Gå til innhold

Redd for å bli tjenesteudyktig? LES HER!


HOK

Anbefalte innlegg

Jeg har atopisk eksem på hendene og jeg skal i SBBN, håper for gud dette ikke ødelegger mulighetenen min. JA selvsagt det irriterer meg, huder sprekker bittelitt et par ganger. Klarer fint og trene pullups osv osv, så håper det skal gå fint. Har som sagt også briller.. -0.75 og -01.00 elns. Skal muligens ha laseroperasjon før eller i sommerferien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor fikk du vite dette? Vet du om dette gjelder 2. bataljon også, som har innrykk litt før samme måned?

Stod i innrykksinfoen. Ettersom 2BN har innrykk 1-2 dager før tipper jeg at de kjører akkurat samme opplegg.

Se også denne linken:

http://www.aftenpost...te-7188146.html

 

Alvorlige helseproblemer som kan bli hinder for tjenesten kan selvsagt føre til dimmitering underveis, men disse ble forhåpentligvis luket bort under sesjon.

 

 

Jeg har atopisk eksem på hendene og jeg skal i SBBN, håper for gud dette ikke ødelegger mulighetenen min. JA selvsagt det irriterer meg, huder sprekker bittelitt et par ganger. Klarer fint og trene pullups osv osv, så håper det skal gå fint. Har som sagt også briller.. -0.75 og -01.00 elns. Skal muligens ha laseroperasjon før eller i sommerferien.

Hvor ille vil det bli om du f.eks får våpenolje på hendene dine? Hvordan blir dette i kulde? Får du lettere frostskader?

Vil hendene dine da blir så såre at du ikke kan bruke dem?

Ikke at jeg er optiker men ut i fra hva man hører rundt forbi tror jeg at -0,75 og -01.00 er godt innenfor godkjentlista for vanlig tjeneste.

Lenke til kommentar

Stod i innrykksinfoen. Ettersom 2BN har innrykk 1-2 dager før tipper jeg at de kjører akkurat samme opplegg.

Se også denne linken:

http://www.aftenpost...te-7188146.html

 

Alvorlige helseproblemer som kan bli hinder for tjenesten kan selvsagt føre til dimmitering underveis, men disse ble forhåpentligvis luket bort under sesjon.

 

 

 

Hvor ille vil det bli om du f.eks får våpenolje på hendene dine? Hvordan blir dette i kulde? Får du lettere frostskader?

Vil hendene dine da blir så såre at du ikke kan bruke dem?

Ikke at jeg er optiker men ut i fra hva man hører rundt forbi tror jeg at -0,75 og -01.00 er godt innenfor godkjentlista for vanlig tjeneste.

 

Får og si det sånn, har ikke vært borti for mye olje, dog så blir ikke hendene 10x verre pga olje. Hendene blir fort tørre og sprekker, kulde eller ei egentlig. Jeg klarer fint og bruke de fordi om. Har nå bestilt time hos hudlege for og sjekke om jeg er alergisk mot et vist stoff.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+5132

Har mellom -2 og -2,5 på begge øyene og allergi mot støv/midd (opplever bare at jeg har tett nase om morningen, snorker en del om natten), er dette grunn nok til å bli tjenesteudyktig? Med tanke på at jeg har dårlig syn og at andre jeg sover på rom med må takle meg i et helt tjenesteår? Skal inn i ingeniørbataljonen i august.

Lenke til kommentar

Har mellom -2 og -2,5 på begge øyene og allergi mot støv/midd (opplever bare at jeg har tett nase om morningen, snorker en del om natten), er dette grunn nok til å bli tjenesteudyktig? Med tanke på at jeg har dårlig syn og at andre jeg sover på rom med må takle meg i et helt tjenesteår? Skal inn i ingeniørbataljonen i august.

 

Hahaha, om snorking hadde vært dimmegrunn hadde vi ikke hatt noe forsvar igjen.

Folk kan ikke være så ømfintlige, og om de er det så er det noe som heter ørepropper.

Ikke legg noe press på faktumet at du har allergier, det får alltid sesjonsoffiserene til å se rødt. Du har plikt å opplyse om det, men legg presset på hvor lite problem det er for deg.

Lenke til kommentar

Har mellom -2 og -2,5 på begge øyene og allergi mot støv/midd (opplever bare at jeg har tett nase om morningen, snorker en del om natten), er dette grunn nok til å bli tjenesteudyktig? Med tanke på at jeg har dårlig syn og at andre jeg sover på rom med må takle meg i et helt tjenesteår? Skal inn i ingeniørbataljonen i august.

 

Det er mulig synet ditt tar deg - sjekk linken min i et annet innlegg her inne for tabellen for det. Allergi reguleres dels av hvor stort problem det er for deg, hvor stort hinder det er i feltmessige omstendigheter.

Lenke til kommentar

"- Ved ankomst Sessvollmoen skal dere møte opp i idrettshallen (stort bygg utenfor leirvakten). Der vil dere få kort informasjon om dagen etterfulgt av følgende punkter:

1. Registrering

2. Sikkerhetskontroll

3. Medisinsk kontroll (frivillig for de som har vært på sesjon del 2)

4. Seleksjonssamtale m/ lege

5. Tannlegesjekk

6. Flyinformasjon - Transport fra Sessvollmoen til Setermoen. Når alle har vært igjennom de ulike postene på Sessvollmoen vil dere bli transportert med buss til Gardermoen, og deretter fly til Bardufoss."

 

Hørselstest tas på Setermoen dag 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens.

 

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noe her inne kan hjelpe meg å svare på.

 

Helt siden jeg var en liten guttunge har jeg hatt en drøm om å komme inn i Forsvaret.

 

Jeg har aldri vært i god fysisk form, eller et skole geni for den saks skyld.

 

Går VG.1 nå, og har karakter 3 i kropsøvning. Har ingen problemer med synet, eller noen andre helseplager.

 

Tror dere det er håp for meg? :p

 

Har jo enda noen en del tid på meg før jeg blir kalt inn til sesjon.

 

Er det noen som vet om det er mulig å avvente verneplikten et par år for å komme i bedre form?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noe her inne kan hjelpe meg å svare på.

 

Helt siden jeg var en liten guttunge har jeg hatt en drøm om å komme inn i Forsvaret.

 

Jeg har aldri vært i god fysisk form, eller et skole geni for den saks skyld.

 

Går VG.1 nå, og har karakter 3 i kropsøvning. Har ingen problemer med synet, eller noen andre helseplager.

 

Tror dere det er håp for meg? :p

 

Har jo enda noen en del tid på meg før jeg blir kalt inn til sesjon.

 

Er det noen som vet om det er mulig å avvente verneplikten et par år for å komme i bedre form?

 

På forhånd takk for svar.

 

Var mange folk i dårlig form noen i regelrett elendig form når jeg var inne, og jeg unner dem absolutt ikke slitet, de som gjorde det dårlig måtte opp før frokost kl 05:30 altså opp i 4 tiden å jogge hver morgen, inntil de var bedre. Noe mange aldri ble uansett. Mitt tips: vær i generelt grei form, for de stakkarne der måtte slite så mye mer enn resten.

Lenke til kommentar

Var mange folk i dårlig form noen i regelrett elendig form når jeg var inne, og jeg unner dem absolutt ikke slitet, de som gjorde det dårlig måtte opp før frokost kl 05:30 altså opp i 4 tiden å jogge hver morgen, inntil de var bedre. Noe mange aldri ble uansett. Mitt tips: vær i generelt grei form, for de stakkarne der måtte slite så mye mer enn resten.

Okei, tusen takk for svar!
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som vet hvor grundig de er ved sjekking av tennene på opptaksdagen? Har en tann som stikker litt utenfor tanngarden (ligner litt på dette bare litt lengre mot høyre og stikker litt lengre ut http://www.thehubden...es/MV110117.JPG), burde jeg trekke denne tannen før opptaksdagen eller går det greit og la den være der? Skal inn i 2. Bn august 2014.

Endret av Prezek
Lenke til kommentar

Fikk en skade for noen uker siden som ikke har gått helt vekk enda. Er ikke største skaden, og plager ikke meg så mye. Men, er det slik at om jeg går på legevakten og får dette sjekket at Forsvaret vil finne ut av dette ved innrykk?

Det er ingen automatikk i at opplysninger om din helse blir oversendt Forsvaret.

 

Er det noen som vet hvor grundig de er ved sjekking av tennene på opptaksdagen? Har en tann som stikker litt utenfor tanngarden (ligner litt på dette bare litt lengre mot høyre og stikker litt lengre ut http://www.thehubden...es/MV110117.JPG), burde jeg trekke denne tannen før opptaksdagen eller går det greit og la den være der? Skal inn i 2. Bn august 2014.

 

Du bør konferere med tannlege. Tenner med så avdekkede tannhalser er utsatt for smerter og hull i større grad enn andre tenner, noe som kan få betydning for din tannhelsemessige situasjon generelt sett. I hvilken grad det vil medføre tjenesteudyktighet er det Forsvarets tannleger som avgjør etter tannhelsefaglig skjønn. En sivil tannlege kan rettlede deg om hvilke ulemper denne tannen har for deg generelt, og hvis du ringer Vernepliktsverket kan du (etterhvert, etter mye mas) få snakke med en militær tannlege.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har følgende opplysninger fra optiker:

 

Høyre øye

- Visus uten korreksjon 1,0

- Visus med korreksjon 1,2

 

Korreksjonens styrke 0,00-0,5*160

 

Venstre øye

- Visus uten korreksjon 1,2

- Visus med korreksjon 1,2

 

Korreksjonens styrke +0,50

 

Skjønte ikke så mye av denne, noen som kanskje skjønner noe mer her? Som kan fortelle om jeg ligger godt innen for kravene?

Lenke til kommentar

Hei. Har følgende opplysninger fra optiker:

 

Høyre øye

- Visus uten korreksjon 1,0

- Visus med korreksjon 1,2

 

Korreksjonens styrke 0,00-0,5*160

 

Venstre øye

- Visus uten korreksjon 1,2

- Visus med korreksjon 1,2

 

Korreksjonens styrke +0,50

 

Skjønte ikke så mye av denne, noen som kanskje skjønner noe mer her? Som kan fortelle om jeg ligger godt innen for kravene?

Tilleggs spørsmål: Eventuelt noen som sitter med krav? hva som er greit?

Lurer nesten på det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...