en PC som kostet godt over 7000 kr ny og du kjøper en billigPSU av mystisk kvalitet?

 

 

Vel for å være ærlig, jeg måtte ha PCen fungerende innen en viss tid, så jeg gikk for det "beste" de hadde på Elkjøp. Tro meg, jeg ville ikke kjøpt det skrapet om jeg hadde hatt andre valg, en kan alltids kjøpe ny PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...