Gå til innhold

Radeon 7970-spesifikasjoner lekket


Anbefalte innlegg

Det har da aldri skjedd noengang før at man ikke har et forhold mellom ROP'er og minnebussen?

Ikke så vidt jeg vet, og derfor er det suspekt, men kanskje ikke umulig.

 

Ryktene sier Tahiti XT bruker 4.5B transistorer, nesten dobbelt så mange transistorer som Cayman XT. Om AMD klarer å levere tilsvarende ytelse som 5.2B transistorer (6990) med lavere strømforbruk er dette en enorm prestasjon uansett.

Hvisomatte. Men ja, det er jo sluttresultatet som gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et lite spørsmål. Hvis jeg kjøper dette kortet som ifølge disse ubekreftede spesifikasjonene yter 300W på load, tror dere jeg må oppgradere strømforsyninga mi? Har 650W nå.

 

Kjører phenom II x6 1100t på 4.1 GHz med 1,45 vcore

En vanlig SATA HDD, 6 vifter og 2 Corsair Vengeance 1600 mhz brikker.

Så lenge du har 35A på 12V-linja så.

 

 

hvilket betyr..?

 

EDIT;http://www.coolermaster.com/upload/product_feature/GX650_label.jpg Betyr dette at jeg har 52 ampere på 12-volts linja? Som igjen betyr at det går bra? :- )

Endret av Borgemeister
Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål. Hvis jeg kjøper dette kortet som ifølge disse ubekreftede spesifikasjonene yter 300W på load, tror dere jeg må oppgradere strømforsyninga mi? Har 650W nå.

 

Kjører phenom II x6 1100t på 4.1 GHz med 1,45 vcore

En vanlig SATA HDD, 6 vifter og 2 Corsair Vengeance 1600 mhz brikker.

Så lenge du har 35A på 12V-linja så.

 

 

hvilket betyr..?

Om strømforsyningen din kan levere 35 ampere eller mer strøm på 12V går det bra. Dette står på strømforsyningen.

Lenke til kommentar

< 3W idle? :O

Dette er vell kanskje heller sleep enn idle?

Om de har fått til noe i nærigheten av dette må de ha implementert veldig agressiv powergating og satt av et dedikert power-plane for 2D idle (og veldig lett grafikk?).

 

Om GCN viser seg å bli vippepunktet for praktisk AMD GPGPU er det mulig det blir en slik etter hvert når det kommer aksialvifter (eller vannkjøling) på 7970.

Lenke til kommentar

Overgangen til HD 5870 brukte tross alt mer enn dobbelt så mange transistorer mot 4870, og ytelsesforbedringen var bare på ~50% til tross for dobbelt antall regneenheter.

 

 

Du skal være ekstremt selektiv og urealistisk om du påstår 50% ytelsesforbedring mellom 4870 og 5870, der er vel konsensus fra 70-90% ytelsesforbedring......

Tja...

HD 5870 review

Nå ser jeg på 4890 mot 5870, siden strømforbruket og ytelsesplasseringen var relativt lik.

 

Som du sikkert kjenner til, tok det noen uker før 58xx serien fikk drivere som realiserte ytelses potensialet, og du bør vel kanskje titte litt på andre reviews, og dem er det mange av. Tror du skal myse godt med øynene for å krype under 70%. 4890 var kun en overklokket 4870 i begrenset antall, skal du blande inn 4890 må du sammenligne med tilsvarende klokket 5870, 4870 er den modellen man skal sammenligne med arkitektur vs. arkitektur og den jeg kommenterte, ikke 4890...

post-72177-0-82168500-1323969550_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

< 3W idle? :O

Dette er vell kanskje heller sleep enn idle?

Om de har fått til noe i nærigheten av dette må de ha implementert veldig agressiv powergating og satt av et dedikert power-plane for 2D idle (og veldig lett grafikk?).

 

Om GCN viser seg å bli vippepunktet for praktisk AMD GPGPU er det mulig det blir en slik etter hvert når det kommer aksialvifter (eller vannkjøling) på 7970.

Mulig de tar en Nvidia og har en egen del av brikka eller en dedikert low-power-brikke for desktop og video.

Lenke til kommentar

Som du sikkert kjenner til, tok det noen uker før 58xx serien fikk drivere som realiserte ytelses potensialet, og du bør vel kanskje titte litt på andre reviews, og dem er det mange av. Tror du skal myse godt med øynene for å krype under 70%. 4890 var kun en overklokket 4870 i begrenset antall, skal du blande inn 4890 må du sammenligne med tilsvarende klokket 5870, 4870 er den modellen man skal sammenligne med arkitektur vs. arkitektur og den jeg kommenterte, ikke 4890...

Nå har det seg slik at 4890 og 5870 har like klokkefrekvens og like mye minne. En ganske god sammenligning vil jeg påstå.

 

Techpowerup er en av de beste sidene for anmeldelser i dag, og det har de vært i lang tid.

 

Angående drivere virker det som om 5870 fikk ca 5% ekstra ytelse jevnt over fjøla i løpet av et år om du leser litt rundt.

Lenke til kommentar

4870 vs 5870

 

Relative performance 1024x768: +35,1%

Relative performance 1280x1024: +51,5%

Relative performance 1680x1050: +58,7%

Relative performance 1920x1200: +63,9%

Relative performance 2560x1600: +100%

 

Her kommer økningen der man trenger den mest. Hvordan tolker du resultatene du linker til?

Med bare 512MB vram er det ikke så rart at 5870 drar kraftig ifra 4870 i 2560x1600. Det kom også 1GB utgave av 4870.

 

Hvordan ligger nvidia ann i løpa mtp konkurranse? Har de snart noe nytt ute også? Og har kommet seg litt med tanke på effekt?AtW

 

De kommer ikke med ny kort før andre kvartal.

Dem kommer nok med noe før den tid vil jeg tro.

 

Ifølge en road-map for en stund tilbake vil Kepler ha 2,5x høyere GFLOP til watt forhold enn Fermi.

Lenke til kommentar

På dagens kort har vel AMD jevnt over 40% bedre ytelse per watt, jeg tviler på at Nvidia greier å hente inn det forspranget, for å si det slik.

Om dei vil inn i bærbare er jo det åpenbart lang vei, men nVidia har fremdeles bedre kvalitet på anti-alias sist eg såg, i tillegg til å ha best ytelse i det hele.

Både Nvidia og AMD har noen eksklusive AA-metoder:

CSAA

TRSSAA

 

MLAA

AAA

SSAA

 

AMDs SuperSampling Antialiasing er den som gir best kvalitet.

AAA gir kvalitet på linje med TRSSAA for gjennomsiktige teksturer.

CSAA gir generelt bedre kvalitet mot ytelse.

MLAA er i stor grad det samme som FXAA, og er billig og effektivt.

Lenke til kommentar

På dagens kort har vel AMD jevnt over 40% bedre ytelse per watt, jeg tviler på at Nvidia greier å hente inn det forspranget, for å si det slik.

Grafikk/spillytelse vel og merke. Jeg tviler ihvertfall på at AMD vil beholde det store forspranget nå som dem har adoptert et Fermi lignende arkitektur, mens Nvidia har forbedret på sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...