Gå til innhold

Redd for å bli tjenesteudyktig? LES HER!


HOK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor strenge er de på tannhelse? Har alltid hatt pene tenner og har det fortsatt, men mistet en bit av tanna tidligere i sommer og det har utviklet seg til å bli et stygt hull. Det gjør hverken vondt eller hindrer meg på noe måte, men kan jeg bli sendt hjem etter tannlegesjekk på første dag? Skal inn om en knapp måned.

Endret av Der Kaiser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har et spørsmål:

Jeg ble erklært tjenestedyktig på sesjon for nærmere et halvt år siden og skal inn i sjøforsvaret nå i mars.
1. Jeg er veldig fargesvak
2. Jeg har ikke perfekt syn (-1,25 og -1,75)
3. Jeg er ikke i god form lenger

Da broren min var inne i militæret ble han først erklært tjenestedyktig på sesjon også fikk han den kjipe beskjeden om at han hadde for dårlig syn da han var på innrykk, riktignok ikke i sjøforsvaret, men en mer spesiell rekruttskole, usikker hva den het igjen men det er den på Bardufoss.
EDIT: Han har -2,25 og -2,75 i syn-

Riktignok så var sesjonen forandret da jeg var der, han var på innrykk i 2010 og reglene har vel blitt forandret siden den gang.

Uansett, er sannsynligheten stor for at jeg blir dimmitert ved innrykk? Har ingen andre problemer bortsett fra det med synet, og det fysiske kan forbedres selvfølgelig.

Endret av Fizy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nok et "vil dette hindre meg" spørsmål:

 

jeg skal på sesjon om mindre enn en uke, jeg er sterk fysisk, har god utholdenhet, perfekt syn og hørsel, sterke fine tenner og er ikke syk på noen som helst mulig måte, heller ikke plaget med skader o.l. men kunne vel i bunn og grunn veid litt mindre. Jeg er jente, og er utrolig motivert og vil inn i forsvaret. Så, vil dette hindre meg i å komme inn? :)

Lenke til kommentar

Tror vekt ikke skal være et hinder med mindre du har en bmi på under 18 eller over 35, men såklart en bmi på 35 er ganske mye da, men man kan få trekk på helsedelen vist man veier for mye. Er du over en vis vekt så kan du trekkes fra en 9 til en 8 eks, men 35 er absolutt høyest.

Endret av rollerpoke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kan vel nevne at jeg har -3,5 på beggne øynene og kom inn uten problemer. Legen bare spurte om jeg var motivert. Sa ja og ble bedt om å fortsette videre.

Fuckings kødder du med meg nå? Faen så jævlig kjipt. Jeg fikk en 4 på synstesten og ble erklært utjenestedyktig med -2.75 på begge øynene. Faen det koker når jeg leser det der. Jeg som var så jævlig motivert også.

Endret av eivindgrims
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nok et "vil dette hindre meg" spørsmål: ;)



Jeg har veldig dårlig syn. Da jeg var liten(les 4-5 år), så kunne jeg ikke se på det venstre øyet. Så da gikk jeg med lapper, som min kjære mor klistret på det høyre øye.(Det friske) Da begynte jeg å se på det venstre over tid, og nå ser jeg på begge, selv om det venstre kanskje er litt "inaktivt". :)



Uansett så her jeg +2,75 på det venstre, og -1,25 på det høyre. Jeg er både nærsynt og langsynt altså. Ser jeg for dårlig til å komme inn i militæret, eller vil det gå greit? :)


Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva vil det egentlig si å være feltudyktig(men fått "grini" til seg en sjangse)? Og hvilke muligheter har man innen forsvaret da, med en skulder skade? Kan man bli der hele førstegangstjenesten eller blir man dimmitert? Håper noen kan hjelpe meg med et svar:)

Endret av Karolinear
Lenke til kommentar

Hva vil det egentlig si å være feltudyktig(men fått "grini" til seg en sjangse)? Og hvilke muligheter har man innen forsvaret da, med en skulder skade? Kan man bli der hele førstegangstjenesten eller blir man dimmitert? Håper noen kan hjelpe meg med et svar:)

 

Ordet sier jo egentlig selv. Hvis du blir erklært feltudyktig så kan du ikke være med på feltøvelser eller andre fysiske ting som kan forverre skade eller at du har en sykdom/lidelse som gjør at du ikke kan fullføre dine oppgaver på en skikkelig måte. Hvis du har klart å "grini" deg til en mulighet før å fullføre førstegangstjenesten så kan det hende at legen ikke så på skaden din som noe veldig alvorlig. Men de pleier som regel ikke å ta slike sjanser når det gjelder alvorlige skader.

 

Det finnes diverse stillinger som ikke er spesielt fysisk krevende i normal tjeneste. Men de fleste må gjennom rekrutten som innebærer at blant annet feltøvelse. Og det er vel forventet man skal kunne gå med en litt tung sekk allerede på rekrutten. Hvis du informerer legen om skulderskade før eller på så vil du mest sannsynlig bli dimittert. Forekommer skaden i løpet av førstegangstjenesten (etter rekrutten) så avhenger det veldig. Har hørt om folk som har blitt dimmet mens andre har blitt flyttet til en mindre fysisk krevende tjeneste.

 

 

 

Nok et "vil dette hindre meg" spørsmål: ;)

Jeg har veldig dårlig syn. Da jeg var liten(les 4-5 år), så kunne jeg ikke se på det venstre øyet. Så da gikk jeg med lapper, som min kjære mor klistret på det høyre øye.(Det friske) Da begynte jeg å se på det venstre over tid, og nå ser jeg på begge, selv om det venstre kanskje er litt "inaktivt". :)

Uansett så her jeg +2,75 på det venstre, og -1,25 på det høyre. Jeg er både nærsynt og langsynt altså. Ser jeg for dårlig til å komme inn i militæret, eller vil det gå greit? :)

 

 

I 2013 senket forsvaret kravet for syn. Nå er kravet at man skal kunne klare å lese den øverste linjen på Logmar-tavlen. Så hvis du ønsker kan du oppsøke en optiker og ta en Logmar-test. Jeg tror nok det vil gi deg best mulig indikasjon på om du kan klare det.

Om +2.75 og .1.25 tilfredsstiller kan jeg ikke svare på. Men vet om flere som brukte briller eller linser i førstegangtjeneste.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Redd for tidlig dim!

 

Var uheldig og kutter meg i tre fingertupper på en jernfres og fikk endel stygge men ganske små kutt i tre av fingertuppene. To av fikk et par sting ellers sitter jeg igjen med noen knukkede og fæle negler så samme fingre. Går på antibiotika og stingene skal sitte i i 10 dager (til 15. jan). Reiser inn på søndag, 10.

 

Er veldig motivert for tjeneste og hadde blitt ganske nedfor om de hadde sendt meg hjem igjen. Spørsmålet mitt er bare om hva dere tror de kommer til å gjøre. Det er en mindre skade som nok går over ganske fort men inntil videre er hånden (venstre) så godt som ubrukelig

Lenke til kommentar

Redd for tidlig dim!

 

Var uheldig og kutter meg i tre fingertupper på en jernfres og fikk endel stygge men ganske små kutt i tre av fingertuppene. To av fikk et par sting ellers sitter jeg igjen med noen knukkede og fæle negler så samme fingre. Går på antibiotika og stingene skal sitte i i 10 dager (til 15. jan). Reiser inn på søndag, 10.

 

Er veldig motivert for tjeneste og hadde blitt ganske nedfor om de hadde sendt meg hjem igjen. Spørsmålet mitt er bare om hva dere tror de kommer til å gjøre. Det er en mindre skade som nok går over ganske fort men inntil videre er hånden (venstre) så godt som ubrukelig

 

Hvor ubrukelig er ubrukelig? Og hvor lenge kommer hånden din til å være ubrukelig etter at du har tatt ut stigene?

Hvis du kommer til å være helt fin i hånden etter 15. Januar så tviler jeg på at du vil bli dimmet pga skaden. Men kommer hånden din til å være ubrukelig flere dager etter at du har tatt stigene så kommer det an på hvor mange dager det vil ta før du kan bruke hånden normalt. 

Lenke til kommentar

Sårene har allerede begynt å gro en del så regner med at hånda er tilbake i god stand om kun få dager.

 

Foreløpig unngår jeg å bruke hånda til å løfte tungt eller legge for mye press på fingrene for a de skal hvile, ellers er det kun smerter som gjør den ubrukelig.

 

Jeg har full bevegelighet i alle fingre og det er kun to av fem fingre som er ordentlig skadet, men det begrenser hvor mye jeg klarer å gjøre foreløpig.

 

Legen hadde ingen formening om hvor lang tid det ville ta for sårene å gro og ril jeg kunne bruke hånda på normalt vis, men de ønsket meg nå lykke til i forsvaret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...