Gå til innhold

Tredje uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er det som primært snurrer med optisk avlesning av plater i 2011?

Skal man ha en film (lovlig) i 720p eller 1080p så er det ikke mange andre muligheter1 enn å kjøpe og leie, og det kommer jo på fysiske optiske plater. Slik sett blir blu-ray (og dvd) ett transport objekt, og overflødig så fort det er rippet til en harddisk. Hadde vært praktisk om det kom tjenester hvor man kan laste ned film og tv-serier i HD digitalt.

 

1Mulig jeg ikke her helt oppdatert på alle alternativer, tilgjengelig for oss nordmenn.

Lenke til kommentar
Tja Niklas det er vel på tide du blir kvitt frykten for terminalen nå?
Skjønner hva du sikter til med innlegget ditt, og forstår at du vil at folk skal kunne åpne øynene for terminal.Men! Hvis linux SKAL kunne sammenlignes med windows og osX, og prøve å gjøre linux lettvint og forståelig for folk flest, som heller ikke vet hvordan man åpner kommandolinjen i windows, skremmer man bort de aller fleste, om man sier " da må du bare åpne terminalen og skrive blablablabla".Mulig dette er enkelt for en minoritet, men fra første stund, så vet ikke en emigrant fra et annet os hvilke kommandoer som en gang fungerer, og ender gjerne opp med å søke på nett og lese forum noen timer før den personen skjønner noe som helst hva som skal foregå i terminalen. Dette er ikke noe som frister for en som skal bruke maskinen i en travel hverdag, men mindre interesse for hvordan det fungerer, men vil bare at det skal fungere!Når man først kan terminal, er saken grei, det er sant, men som sagt, ikke alle vil lese en brukerhåndbok på 350 sider, eller lese seg fram i 10 forskjellige forum.
Du bommer kraftig nå føler jeg. Du må huske på at Niklas skriver for hardware.no ikke kvinner&klær eller "vi over 60". Det betyr at leserne hans er mer en gjennomsnittlig opptatt av IT, hw og sw. Det er dermed lov å ha andre forventninger og forutsetninger for artiklene nå enn om Niklas skrev for en annen målgruppe.Artiklene viser allerede flere ting som fungerer i Linux men det er jo egentlig ingen overraskelse. Det er nå kun 1 uke igjen og jeg mener bestemt at det er på tide å vise noe av den virkelige styrken til GNU/Linux. Avliv noen myter. Vis den jevne leser at også kompliserte oppgaver kan gjøres enkelt via Terminal.

 

Her vil jeg si det er du som bommer. Denne artikkelen er ikke ment for kun data kyndige, men også for alle som lurer på hvordan Linux er i bruk iforhold til konkurrentene.

 

Det er en stor grunn til at Linux er så lite som det er på Desktop. Mye av grunnen er at folk fremdeles tror det er vanskelig og ubrukelig, noe det ikke lengre er. Men mest av alt så er det fordi samme hvilket problem du har så er det en eller annen fjott som skal prakke på deg å skrive noe i terminalen for å fikse problemet!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wimp fungerer IKKE på linux. Wimp avhenger av Adobe Adobei, som fungerer (buggete) på 32bitsvrsjoner av tre linuxdistribusjoner (Ubuntu, OpenSuse og en jeg har glemt. Siden de aller fleste kjører 64-bits i dag, er det rimelig håpløst. Intsalleren er spesielt laget for å nekte å kjøre om den mistenker at du ikke kjører en av disse distroene.

Fikk installert det uten problemer på Xubuntu 11.10 64-bit. Det er riktignok litt tregt og tar mye minne pga AIR, men det fungerer helt greit.

Lenke til kommentar
Tja Niklas det er vel på tide du blir kvitt frykten for terminalen nå?
Skjønner hva du sikter til med innlegget ditt, og forstår at du vil at folk skal kunne åpne øynene for terminal.Men! Hvis linux SKAL kunne sammenlignes med windows og osX, og prøve å gjøre linux lettvint og forståelig for folk flest, som heller ikke vet hvordan man åpner kommandolinjen i windows, skremmer man bort de aller fleste, om man sier " da må du bare åpne terminalen og skrive blablablabla".Mulig dette er enkelt for en minoritet, men fra første stund, så vet ikke en emigrant fra et annet os hvilke kommandoer som en gang fungerer, og ender gjerne opp med å søke på nett og lese forum noen timer før den personen skjønner noe som helst hva som skal foregå i terminalen. Dette er ikke noe som frister for en som skal bruke maskinen i en travel hverdag, men mindre interesse for hvordan det fungerer, men vil bare at det skal fungere!Når man først kan terminal, er saken grei, det er sant, men som sagt, ikke alle vil lese en brukerhåndbok på 350 sider, eller lese seg fram i 10 forskjellige forum.
Du bommer kraftig nå føler jeg. Du må huske på at Niklas skriver for hardware.no ikke kvinner&klær eller "vi over 60". Det betyr at leserne hans er mer en gjennomsnittlig opptatt av IT, hw og sw. Det er dermed lov å ha andre forventninger og forutsetninger for artiklene nå enn om Niklas skrev for en annen målgruppe.Artiklene viser allerede flere ting som fungerer i Linux men det er jo egentlig ingen overraskelse. Det er nå kun 1 uke igjen og jeg mener bestemt at det er på tide å vise noe av den virkelige styrken til GNU/Linux. Avliv noen myter. Vis den jevne leser at også kompliserte oppgaver kan gjøres enkelt via Terminal.

 

Her vil jeg si det er du som bommer. Denne artikkelen er ikke ment for kun data kyndige, men også for alle som lurer på hvordan Linux er i bruk iforhold til konkurrentene.

 

Det er en stor grunn til at Linux er så lite som det er på Desktop. Mye av grunnen er at folk fremdeles tror det er vanskelig og ubrukelig, noe det ikke lengre er. Men mest av alt så er det fordi samme hvilket problem du har så er det en eller annen fjott som skal prakke på deg å skrive noe i terminalen for å fikse problemet!!

 

 

Javel??

Og når en da lager en serie artikler om emnet så er det likevel helt naturlig å fortsatt kun pirke forsiktig i overflaten?

 

Nei det er akkurat slike meninger som du viser som gjør at ikke flere folk bruker Linux. Dere går rundt å tror at ting er så komplisert og vanskelig uten egentlig å ha gitt ting en fair sjanse.

 

Det er absolutt på tide å brette opp armene og vise både deg og andre at Terminalen er utrolig kraftig, effektiv og langt fra så skremmende og uhåndterlig som mange later til å tro.

Lenke til kommentar

Linus Torvalds uttalte: "If you think your users are idiots, only idiots will use it."

 

Jeg tror kanskje han har rett. Linux er ikke for alle, en observasjon det har tatt meg lang tid å gjøre. Folk flest er avhengig av å få hjelp av en kyndig linux-bruker for å kunne basere seg på linux. Det er ikke mange ting som hindrer en bruker, men det er nok til å stoppe de fleste.

 

Synd i grunnen. Når man først kommer over kneika har systemet så utrolig mye mer å by på.

Lenke til kommentar

Er enig med dem som etterlyser litt mer fokus på de daglige arbeidsoppgaver. Ubuntu har ingen problemer med å håndtere et "lekestue" opplegg, men min erfaring er at det først er når man kjører på med multiskjermsoppsett, flere virtuelle workstations, gruppermøter via Skype osv man løper inn i problemer. Dette skyldes, i mitt tilfelle ihvertfall, dårlige skjermkortdrivere, pulseaudio og bugs i Gnome3. Dette gjorde hverdagen min i et Ubuntu m/gnome3 ulevelig. Hoppet over på Xubuntu og har fått langt bedre grafikk ytelse, mine VM'er funker, men sliter stadig vekk litt med pulseaudio.

Lenke til kommentar
Tja Niklas det er vel på tide du blir kvitt frykten for terminalen nå?
Skjønner hva du sikter til med innlegget ditt, og forstår at du vil at folk skal kunne åpne øynene for terminal.Men! Hvis linux SKAL kunne sammenlignes med windows og osX, og prøve å gjøre linux lettvint og forståelig for folk flest, som heller ikke vet hvordan man åpner kommandolinjen i windows, skremmer man bort de aller fleste, om man sier " da må du bare åpne terminalen og skrive blablablabla".Mulig dette er enkelt for en minoritet, men fra første stund, så vet ikke en emigrant fra et annet os hvilke kommandoer som en gang fungerer, og ender gjerne opp med å søke på nett og lese forum noen timer før den personen skjønner noe som helst hva som skal foregå i terminalen. Dette er ikke noe som frister for en som skal bruke maskinen i en travel hverdag, men mindre interesse for hvordan det fungerer, men vil bare at det skal fungere!Når man først kan terminal, er saken grei, det er sant, men som sagt, ikke alle vil lese en brukerhåndbok på 350 sider, eller lese seg fram i 10 forskjellige forum.
Du bommer kraftig nå føler jeg. Du må huske på at Niklas skriver for hardware.no ikke kvinner&klær eller "vi over 60". Det betyr at leserne hans er mer en gjennomsnittlig opptatt av IT, hw og sw. Det er dermed lov å ha andre forventninger og forutsetninger for artiklene nå enn om Niklas skrev for en annen målgruppe.Artiklene viser allerede flere ting som fungerer i Linux men det er jo egentlig ingen overraskelse. Det er nå kun 1 uke igjen og jeg mener bestemt at det er på tide å vise noe av den virkelige styrken til GNU/Linux. Avliv noen myter. Vis den jevne leser at også kompliserte oppgaver kan gjøres enkelt via Terminal.

 

Her vil jeg si det er du som bommer. Denne artikkelen er ikke ment for kun data kyndige, men også for alle som lurer på hvordan Linux er i bruk iforhold til konkurrentene.

 

Det er en stor grunn til at Linux er så lite som det er på Desktop. Mye av grunnen er at folk fremdeles tror det er vanskelig og ubrukelig, noe det ikke lengre er. Men mest av alt så er det fordi samme hvilket problem du har så er det en eller annen fjott som skal prakke på deg å skrive noe i terminalen for å fikse problemet!!

 

 

Javel??

Og når en da lager en serie artikler om emnet så er det likevel helt naturlig å fortsatt kun pirke forsiktig i overflaten?

 

Nei det er akkurat slike meninger som du viser som gjør at ikke flere folk bruker Linux. Dere går rundt å tror at ting er så komplisert og vanskelig uten egentlig å ha gitt ting en fair sjanse.

 

Det er absolutt på tide å brette opp armene og vise både deg og andre at Terminalen er utrolig kraftig, effektiv og langt fra så skremmende og uhåndterlig som mange later til å tro.

 

Bruker selv Ubuntu ganske ofte og jeg bruker terminalen og er ikke redd for den. Men problemet til Linux er at altfor mange ting er for enkelt å gjøre i terminalen, derfor velger folk å hjelpe andre via terminalen. Dette er ikke hvermannsen kost. Hadde ting blitt enklere å gjøre i GUI så hadde mange flere valgt å bruke Linux. Ja, jeg vet, Linux har blitt veldig, veldig mye bedre på GUI de siste årene. Men fortsatt så er dem langt unna Windows og OSX i problem fiksing i GUI.

Lenke til kommentar

Bruker selv Ubuntu ganske ofte og jeg bruker terminalen og er ikke redd for den. Men problemet til Linux er at altfor mange ting er for enkelt å gjøre i terminalen, derfor velger folk å hjelpe andre via terminalen.

Det er åpent for diskusjon om dette er et problem, men riktig er det ihvertfall.
Hadde ting blitt enklere å gjøre i GUI så hadde mange flere valgt å bruke Linux. Ja, jeg vet, Linux har blitt veldig, veldig mye bedre på GUI de siste årene. Men fortsatt så er dem langt unna Windows og OSX i problem fiksing i GUI.
Når det gjelder proprietær tredjepart (slik som Spotify, Adobe og Oracle) så er det mye hummer og kanari. Uansett hvor mye problem det er for linux er det uansett meningsløst å kritisere linux for det som om linux-gjengen må fikse det (linux folk kan uansett ikke gjøre noe med det). Driverproblematikk har man uansett OS, i fullt monn også på windows om du blander generasjon av OS og hardware. Kanskje hovedgrunnen til at XP på 64-bit aldri ble en suksess. Hvis vi ser bort ifra dette som linux-miljøet strengt tatt ikke har ansvar for, hva savner du på gui-siden?
Lenke til kommentar

Når du først har skal holde på med bilder så må du bare prøve Darktable. Darktable likner på Adobes Lightroom og er egentlig et bedre alternativ når det gjelder behandling av bilder enn gimp etter min mening. Det er fordi det er beregnet for digitale bilder med haugevis av funksjoner/plugins som er svært nyttige når du skal gjøre bildene dine bedre. Inkludert raw-behandling, behandling av brytningsfeil i forskjellige linser, ekspneringskontroll, hvitbalaanse osv.

 

I det hele tatt. Et svært kapabelt program. Må sette seg inn i hvordan det skal brukes selvfølgelig, men det klarer de fleste. Og: det finnes ikke i windows.. Faktisk kan Darktable alene være en grunn til å installere linux.

Lenke til kommentar

Når pcer stort sett kommer med Win7 på. Hvem i alledager gidder da å bytte til linux? Selv oppgraderte jeg bare fordi jeg ikke gadd å bruke win xp lengre og fordi fedora er gratis og ikke minst superenkelt og kjapt å laste ned og installere. Angående behov og bruk så vil jeg anslå at det er fint få som gjør annet enn å bruke en nettleser og det har man jo i linux også:p For den gjennomsnittlige bruker ser jeg da virkelig ikke noe poeng i å bytte forruten de som sitter på utdatert og trist OS.

Lenke til kommentar

Er linux utdatert og trist? Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig det. På mange måter virker det bedre egnet om man har moderate behov. Feks at en normal distro er mye mer funksjonsrik og funksjonabel ut av boksen før man begynner å downloade programmer skal man vel være ganske ihuga fanboy for å benekte?

 

AtW

Nei er du gal, jeg installerte fedora 16 ene og alene fordi det ser frekt ut med gnome 3.2.

Mente at windows xp var utdatert og trist i forhold. Digger linux jeg men jeg kommer ikke til å gidde å bytte fra win7 som jeg har på min andre pc..

Helt enig med deg og jeg installerte også fedora på en bekjent sin pc som sleit med windows vista. Ho hadde ikke pengene til å kjøpe windows 7 og jeg så heller ikke noen fordeler for ho å ha det. Så langt funker det helt fint selv om ho er ytterst analfabet hva pc angår. Så lenge det funker til facebook og youtube er ho happy liksom..

Lenke til kommentar

Bruker også RHEL endel på jobb så linux er ikke akkurat nytt. Med engang jeg så fedora16 så tenkte jeg, jaja, dette er jo blitt latterlig forenklet i absolutt alle ledd i forhold til RHEL. Etter litt bruk så tenker jeg, jaja, jeg klarer meg nå fint uansett til mitt private bruk;)

Lenke til kommentar

Terminalen: jeg tror noen her må se logikken i dette med terminalen. Får en en PC med Windows 7 eller Mac OS på en arbeidsplass vil ofte de programmene en skal bruke være installert av IT avdeling, noen få installeres kanskje selv, men vanligvis er "alt" ferdig til bruk.

Får en en PC med Linux med samme forutsetninger vil behovet for terminalen ikke være tilstede, iverfall ikke de første dagene.

De aller fleste som bruker Linux bruker terminalen til å installere programmer som er laget av folk som ikke gidder å lage en enkel installering som er identisk til Windows eller å få programmet inn i Ubuntu Software Center. Og da snakker vi om 2-4 linjer som kopieres inn i terminalen og kjøres.

 

Og bare som det er sagt, Windows (7) har også en terminal, velg kjør og skriv CMD + enter. De som driver IT hos bedrifter vil vanligvis løse saker og ting i terminalen fremfor å gå i GUI, og mange ting kan kun gjøres der. Ikke så mye forskjell på Windows og Linux som mange tror.

Lenke til kommentar

Fin artikkelserie, men kan ikke skjønne hvordan det kan ha vært vanskelig å installere Spotify gjennom Wine. Gjorde det selv for et par år siden på maskinen min (var vel 14) og det var kjempelett. Bruker nå W7 pga. gaming, men savner Linux'en. Men er ikke så mye vits når jeg stort sett bruker maskinen til spilling

 

Edit: Dette var på Opensuse

Endret av Deadhound
Lenke til kommentar

Det er en stor grunn til at Linux er så lite som det er på Desktop. Mye av grunnen er at folk fremdeles tror det er vanskelig og ubrukelig, noe det ikke lengre er. Men mest av alt så er det fordi samme hvilket problem du har så er det en eller annen fjott som skal prakke på deg å skrive noe i terminalen for å fikse problemet!!

Vedkommende som ber deg bruke terminalen gjør det fordi det er ENKLEST - både for ham OG for deg. Hva er enklest?

A:

1: Åpne programmenyen, klikke på terminalen.

2: Kopiere en linje fra hjelperen din, trykke enter.

3: Skrive passord (muligens)

4: Kopiere en linje til fra hjelperen din og trykke enter.

Ferdig

B:

1: Åpne programmenyen, åpne kjør-dialogen

2: skrive gconf og trykke enter.

3: Bla deg frem til undermappe config-current-login

4: Ba deg frem til undermappn options

5: Bla deg frem til undermapen programnavn

6: Slett nøkkelen bajs, rediger nøkkelen skjit slik at den inneholder "00xxDD"

7: Lukk gconf.

8: Åpne programmenyen, velg system og instillinger, velg skjerm...

9:...

10:...

11:...

12:...

13:...

14:...

osv. osv.

 

Som regel er terminalen den desidert enkleste løsningen for begge parter. SPESIELT om man bruker gnome 3 eller Unity, som har stor mangel på konfigurasjonapplikasjner enn så lenge.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...