Gå til innhold

Redd for å bli tjenesteudyktig? LES HER!


HOK

Anbefalte innlegg

Forsvaret opererer gjerne med "plager det ikke deg, plager det ikke oss", men det finnes grenser her også. Selvom det ikke nødvendigvis plager deg i dag, så kan ting utvikle seg og bli et stort problem. Et eksempel på dette er hørsel.

Det oppfattes som en sannhet med store modifikasjoner. Det skal ikke mer enn en diagnose til før du blir sett på som tjenesteudyktig. Problemet med dette er at enkelte tilstander er et øyeblikksbilde og ikke noe vedvarende. Det er fullt mulig å overstyre både genetikk og miljø om man jobber målrettet, kanskje må man jobbe mer for å oppnå selvtillit og gode egenskaper enn de som har fått dette på sølvfat - men du vil ha potensial for å komme dit. Mitt inntrykk er at forsvaret har en holdning preget av pragmatikk og dessverre ikke det som samsvarer med virkeligheten.

Endret av technokitteh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har allergier, men har aldri vært hos legen for å sjekke det ut. Jeg merket det først i fjor, og tok noen allergipiller for å se om det hjalp. Det gjorde det! Det er ikke noe jeg plages noe særlig med, men jeg har tenkt til å ta med meg pillene når jeg skal inn i førstegangstjeneste til høsten. Om jeg nevner dette til legen der, er det muligheter for at jeg blir sendt hjem?

 

Jeg har også fått et eksemutbrudd for noen uker siden (som jeg ikke har hatt på mange år), og siden det skjedde etter sesjonen, nevnte jeg det aldri. Det er kun litt på armene, og det bryr meg lite (bare klør litt), kan dette ha noe å si? Legen min sa det antagelig kom på grunn av stress og lite søvn i russetiden, noe det sikkert blir en del av i forsvaret.

Lenke til kommentar

Det kommer mye an på hvilke typer allergier du har, og hvordan du reagerer på det. Som du sier plages du ikke noe særlig med det, men det kan allikevel være av en slik grad at du blir tjenesteudyktig(i alle fall nå som Forsvaret tar inn så lite folk). Hvilken type allergier har du?

 

Eksem er jeg noe mer usikker på. I første omgang er ikke det spesielt fysisk hemmende, men jeg vet ikke helt hvor de legger lista her, da jeg ikke er noen eksem-ekspert.

 

Mitt råd er å kontakte Vernepliktsverket enten på mail eller pr tlf og forhøre meg der. Som nevnt i førstetråd avhenger mye av hvilken lege du snakker med, og ikke minst hvordan du fremstiller problemet. Vær ærlig, si det som det er, og sats på det beste. Som regel går det greit.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor strenge er de med folk som kan ha tendenser til dårlige knær? Selv har jeg slitt en del med vondt i knærne gjennom årene, og dette kom tilbake forrige uke da treningen før militæret har intensivert seg.

 

Jeg liker å tenke at dette er vanlige smerter som følge av knebøy og 4-5 fjellturer av varierende lengde på en uke, men hva tror dere Forsvaret mener om saken? Grunn til å bli sendt hjem igjen?

Lenke til kommentar

Vet om folk som har blitt dimmet pga dårlige knær, så forsvaret tar ikke så store sjanser der kan det virke som. Du vil bli spurt om du sliter med noe sånt på sesjon 2, og dårlige knær er en god nok grunn til å velge noen andre til å komme inn.

 

Til syvende og sist må du vurdere selv om du klarer å gjøre alle de fysiske aktivitetene som gjøres i forsvaret uten at knærne blir et stort problem. Om du ofte har så vondt i knærne at det er synlig(henger etter ved løping, halting etc) for befalet, vil du tilslutt måtte sjekke det uansett.

Lenke til kommentar

Vondt i knærne over en lengre tidsperiode er en god grunn til å få det sjekket. Kan være noe så enkelt som belastningsskade, som løses ved trening. Eller du kan være uheldig og måtte gå igjennom operasjon.

 

Dårlige knær teller uansett ikke positivt i din favør. Fiks knærne, og kom sterkere tilbake!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har problemet med ryggen , det vil si den ene foten min er lengre en den andre (snakk om 0,25 cm eller noer) så hyppig skifte av underlag når jeg trener fotball gjør jeg må til kiropraktor for å knekke litt. Er hovedsaklig bekkenet som blir skeivt, viss jeg har forstått kiropraktoren riktig.

 

Med tanke på det , og at jeg har -2,50 i syn på begge øyene vil jeg da bli erklært tjenesteudyktig?

Har nettopp fått varsel om planlagt innkallelse til sjøforsvaret.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvordan er det med manglende kroppsdeler?

Altså mangler man en tå eller en finger er man umiddelbart "ikke tjenestedyktig" då?

La oss ta for oss en storetå, en lilletå, en tommel, pekefinger og lillefinger. Når det gjelder fingrer så har kanskje dette også nokke med om du er høyre eller venstrehendt også?

 

I mitt tilfelle kan jeg si at jeg har "mistet" det ytterste leddet av venstre pekefinger, jeg er høyrehendt og har levd med dette "handikappet" i ca. 90% av livet mitt. Det fører ikke til noen vanskligheter utenom å spille gitar og kanskje litt manglende blodsirkulasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har du noen form for redusert gripeevne eller tilsvarende?

Unnskyld for et særdeles så seint svar, har vært så fokusert på skole at jeg glemte helt av av posten min.

 

Som sagt er jeg høyrehendt, så det er ikke så ofte at jeg holder ting med venstre hånden. Jeg er ikke bevisst over at jeg har noen form for redusert gripeevne eller tilsvarende. Det kan komme av at jeg har lagt inn som vane eller gjør ting ubevisst med høyrehånden hvis jeg tidligere har hatt problemer med å gjøre det med venstrehånden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Har plattfot og skal inn i sommer i førstegangstjeneste. Plager meg ingenting, merker ingenting til det, ingen smerter osv. Kan jeg risikere å bli sendt hjem?

En i troppen min da jeg var inne ble dimmet pga dette. Etter hva jeg vet er det vel flere grader av "plattfothet", så dette må lege bedømme.

Lenke til kommentar

PBN har hvertfall frivillig legesjekk ved innrykk på Sessvollmoen i år for de som har vært på sesjon del 2. Om jeg har forstått det rett er dette for ikke å sende hjem motivert ungdom som allerede har satt av et år av tiden sin.

Ettersom det ikke plager deg, skal det i utgangspunktet ikke plage forsvaret heller. Uten at jeg vet hvordan det er å være plassfot kan det kanskje være en idè å kjøpe en skikkelig såle du tar med deg?

Lenke til kommentar

PBN har hvertfall frivillig legesjekk ved innrykk på Sessvollmoen i år for de som har vært på sesjon del 2. Om jeg har forstått det rett er dette for ikke å sende hjem motivert ungdom som allerede har satt av et år av tiden sin.

Hvor fikk du vite dette?

Vet du om dette gjelder 2. bataljon også, som har innrykk litt før samme måned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...