Gå til innhold

Redd for å bli tjenesteudyktig? LES HER!


HOK

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

Jeg var nylig på rekrutteringsmøte for Etteretningsbataljonen. De rekrutterer folk som har grad i statsvitenskap, russisk, fransk eller arabisk, eller kulturforståelse (antropologi og sosiologi). Jeg spurte litt om krav til helse, og fikk til svar at "man måtte fungere". På konkret spørsmål om man kunne på jobb hos dem selv om man har litt nedsatt hørsel, fikk jeg til svar at det er mulig. 

Motivert til å ta en grad innen nevnte fag mon tro? Soldaten som holdt møtet fortalte at det var mye grønn tjeneste, og derpåtil god lønn (siden dem har lønnstillegg når de er i felt). 

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjenner det gjør litt 'vondt' når jeg hører kjente som var i militæret og møter på nye folk som er der. Hadde og har alltid hatt svært lyst å tjenestegjøre men desverre på sesjon del 2 i 2012 fikk jeg bare at førstegangstjeneste var ikke bestemt. Siden hørte jeg aldri noe mer fra dem. Synd. Hadde nok hatt ganske godt av det!

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar

Rygg er jo ofte en greie i forsvaret,  jeg søkte meg inn til hundepatruljen og gledet meg egentlig til å komme inn i forsvaret,  på sesjon var i grunnen alt i orden,   bortsett fra at jeg hadde en bilulykke med påkjørsel bakfra i papiret.  Ble dermed stemplet tjenesteudyktig uten videre undersøkelser.   De var tydeligvis redd for ryddskader i fremtiden. 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei alle sammen :)

Jeg skal snart inn på sesjon 2. Jeg er utrolig motivert til å bli med i forsvaret. Men jeg er redd for at synet skal sette en stopper for det. Synet mitt er -3,75 og -4,75. Jeg er ikke fargeblind, har ikke skjeve horhinner og er ellers i bra form. Spurte optikkeren min om det var vanskelig for meg å komme inn. Han sa at det egentlig ikke skulle være noe problem siden jeg bruker linser, og når jeg har på linser har jeg perfekt syn. Men sa også at han var veldig usikker på hvordan dette fungerte. Så han sendte med meg en brilleseddel som keg kunne ha med på sesjon. Skal prøve å komme meg inn hos sanitetsbataljongen.

Endret av oggeldoddeli
Lenke til kommentar

Hei alle sammen :)

Jeg skal snart inn på sesjon 2. Jeg er utrolig motivert til å bli med i forsvaret. Men jeg er redd for at synet skal sette en stopper for det. Synet mitt er -4,00 og -5,25. Jeg er ikke fargeblind, har ikke skjeve horhinner og er ellers i bra form. Spurte optikkeren min om det var vanskelig for meg å komme inn. Han sa at det egentlig ikke skulle være noe problem siden jeg bruker linser, og når jeg har på linser har jeg perfekt syn. Men sa også at han var veldig usikker på hvordan dette fungerte. Så han sendte med meg en brilleseddel som keg kunne ha med på sesjon. Skal prøve å komme meg inn hos sanitetsbataljongen.

Står vel noe om visus på brilleseddelen?

https://forsvaret.no/karriere/krav/medisinske-krav

Lenke til kommentar

 

Hei alle sammen :)

Jeg skal snart inn på sesjon 2. Jeg er utrolig motivert til å bli med i forsvaret. Men jeg er redd for at synet skal sette en stopper for det. Synet mitt er -4,00 og -5,25. Jeg er ikke fargeblind, har ikke skjeve horhinner og er ellers i bra form. Spurte optikkeren min om det var vanskelig for meg å komme inn. Han sa at det egentlig ikke skulle være noe problem siden jeg bruker linser, og når jeg har på linser har jeg perfekt syn. Men sa også at han var veldig usikker på hvordan dette fungerte. Så han sendte med meg en brilleseddel som keg kunne ha med på sesjon. Skal prøve å komme meg inn hos sanitetsbataljongen.

Står vel noe om visus på brilleseddelen?

https://forsvaret.no/karriere/krav/medisinske-krav

 

Står ikke noe om visus nei. Bare Sfær på høyre og venstre øye, og S med korreksjon = 1,2

Endret av oggeldoddeli
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kameraten min er i Forsvaret nå, og han bruker linser :)

 

Men linser er ikke alle i samme styrke, hvis man har dårlig nok syn uten linser/briller har det ikke noe å si om man bruker linser til daglig.

 

Nå er det mange år siden jeg ble kjent tjenesteudyktig, men tviler på at kravene har blitt lavere med årene. Men for meg så var -5 styrke på syn nok til at jeg ble sendt rett hjem igjen.

Lenke til kommentar

 

Kameraten min er i Forsvaret nå, og han bruker linser :)

 

Men linser er ikke alle i samme styrke, hvis man har dårlig nok syn uten linser/briller har det ikke noe å si om man bruker linser til daglig.

 

Nå er det mange år siden jeg ble kjent tjenesteudyktig, men tviler på at kravene har blitt lavere med årene. Men for meg så var -5 styrke på syn nok til at jeg ble sendt rett hjem igjen.

 

 

Synskravene endret seg i 2013. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei alle sammen :)

Jeg skal snart inn på sesjon 2. Jeg er utrolig motivert til å bli med i forsvaret. Men jeg er redd for at synet skal sette en stopper for det. Synet mitt er -3,75 og -4,75. Jeg er ikke fargeblind, har ikke skjeve horhinner og er ellers i bra form. Spurte optikkeren min om det var vanskelig for meg å komme inn. Han sa at det egentlig ikke skulle være noe problem siden jeg bruker linser, og når jeg har på linser har jeg perfekt syn. Men sa også at han var veldig usikker på hvordan dette fungerte. Så han sendte med meg en brilleseddel som keg kunne ha med på sesjon. Skal prøve å komme meg inn hos sanitetsbataljongen.

Jeg har -5.0 + -4,75 og skjeve hornhinner; altså ikke et hinder etter mai 2013 for de som skulle lure på det.

 

Eneste som bør tenkes på er din fysiske form.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...