Gå til innhold

Tredje uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Backupløsninger burde være et selvsagt valg for siste uke - da primært desktopbaserte løsninger. Eksempler er Back In Time (også FlyBack og TimeVault, fwbackups (dessverre må man kompilere denne på Ubuntu), Simple Backup.

 

Ja det finnes langt flere løsninger, ikke minst løsninger beregnet for mer komplekse oppsett av servere og maskiner. Selv om vi som driver med en del servere i stor grad bruker terminal og ikke minst skriver tilpassa backupscript og cronjobber, så er det faktisk svært enkelt å ta/sette opp backuper fra en linux desktop.

 

Edit: Personlig mener jeg rdiff-backup er den desidert beste terminalbaserte løsningen for backup i Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MacBooken din ble bannlyst fra kontoret og du har erstattet den med det dagens Linux distroer. Etter hva jeg har forstått har du sett det fornøyd med dette, men er det nok?

 

En stor fordel med Linux og åpen kildekode er at du kan tilpasse alt til dine ønsker. Med en gang jeg nevner kildekode tenker de fleste å måtte programmere, men det er ikke det jeg mener. En av hovedgrunnene til at jeg bruker Linux er disse tilpassingsmulighetene.

 

Ved å skreddersy skrivebord og workflow har jeg økt arbeidseffektiviteten min fremfor de andre operativsystemene betraktlig. Dette er noe jeg tror du og kan gjøre. Til nå har du hele tiden prøvd å Linux til å «nå» de OSene, men hvorfor ikke strekke seg lenger?

 

Siste uken kan du kanskje prøve flere skrivebordsmiljøer eller finne ut hva som mangler for at du ikke går tilbake til dyre og lukkede programmer.

 

Siden du bruker gnome nå kan du prøve programmet gnome-do for å øke effektivitet. Har ikke sett noen andre nevne det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan opplevelsen din har vært på kontoret. Delte mapper, backupløsning osv.

 

Hva med bruk hjemme. Du skraper i overflaten på bilder, men hva med andre dokumenter? Hvordan var os-et å bruke til de oppgavene du gjør hver dag? Hva savner du for å ikke føle behov for å gå tilbake til windows?

 

Som nevnt i forrige tråd så har du også mye snacks å hente i å se litt på ssh, men det er hvis du har to maskiner eller mer. Har du en hjemmeserver har du mye å hente på å bruke linux!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som hva da?

Grunnen til at denne artikkelserien kunne vært spennende var at den kunne vist ferden fra å aldri ha rørt miljøet til fire ukers øvelse og hvordan systemet føles i bruk fra et friskt synspunkt. I stedet får vi en serie der det dumpes dårlig hardware, har kraftige avhengigheter i form av photoshop og en motvilje til å lære seg noe nytt. Samtidig velger Niklas å feie bort en vantivittig stor andel av de tilgjengelige verktøyene og ikke røre spesielt mange av GNU/Linux' sterke sider.

 

Jeg kan ikke tenke meg at noen ønsker en ukritisk, overfladisk skryteserie av hvor fantastisk GNU/Linux er. De av oss som bruker det til ca. alt er godt klar over disse styrkene uansett. Det interessante er å se hvordan operativsystemet som system virker og vokser på en utenforstående, og da blir det feil å gyve løs med ubrukelige premisser og klaging på "hvorfor oppfører det seg ikke likt som Windows".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Herregud.... Vet du, jeg er 30 år og det er lørdagskveld. Jeg har bedre ting å gjøre.

Det var du som klaget over at folk ikke var fornøyd, enda "de" burde ha fått det som de ville. Da har du åpanbart ikke forståt hva de er ute etter, altså HAR du bommet på premisset.

 

Selvfølgelig er det "deres" prinsipp, i dette tilfellet Lychantropes, det er snakk om - hvem sitt skulle det ellers være? Hvem var det ellers du snakket til i det første innlegget ditt, om ikke de brukerne som ikke var fornøyd med artikkelen?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Det dukket imidlertid opp problemer da jeg prøvde å spille av en Blu-ray-film. Her finnes det alternativer som for eksempel MakeMKV for å rippe blu-ray-platene dine før du spiller de av, men dette er en ganske tungvint måte å gjøre det på.

Dette er ikke helt korrekt (må ikke rippe hele plata først, om det er det som er ment), det finnes en plugin til XBMC (http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=67420). Plugin'en benytter seg av MakeMKV, og det tar ca 30 sekunder fra man trykker play til det begynner å spille av, og alle blu-ray funksjoner er ikke nødvendigvis støttet. Er dette jeg bruker selv, og alle blu-ray filmene jeg har kjøpt eller leid har spilt av, har kun sett filmen og ikke brydd meg om ekstra materialet. Har til tider vært litt humpete å få spilt de av, men har alltid fungert til slutt.

Så dette er ikke en optimal løsning, men den beste til nå (så vidt jeg har fått med meg).

 

Også verdt å nevne at MakeMKV ikke er gratis for blu-ray funksjoner, koster 50 euro, men kan testes i 30 dager.

http://www.makemkv.com/buy/

MakeMKV contains both freeware and shareware functionality. You may use MakeMKV to convert or stream DVD and AVCHD discs for free, as much as you want. Converting or streaming Blu-ray discs is shareware functionality. You can use shareware functionality for free during 30-days trial period. If you like MakeMKV and you want to use it after your 30-days trial version expires, you need to purchase a registration key.
Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...